אמת מארץ תצמח – פרשת השבוע קרח

פרשת השבוע קרח - קרח חלק על האמונה לכן היא בלעה אותו, שהיא ארץ ישראל הנקראת אמונה. וכל זה למה? כדי שאמת מארץ תצמח! השיעור המאלף מפרשת קרח.

2 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

פרשת קרח
 
קרח חלק על האמונה, על כן האמונה בלעה אותו, ככתוב: "שכן ארץ ורעה אמונה". הארץ – נקראת אמונה.
 
קרח חלק על הצדיק ועל ידי זה פגם באמונת חכמים, ומכיון שהדעת של הצדיק היא קיום העולם, ככתוב: "וצדיק יסוד עולם", לכן לא היה לו קיום בעולם והאדמה בעלה אותו. וכשנבלע באדמה – נעשה כמו זרע המרקיב באדמה וצומח מחדש. על זה אמרו – שקרח יהיה לו תיקון, כמו שאמר האריז"ל, שסופי תיבות "צדיק כתמר יפרח" – הוא קרח, כי לקורח יהיה תיקון, ותיקונו עתה, כפי שאומרים חז"ל, הוא לצעוק מתוך האדמה "משה אמת ותורתו אמת ואנחנו בדאים".
 
על עניין זה נאמר: "אמת מארץ תצמח" (ראשי תיבות: אמת). הארץ היא האמונה, ועל ידי אמת נעשה שלימות האמת והאמונה. לכן תיקונו של קרח בארץ, משום שאמת מארץ תצמח, והוא צריך לפרוח מחדש, בבחינת: "צדיק כתמר יפרח". כלומר, שיהיה כמו תמר שכל החלקים בעץ הנ"ל מנוצלים ואין בו שום דבר לריק, כידוע.
 
אותיות שמו של קרח הן אותיות חקר. כלומר, שהוא מלא חקירות.
 
פירוש הדבר הוא, שקרח הבין שכל אדם יכול להתקשר עם ה' ולקבל את התורה ישירות מהקב"ה ולא צריך משהו מפריד ביניהם. לכן חקר חקירות ואמר: 'בית מלא ספרי תורה פטור ממזוזה', וכן 'ציצית שכולה תכלת פטורה מפתיל תכלת'. כל זה הוא בחינת חוכמות וחקירות חיצוניות שאין להן יסוד ושורש בתורה. לכן אותיות "קרח" אותיות "חקר", זאת משום שהמחקרים ההולכים עם שכלם ולא מאמינים בצדיק ובתורתו, הנקראת על שמו "תורת משה", פוגמים באמונה ומפרידים בין עליונים ותחתונים, כי מראים שאין צורך בצדיק שיחבר אותנו להקב"ה.
 
ובאמת, אין הדבר כך. רק צדיק האמת הוא המחבר את השמים והארץ ועל ידו אנו זוכים לקבל את התורה, כי משה הוריד לנו את התורה הקדושה מן השמים, ובדבר הזה צריכים מאוד להיזהר – שאדם לא ימציא תורה מעצמו וסברות של שקר וכזב בתוך התורה הקדושה. כאשר אדם לא מתבטל לחכמים ולצדיקים שבדור, אזי הוא בסכנה – הוא עלול, ח"ו, להמציא תורה לעצמו וללכת עם החוכמות שלו, וידוע שבדבר זה פגם קרח.
 
"ואיוולת נשים תהרסנה"
 
אשתו של קרח אף היא הלכה עם חקירות והטתה את ליבו בחקירות וקושיות על הצדיק. ומזה נלמד שאף על פי שיש לאדם קושיות על הצדיק, צריך להתחזק באמונה ולא ליפול בחקירות ובסברות שלו, אלא רק להתבטל למסורת התורה המסורה לנו מדור לדור, והרוח האמיתית של הצדיק המפעמת בין אנשי האמת. וכשאדם רואה שזה לא כמו שהוא חושב – אזי צריך לבטל את מחשבתו ולקבל דברי האמת המסורים לנו מדור לדור על ידי הצדיקים, ועל ידי זה ינצל מן העולם ולא יפול ויחלוק על הצדיק, ויעלם ויעדר מן המציאות משום שהדעת של הצדיק היא מרכז המציאות, והיא הדעת האמיתית בעולם, מכיון שרצון הבורא באמת הוא כפי שהצדיק מדריך אותנו.
 
על כן צריכים להתחזק באמונת חכמים ולזרוק את החקירות והחוכמות, ועל ידי זה נזכה לפרוח ולצמוח, בבחינת: "צדיק כתמר יפרח", במהרה בימינו אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה