החוט המשולש

אם הגעת למצב ששלוש נקודות יסוד אלה זורמות בעורקים שלך, שהן חלק בלתי נפרד מדרך חייך, יצרת לך בסיס מושלם לחיים של שלמות ושמחה.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

אם הגעת למצב ששלוש נקודות
יסוד אלה זורמות בעורקים שלך,
שהן חלק בלתי נפרד מדרך חייך,
יצרת לך בסיס מושלם לחיים של
שלמות ושמחה.

כבר תקופה לא קצרה שאנו עוסקים בנושא התודה וההודאה. העלינו נושא זה במאמרים, בספרים ובדיסקים המכילים אור נפלא. כדי להבין זאת, עלינו לעיין שוב ושוב במאמרים אלה ולשמוע את הדיסקים ללא הפסקה, עד שנראה את הגאולה השלמה! ועד שכל אחד מעם ישראל יאמין שכל מה שעבר ועובר עליו – זה הדבר הטוב ביותר, שהחיים שלו הכי יפים בעולם.

דיבורים אלה אכן עושים ניסים ונפלאות, זאת כמובן מהסיפורים הרבים שאני שומע מאנשים, בעקבות הקריאה בספרים והאזנה לדיסקים. אולם, כדי שתהיה לאדם עזרה משמים, כדי שיצליח לחיות באמת ובשלמות את נושא התודה וההודאה, ולהתמיד בזה, עליו לשמור על מספר נקודות יסוד.

נקודה מספר 1 – אומן, עיר הגעגועים

בנקודה זו נסביר את העובדה החשובה מאוד לכל אדם, והיא: שלא תעבור עליו שנה מבלי לנסוע לאומן – עיר הגעגועים, אל הציון של רבינו הקדוש! מכיוון שבמקום זה זוכה אדם לקבל מתנות שלא ניתן להבין או לתאר אותן כלל. שם אפשר לקבל את מתנות האמונה וההודאה.

ובפרט הגברים – שלא יפסידו את ראש השנה! כי על ראש השנה אמר רבינו שצריכים להוציא כרוז שכל מי שמאמין בו – איש בל יעדר, שכולם יבואו על ראש השנה! וכותב רבינו הקדוש, שכל מי שבא אליו בראש השנה יש לו חלק בגאולה של עם ישראל, כי ככל שבאים יותר יהודים לראש השנה אצל הצדיק נעשים מכל הנפשות הללו צירופים, שעל ידם מתקרבת הגאולה. לכן, כל אדם שנוסע לראש השנה יש לו חלק בגאולת עם ישראל.

ומי שכבר נסע לאומן פעם אחת, על עניין זה אין צורך לדבר איתו בכלל – הוא כבר מכור… זה כבר נהיה מגנט. אפילו אם תיתן לו כסף ותאמר לו לא לנסוע, זה לא יעזור. כי אומן היא עיר הגעגועים. שם יש אור נפלא. שם חווים חוויה רוחנית לנשמה שאין כדוגמתה בשום זמן ומקום בעולם, וכל מי שטעם את הטעם הזה יעיד על כך…

אילו היה אדם אחד, מכל האנשים הרבים שנוסעים לאומן, אומר כך, או אילו רק החסידים היו אומרים כך – אפשר היה לומר שאותו אחד ‘מדומיין’ ושכל החסידים משוחדים. אבל המציאות היא אחרת!!! כולם, בלי יוצא מן הכלל, מרגישים את אותה הרגשה נפלאה. אנשים שבקושי יודעים למה הם באו אומרים בצורה מפורשת שהם היו בכל העולם, אבל חוויה רוחנית כזאת לא חוו בשום מקום. תענוג כזה, כמו זה שהם חוו באומן, לא היה להם אף פעם בחיים.

נקודה מספר 2 – התפילה האישית

נקודה זו, שלמעשה תלויה בנקודה הראשונה מכיוון שהיא אחת מן המתנות שמקבלים מהרבי, היא מה שאמר רבי נחמן מברסלב: "העניין שלי זה תפילה"!. כדי שנזכה לחיות בשלמות את האמונה – שנאמין שהכל לטובה ונלך עם תודה-הודאה כל חיינו, עלינו להתבודד בכל יום. לא לאפשר ליום אחד לעבור בלי שעת התבודדות.

כולנו הרי רוצים לזכות במידת האמונה, להאמין שהכל לטובה ולהיות מאושרים, לכן עלינו להתבודד לפחות שעה אחת ביום. בשיחה זו נדבר עם השם ונודה על הכל – הן על הטוב והן על מה שקשה לנו. ואדרבה, אם ישנה נקודה/עניין בהם מתקשה האדם ביותר, אז יתעכב ויודה עליהם עוד יותר. דבר זה בדוק ומנוסה – שכל אדם שיש לו בעיה קשה, אם יודה עליה באריכות יראה ניסים וישועות ממש.

שעה ביום היא מינימום זמן כדי שנתבונן על היום שחלף ונודה עליו. בלי זה, פשוט אין לאדם את ההתחלה והבסיס של הכלי אותו הוא צריך כדי לקבל את אור האמונה. סיפר לי רב גדול בדורנו, איתו שוחחתי על שעת ההתבודדות והוא בעצמו התחיל להתבודד כל יום, שההרגשה שקיבל מהחוויה של שעה זו – שום דבר בעולם לא נתן לו. ואני מדבר על אדם שכתב ספרים והוא גאון ולמדן. ועוד רב גדול סיפר לי שהוא התחיל לעשות שעת התבודדות, ורק עכשיו הוא מרגיש שיש לו קשר עם ה’. כל מה שעשה עד עכשיו היה ללא חיבור עם השם…

לכן, שלא יעבור על האדם – איש או אישה, בחור או בחורה, יום אחד בלי שעת התבודדות. האור הגדול שירד לעולם בעניין זה, שהשם יתברך כתב בספר ‘בשדי יער’, מסביר בצורה מפורטת ופשוטה ביותר כיצד להתבודד.

נקודה מספר 3 – שמירת הברית

היסוד לכל האמונה הוא שמירת הברית. דבר זה נלמד בראש ובראשונה מאברהם אבינו שהיה ראש למאמינים. בפרשת העקידה, בה מסופר על הניסיון הקשה של אברהם אבינו, בו התבקש להעלות לעולה את בנו יחידו אחרי שחיכה לו שנים רבות וקיבל אותו בנסי ניסים, והובטח לו שממנו יצאו צאצאים ככוכבי השמים וכו’, מרומז הסוד של אברהם כאשר אומר לו הקדוש-ברוך-הוא (בראשית כב): "והתברכו בזרעך כל גויי הארץ עקב אשר שמעת בקולי". רבינו יעקב "בעל הטורים" כותב על המלים ‘עקב אשר שמעת בקולי‘ – שהם סופי תיבות: ברית!

בלי פירושו של "בעל הטורים", היה נראה פשט הדברים כפי שהוא – בגלל שאברהם שמע בקול ה’ והלך לעקוד את יצחק בנו, לכן הוא מברך אותו. אולם "בעל הטורים", שכל פירושו על החומש הוא קבלה משמים, מבאר לנו על הכתוב: ‘עקב אשר שמעת בקולי’ – שאין הכוונה על עצם העקידה בלבד אלא על כך שאברהם שמע בקול ה’ כבר מתחילת דרכו. כלומר, אברהם אבינו קיים את שמירת הברית במסירות נפש, דבר שנתן לו את הכוח לעמוד גם בניסיון הקשה של העקידה.

רק בכוח שמירת הברית היה לאברהם את הכוח לעבור את כל הניסיונות ולעמוד בהם בשלמות, כגון: להיכנס לכבשן האש, לעמוד נגד נמרוד ותרח וכל העולם כולו וכדומה. כל הניסיונות בהם עמד היה זה בזכות שמירת הברית. וכידוע, את כל כוח האמונה מקבלים משמירת הברית, כמו שכתוב: "ובריתי נאמנת לו" – האמונה היא בזכות הברית.

גם יעקב אבינו, שנקרא בחיר האבות, זכה לשלמות, כלומר למיטה שלמה, לאחר שעמד בניסיון קשה מאוד בבית לבן ולא פגם בכהוא-זה, כמו שאמר על עצמו: "ראובן בכורי אתה כוחי וראשית אוני". למעשה, היה זה הדבר הראשון שאמר לבניו כאשר רצה לגלות להם את הקץ, אך אז הסתלקה ממנו השכינה ולא יכול היה לגלות להם את הקץ בשלמות. אך למרות זאת, יעקב רמז לבניו בדבריו שכל הגאולה תלויה בשמירת הברית. שידעו, שכל הצרות שעלולות חלילה לפקוד את עם ישראל לאורך כל הדורות יקרו אם לא ישמרו את הברית.

אף יוסף זכה לגדולתו ולכינוי ‘יוסף הצדיק’ בגלל שמירת הברית שלו. הוא היה גדול יותר מכל השבטים, למרות שגם הם בודאי שמרו את הברית בשלמות, לכן גם היה לו ניסיון קשה מאוד בו עמד במסירות נפש. זו גם הסיבה שיעקב אבינו אהב אותו יותר מכולם, משום שראה בו את נקודת שמירת הברית, שהייתה במסירות נפש, יותר מכל האחים.

אף משה רבינו ע"ה, זכה בכל מה שזכה משום שעמד בניסיון של שמירת הברית, ששום ילוד אישה לא עמד בו, כמובא בספר הישר – שבמשך ארבעים שנה משה מלך על כוש ונתנו לו שם מלכה מבנות הארץ, אך משה עמד בניסיון ולא פגם בבריתו.

כך, כל מי שזוכה לעמוד בניסיון של תיקון הברית במסירות נפש זוכה לדברים שאף אחד לא יכול לזכות להם.

שמירת הברית היא הכוח של עם ישראל. דבר זה ראינו בבירור כאשר בלק ביקש מבלעם לעזור לו במלחמתו נגד בני ישראל. על בקשה זו השיב בלעם שהוא לא יכול לקלל את עם ישראל, מכיוון שבכל בתי ישראל שורה השכינה הקדושה. הם שומרים את הברית, לכן אינו יכול לשלוט בקללתו במקום כזה. אך הייתה לו עצה – להחטיא את עם ישראל בבנות מדין, כפי שאמר: "אלוקיהם אל אלה שונא זימה". בלעם אומר לבלק: תכשיל את עם ישראל בבנות מדין ואז תצליח להתגבר עליהם.

ובדור שלנו בפרט, עלינו להבין היטב שכל האמונה תלויה בשמירת הברית, ועל זה בעיקר צריכים לעשות תשובה. העבירה, שכוללת את כל העבירות, הינה פגם הברית. והמצווה שכוללת את כל המצוות היא האמונה. כי זה תלוי בזה. אדם שזוכה לאמונה שה’ הוא טוב ואין רע בעולם כבר אין לו יצר הרע, כפי שהסברנו במאמרים קודמים, שהרי הוא לא יגנוב לעולם מכיוון שהוא שמח בחלקו. הוא גם לא יכעס לעולם מכיוון שיודע שבני האדם המכעיסים אותו הם שוט/צינור של השם, לכן לא מדובר בבני אדם, אלא זה ה’. הוא גם לא יקנא באף אחד ולא יתחרה וכן הלאה, מכיוון שהיצר הרע יפסק ממנו כמו עם ישראל, כאשר עמדו למרגלות הר סיני וזכו לאמונה בשלמות ופסקה מהם בשלמות זוהמת הנחש.

על שלוש נקודות יסודיות אלה צריך כל אחד מאיתנו לעבוד, ללמוד ולהתפלל. אמנם, נכונים וחשובים מאוד הדיבורים שאנו לומדים בשיעורים, כגון על האמונה, אך אדם שרוצה לזכות להודאה בשלמות, לחיות את האמונה בשלמות עד שתזרום בעורקיו עליו לשים לב ולתת את דעתו על נקודות אלה: א. פעם בשנה, לפחות, ייסע לאומן. ב. ללמוד את מה שנאמר בספר ‘בשדי יער’ ולשמוע דיסקים שעוסקים בנושא ההתבודדות, וכמובן להתבודד כל יום חוק ולא יעבור. ג. לעבוד במסירות נפש על עניין שמירת הברית, שפירושו: לגברים – שמירת עיניים, ולנשים – צניעות.

השם יתברך יזכנו וירחם עלינו בזכות אבותינו הקדושים ובזכות ההתעוררות שלנו לרצות לעשות רצונו יתברך, לזכות לאור התודה וההודאה בשלמות, להודות ולהלל לשמו תמיד בלי הפסק רגע, ונזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן ואמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. lilish

י"ב טבת התש"ע

12/29/2009

התשובה קדמה לעולם בס”ד
כל הזמן אנחנו חוזרים בתשובה מכוון שאין אדם שעושה טוב ולא חוטא .. אנחנו לא מושלמים והשם יודע את זה ..זה הנסיוןשלנו להגיע לשלמות ולכן יש תשובה כל פעם שנופלים קמים למקום גבוה יותר

2. Anonymous

י"ב טבת התש"ע

12/29/2009

בס”ד
כל הזמן אנחנו חוזרים בתשובה מכוון שאין אדם שעושה טוב ולא חוטא .. אנחנו לא מושלמים והשם יודע את זה ..זה הנסיוןשלנו להגיע לשלמות ולכן יש תשובה כל פעם שנופלים קמים למקום גבוה יותר

3. ראובן

כ"ז תמוז התשס"ט

7/19/2009

פגמתי הרבה בברית

האם יש לי מחילה?

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה