תיקון מעשה חוה – פרשת השבוע בראשית

פרשת השבוע בראשית - הנחש אומר לה, "בלי תואר BA ו-MA מאוניברסיטת תל-אביב, בעלך לא שווה כלום!", רק שאין שקר יותר גדול מזה!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

כל אישה יכולה במו ידיה לתקן את מעשה חוה, דהיינו, חטא האכילה מעץ הדעת והפלת בעלה עמה. תשובת המשקל היא שתתמוך בבעלה לבל יפול מן הקדושה. הבא נבאר…
 
אמרו חז"ל שהנחש נתאווה לחוה, ולפיכך תכנן להפיל את אדם. צריך להתבונן היטב בפח שהטמין הנחש עבור אדם, ואשר מהווה תבנית לכל המלכודות של היצר הרע בכל הזמנים ועד היום.
 
תחבולת היצר הרע היא שקופה למדי: בטרם חטא, כל התורה בידי האדם הסתכמה בשתי מצוות: עשה אחת – פרו ורבו, ובמצוות לא-תעשה אחת – מעץ הדעת לא תאכל. שתי המצוות הללו היו לתורה שבעל פה בידי אדם הראשון. בא הנחש, שהוא היצר הרע, ושואל את חוה, כיצד תסתפקי בחיים במערכת ידיעות מצומצמת כל כך? איך תהיה לך הנאה מבעל "חניוק" (ביטוי באידיש, דומה ל'יורם') שאינו מבין בענייני העולם הרחב? איך בעלך יפרנס אותך בלי השכלה ובלי מקצוע? צריך השכלה כדי שתוכלו לבנות, להתפרנס, להתפתח ולתרום לקיום העולם! טענות הנחש שקריות כמובן, אך מצלצלות יפה באוזן הפתי. די בבדיקה שטחית לסתור אותן אחת אחת.
 
הנחש נמנע במכוון מלהזכיר שאדם הראשון הוא בעל השגה אדירה על פי מה שחונן אותו קונו יתברך, כי כבר נאמר ויקרא האדם שמות לכל הבהמה ולעוף השמים וגו' (בראשית ב, כ). כאן עדות ברורה שאדם הראשון ידע את כל צירופי האותיות בהם השתמש הקב"ה בבריאת כל אחד מהברואים. על פי אותם צירופים, אדם הראשון נתן להם שמות. בנוסף, ללא כל השכלה חיצונית, הבין אדם הראשון את המהות של כל בריה: לדוגמא, קרא לחסידה את שמה משום שהיא נוהגת חסד עם חברותיה. אדם הראשון השיג את כל סודות היקום על פי אותה התורה שהיתה בידו עד כה. אבל הנחש ביקש להפריד קודם כל בין האדם ובין אשתו ועל ידי כך להפריד בין האדם ובין תורת השם יתברך, כדי שיושלך מגן עדן, ה"מעין עולם הבא" שלו, ויהיה כמו מת מתהלך בעולם הזה.
 
לפיכך, פונה הנחש אל האישה, היותר קלה בדעתה משני בני הזוג, ופורס לה את היתרונות המדומות של השכלה חיצונית, הכל כדי להרחיק את בעלה ממקור חיותו ולחסל אותו – קודם כל רוחנית, ואחר כך גשמית. בעזרת השם, זהו ונחמד העץ להשכיל. הנחש יודע היטב את עקרון הברזל: כל עוד התורה בידי האדם, אין הוא יכול לו. ובכן, אין הנחש תוקף את האדם במישרין, אלא בדרך עקיפה, וחודר דרך האגף החלש, דרך אשתו של האדם.
 
כמובן שטענות הנחש סרק הן שאין בהן ממש, כי הקב"ה עתיד לגלות רזי עליון נוספים לאדם. כל עוד האדם ממלא את תפקידו המוגדר בעולם על פי צו הבורא יתברך, יושב בגן עדן, לומד ומקיים את תורת השם אשר בידו, אזי ממילא אין לו כל דאגה להצטרכות גשמית. תורת השם גופא היא קיום העולם, ואם אדם הראשון עושה את רצון הבורא ברוך הוא, הוא בעצמו נעשה שותף לבריאה.
 
ההמשך המר ידוע: באמצעות לשונו החלקלקה, מפיל הנחש את האישה, היא גוררת את בעלה עד לחטא הגורלי. שוב, ונחמד העץ להשכיל, שהיצר הרע מצליח לשכנע את חוה שכאן בעולם הזה, צריך בעל הלומד השכלה חיצונית. הנחש אומר לה, "בלי תואר BA ו-MA מאוניברסיטת תל-אביב, בעלך לא שווה כלום!" ואין שקר יותר גדול מזה, כי BA ו-MA אינם אלא ראשי תיבות "בור ועם ארץ". במקומות רבים, רבינו הקדוש ננמ"ח רבי נחמן זי"ע, הזהיר נגד לימוד חכמות חיצוניות המטמאות את השכל הקדוש של הנשמה היהודית.
 
יוצא אפוא, שעיקר מטרת הנחש לא היתה אכילה מן העץ בלבד, אלא ניתוק האדם מתורת השם והטעייתו אל תוך אפיק כוזב, שהוא מסלול החכמות החיצוניות. הנחש יודע שזו הדרך המהירה לשלוט באדם ולחסלו.
 
ובכן, בעזרת עקרון זה, מבינים היטב את ההיקשים בכל הפסוק: נחמד העץ להשכיל, רמז כאמור לחכמות חיצוניות. תאוה הוא לעיניים, שמראות אסורות ורדיפת תאוות הן פועל יוצא מעזיבת התורה ועיסוק בהשכלה חיצונית. אכילת הפרי האסור מביאה לידי המרת חיי תורה ומוסר בחיי הוללות ופריקת עול. עובדה. ראשי תיבות הפסוק ו'כי ת'אוה ה'וא ל'עיניים ו'נחמד ה'עץ ל'השכיל הם "ההוללות" בה"א הידיעה.
 
תבנית זו של תחבולת היצר קיימת בכל הזמנים, מאדם הראשון ועד ליוונים שעשו כל שביכולתם לשדל יהודים להמיר בתי מדרש עבור הגימנסיות, עד לרומאים, לתקופת ההשכלה בספרד ומאוחר יותר במזרח אירופה, שהפילה חללים כה רבים בישראל, עד לאוניברסיטאות של היום, חממה להתבוללות ובית קברות רוחני ליהדות, השם הטוב ישמרנו. הכל באותה טענה בסגנון ישן נושן שצריך השכלה כביכול, שהישיבות אינן מכינות את האדם למקצוע בחיים וכדומה. אפר לפיו של כל הטוען כך. לא רק שהישיבות הקדושות הן ההכנה המעולה ביותר לחיים, הן עצם החיים. התורה היא הדם בעורקי עם ישראל. ועם כל זה, ידוע שבן תורה מסוגל ללמוד כל אומנות ביעילות ובפרק זמן קצר, ואפשר למלא אלפי דפים אודות גדולי ישראל שהגיעו להשגות עילאיות בענייני מדע שונים, הכל הודות לעיון ויגיעה בתורה הקדושה, ואין כאן המקום להאריך.
 
נמצא, שכל מגמת הנחש היא להרחיק את ישראל ממקור חיותו, התורה הקדושה. צריך להבין אם כן, שכל בחור ישיבה וכל אברך בכולל מהווה תיקון חטא אדם הראשון. כמו כן, חייבים לומר שכל אשת חיל בישראל השולחת את בעלה ובניה להיכלי תורה מתקנת את מעשה חוה. זהו פחד הנחש, כי כל לומד תורה מזרז את הגאולה, ומקרב את היום שבו הקב"ה עתיד לשחוט את היצר הרע, ואז תועבר ממשלת זדון מן הארץ, במהרה בימינו, אמן.
 
 
* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה