אלביס, היהודי הנעלם

הרגע בו הפך אלביס פרסלי לאייקון תרבותי, לא היה רק של זמר שעשה את דרכו לפסגה הנכספת, אלא גם של צד פחות נוצץ ואפילו כואב – של היהודי הנעלם.

3 דק' קריאה

הווארד מורטון

פורסם בתאריך 05.04.21

זה היה בקיץ לפני כמה עשורים, כשליד המיקרופון באולפני סאן שבממפיס עמד זמר לא מוכר ושר את "רכבת מסתורית" (Mystery Train) בגאוניות שלא נשמעה קודם – סגנון קאונטרי-בלוז שסלל את הדרך למהפיכת מוסיקת הרוקנ'רול.

 

היה זה לא אחר מאשר הזמר אלביס אהרון פרסלי.

 

הרגע בו הפך אלביס לאייקון תרבותי לא היה רק של זמר שעשה את דרכו לפסגה הנכספת, אלא גם של צד פחות נוצץ, ואפילו כואב – היהודי הנעלם.

 

אלביס, בין אם ידע או לא, שימש בתפקיד המרכזי של אחת הטרגדיות המאיימות ביותר על העם היהודי – אז והיום – ההתבוללות והנישואים המעורבים, שהגיעו כבר לאחוזים מזעזעים: כ-72% מיהודי, בעיקר בארצות הברית. דורות שלמים של יהודים פשוט נעלמו, שושלות בנות אלפי שנים פשוט נחתכות, וכתוצאה מכך נוספו המון יהודים נעלמים, צאצאים של יהודיות החיים עם שמות לא יהודיים אבל בהחלט יהודים על פי ההלכה, לתסריט האימה הזה.

 

 

מאמרים נוספים בנושא:

עוד סימן

דור ההינדיק

אזהרה בת 69 שנים

יהדות? השתגעתם?!

נס פקק הדלק

 

כך היה גם עם אלביס אהרון פרסלי.

 

הביוגרפית איליין דנדי – בספרה "אלביס וגלדיס", מגלה שהסבתא-רבתא של אלביס – ננסי בורדין הייתה יהודייה.

 

"ננסי בורדין הייתה נשואה לאבנר טקיט. ננסי גילתה התעניינות וחיבה רבה במורשת היהודית של גלדיס (אימו של אלביס), ודאגה להזכיר פעמים רבות לצאצאיה את שמותיהם היהודיים. לננסי ואבנר הייתה בת בשם מרתה שנישאה לוויט מאנסל, להם נולדה בת בשם אוקטביה לוויניה "בובה" (כינוי שקיבלה בגלל יופייה השברירי), והיא הייתה סבתו של אלביס מצד אימו".

 

ארבעה דורות אחורנית – הסבתא של הסבתא של הסבתא של אימו של אלביס הייתה יהודייה, מה שמסביר את ההיבט היהודי הלכתי של אלביס.

 

אם זה הדהים אתכם אז That's All Right (מאמא, שם השיר שלו). הרי היו לא מעט אלביס פרסלי בסביבה: אלביס זמר הרוקנ'רול המורד, אלביס זמר הגוספל, אלביס כוכב הקולנוע, אלביס של לאס וגאס, אלביס מחלק המכוניות לחברים (150 רכבי קדילק!), אלביס של החליפות הנוצצות, והפוסטר של אלביס היהודי הנעלם.

 

כבן לשושלת יהודית של ארבעה דורות, חייו של אלביס ממחישים עד לאן יכולה ההתבוללות לסחוף את "מאמיניה" – אלביס גדל על ברכי הכנסייה האוונגליסטית ואפילו היה זמר הגוספל (שירי הדת הנוצרית) הטוב ביותר של המאה ה-20. באופן אירוני, או שלא, כנער אלביס גר קומה אחת מתחת לביתו של רב אורתודוקסי, שם היה משמש הגוי של שבת כשהיה צריך…

 

זה מצד אחד.

 

אבל מצד שני, היה גם תקווה או ניצוץ קטן לדור בו היהודים הנעלמים מתמזגים עם הזמן והופכים לחלק בלתי נפרד מאחיהם היהודים. מבט קרוב על חייו של אלביס מגלה את הניצוץ של הנשמה היהודית שבו, שתמיד שם ולא משנה כמה רחוק היא הגיעה. איך? למרות הדרך בה גדל והתחנך, אלביס היה מודע לשורשיו היהודיים וגם היה גאה בהם.

 

על פי הביוגרפית איליין דנדי, אימו של אלביס השרישה בו עוד כשהיה קטן את העניין היהודי. אולי בגלל זה גלדיס החליטה לספר את שיער ראשו בפעם הראשונה בגיל שלוש?… וכשהיה נער, כך על פי ספרו של המחבר טים בוקסר, "אנקדוטות ממפורסמים יהודים" (Jewish Celebrity Anecdotes), אלביס היה שומע שירים של משה אוישר – חזן וזמר מפורסם באותם ימים ומי שכונה "הארי השואג", ושל שלמה קסוביצקי, שתקליטיהם התנגנו בבית שכנו של אלביס, אותו רב אורתודוקסי, בעוד אלביס ישב מתחת לחלון ביתו והקשיב לשירה שבקעה משם.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

יהדות על רגל אחת

מפת דרכים יהודית

האיש עם הכובע הסגול

במקום הכי שמח בעולם

שבועה באנטבה

בלי לדעת

מרדכי שוורץ

מחפש עם שטיח

שליח מסתורי

 

אולם הוריו של אלביס יעצו לו לא לספר בקול רם על מוצאו היהודי, בגלל "שאנשים לא אוהבים יהודים". אך אלביס, בשלב מסוים, התעלם מהעצה הזו. וזה קרה בעיקר אחרי שאימו גלדיס נפטרה בגיל מאוד צעיר ועל המצבה שלה הוא חרט מגן דוד. בהמשך, הוא גם ענד תליון "חי" באופן פומבי (זה היה בעיקר בשנה האחרונה של חייו). כשנשאל על כך, השיב אלביס "שהוא לא רוצה להפסיד בשמים בגלל פרטים טכניים" (כך על פי דברי לארי גלר מעצב השיער והמנטור הרוחני שלו).

 

אלביס היה ידוע גם בצדקות הרבות שנתן. כך היה כשערב אחד הגיעו אליו נציגים מארגון יהודי בממפיס וביקשו צדקה עבור נזקקים ויתומים. אלביס ביקש מהם להמתין כמה דקות ואחר כך חזר עם צ'ק. כשהם הסתכלו על הסכום הם היו המומים – 150,000 אלף דולר! הם שאלו אותו אם לא מדובר בטעות, ואלביס השיב "אני יודע מה אני עושה".

 

אלביס אהרון פרסלי נפטר ב-16 באוגוסט 1977 בגיל 42 (ב' באלול). אם היה חי היום, האם היה מכיר את האמונה והיהדות מקרוב יותר? האם הפאות הארוכות שהיו אחד הסמלים שלו היו הופכות ארוכות יותר? ו"בית סוהר לרוקנ'רול" (אחד מסרטיו) ל"ואפילו בהסתרה"?

 

מי יודע. עכשיו זה כבר מאוחר מדי.

 

אבל בשביל כל היהודים הנעלמים של היום, שמבחינה הלכתית הם יהודים כמו אלביס שהיה לפניהם, זה לא מאוחר! כי לא משנה עד כמה אנשים מתרחקים, תמיד יש תקווה! יהודי תמיד יכול לחזור לאבא שמקבל אותו בזרועות פתוחות! ולא משנה היכן הוא בעולם – בארצות הברית או בארץ ישראל. ילד של אבא, תמיד נשאר ילד של אבא!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מעריכה

כ"ח סיון התשע"ו

7/04/2016

אלביס האיש ןהאגדה

אלביס מיוחד מאד היה לו יופי פנימי ויופי חיצוני מה שמאפיין יהודי. הוא היה ביישן ותמיד חיפש את האמת והירבה לדבר עים אלוקים מעין התבודדות, ובגלל ביישנותו לא ידע איך לאכול את הפירסום הרב, ואני חושבת שלפני פטירתו היו לו הירהורי תשובה כי תמיד חיפש את האמת, שאלה שלי. האים הוריו עשו לו ברית מילה? אשמח לקבל תשובה

2. מעריכה

כ"ח סיון התשע"ו

7/04/2016

אלביס מיוחד מאד היה לו יופי פנימי ויופי חיצוני מה שמאפיין יהודי. הוא היה ביישן ותמיד חיפש את האמת והירבה לדבר עים אלוקים מעין התבודדות, ובגלל ביישנותו לא ידע איך לאכול את הפירסום הרב, ואני חושבת שלפני פטירתו היו לו הירהורי תשובה כי תמיד חיפש את האמת, שאלה שלי. האים הוריו עשו לו ברית מילה? אשמח לקבל תשובה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה