בחיים אל תהיה צודק, תהיה חכם

בחיים לא צריכים להיות צודקים. צריך להיות חכמים! והיום יותר מתמיד. עלינו לאהוב אחד את השני, להבין את השונה ולהרגיש את ליבו של האחר. רק כך נגיע לאהבת חינם אמיתית ולשינוי אמיתי.

4 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 05.04.21

בחיים לא צריכים להיות צודקים.
צריך להיות חכמים! והיום יותר מתמיד.
עלינו לאהוב אחד את השני, להבין
את השונה ולהרגיש את ליבו של האחר.
רק כך נגיע לאהבת חינם אמיתית
ולשינוי אמיתי.

אחד מסיפורי המעשיות המפורסמים שסיפר רבי נחמן מברסלב הוא הסיפור על ההינדיק – על בן המלך שרצה להיות הינדיק (תרנגול הודו). (כוכבי אור, סיפורים נפלאים קצ"א).

זה קרה יום אחד, כאשר בן המלך חשב שהוא תרנגול הודו. הוא התיישב מתחת לשולחן ללא בגדים ואכל פירורי לחם ועצמות, כפי שעושה תרנגול הודו.

כל הרופאים התייאשו. לא נמצאה שום תרופה למחלה והמלך היה בצער גדול מאוד. אבל אז, בא חכם אחד ואמר שיש לו דרך לרפא את בן המלך. הוא פשט את בגדיו וישב ביחד עם בן המלך מתחת לשולחן ושניהם אכלו פירורי לחם ועצמות.

בן המלך שאל אותו: מי אתה ומה אתה עושה פה? והחכם השיב לו: מי אתה ומה אתה עושה פה? בן המלך השיב: אני הינדיק. אמר לו החכם: גם אני הינדיק. ושניהם ישבו כמה זמן ביחד עד שהתרגלו זה לזה. ואז רמז החכם למשרתי המלך שיביאו להם חולצה. אמר החכם לבן המלך: אתה חושב שהינדיק לא יכול ללבוש חולצה? יכולים להיות לבושים בחולצה ואף על פי כן להיות הינדיק. ולבשו שניהם את החולצה. כעבור זמן מה סימן שוב החכם למשרתי המלך שיביאו לו מכנסיים. אמר החכם לבן המלך שגם עם מכנסיים אפשר להיות הינדיק, ולבשו שניהם מכנסיים.

אחר כך רמז החכם והביאו להם מאכל אדם מתחת לשולחן. אמר החכם: אתה חושב שאם נאכל מאכל אדם כבר לא ניקרא הינדיק? אפשר לאכול ולהמשיך להיות הינדיק, ואכלו שניהם. אחר כך אמר החכם: אתה חושב שהינדיק מוכרח להיות דווקא מתחת לשולחן? יכולים להיות הינדיק ולאכול ליד השולחן. וכך התנהג עם בן המלך עד שריפא אותו לגמרי.

משל מדהים זה טומן בחובו מסר עצום לחיים לכל אחד מאיתנו.

תמיד חשבתי שיש כאן רמז על הצדיק שמוריד מגדולתו כדי להגיע לכל אחד מעם ישראל ולקרבו להשם יתברך, כפי שעושים הצדיקים בחכמתם. אני יודעת שכך גם אני התקרבתי. אבל למה קשה לנו? כי אנחנו מפחדים משינויים, שהרי שינוי זה דבר מפחיד שקשה לעשות, אבל בחכמתם האמיתית של הצדיקים אנחנו מצליחים לעשות את השינוי מתוך רצון ושמחה, וכך עולים על דרך המלך, הדרך הנכונה ובאהבה, גם אם לפעמים בהתחלה אנו משלים את עצמנו שאנחנו עדיין הינדיק…

אך מה שיפה כאן הוא שרבי נחמן לא הגדיר את בן המלך משוגע אלא "נפל לשיגעון", כלומר נפל למצב זמני וחולף. חשבתי על זה כלימוד זכות גדול על עם ישראל, שכן כולנו פה חיים בשיגעון תחת הנהגות כאלה ואחרות בכל תחומי החיים – בכלליות ובפרטיות, שלא תמיד הן רצויות, נחוצות והכרחיות.

אבל לא מדובר בשיגעון, אלא בנפילה. אותה נפילה-ירידה שנתקן בעזרת השם והיא תהפוך לתכלית העלייה שלנו ושל כל עם ישראל.

אחד המסרים שקיבלתי בהדרכה לפני הנישואין הוא, שהגבר הוא הראש של הבית והאישה היא הצוואר. אם היא חכמה – היא תכוון את הראש בדרך שלה לעשות את רצונה, ועל זה נאמר: "חכמת נשים בנתה ביתה", ומסביר בהרחבה נוספת הרב שלום ארוש שליט"א בספרו חכמות נשים.

לא פעם, אנו חושבים שלוותר ו’להוריד’ את הראש זה להפסיד את הניצחון, אבל זה בעצם האגו בהתגלמותו. אם נראה את החכמה שבדבר, נראה את המטרה הנכונה נגד עינינו, כפי שמלמד רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן ח"א, קכ"ב) וזו לשונו: "מידת הניצחון אינו סובל את האמת כי אף אם יראה לעיניים דבר אמת, ידחה אותו מחמת הניצחון".

אבל החכם מהמשל של רבינו לא רק "התכופף", אלא התנהג תקופה מסוימת כהינדיק כדי לרפא את בן המלך. האמת היא, שכולנו בני מלך ואפשר לראות ואף לחוש ממש את הניסיונות שאנו עוברים, בפרט בזמן הזה. כמה סבלנות והתפשרות אנחנו צריכים לגלות בחיים כדי להשיג את האמת לאמיתה? חשבתם על זה?

הדברים בולטים ומודגשים מאוד בחיינו הפרטיים, עם בני הזוג למשל. כאשר אחד אינו שומר תורה ומצוות אך השני כן, כלומר ממש בתחילת דרכו. אם הראשון יתנהג בחכמה ויעשה את השינויים בהדרגה אז השני יקבל זאת מתוך עונג ושמחה, ולא מתוך חשש שמא הזוגיות תעלה על שירטון.

גם בעבודה זה קורה. לפעמים ישנו קידום שאנו רוצים מאוד, ועד שמתפנה המקום פתאום ממנים מישהו מבחוץ שבכלל לא מכיר את העבודה. ואנחנו, שחיכינו בסבלנות, נדחקים הצידה. במצב כזה עלינו לגייס את מידות האמונה והביטחון בהשם, להוריד את הראש ולהתנהג כמו הינדיק, עד, שבעזרת השם, נעבור את הניסיון בהצלחה.

תמצאו את זה גם בחינוך הילדים, בקשרי חברות, במשפחה המורחבת ועוד – תמיד יש את אותו ניסיון שמצריך מאיתנו להתכופף קצת ולעגל פינות, וכמובן להרבות באינספור תפילות, כפי שהגדיר זאת היטב רבי עקיבא, שעם כל גל שבא הוא הוריד את ראשו, וכאשר הוא חלף כבר הכין את עצמו לגל הבא.

בחיים לא צריכים להיות צודקים. צריך להיות חכמים! והיום יותר מתמיד, כשהגאולה הפרטית והכללית ממש בפתח, עלינו לאהוב אחד את השני, להבין את השונה ולהרגיש את ליבו של האחר, כי רק כך נגיע לאהבת חינם אמיתית ולשינוי אמיתי ולא לשינוי רגעי.

הרב שלום ארוש שליט"א אמר שאם נתפלל על עם ישראל השם יתברך יתפלל עלינו. ומי מאיתנו לא רוצה שהמלך בכבודו ובעצמו יתפלל עליו??? אם נאהב אחד את השני, אם נעזור אחד לשני, אם נתחשב אחד בשני – נקבל את ברכתו האינסופית, ללא גבול ותכלית, של בורא עולם.

רגע לפני ראש השנה, בעיצומם של חשבונות הנפש שכל אחד מאיתנו עושה, נוכל להעיד על מקרים שבהם דרשנו ניצחון ועל מקרים שבהם דרשנו את האמת. ומי שידרוש את האמת לאמיתה – השם יתברך ייתן לו את כל הכוחות להמתין בסבלנות עם הרבה תפילות, עד שישיג את הרפואה השלמה של הנפש, כפי שריפא החכם את בן המלך. והרפואה היא חזרה בתשובה, אך באותה מידה שלא דחק החכם בבן המלך כדי להשיג את מטרתו, כך ננהג גם אנחנו בחכמה – הן כלפי עצמנו והן כלפי הסובבים אותנו.

יהי רצון שנזכה לחזור בתשובה שלמה מתוך אמונה בהשם, באמונת חכמים, בשמחה ואהבה אחד לשני ולבורא עולם, ונחיש את הגאולה עוד השנה, אמן ואמן.

לעילוי נשמת אימי רחל בת זוהרה, ג’ תשרי התשס"ח, ת.נ.צ.ב.ה

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אביבית

כ"ג אדר התשע"ג

3/05/2013

ל-2 תלוי באיזו סיטואציה כי ישנם אנשים ומקרים שבכדי להגיע לפתרון צריך להפעיל תשכל ולא לצעוק אני צודק ואתה טועה כי זה לא יתן כלום. אם היית מבינה את הכוונה לא היית כותבת כך.וגם אם לא מסכימים עם מישהו, אפשר להאיר בצורה עדינה .תחשבי שמישהי טרחה ונתנה מזמנה על מנת לחזק יהודים ואותך בכללם..התורה מצווה עלינו בין היתר הכרת הטוב ואהבת חינם ועל זה הכתבה…

2. אביבית

כ"ג אדר התשע"ג

3/05/2013

כי ישנם אנשים ומקרים שבכדי להגיע לפתרון צריך להפעיל תשכל ולא לצעוק אני צודק ואתה טועה כי זה לא יתן כלום. אם היית מבינה את הכוונה לא היית כותבת כך.וגם אם לא מסכימים עם מישהו, אפשר להאיר בצורה עדינה .תחשבי שמישהי טרחה ונתנה מזמנה על מנת לחזק יהודים ואותך בכללם..התורה מצווה עלינו בין היתר הכרת הטוב ואהבת חינם ועל זה הכתבה…

3. לא יפה

א' אלול התשע"ב

8/19/2012

משפט נוראי שלא הגיע מהתורה. התורה מעודדת אותנו להיות צדיקים!!! אפילו יותר מחכמים! (ולפני הכל, במידה)

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה