בתשעה צעדים

המחשבות מטרידות, רשימת ה"לעשות" הבלתי נגמרת מהדהדת בראש בעוצמה, והברכות נשאבות לאנשהו בדרך. בתשעה צעדים מחזירים את הסדר על כנו!

4 דק' קריאה

דניס רוזן

פורסם בתאריך 04.04.21

קרה לכם שהגעתם לסוף התפילה, רק כדי לגלות שלאורך כל ה'שמונה עשרה' חשבתם על החדשות האחרונות או על רשימת ה'לעשות' הבלתי נגמרת שלכם? שנשאבתם רגשית ואיבדתם את כל הברכות על הדרך?

 

אתם לא לבד.

 

הדבר העיקרי בהא הידיעה של הצמיחה הרוחנית שלנו טמון בלב ליבה של התפילה עצמה, הגרעין – תפילת שמונה עשרה, המאגדת בתוכה י"ט ברכות עמוסות וגדושות בעוצמה וכוח אדיר.

 

הנה תשעה צעדים מקסימים שלמדתי מהספרים, משיעורים ומניסיוני האישי, שיכולים לעזור לנו לשמור על הברכות אצלנו מבלי שגנב הזמן ישדוד לנו אותן מתחת לאף.

 

צעד ראשון – הפנימו דבר חשוב: אתם עומדים בפני מישהו שכוחו הוא אינסופי והוא מאוד מאוד אוהב אתכם! – רבי נחמן מברסלב נותן לנו עצה נפלאה: כשאתם ניגשים לתפילת שמונה-עשרה, ולכל תפילה בכלל, זכרו שהקב"ה ברא את העולם מתוך אהבה ורחמים רבים כדי להראות את רחמיו ואהבתו לבריות שלו, אותן הוא אוהב כל אחת כמו בן יחיד.

 

דבר נוסף, זכרו היטב שהקב"ה מאוד רוצה לשמוע את התפילות שלנו, והוא יהיה שם להקשיב לנו הכי קרוב שאפשר. כי אם הוא קבע או החליט משהו, דעו שהוא זה שיכול לשנות כל מצב וסיטואציה ולתת לנו את הישועה שאנחנו צריכים כהרף עין.

 

צעד שני – עצרו לפני שאתם מתחילים את הברכות וחשבו על מה שאתם מבקשים – ה"חפץ חיים" מזכיר לא מעט שעל האדם לשהות מעט לפני כל ברכה ולהרהר על הבקשה, ולברר למה היא חשובה כל כך. זה בהחלט צעד שיעזור לנו להתחבר לעצמנו ולמקד את האנרגיות שלנו – רגשית ושכלית, בכל בקשה ובקשה.

 

צעד שלישי – חשבו לפני שאתם מדברים – הרמב"ם מורה לנו להרהר בכל מילה לפני שהיא עוזבת את פינו. וכפי ששמעתי באחד השיעורים האחרונים מהרב לייבל לם, כשאתה חושב על כל מילה בכובד ראש אתה הופך אותה למשאלת ליבך שלך ממש. אתם לא רק מתפללים את המחשבות והמילים של מישהו אחר, ממש לא. אלא, המילים הללו, התפילות, הופכות לביטוי כנה ואמיתי של אהבה והכרת הטוב. הבקשות שלנו הופכות לתחנונים לעזרה וההדרכה השמימית.

 

וכל זמן שאיננו חושבים על מה שאנו אומרים או למי מופנות הבקשות והמילים, רבים וטובים מאיתנו חיים עם אמירת התפילה – הברכות היקרות, במשך שלוש פעמים ביום כדבר של מה בכך חלילה, בלי מחשבה מעמיקה ובלי לתת את הדעת.

 

מאמרים נוספים בנושא:

חברתי התפילה

קבוע, אבל בטוח

60 דקות

תפילה, להשלים את החסר

קפה עם מלאכים

היא ואני

אלוקים, אתה מוזמן

אלוקים, אפשר שאלה?

שיחה עם אלוקים

המלאך המובטל

אלוקים לא יוצא להפסקת קפה

 

צעד רביעי – עצרו שוב, והתחברו לעצמכם לפני חתימת הברכה – לצערנו, למרות כל הכוונות הכי טובות, הראש שלנו עלול לנדוד במהלך תפילת הבקשות. לכן, רעיון טוב הוא לעצור שוב לפני שחותמים את הברכה, לחשוב שוב על מה שאנחנו מבקשים ועד כמה נהיה מאושרים נהיה אם הבקשות יתקבלו ויתגשמו.

 

צעד חמישי – אל תיתנו ליצר הרע להשתלט עליכם! – הרב שלום ארוש מלמד בספרו – בשדי יער, שהיצר הרע מבין היטב שהתפילה היא הדרך לגאולה של האדם, לכן עובד שעות נוספות כדי להסיח את דעתנו ולייאש אותנו דווקא בתחום הזה. הוא גם אומר שאנחנו צריכים להכיר את האויב, וכדבריו: "עכשיו, אחרי שתפסנו את היצר הרע על חם, מי שמסתנן לליבנו ומוחנו, עלינו לדעת היטב שכל עיקרו הוא לעצור אותנו מלדבר עם הקב"ה".

 

הרב נותן, לצורך העניין, משל מ"החפץ חיים" על אישה שמכרה בשוק תפוחים בפינת הרחוב. חבורה של ילדים חוליגנים הגיעה והפכה לה את הסל וכל התפוחים התפזרו, תוך שהם לוקחים כמה ובורחים. מרוב ייאושה היא עמדה באמצע השוק והתחילה לבכות. אחד הסוחרים החכמים אמר לה שהיא צריכה להפסיק לבכות ולהתחיל לאסוף תפוחים, וכמה שהיא רק יכולה. כך תציל את פרנסתה. "תפילה מילה במילה היא כמו קרב חטיפות" אומר הרב שלום ארוש, "פעם היצר הרע חוטף כמה מילים ופעם אנחנו. ככל שאדם מתחזק בתפילה, כך הוא יחטוף יותר מילים מהיצר הרע!"

 

צעד שישי – השתמשו בכוח השירה – שלא תיטעו, זה כוח שעושה נפלאות עם התפילה. נסו אותו! תגלו שהוא מוסיף כוונות, פוקוס והתלהבות לתפילה.

 

צעד שביעי – לאט, אתם ממהרים! – הרב שלום ארוש מציע שכל יום נתמקד בתפילה אחת, מתוך שלוש תפילות העמידה, ונתפלל אותה לאט ובמתינות, עם כנות וריכוז. "דמיינו לעצמכם" אומר הרב, "שמובילים אתכם לחדר האוצר המלכותי. המלך אומר לכם שאתם יכולים לקחת מהאוצר כל מה שאתם רוצים וכמה שאתם רוצים, אבל אתם לוקחים אבן יקרה ומיד בורחים… הקב"ה רוצה לתת לנו הכל, אולם אנו מלמלים את התפילה במהירות כאילו הייתה משא כבד ושמחים, חלילה, להיפטר ממנה. אולם, מה שאנחנו לא כל כך יודעים הוא, שהתפילה הזו לוקחת אותנו לחדר האוצר של מלך מלכי המלכים. אז לאן אנחנו ממהרים?!?

 

כל אדם צריך לשאול את עצמו, 'מה יותר ישמח את השם? אם אזדרז ואספיק להגיע ל'קדושה' ביחד עם כל הציבור, או שמא אמשיך להתפלל לאט ובמתינות, עם כוונות וריכוז בכל מילה?

 

היצר הרע, כמו כל חייל טוב, ימשיך להילחם בנו דרך המחשבות, אבל אם נהרהר בכל מילה ומילה לפני שנאמר אותה, בהחלט נצליח לומר חלק גדול ממנה עם כוונה אמיתית. בלי עצה זו, רוב התפילה שלנו חסרה את הכוונה והמשקל הרוחני שלה.

 

צעד שמיני – קראו ספרים, מאמרים, הצטרפו לשיעורים, האזינו לדיסקים, העוסקים במשמעותה וכוחה של התפילה – י"ט הברכות שאנו מברכים בתפילה שמונה עשרה מלאות במשמעות עמוקה. הספר בשדי יער הוא אחד הספרים הטובים, ספר הדרכה והכוונה – לתפילה האישית וגם זו הכתובה בסידורים, כך גם הספר כח התפילה ועוד. בנוסף, הדיסקים – תפילה אישית, אמונה זה תפילה, תפילה בוקעת רקיעים, בכוח התפילה ועוד. זכרו, אם אחד מהספרים או הדיסקים הפך לחלק בלתי נפרד מחייכם – עשיתם את ההשקעה הכי טובה!

 

צעד תשיעי – התפללו על התפילה, התמידו במאמצים שלכם – הרב שלום ארוש מדריך אותנו איך להחזיק ביכולת התפילה עם כוונות וריכוז אמיתי וכנה: ראשית, עלינו להשקיע חלק מהזמן של התפילה האישית שלנו ולבקש מבורא עולם את היכולת להתפלל מילה במילה ועם כוונות. שנית, אסור לנו להתייאש לעולם! ולא משנה באיזה מצב התפילה שלנו נמצאת, פשוט להמשיך ולהתפלל.

 

יהי רצון שנזכה להתחזק בכוח התפילה ובורא עולם ימלא את כל תפילותינו ובקשותינו, ונזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה