גברת פאה

היא מקבלת את פניי בבוקר, לפעמים עם שיער ולפעמים בלי. ולפעמים עם משהו לא מזוהה על ראשה. אבל היא תמיד שם. מעין תזכורת לאחת ההתחייבויות הכי גדולות שעשיתי בחיי...

3 דק' קריאה

נטלי קובן

פורסם בתאריך 05.04.21

היא מקבלת את פניי בבוקר, לפעמים
עם שיער ולפעמים בלי. ולפעמים עם משהו
לא מזוהה על ראשה. אבל היא תמיד
שם. מעין תזכורת לאחת ההתחייבויות
הכי גדולות שעשיתי בחיי…

יש מישהי שאנחנו קוראים לה גברת פאה. היא גרה אצלנו בבית. גברת פאה היא ראש בובה (עם צוואר) מפלסטיק סינטטי שגרה ממש על השידה שלי. לה ולי היה מאבק כוחות, קרב על הרצון, אבל היא הפסידה. לגברת פאה יש תפקיד ברור: היא מחזיקה את הפאה כשהיא לא על הראש שלי וגורמת לילדים לצחוק עליה.

אני מטפלת במסירות ובאחריות בגברת פאה. אפילו ציירתי לה פנים. היא נראית כל כך, נו – לבנה. פרט לאותו יום שהילדים משכו לה את האף והוציאו אותו ממקומו, גברת פאה לא מתלוננת על שום דבר. היא מרגישה שיש לה את הזכות לשאת את הפאה שלי עליה, במקום להיארז באיזה מפעל בתור כוסות מפלסטיק סינטטי. היא שומרת על הפאה שלי שלא תיראה בלויה, ובכך מקיימת את מה שאומרת איליין קרטיס: ‘את נראית כמו מי שיצאה הרגע מהמספרה’. מה אעשה בלעדיה? היא מקבלת את פניי בבוקר, לפעמים עם שיער, לפעמים בלי שיער, ולפעמים עם איזה משהו לא מזוהה על ראשה. אבל היא תמיד שם, מעין תזכורת לאחת ההתחייבויות הכי גדולות שעשיתי בחיי.

כאשר גיליתי את השורשים היהודיים שלי, הבנתי שאני צריכה ‘לכסות’ עוד כמה שורשים – את אלה שעל ראשי. כשאני מתבוננת על כל העניין הזה במבט לאחור, אני לא יודעת למה נלחמתי כל כך. השם ציווה שאעשה משהו, אבל אני לא הרגשתי שאני רוצה לעשות את זה. למה צריך לשים דגש כזה על הראש שלי? אין מישהו בנמצא שיפטור אותי מהמצב השעיר הזה?

לא בקלות כיסיתי את שערי. זה היה תהליך הדרגתי וזה לא קרה בין לילה. בהתחלה, חבשתי כובעים כשהלכתי לבית הכנסת. בהמשך, כיסיתי את ראשי כשיצאתי מהבית, אבל לא בבית. ואז הבנתי – מה אני בעצם מלמדת את ילדיי? שהשם קיים רק בית הכנסת? מחוץ לבית? שהשם לא רואה מה אני עושה או מה אני לא עושה?

קיימים הסברים רבים מדוע אישה צריכה לכסות את שיער ראשה. הנה חלק מהסיבות המועדפות עלי, ממש בקיצור, בעזרתן אנסה להמחיש את דבריי.

כאשר זוג עומד מתחת לחופה ביום חתונתם, נוכחותו של השם ממש מונחת על ראשה של האישה. ניצוצות של השכינה הקדושה, שבאותו מעמד הפכו לחלק מראשה של הכלה, שינו את מעמדה לחלוטין. כדי לשמור על הקדושה שהאישה קיבלה על שיער ראשה היא צריכה לכסות אותו.

השם נותן לאישה מתנה – את בעלה, המתנה הכי גדולה שהיא יכולה לקבל. בתמורה למתנה שכזאת, השם מבקש מהאישה משהו – להצניע את שיער ראשה.

ויותר מכל – כי כך ציווה השם.

פרט להיבט ההלכתי בעניין כיסוי הראש, גיליתי שיש עוד סיבות מעשיות למצווה זו. השם בחכמתו המרובה והעצומה מביא הכל בחשבון, כולל את הפרטים הכי קטנים. למשל, אני כבר לא מבזבזת שלוש שעות במספרה. כשהפאה שלי נראית קצת עייפה ובלה, אני לוקחת את גברת פאה אתי במכונית. אני נוסעת למעצבת הפאה שלי, ומתעלמת מהמבטים שננעצים ב’נוסעת’ המוזרה שלצידי. אני משאירה אותה שם יום אחד, וכשאני חוזרת, גברת פאה נראית כמו מיליון דולר. לא רק שחסכתי לעצמי שלוש שעות, הצלתי גם את עצמי מלשמוע את כל דברי הצער והיגון (כנראה זה מה שאומריםהבעלים על שלוש שעות שהשקעת מיומך במספרה) שמכאיבים מאוד לכל מעצבי השיער.

עוד היבט חיובי לכיסוי השיער (בנוסף לכל הרווחים הרוחניים, כמובן) הוא – שעם הסימן הראשון לצבע האפור – יש לך כיסוי. אין מה לדאוג. אפור, לבן – מי רואה?

התעייפת מהשיער? את מרגישה שהוא ארוך יום אחד, וביום השני קצר? רוצה לשנות את הצבע? השינוי בהישג יד ועם כל האפשרויות ומגוון כיסויי הראש שיש היום בחנויות. כל יום ה’שיער’ שלך יקבל גוון אחר… יכול להיות שאנשים יחשבו שאת סובלת מפיצול אישיות, חלילה, אבל אל תדאגי, זה יעבור להם.

ישנו סיפור, שלא בדקתי אמנם את אמיתותו, שמצאתי באחד השבועונים שאני מקבלת הביתה. ואם סיפור זה לא מדגיש את חשיבותה של מצווה זו, אז מה כן?!?

אישה אחת יצאה מביתה, כנראה לחצר האחורית, והדלת ננעלה. היא התקשרה לבעלה וביקשה ממנו שיחזור הביתה ויפתח את הדלת כדי שהיא תוכל להיכנס.

"למה את לא הולכת מסביב, לדלת הראשית?" (כנראה שהיה שם מפתח במקום מסתור למקרה חירום). התגובה שלה הייתה: "בשום פנים ואופן לא אגיע כך לדלת הראשית כשהראש שלי לא מכוסה, אז תבוא הביתה בבקשה ותפתח את הדלת" (חזקה אבל נחמדה האישה הזאת). בעלה אכן הגיע הבית ופתח את הדלת. למזלו, באותו יום הוא איחר לעבודה. כי למזלו, מקום העבודה שלו היה בבנייני התאומים, והסיפור הזה התרחש בדיוק באותו יום של ה-11 בספטמבר…

הבעל, כך נראה, קשור מאוד לשיער של אשתו. לאישה יש את הכוח למשוך ברכות עצומות לתוך ביתה כשהיא מקיימת מצווה זו, ועוד מצוות רבות. יכול להיות שאישה חושבת שקשה לכסות את השיער, אבל במבט מעמיק על העניין, קשה עוד יותר לא לכסות אותו.

כמובן, אם את לא מרגישה בנוח עם פאה – שיער של מישהי אחרת על ראשך, יש מגוון עשיר של כיסויי ראש, אפשרויות מדהימות לכסות את הראש – ממטפחות בשלל גוונים וגדלים ועד לכובעים יפים – בחירה שמתאימה כמו כיסוי לראש של בת המלך. וכמובן, ואני חייבת לומר את זה, לכל קהילה, חסידות או עדה יש את המנהגים שלה. כך שאם את בעלת תשובה, מעדות ספרד או אשכנז, אבל את שייכת לחסידות חב"ד ובהמשך גם התקרבת לחסידות ברסלב… אז, אהה… תתייעצי עם הרבנית שלך…

אומרים שהבשורה על המשיח תהיה בתקופה של שלום, לו אנו זקוקים כל כך. גם אומרים שהיו אלו הנשים הצדקניות שבזכותן נגאלנו ממצרים, ובזכותן ניגאל גם עכשיו. אז למען העם היקר שלנו קיימי מצווה זו, שהיא ההיפך הגמור מ’נטל כבד’ על ראשנו, אלא היא האור שיאיר את ליבנו בשמחה עצומה. יהי רצון שנזכה לזה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ינון

ה' טבת התשע"א

12/12/2010

פאה פאה זה נבל בשם התורה וזה קומבינה של כיסוי ראש וזה ההפך של הצניעות

2. ינון

ה' טבת התשע"א

12/12/2010

פאה זה נבל בשם התורה וזה קומבינה של כיסוי ראש וזה ההפך של הצניעות

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה