האדם החזק

כל אחד מאיתנו אמר, לפחות פעם אחת בחייו, "אני חייב להצליח" בסיטואציה כלשהי בחייו. ככל שהתשוקה והרצון שלנו לדבר גברו, הצלחנו לעשות ואף להשיג אותו...

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

כל אחד מאיתנו אמר, לפחות
פעם אחת בחייו, "אני חייב להצליח"
בסיטואציה כלשהי בחייו. ככל
שהתשוקה והרצון שלנו לדבר גברו,
הצלחנו לעשות ואף להשיג אותו…

כל אחד מאיתנו אמר, לפחות פעם אחת בחייו, "אני חייב להצליח" בסיטואציה כלשהי בחייו. ככל שהתשוקה והרצון שלנו לדבר גברו, הצלחנו לעשות ואף להשיג אותו. לא מדובר בהכרח בסיטואציה של חיים ומוות, זה יכול להיות במשחק כדורגל או מרוץ שרצית מאוד לנצח בו. כמה פעמים ראית שחקן כדורגל שמשחק בצורה מדהימה במשחק אליפות? אולם אתה לא רואה משחקים מדהימים כאלה בזמן האימונים, מכיוון שהשחקן לא משחק עם אותה מוטיבציה.

מוטיבציה היא תשוקה, ותשוקה היא כוח. כאשר אנו מודעים לכוחות שלנו, אנו נעשים יעילים יותר. לכן רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שעל האדם לחפש את הכוחות והנקודות הטובות שבו, כי כשאדם רואה את נקודותיו הטובות, זה מעניק לו ביטחון עצמי גבוה. רבי נחמן מסביר, גם, שעל האדם להסתכל על הצלחותיו, ולא על כישלונותיו.

לדוגמא, נבדוק כיצד תהליך המחשבות משפיע על המציאות: נניח שחלמת חלום ממש מבהיל, כגון תאונת דרכים – אתה מתעורר בבעתה, זיעה קרה מכסה את גופך ואתה ועצבני. כאשר אנו שומעים על אסון שאירע, כפות ידינו נעשות לחות ודביקות, אנו מרגישים יובש בגרון והברכיים שלנו רועדות. עכשיו, על פי זה, חשוב לרגע על הנזק הנפשי שנגרם לאדם שצופה בחדשות המוקרנות בטלוויזיה – אדם כזה מוסיף בשתי ידיו ממש טונות של פחד, דאגה וחרדות לחייו.

ובהסתכלות קיצונית יותר – אתה יכול להוסיף אלימות רבה לחייך עד שתהפוך לחסר רגש. למשל, ילד שאביו משתייך לארגון רצח כלשהו, והילד מתעתד ללכת בעקבות אביו, אז הוא מתרגל הריגה על חתולים וכלבים, כי כשיגדל מצפונו לא ייסר אותו כשהוא יהרוג אדם. מזעזע.

פעם סיפר לנו הרב אליעזר ברלנד משל על עניין הביטחון בהשם: אדם חזק מאוד הולך לו ברחוב. כולם מפחדים ממנו עד שהם ממש בורחים לצד השני של הרחוב כשהם רואים אותו. בידיו הוא אוחז גמד, והגמד הזה מפחד מאנשי העיר. האדם החזק אומר לגמד: "היי, ממה אתה מפחד – מהם? (ומצביע על אנשי העיר) כולם מפחדים ממני!" הבחורצ'יק הקטן כל כך מפחד, עד שהאדם החזק ממש מתחלחל ממנו ומאיים עליו שישליך אותו מידיו. עכשיו הגמד ממש מפחד, כי הוא יודע שברגע שהאדם החזק ירחיק אותו ממנו, אז הוא יהיה בצרה גדולה יותר. המשל הזה מאוד פשוט ומובן – השם הוא האדם החזק וכל אחד מאיתנו הוא אותו גמד. כל זמן שאנו בידיו של השם, מי בכלל יכול לפגוע בנו? איזה רע יכול להיגרם לנו? כאשר אנו בוטחים בהשם, הטילים של איראן וסוריה לעולם לא יפגעו בנו. התבוננו בניסים שלא מזמן חווינו, ממש בכמה שבועות האחרונים, על הנזק היחסי שנגרם לעומת מה שהיה צריך לקרות ח"ו (וכך גם במלחמת לבנון השנייה לפני שנים בודדות בלבד).

כאשר אדם בוטח בהשם, גם למצב הקשה ביותר יהיה סוף שמח. אם אתה בוטח בהשם והיין שלך מחמיץ, אז השם יגרום שמחירו של היין המוחמץ ירקיע לשחקים ורק תרוויח, כמו שלמדנו מהגמרא. כשאתה בוטח בהשם וחברת ייצור המשחקים הסינית קורסת ופושטת רגל, אז השם ידאג שיהיו צעצועים חדשים לילדים שלך מכלכותה או מבנגקוק. אם אתה בוטח בהשם ומישהו מכוון אקדח טעון לרקה שלך, הרובה לא יירה. כן, ממש כך. כאשר אתה בוטח בהשם, לעולם לא תפחד ממישהו או ממשהו.

רב הונא מספר לנו, בגמרא, על אסטרולוג נכרי שהתגייר. אותו גר היה צריך לצאת למסע, לכן הוא חזה בכוכבים. כשהוא מאוכזב מעצמו הוא שאל: "למה בכלל הייתי צריך להתגייר? האם אני בוטח בהשם או בכוכבים?" מאוחר יותר, הגר מצא עצמו במצב של סכנת חיים, אך ניצל בסופו של דבר. רב הונא הסביר שהגר ניצל בגלל שהוא בטח בהשם, אך היה בסכנה בגלל שהסתכל בכוכבים כדי לדעת מה צפוי לו במסע.

לצפות בחדשות בטלוויזיה או לשמוע אותן ברדיו זה כמו לחזות בכוכבים. אתה מקשיב לכל סוגי הסכנות הקיימות, ואז מפנים את כל סוגי הדאגות, הפחדים והחרדות לנפשך. המחשבות שלך יוצרות את הסכנה שממנה השם צריך להציל אותך.

טוב יותר לא להסתבך בצרות מאשר להסתבך בצרות ולהינצל מהן. לא פעם אנשים מבקשים ממני שאברך אותם. כאשר הייתי בשדרות, אנשים ביקשו את ברכתי שטילי הקסאם לא יפגעו בבתים שלהם. אנשים אלה היו אמיצים וחזקים גם בשעת סכנה אמיתית. אולם, אנשים אחרים ביקשו שאברך אותם שיזכו לישועה ואחר כך רצו לחדשות. מדוע עלי לברך אותם? הם מכניסים את עצמם לצרות ואני הוא זה שצריך לשחרר אותם בערבות? אתה לא יכול לאכול מהעוגה ולהשאיר אותה שלמה – אתה לא יכול להאמין במה שאומרים לך בכל ערוצי החדשות והפרשנויות למיניהן ולהאמין בהשם בו זמנית.

ומידה כנגד מידה – ככל שביטחונו של האדם בהשם גדול יותר, כך השם יגן עליו יותר ויותר. כי ביטחון, הוא האמונה שהשם יחלץ אותנו בשעת סכנה אפילו אם איננו ראויים לזה. ביטחון הוא האמונה שהשם תמיד יתמוך בנו וישא אותנו בידיו כל הזמן, אף אם איננו ראויים לזה.

הדרך לברוח ממצבים קשים היא רק על ידי התשובה. הבה נבחן מה קורה לאנשים שמנסים להיחלץ מבעיות בכל מיני דרכים, אך רק לא בדרך התשובה. ובכן, לא רק שהם לא מצליחים להיחלץ מהבעיה, אלא ההיפך מזה קורה. התורה מספרת לנו על יוסף הצדיק כאשר ביקש משני השרים של פרעה, שהיו איתו יחד בבית האסורים, שימליצו בעדו כשיצאו ויגיעו לפרעה. אולם במקום להשתחרר, יוסף נשפט לעוד שנתיים נוספות בבית האסורים.

לעיתים, אנו בעצמנו גורמים לקלקולים דווקא כשאנחנו מנסים ומתאמצים ולעשות את הדבר טוב יותר. לכן, כאשר אדם חושב שהוא חכם יותר מהשם, אז השם אומר לו: 'כל טוב לך, נראה אותך מסתדר בכוחות עצמך!' וכאשר השם משחרר את האדם לדרכו, בגלל שהוא חושב שיסתדר בכוחות עצמו, אז כדאי שנדע שזו הקללה הגדולה ביותר שיכולה להיות עלי אדמות.

המאמץ היחיד שאנו צריכים להשקיע בכל בעיה או מצב בחיינו – הוא רק על ידי תפילה ותשובה. שום דבר אחר לא יעזור. ללא תשובה וביטחון, ההצלחה הופכת להיות דבר בלתי אפשרי לעשייה או השגה. לכן, אם אתם באמת רוצים שעצה זו באמת תצליח לכם, ותזכו להתעלות מעל למגבלות האנושיות – אל תרעילו את נשמתכם מכל מה שאתם רצים לשמוע ברדיו או בטלוויזיה, שכמובן אינם מבוססים על האמונה.

כאשר אדם דבק בהשם, אין לו שום סיבה לפחד ממישהו או ממשהו בכלל. כמה שמח הוא האדם הבוטח בהשם – שזוכה לראות ניסים בעולם הזה ובעולם הבא, ועם ביטחון חזק בבורא, נזכה לראות כולנו בעינינו ממש את גאולת עמנו ואת ביאת משיח צדקנו, במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יואלה

כ"ט טבת התשס"ט

1/25/2009

תודה בס”ד
מדהים אני קראתי את החיזוק באמונה והתחזקתי בדיוק מה שאני צריכה תשובה ותפילה כוטלנו לזכות לגאולה באחישנה וברחמים אמן!

2. יואלה

כ"ט טבת התשס"ט

1/25/2009

בס”ד
מדהים אני קראתי את החיזוק באמונה והתחזקתי בדיוק מה שאני צריכה תשובה ותפילה כוטלנו לזכות לגאולה באחישנה וברחמים אמן!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה