האור הגנוב – ביקורת ספר

יצחק-איזו ליבוביץ' עם ספר חדש – האור הגנוב, שעונה על כל השאלות שלא הצלחם לענות לחבר'ה ועל שאלת המיליון - למה אומן? הספר מצחיק, סוחף ומרגש. הגר דוויג'י מבקרת.

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 05.04.21

מה קרה באותו יום קריטי, למה הרוסי גחן מעל המזוודה וזרק לכל עבר את תכולתה, ובכלל, מה נסגר עם תוכנית המזוודות? יצחק-איזו ליבוביץ' עם ספר חדש – האור הגנוב, שעונה על כל השאלות שלא הצלחתם להסביר לחברים. הגר דוויג'י עם ביקורת.
 
 
"ליל ראש השנה. שנה חדשה מתחילה, ואני בעיר אומן שבאוקראינה, רחוב פושקינא 5 קומה 9. אני זוכר את עצמי מסתכל על כל החבורה המוזרה שאני יושב ביניהם וחושב לעצמי – מה אני עושה פה?… אם החברים שלי היו רואים אותי עכשיו הם לא היו מפסיקים לצחוק עלי שעות, מתגלגלים על הרצפה ולא נרגעים…"
 
כך פותח יצחק איזו ליביבוץ' בפרולוג מצחיק וסוחף את ספרו המרגש – האור הגנוב, אותו מספר אבי נוימן, אתיאיסט מושבע בעל דעות קיצוניות נגד הדת בכלל והדת היהודית בפרט, שמוצא את עצמו במקום שבחיים כנראה לא היה מגיע אליו עם קבוצה של בעלי תשובה וחרדים שהגיעו ממאה שערים, בני ברק, אלעד, בית שמש וצפת. קבוצה של אנשים, שכפי שהולך ומתברר לו עם המשכו של ערב החג, והמסע כולו, שכל אחד מהם הוא סיפור מוזר והזוי יותר מהשני.
 
יצחק איזו ליבוביץ', במאי, זמר ושחקן תיאטרון מצליח, מי שביים וכתב את ההצגה "אני פה בגלל אשתי" והיום עם תיאטרון משלו – "התעוררות", אחרי שהוציא את האלבום דבר איתו, התפנה לכתיבת ספרו האור הגנוב שסחף רבים לקריאתו הבלתי פוסקת.
 
הספר כתוב בצורה מצחיקה, קלילה, מרגשת, סוחפת, ולרגעים מסוימים אפילו דרמטית ומותחת. התבלינים המיוחדים של הספר הם, כמובן, הדמויות המצחיקות-משהו, והמעניינות מאידך, שהופכות את הספר לגנוב במיוחד.
 
אז מי היה לנו שם?
 
אבי נוימן, מי שמספר לכם על המסע המוזר אותו הוא מגדיר "כמו בתוך מחזה סוריאליסטי, או מין חלום מטורף שהולך ומתפרע יותר ויותר מרגע לרגע מעבר לגבולות ההיגיון האנושי המוכר, אבל מסתבר בהחלט שכל זה אמיתי, מה שעושה את העניין עוד יותר הזוי כפי שתוכלו להתרשם בעצמכם…" תוך כדי הקריאה בה לא תורידו את החיוך מהפנים. כי אבי, לא רק שלא הצליח להבין, בשבילו זה נראה כמו שיגעון גדול, איך הדוסים האלה נהנים שם מכל רגע, יותר מהאנשים הנורמטיביים שנופשים בבית מלון, בקזינו או במוזיאון… "אבל אני לא מתווכח איתם, למרות שכמובן אני לא מסכים איתם ולא מאמין להם… כי איך אומרים? באמריקה תהיה אמריקאי, ברומא תהיה רמאי…"
 
בהמשך תפגשו גם את הנוסע שהגיע בשנייה האחרונה, שהיה נראה סחוט ומלוכלך,
 
את מוטי, אחיו התאום של אבי נוימן, שחזר בתשובה, רחמנא לצלן, ומשך אותו לאומן,
 
את שרגא איש המחשבים וחלומו המוזר,
 
את גדעון, שמספר על אחיו בצלאל העילוי שברח לחו"ל, ועל ירמי הצייר ובנו, וכמובן גם על עצמו,
 
את אהרון הליטאי ועל מסעו הארוך דרך רומניה עד לאומן,
 
את ראש החבורה נחמן, שמדבר דיבורים קדושים מרבי נחמן,
 
את עידו המשפטן שמספר על קובי ועל אריה ועל סבא נתן,
 
את נדב שנגנב בתיקון הכללי בערב החג,
 
את ברדוגו הבשלן של החבורה, הוא המאפיונר שסיפר על מסעו המרתק בעולמות העליונים,
 
את זאביק החייל המצטיין, שמספר על המבצעים בסוריה ובלבנון, ועל הנפילה בשבי אצל רבי נחמן…
 
וגם, מה קרה באותו יום קריטי – ראש השנה, ואיך הרוסי גחן מעל המזוודה, חיטט וזרק לכל עבר את תכולתה, ומה נסגר עם תוכנית המזוודות. על הטבילה הראשונה, על זכריה התימני שמספר על המיליונר שמספר מצידו על הפגישה הלא מוצלחת עם המאפיה הרוסית. על הזמר-שחקן המפורסם שלא רוצה לגלות את שמו לעת-עתה, ומצא את עצמו משחק את תפקיד חייו. וגם, על הריקוד עם החייל האוקראיני והשירה בציבור…
 
בקיצור, שמייח, כמו שאומרים, וכמו שאיזו יודע לעשות – על הבמה ובין שורות הספר, שמתאר תופעה מסקרנת של הנדידה האנושית מארצות שונות – דתיים, חילונים ומסורתיים אל העיר הפרימיטיבית אומן, שם קבור רבי נחמן מברסלב.
 
יצחק-איזו ליבוביץ' ש"הציץ ונפגע" מגיש את הספר שמפצח את הסוד, את פשר אותה תופעה דרך סיפורו האישי של אבי נוימן, בחור חילוני שהצטרף אף הוא למסע אבל מסיבות שונות לגמרי. הספר מלא באירועים מוזרים ומיסטיים שהופכים את התוכניות של אבי ומכניסים אותו לעולם הזוי, מסתורי, וממש שונה ממה שהכיר עד כה. הדמויות, החבר'ה עולים בזה אחר זה ומספרים את סיפורם האישי, מה שהופך את הספר להצגה של ממש, לחוויה ספרותית מקורית שסוחפת אותנו אל העומק הפנימי של המסע הברסלברי, אל תוך אותה חוויה מדהימה שאחריה שום דבר לא נראה כמו קודם.
 
אז כשמישהו שואל אתכם "איך היה באומן?" או את שאלת המיליון "מה יש שם באומן שחייבים לנסוע עד לשם?" – ולא הצלחתם להסביר, תנו לו את הספר שיענה לו על כל השאלות.
 
ניתן לרכוש את הספר האור הגנוב בחנות האתר – לחץ כאן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אזולאי

כ' חשון התשע"ג

11/05/2012

הספר האחד והיחיד חובה לקרוא ספר מדהים כל מי שקורא את הספר הזה לא מחכה לראש השנה לטוס לאומן באותו היום שהוא מסיים אותו הוא טס, מרוב שהספר הזה מדהים סיימתי לקרוא אותו ביום וחצי

2. אזולאי

כ' חשון התשע"ג

11/05/2012

ספר מדהים כל מי שקורא את הספר הזה לא מחכה לראש השנה לטוס לאומן באותו היום שהוא מסיים אותו הוא טס, מרוב שהספר הזה מדהים סיימתי לקרוא אותו ביום וחצי

3. אמונה

כ' חשון התשע"ג

11/05/2012

ספר מדהים!!!!!! אחד הספרים היפים שמקבץ מנשמות אבודות שזכו לראות את האור…

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה