האש שלי תוקד עד ביאת המשיח

רבינו נחמן מלמד, כפי שנלמד מכל כתביו, שכל עניינו אינו אלא תפילה. רבינו מוליך אותנו בנתיב חדש שכולו עתיק, שהיא דרך השיחה האישית בין האדם לקונו המכונה "התבודדות"...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

רבינו נחמן מלמד, כפי שנלמד מכל כתביו, שכל עניינו
אינו אלא תפילה. רבינו מוליך אותנו בנתיב חדש שכולו
עתיק, שהיא דרך השיחה האישית בין האדם לקונו
המכונה "התבודדות".
 
 
הצדיק החי לנצח
 
רבי נחמן מברסלב זי"ע הבטיח שהאש שלי תוקד עד ביאת המשיח. מהו עומק הכוונה בהבטחה זו? איך רבי נחמן מסוגל להבטיח הבטחה זו? הבא נעיין…
 
התורה הקדושה בפרשת "זאת הברכה" מספרת איך כל כלל ישראל מתאבלים על משה רבינו. לכאורה, קצת קשה להבין זאת כי כל ימי חייו חלקו עליו! היתה מחלוקת על משה רבינו למשך כל שנות הנהגתו ואפילו לפני שהפך למנהיגם של בני ישראל. במשך כל תולדות עם ישראל, היתה מחלוקת על צדיקי עתק. חלקו על שלמה המלך ורצו לגנוז את ספריו הקדושים. חלקו על הרמב"ם וגם את ספריו רצו לגנוז. הדוגמאות רבות ומגוונות, אך מכנה משותף לכל הצדיקים שחלקו עליהם בחייהם – אחרי מותם, שקטה אש המחלוקת.
 
יוצא מן הכלל הוא רבינו נחמן מברסלב, זכותו יגן עלינו. אחרי מותו, לא רק שלא שקטה המחלוקת, החמירה בצורה שקשה לתאר וקשה מנשוא. התירו את דמו של מוהרנ"ת, רבי נתן זצ"ל תלמידו וממשיך דרכו של רבי נחמן, ואנשי רבינו עד כדי כך שניסו להרעיב אותם, למנוע מהם כל פרנסה, ואף להלשין עליהם. והנה, גופו הטהור של רבינו נחמן מברסלב שוכב במנוחת עולמים בעיר אומן, אז מדוע לא תשקוט המחלוקת? למי הוא מפריע? מה נשתנה רבינו הקדוש מברסלב מכל יתר הצדיקים?
 
רבינו נחמן מלמד, כפי שנלמד מכל כתביו, שכל עניינו אינו אלא תפילה. רבינו מוליך אותנו בנתיב חדש שכולו עתיק, שהיא דרך השיחה האישית בין האדם לקונו המכונה "התבודדות". היצר הרע מוכן לתת רשות לאדם לעסוק בגמרא, מוסר, קבלה, או כל מה שירצה – העיקר שלא יתפלל מן הלב ולא יתבודד. התבודדות היא מעלה העולה על הכל, המסוגלת לקרב את הפושע הגרוע ביותר לתשובה ולקב"ה. היות ורבינו נחמן מלמד את אנשיו כיצד להתפלל ולהתבודד – פעולות שהן גופא מהוות ישועה מן היצר הרע וחילותיו – אזי חולקים עליו אפילו אחרי מותו. ואם חולקים על רבינו נחמן זי"ע ביתר עוז וביתר שאת כמעט מאתיים שנה לאחר הסתלקותו מן העולם הגשמי, אזי זהו הסימן המובהק ביותר שרבינו חי וקיים בינינו.
 
רק הזכרת שמו של רבינו זצ"ל מביא את היצר הרע לחרוק שיניים. ניתן להבין את תחבולות היצר כפי שמסופר במעשה שאירע לרב הקדוש החוזה מלובלין זצ"ל: יום אחד, ה"חוזה" העמיק מאוד בסוגיא של גמרא עם פירוש תוספות, כאשר התגלה אליו היצר הרע. "רבי יעקב ישראל, " אמר היצר לחוזה, "חפץ אני לעשות עמכם עיסקה!"
 
"והוא…?" שאל החוזה, מבלי להרים את ראשו מן הגמרא.
 
"הנני מוכן לסדר לכם איזו מדרגה רוחנית שתרצו. תקבלו רוח הקודש עוד יותר עצומה ותוכלו להבין את כל סודות הבריה, כולל מעשה המרכבה ופרה אדומה."
 
"וכי התחלתם לחלק מתנות בקדושה?" שאל החוזה בגיחוך. "ומה עלי לשלם?"
 
"תבטיחו לי שלא תפתחו גמרא, ובפרט שלא תלמדו את מאמריו של רב נחמן בר יצחק!"
 
החוזה מלובלין העיד שמכאן הוא למד את גודל עוצם ערכו של לימוד גמרא, ובפרט לימוד המאמרים של האמורא רבי נחמן בר יצחק.
 
היום, נוכל להמשיך את הסיפור הנ"ל: היצר הרע מוכן אפילו שאדם ילמד גמרא, וברוך השם לימוד הגמרא מאוד התחזק בשנים אחרונות והתפשט לכל רבדי העם, העיקר שלא יתפלל ויתבודד! היות ורבינו זצ"ל הוא בעל התפילה המקרב את ההמונים לתפילה ובפרט להתבודדות, הוא נהיה לאויב המושבע של היצר. לכן, היצר חולק עליו עד עצם היום הזה ונלחם איתו מלחמת חרמה.
 
שימו לב – האדם מחליט לשנות את אורח חייו ולחזור בתשובה. הוא מחפש את אור השם יתברך בכל מיני ספרים. סוף סוף הוא מגלה איזו קלטת או דיסק שלגמרי ממתק את מרירות חייו. השם יתברך מגלגל איזה ספר, כגון "השתפכות הנפש" או "שיחות הר"ן" לידיו, ונועם מתיקות הדברים כובשים את ליבו. לבסוף, הוא רץ להתחבר לרב ולחבורה ורוצה להיות ברסלבר, כי מעולם לא שמע דיבורים כאלה של שמחה ואמונה.
 
בנקודה זו, מתעוררים כל העולם נגד המתקרב – הוריו, אשתו, חבריו, ואפילו ילדיו. "תחזור בתשובה," הם אומרים לו, "רק אל תהיה ברסלבר! אל תהיה מן המשוגעים שרצים לשדה בלילה ועוזבים את משפחתם בראש השנה". רבינו רבי נחמן הוא כל כך חי וקיים ובקרבנו ממש, מוכן לעזור לכל אחד ואחד בכל עת, ובפרט על ציונו הקדוש בראש השנה, שהיצר הרע מגייס את כל כוחותיו כדי למנוע מן האדם להתקרב אל התכלית, שהיא תפילה ושיחה בינו לבין קונו.
 
לכן, כל הבטחותיו של רבינו הם צ’קים חזקים עם כיסוי. כל הגאולה היא תלויה בראש השנה של רבינו באומן. הרי רבינו הבטיח שלפני הגאולה, אלפים ישטתחו על ציונו הקדוש. מי היה מאמין? עד לפני עשרים וחמש שנה בלבד, לפני שנפל מסך הברזל, אחדים בקושי הצליחו – בדרך לא דרך, בסכנות, ובדרכונים מזוייפים – להגיע אל הציון. והנה כיום, כבר עשרים אלף מגיעים ועוד ידו של רבינו נטויה להביא עוד ועוד!
 
רבינו נחמן הוא הצדיק החי לנצח. הוא מצייד את אנשיו עם נשק התפילה. הוא מביא אותנו לתיקון, כל אחד לפי ערכו. כדאי להידבק בו, וכדאי להגיע לציון ולקיבוץ הקדוש בראש השנה. איש בל ייעדר.
 
* * *
 
(הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. א.ב.י.מ

ב' כסלו התשע"ה

11/24/2014

האש שלי תוקד 1- מעניין שלמרות הזכרת שמו של רבי נחמן ע"ה ע"י לא מעט אנשים בכל יום ואפילו מספר פעמים ביום לא ניכר עליהם כי היצר הרע ברח מהם… 2- לא הבנתי איך מהסיפור של החוזה נלמד הקשר לתורות של רבי נחמן…? 3- אמנם אלפים פוקדים את ציון רבי נחמן ע"ה בראש השנה אך לא עושה רושם כי כל אחד חוזר "מתוקן"…. 4- כל האפוריה הזאת על דמותו של רבי נחמן היא מוגזמת, גובלת בעבודה זרה ומי שיש לו קצת יראת שמיים יבחן בכובד ראש את הסכנה… סכנה של עברה חמורה, איסור דאורייתא וספק דאורייתא לחומרא….

2. א.ב.י.מ

ב' כסלו התשע"ה

11/24/2014

1- מעניין שלמרות הזכרת שמו של רבי נחמן ע"ה ע"י לא מעט אנשים בכל יום ואפילו מספר פעמים ביום לא ניכר עליהם כי היצר הרע ברח מהם… 2- לא הבנתי איך מהסיפור של החוזה נלמד הקשר לתורות של רבי נחמן…? 3- אמנם אלפים פוקדים את ציון רבי נחמן ע"ה בראש השנה אך לא עושה רושם כי כל אחד חוזר "מתוקן"…. 4- כל האפוריה הזאת על דמותו של רבי נחמן היא מוגזמת, גובלת בעבודה זרה ומי שיש לו קצת יראת שמיים יבחן בכובד ראש את הסכנה… סכנה של עברה חמורה, איסור דאורייתא וספק דאורייתא לחומרא….

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה