הדרך הכי טובה לחופש

רוצים את הנוסחה הכי טובה לגעת בשמים? להיות אנשים שמחים ומאושרים? משחק של ילדים ונסיעה קצרה במנהרת הזמן תגלה לכם שמישהו כבר גילה אותה!

4 דק' קריאה

רועי אבירם

פורסם בתאריך 05.04.21

זה התחיל עם משחק של שני ילדים, האח – שון בן ה-7, והאחות – איימי בת ה-5, ששיחקו על מיטת הקומותיים בחדרם. בידי האח הגדול הופקדה המשימה – להשגיח על האחות הקטנה, ומתוקף היותו האח הגדול האחות הקטנה עושה מה שהוא רוצה. וזה אומר שמשחקים במלחמה. וכשהיו על המיטה העליונה, בצד אחד הוא שם את כל החיילים וכלי הנשק שלו (בובות כמובן), ובצד השני כל סוסי הפוני והבובות של אחותו, ערוכים ומוכנים למתקפה. אלא שאז, בלי שהאח הגדול יעשה משהו, האחות הקטנה פשוט נעלמה. סריקה מעמיקה של השטח גילתה שהקטנה נפלה ונחתה על הרצפה בכאב על ידיה וברכיה, מה שנקרא 'על ארבע'.
 
הפחד והחרדה של האח הגדול הורידו אותו בזריזות אל הרצפה. המבט על פניה היה שנייה לפני פריצתה של הצעקה הגדולה. החשש מפני ההורים, שביקשו ממנו לדאוג לאחות הקטנה ולשחק בבטחה ובשקט ככל האפשר, הציף אותו, משום שהשניים רצו לישון שנת-חורף של כמה שעות. אז מה כבר ילד בן שבע יכול לעשות???
 
"איימי, אל תבכי", הוא ביקש ממנה, "ראית איך נחתת על הרצפה? אף אדם לא יכול לנחות על ארבע רגליים ככה. איימי, אני חושב שזה אומר שאת חד קרן".
 
שנים רבות עברו מאז, ושון אקור, בוגר אוניברסיטת הרווארד היוקרתית, הפך לפסיכולוג מוכר ברחבי ארצות הברית ומעביר את הרצאותיו עם המון חוש הומור. כשעמד בפני קהל והרצה על השיטה שתהפוך אנשים עובדים לאנשים שמחים ומועילים, הוא אמר, אחרי שגילה לאיימי שהיא חד קרן, "שבאותו רגע זה היה לרמות, כי לא היה דבר שאחותי רצתה יותר בעולם מאשר לא להיות איימי בת החמש הכואבת, אלא איימי חד הקרן המיוחדת. כמובן, זו הייתה אופציה שלא הייתה פתוחה למוח שלה בשום נקודה בעבר. אפשר היה לראות את הקונפליקט מולו ניצבה אחותי המסכנה שעברה מניפולציה, כשהמוח הקטן שלה ניסה להקצות משאבים להרגשת הכאב והסבל שחוותה, או לחשוב על הזהות החדשה שלה כחד קרן. ואתם יודעים מה?" הוא שאל את הקהל שלא הפסיק לצחוק, "האופציה השנייה ניצחה".
 
מאמרים נוספים בנושא:
קצת אופטימיות לא תזיק
השמחה , כלי שנמצא בידיים שלנו
זה סוד שחייבים לגלות
כנסו  לתמונה
 
"מה שגילנו בגיל הצעיר הזה של חמש ושבע", אמר שון לקהל שהקשיב לדבריו בשקיקה ועם חיוכים ענקיים על הפנים, "היה משהו שנמצא בחזית המהפכה המדעית וקרה שני עשורים מאוחר יותר בדרך בה אנו מביטים על המוח האנושי. מה שנתקלנו בו זה דבר שנקרא פסיכולוגיה חיובית, וזו הסיבה שאני פה היום וזו הסיבה שאני מתעורר כל בוקר".
 
בהמשך הוא התייחס לעובדה שרוב האנשים בעולם שמים דגש על הממוצע, לכן הם גם נשארים ממוצעים ובינוניים. והכוונה היא לאו דווקא לממוצעים מבחינת הישגים, אלא ממוצעים מבחינת החשיבה, היכולת להסתכל על החיים, היכולת להפיק מעצמך דברים טובים, היכולת לממש את הפוטנציאל האדיר הטמון בך, כמובן בלי הלקאה עצמית, בלי תחרות, אלא רק עם הסתכלות חיובית על עצמך.
 
בכל אופן, את הרצאות 12 הדקות המעניינות והמצחיקות שלו הוא מתחיל עם השאלה: אנחנו מאמינים שאנחנו צריכים לעבוד כדי להיות שמחים, אבל האם זה יכול להיות הפוך? איך בן אדם יכול להיות מאושר, למרות שהוא חווה הצלחות והוא לא שמח בהן, למרות שהוא נמצא במעמד טוב (למשל, כמו הסטודנטים באוניברסיטה היוקרתית בה למד וגילה שאף אחד מהם לא היה שמח בחלקו). איך עושים את זה? איך גורמים למוח לראות קודם כל את הדברים החיוביים? איך אפשר לאמן את המוח להיות חיובי ולנצל את החומר שמציף את המערכות שלנו כשאנחנו חיוביים – הדופמין, שלא רק עושה אותנו אנשים שמחים יותר, אלא גם מדליק את כל מרכזי הלמידה במוח ומאפשר לנו להתאים עצמנו לעולם בדרך אחרת?
 
שון אקור מציע מספר דרכים לחווט מחדש את המוח ולאפשר לו לפעול בצורה אופטימית ומוצלחת יותר:
 
א. לרשום כל יום שלושה דברים חדשים ולהודות עליהם.
 
ב. לכתוב חוויה אחת טובה שחוויתם ב-24 השעות האחרונות ולאפשר למוח לחיות אותה מחדש.
 
ג. פעילות גופנית.
 
ד. מדיטציה.
 
ה. מעשים טובים, על מנת להיות מודעים לטוב.
 
האם זה נשמע לכם מוכר? אם לא, הרשו לי לרענן את זיכרונכם.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
איזוהי שמחה?
למה הם כאלה שמחים?
לא מושלם, אבל מושלם

כנסו למנהרת הזמן ותלחצו שם על איזה כפתור וחזרו בזמן, קצת יותר מ-200 שנים, לאיש שגילה לנו את הסודות הנפלאים האלה – רבי נחמן מברסלב, הפסיכולוג בהא הידיעה. מי שידע להסתכל על נבכי הנפש של האדם ולכתוב את כל הסודות והחידושים שפסיכולוגים טוענים שהם מגלים לנו היום. תרשו לעצמכם לחזור קדימה בזמן, לימינו אנו, לספריו ושיעוריו של הרב שלום ארוש ולמצוא את המסרים הנפלאים האלה גם שם, הרבה לפני "הגילויים" המדעיים .
 
למשל, הכרת הטוב. התודה וההודאה שרבי נחמן והרב שלום ארוש מדברים עליה כל הזמן. אתם מוזמנים לקרוא את הספר שעריו  בתודה ולהבין את חשיבות המידה העצומה הזו, את העוצמה שיש במילה קטנה בת ארבע אותיות, אך מלאה בעוצמה וביכולת לעשות איתנו ניסים ונפלאות, לא פחות!
 
זוכרים את העצה המדהימה של הרב שלום ארוש להכין מחברת  תודה, בה נכתוב את כל הניסים והדברים הטובים שחווינו ונודה עליהם שוב ושוב. בדרך זו לא רק שנאפשר למוח לחיות אותה מחדש, אלא לנשמה ולכל הווייתנו. ובעיקר, להפנות את המבט למי שזיכה אותנו לחוות אותה ולהיות חלק ממנה, בורא עולם.
 
פעילות גופנית, זה דבר מאוד חשוב לגוף ולנשמה. אתם יכולים למצוא בכל כתביו של הרמב"ם, וצדיקים גדולים נוספים לאורך כל הדורות, את החשיבות של גוף בריא שצריך להכיל נשמה בריאה.
 
מדיטציה. ובכן, כאן אפשר לכתוב בלי סוף, אבל אנסה לקפל נושא ענק במילה אחת – התבודדות. התפילה האישית שלנו, הכוח העצום שטמון בכוח הדיבור, כפי שגילה לנו רבי נחמן מברסלב. בספר בשדי  יער של הרב שלום ארוש תוכלו למצוא הכוונה מדהימה לעשות מדיטציה יהודית מועילה ומתקנת, כזו פותחת שערים, הופכת נוסחאות ונותנת לנו את הדרך הכי טובה לחופש, להיות בני חורין במלוא מובן המילה.
 
מעשים טובים – ככל שנדבק בטוב, ככל שנרבה בעשיית חסדים ודברים טובים כך נהיה אנשים טובים יותר. את זה כל ילד.
 
אז מה אני רוצה לומר לכם? ש"אין חדש תחת השמש". למי שכבר יודע את זה, שון אקור לא חידש כלום. אבל אתם יודעים איך זה, לפעמים דווקא ממה שקרוב אלינו קשה לנו לקבל, אבל אם זה בא מאיזה "ממקור מדעי", משום מה, נותן את הדחיפה שצריך ומשם הדרך רק עולה.
 
ולא, אני לא מאשים אף אחד חוץ מאחד – את היצר הרע, שמרחיק אותנו מהמקור, אפילו למקומות שנמצאים בסוף העולם  שמאלה וגורם לנו להתפשר על חיקויים זולים. ואני אומר, אל תיתנו לו את התענוג הזה. יש לנו הכל בבית, בשדה שלנו.
 
שון אקור לא רק שמבקש להפוך את הנוסחה לחופש האמיתי, לאושר ולהצלחה, האומרת: אם אעבוד קשה יותר, אהיה מוצלח יותר. ואם אהיה מוצלח יותר, אהיה מאושר יותר – אלא רוצה ליצור מהפכה אמיתית.
 
מהפכה אמיתית באה מבפנים, מתוכנו! מעבודה על מידות הנפש שלנו, מהדרך בה אנו מסתכלים על החיים עם שימוש נכון בארגז  הכלים שקיבלנו. ואתם יודעים מה? יש לנו ארגז כזה, ואת היכולת לעשות את זה. קיבלנו אותו במעמד הכי מכובד שהיה בהיסטוריה – מעמד הר סיני בו ניתנה לנו התורה, ולאורך כל הדורות מצדיקים שגילו לנו סודות ורזים ממנה, ובעיקר מרבי נחמן מברסלב – רופא הנפשות הגדול, וכיום מהרב שלום ארוש, לעשות את המפכה הזו ובגדול!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה