החיוך של הרב שלי

ראיתי הרבה אנשים יפים עם חיוכים יפים, אבל אף אחד לא מחייך כמו הרב שלי. כי כשהוא מחייך אליך - הוא לא מבקש כלום, רק לתת לך. מה הסוד שלו? ד"ר זאב בלן מנסה לענות על שאלת השאלות.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

ראיתי הרבה אנשים יפים עם חיוכים יפים,
אבל אף אחד לא מחייך כמו הרב שלי. כי
כשהוא מחייך אליך – הוא לא מבקש כלום,
רק לתת לך. מה הסוד שלו? ד"ר זאב בלן
מנסה לענות על שאלת השאלות.
 
 
החיוך של הרב שלי כל כך יפה ואמיתי, ולאחרונה אני לא מפסיק לחשוב עליו.
 
אתם יודעים, העולם מלא באנשים יפים עם חיוכים יפים, אבל כשהרב שלי – הרב שלום ארוש – מחייך, אתה מרגיש משהו שונה, אחר. קשה לתאר את זה. מי שראה בהחלט יודע על מה אני מדבר.
 
ראיתי הרבה חיוכים 'מלאים בביטחון' של אנשים עשירים וגם של תלמידי חכמים, אבל הרב שלי לא מחייך כמו שהם מחייכים. לא נראה לי שראיתי אי-פעם בחיי חיוך אמיתי, עד שראיתי את החיוך של הרב שלום ארוש.
 
מה הסוד שלו? מה גורם לרב שלום להיות כל כך שמח? האם השמחה והתענוג שלו נובעים מכל רבי המכר שהוא כתב ומכר? לא. הוא חייך הרבה לפני שהם יצאו לאוויר העולם. האם הוא גאה במוסדות הנפלאים שהקים בשתי ידיו? לא. הוא חייך הרבה לפני כן. האם הוא שמח בהצלחה שלו, בעיקר הכלכלית שבאה אחרי שנים רבות של חובות וקשיים? גם לא. הוא חייך, אבל ממש חייך, הרבה לפני ותוך כדי החובות והקשיים. אולי הוא מחייך כך בגלל שהוא גאה בהישגים הלימודיים או בילדים הנפלאים שלו? גם לא. גם במקרה הזה, הוא חייך הרבה לפני כן.
 
אז למה לכל החיוכים בעולם הוא מחייך כל הזמן?
 
אני חושב שהרב שלי מחייך מכיוון שהוא יודע את האמת האמיתית והעמוקה של החיים, והוא כל הזמן מזין את עצמו מהנקודה הזו, מה שגורם לו לשמוח, לחייך ולהתענג כל הזמן. כן, רק מנקודת האמת. ואת האמת הזו הוא גילה כשהמצב הכלכלי שלו היה קשה, לעיתים גובל בעוני של ממש. אבל הוא הבין שבורא עולם הוא טוב והוא המציאות היחידה שישנה. וברגע שהרב שלי הבין שהכל בא מהשם, זה היה בלתי אפשרי מבחינתו להתלונן אפילו על הדבר הכי קטן שישנו. הוא ראה מה היה לו, כמה טוב לו (למרות כל מה שעבר) – והודה על הכל. החיים הפכו למהנים, שמחים, רגועים, מתוקים ומשוחררים מכל צל של דאגה. כבר לא היו בעיות. רק טוב.
 
אז הבנתי שהחיוך של הרב שלי מבטא את ההתמקדות המוחלטת והמושלמת שלו באמת. כשהוא מחייך אליך – הוא לא מבקש כלום, רק לחלוק איתך את האמת הזאת. הרצון שלו לתת נמצא בכל כוונה, מחשבה, תנועה ומילה. הוא כבר מזמן מזמן 'איבד' את האשליה של 'עצמי' ו'אני'. הוא איבר בלתי נפרד מבורא עולם כאן, בעולם הזה.
 
שום קטגוריה פסיכולוגית לא יכולה להכיל קדושה. אם צדיק יעשה מבחן אישיות, חלילה, יכול להיות שיחשבו שהוא סובל מפסיכוזה, שאולי הוא סכיזואיד מלא בדידות. כמה שזה אירוני, שאותם המחשיבים את עצמם כשומרים ומגנים על 'שפיות הדעת' הם אלה שמבלים את חייהם כל הזמן בלמדוד את המציאות של אחרים, בזמן שאין להם אפילו רמז קטן מה אמיתי ונכון, לגבי עצמם ולגבי אחרים. רק אנשים קדושים נמצאים בקשר הדוק ואמיתי עם המציאות, לכן רק הם יכולים להיות אנשים שמחים באמת.
 
ואז חשבתי, למה אנשים קדושים לא רוצים ליהנות מהעולם הזה? משום שיש להם חוש צדק והגינות מפותח במיוחד. הם חושבים לעצמם – 'זה לא העולם שלי ולא הרווחתי את כל מה שיש לי. כמה עוד מתנות חינם אני יכול לקבל?'… הם לא רואים שום סיבה להרגיש גאווה או מיוחדים, כי כל מה שיש להם – הכל של השם.
 
אז מהיכן מגיעה השמחה שלהם אם לא מהעולם הזה?
 
זאת שמחה שנובעת מהיבדלות מהעולם הזה. הרמב"ם אומר שהקדושה הגדולה של יהודי היא, שהוא יכול לחיות בשמים ובארץ בו זמנית. השמחה של אדם קדוש מגיעה ממקום שבו יש רק שמחה וטוב, אך עדיין, הוא עם שתי רגליים על הקרקע. הצדיק מושך לעולם – אלינו – שמחה, אהבה ותקווה כדי לטהר אותנו מהבלי העולם הזה.
 
השמחה של הצדיק נובעת גם בגלל העובדה שהוא לא תלוי באף אחד ובשום דבר, אלא רק בבורא עולם. הוא לא חי בגלל כסף או כבוד, והוא לא רודף אחריהם. וכמו בורא עולם, גם הוא מסתיר את עצמו ולא רוצה שום קרדיט על מה שהוא עושה (והוא עושה המון). ומכיוון שהוא לא קושר עצמו לכסף, כבוד, או כל דבר גשמי ונוחות של העולם הזה – וגם לא לאנשים – הוא לא מפחד למות. הוא מוכן לעזוב את העולם הזה בכל זמן. וגם כשהוא חי כאן, הוא לא באמת כאן. כי הצדיק מכיר את השקר של העולם הזה ומה קורה לכל התוכניות שלנו, כשאנו מתבקשים להגיע לישיבה של מעלה.
 
כתלמיד של הרב שלום ארוש, התפקיד שלי הוא להידמות לו. ואיך בדיוק אני אמור לעשות את זה כשההבדל בינינו הוא ענק? אז קודם כל, אני ממש לא מנסה להתחרות. שנית, אני אומר לעצמי שגם אני יכול לחייך. אני יכול לחייך לילדים שלי כשאני מרגיש צורך לכעוס ולצעוק. אני יכול לחייך לאנשים שאני לא מכיר כשאני רוצה להתעלם מהם. אני אפילו יכול לחייך ולצחוק על כל 'הבעיות' הגדולות שיש לי.
 
שאלה: כמה החיוך שלי באמת אמיתי?
תשובה: עכשיו הוא מספיק אמיתי. הדבר העיקרי הוא לעולם לא להתייאש.
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. תמר הילה

י"ד אלול התשע"ג

8/20/2013

גם אני הרגשתי כך בתהליך החזרה בתשובה ההרצאות שלו והחיוך שלו והשפה שלו שמדבר אלייך כאל האדם החזיקו אותי שפויה בימים מאוד קשים.

2. תמר הילה

י"ד אלול התשע"ג

8/20/2013

בתהליך החזרה בתשובה ההרצאות שלו והחיוך שלו והשפה שלו שמדבר אלייך כאל האדם החזיקו אותי שפויה בימים מאוד קשים.

3. איתי

א' אדר התשע"ג

2/11/2013

תודה דוקטור תודה על השיתוף תודה על ההשקעה תודה על הלימוד תודה.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה