היוגה של המזון

לאכול בריא? זה מצריך לשנות את הרגלים ודפוסי חשיבה, ובעיקר - את "האכילה על הדרך". עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על היוגה של המזון.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

נניח שאתם נאלצים לוותר על אוכל למשך כמה ימים. פתאום, מישהו נותן לכם פרוסת לחם או פרי. לא משנה אם אתם עשירים או משכילים, מנת האוכל הדלה הזו תהיה בעלת ערך עבורכם יותר מהכסף או חכמתכם, כי כבר בנגיסה הראשונה החיות שכה ציפתם לה תשוב אליכם…

 

שני מקומות ליחס למזון

 

היחס למזון מגיע משני מקומות – מהמקום של האינסטינקט החייתי שיש באדם, ומהמקום של האינסטינקט האנושי.

 

הדחף החייתי – הוא הצורך לאכול, הריר המתעורר בפה ממראה של אוכל, מריח של מזון או אפילו ממחשבות עליו. הדחף הזה גורם לנו להתאמץ כדי להשיג אוכל, לעבוד כדי להרוויח כסף לקניות ולבשל. הדחף הזה טוב, ויתרונו – שהוא גורם לנו לאכול ולשמור על החיים. חסרונו – שהמזון שולט בנו וכל פיתוי גורם לנו לאכילה. כל פגישה עם חברים כוללת ארוחה, כל מחשבה על אוכל מביאה לאכילה, כל ריח של מזון מהמאפיה בקניון גורם לנו לקנות מאפה מיד או בהשפעה מאוחרת. בנוסף, על ידי הדחף החייתי הזה נוצרים הרגלי אכילה מזיקים הגורמים לנו לאכול הרבה יותר ממה שהגוף צריך באופן פיזיולוגי.

 

הדחף האנושי – הוא היכולת לנהל את האכילה. זו הדרך בה נאכל כשיש צורך פיזיולוגי של הגוף, אך נוכל לומר "לא" כשהמניע לאוכל מגיע מהדחף החייתי. מדובר בחינוך לאכילה נכונה. חינוך זה מורכב מכיוון שיש צורך לשנות הרגלים ודפוסי חשיבה ואמונות שיש לגבי האוכל והצורך בו. טוב 'להוריד' חומרים ממכרים במזון, כמו סוכר ועוד.

 

יש גם צורך ללמד את עצמנו מחדש מהי כמות האוכל הנצרכת מכיוון שהתרגלנו לכמות גדולה הרבה ממה שהגוף זקוק. למרבה הפלא, השינוי והצמצום מביאים תחושה של בריאות, שמחה, קלילות, דימוי עצמי טוב, ועוד הרבה רגשות חיוביים. ירידה בכמות המזון המוגזמת ואיזון הטעמים רק תחזק אותנו.

 

והתוצאות? הן מגיעות מהר! תוצאות של בריאות המתבטאות בבדיקות דם וגם בהרזיה בריאה. יש גם תוצאות לטווח הארוך – שינוי אורח החיים התזונתי.

 

הדרך לשינוי – על ידי שבירת דפוסי חשיבה, אמונות והרגלים בנושא האוכל, על ידי יצירת הרגלים טובים נחליף את ההרגלים המזיקים. שמירה על תפריט ללא שינוי מחשבתי ורגשי תחזיק מעמד לזמן קצר.

 

מאמרים נוספים בנושא:

פעולות פשוטות לבריאות טובה

הנכס הכי יקר שלנו

קאשי, להתעורר כבר

שמח כדי לחיות

מרשם להצלחה

אמרו לקפוץ, אז קפצתי!

אל תגיד מחר

ההסבר לכל התעלומות

לא רק גוף בריא

הרמב"ם ממליץ

שמח כדי לחיות

לפני הכל, עצור!

 

איך משנים הרגלים ומחשבות?

 

ובכן, ישנן כמה דרכים היוצרות את השינוי, הנה חלק מהן:

 

לעיסה – לעיסה ממושכת ואיטית יוצרת עיכול טוב על ידי אנזימי הרוק. כך תחושת השובע מגיעה לגוף יותר מוקדם מזו שבאה בעקבות אכילה מהירה ובולענית.

 

ברוגע – אכילה ברוגע ובשקט, אכילה מסודרת ליד השולחן – "אכילת אצילים". אלו פעולות המסייעות לתרגל אכילה שקטה בלי שהסכו"ם ירעיש, בלי רדיו, בלי טלוויזיה או נייד ברקע. אכילה שקטה זו גם נעשית במחשבות ובהרגשות. אין לאכול מתוך סערת רגשות, כעס, פחד וכדומה.

 

נשימה – טוב לעצור במהלך האכילה ולנשום.

 

מנה פשוטה – אוכל בסיסי ופשוט, אוכל צנוע המאפשר לעשות כיול ואיפוס לטעמים המופרזים אליהם התרגלנו.

 

כוונות – להתבונן במה שאנו אוכלים – פרי, ירק, המנה העיקרית בצלחת האוכל שלנו לפני האכילה. כל מזון הוא "מכתב מהקב"ה". כל מזון מהסופרמרקט של הקב"ה מביא אתו מסר אותו נשמע בהתבוננות שלפני האכילה. נלמד להתאהב במזון הזה וניגמל ממזון מתועש וארוז מהסופרמרקט של בני האדם.

 

הרכב המזון – מגוון מזון בהרכבים מסוימים תורם לשינוי הבריא. אין צורך בכל אבות המזון באותה ארוחה. אין צורך במגוון גדול של מזון.

 

כמות המזון – לאכול עד כמעט שובע (כ-70% שובע, כפי שמסביר הרמב"ם).

 

לעצור ולהתבונן – יש להמתין לפני תחילת האכילה וגם בסיומה. ברכות המזון ולפני ואחרי – בעלות עומק נפשי בנוסף להכל. לתת לגוף זמן הכנה להפריד אנזימים לעיכול, לתת לגוף זמן קצר בו מתנתקים מהמטלות וקצב הפעילות הגבוה כדי לאסוף את עצמנו לפעולת הזנה שקטה. בסיום הארוחה, זמן הברכה והעצירה לפני חזרה לפעילות מועיל לנו פיזית ותודעתית.

 

אכילה היא לא משהו שעושים "על הדרך" או בהיסח הדעת. אכילה עם מודעות תורמת לבריאות!

 

יש אנשים הסבורים שעליהם לאכול הרבה אם ברצונם להיות חזקים ובריאים, אך אין זה נכון כלל! נהפוך הוא! כשאנו אוכלים הרבה אנו מעייפים את הגוף ומביאים עליו מחלות. מעט רעב מאריך ימים!

 

על ידי תבונה וכוח רצון, על ידי שינוי מחשבה והרגשה, נלמד לומר "לא" לאוכל המיותר.

 

בכל פעם שאני מוזמנת לארוחה, המארחים מכינים מגוון גדול של אוכל, סעודות נפלאות, מושקעות ויפות למרות שאמרתי להם שאני אוכלת מעט סלט או פירות. ואז, כשהם רואים שאני טועמת מעט הם מאוכזבים. ובכן, מצטערת מארחים יקרים, אבל היה עליכם להאמין לי מראש!…

 

זכרו: סוד ההצלחה לא טמון במה שעושים מדי פעם, אלא במה שעושים יומיום!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה