הפנים של המציאות

איך נזדקן? האם העסק יקרוס או יצליח? ולמה אנחנו סובלים? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על הפנים של המציאות.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 05.04.21

לא מזמן יצאנו ממצרים. אבל האמת, זאת פעולה שאנחנו עושים כל השנה, כל יום וכל רגע בחיים – לצאת ממצרים – מהגשמיות, מהעבדות והשעבוד. לאחרונה חווינו את זה בחג הנפלא שקיבלנו – חג הפסח.

 

בהמשך, משה על הר סיני והוריד את התורה. כן, אותו משה שנאמר לו שלא יראה את פני הקב"ה "אלא רק את אחוריו". וכאן נשאלת שאלת השאלות: איך מנהיג דגול וגדול בכל הדורות, מוריד את לוחות הברית, עושה ניסים ביאור ובסלע, שופט ודיין של עם שלם ומתנהג ברחמים עם הכבשים – אינו זוכה לראות את פניו של הקב"ה?

 

כמו לכל דבר בחיים, גם לשאלות האלה יש מסר עצום! אף אחד לא יכול לראות את הפנים הקדמיות – את מה שיהיה בעתיד, בעוד שנייה. אף אחד לא יכול לדעת מה יקרה, מה יהיו תוצאות מעשיו או מהי הסיבה העתידית למה שהוא עובר. למה? ללמדנו, שרק אחרי מעשה אפשר לנסות להתבונן על הדברים, לנסות להבין מהי הסיבה שעברנו את מה שעברנו. רק בדיעבד אפשר להסיק מסקנות ולהבין את הטוב שאירע לנו ואת הטוב הנמצא גם בכל "רע" שחווינו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

מכתבי אהבה

ההצגה חייבת להימשך

חלומות לא מתגשמים?

 

בתקופה זו יש אווירה ותודעה של התייחסות לעתיד. מבטיחים לנו הבטחות כמוסות ושנוסחאות קסם כאלה ואחרות יעזרו לרדת במשקל תוך ימים בודדים. שולחים לנו דפי הדרכה להצלחה בחמישה ימים. אומרים לנו לכתוב חלומות ומחשבות חיוביים ומבטיחים לנו שאוטוטו הם מתממשים. פרשנים ועיתונאים בתקשורת מספרים לנו מה יילד יום. משווקים לנו מהבוקר ועד למחרת כל מיני מוצרי שקר שבאמתחתם עתיד מזהיר, לקוחות רבים, כסף ואפילו בריאות.

 

אבל כבר אמרנו, אי אפשר לצפות ולראות מה טומן העתיד ואי אפשר להשליך תוצאה על מעשה מסוים מראש! אף אדם לא יכול לראות את הפנים של המציאות. אבל כל אדם יכול לראות את "אחורי המציאות" וללמוד ממנה.

 

נקודה זו הינה מעשית ונכונה לחיי היומיום. אנחנו רוצים לעשות מעשה שמראש נדע שיביא להצלחה. אנחנו רוצים לבחור את העבודה המתאימה לנו ולדעת מהראש שהיא העבודה הכי טובה עבורנו. אנחנו רוצים לדעת מראש שבן/בת הזוג שבחרנו הוא המתאים מכולם. אנחנו רוצים לדעת מראש איך יגדלנו ילדינו, איך נזדקן, האם העסק שפתחנו יצליח או יקרוס חלילה, או לעשות פעולה מבריאה ולדעת שנבריא. אנחנו רוצים לדעת תוך כדי המחלה, החבלה או הפציעה מהי המטרה לייסורים שאנו חווים ולמה זה קורה לנו? למה פיטרו אותנו מהעבודה? ולמה אדם צעיר נפטר?

 

אבל לא ניתן לדעת מראש שום דבר!

 

זה מה שמשה רבינו מלמד אותנו. רק אחרי מעשה, או לאחר שהייה במצב מסוים במשך תקופה, נוכל להתבונן לאחור ולבחון אם למדנו את השיעור שלנו. ואת הלימוד החשוב נזה ניקח לחיינו באופן מעשי. לעשות את המעשה הנכון לנו והשייך לנו. לעשות טוב כפי יכולתנו – זה מה שמוטל עלינו לעשות. אנחנו לא יכולים לצפות מה יקרה בעתיד, או לחיות עם שאלת ה'האם כדאי לנו לעשות דבר מסוים או האם הוא יצליח לנו?'

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

מתנות קטנות

אל תשפטו את החיים

שאלה של זווית ראיה

 

אנחנו לא אמורים להתעסק ולחשוב או לדאוג לאפקטיביות העתידית. רק אחרי מעשה נוכל לנסות ללמוד את השיעור שלנו. אחרי מחלה או כאב ננסה להבין מה זה הצמיח אצלנו. אחרי שחווינו פרידה או שינוי, נוכל להתבונן ולגלות איזה כוח התעורר אצלנו ומה התפקיד והתכלית שלנו.

 

איננו יכולים לצפות את העתיד ומה ייצא לנו מפעולות חיינו וממה שקורה לנו. אבל אנחנו כן יכולים לחוות, להיות בהקשבה והסכמה למה שעובר עלינו, לעשות את המעשים שלנו הכי טוב שנדע ונוכל. להמתין, להרגיש, להתבונן לאחור ולגלות כמה גדלנו בכל מה שעברנו.

 

קריעת ים סוף לא הייתה רק פעם אחת לפני אלפי שנים, אלא היא מתרחשת כל יום, כל רגע בכל אתגר ומצב שהחיים מציבים לנו. וזו קריעת ים סוף שלנו, לתת לעצמנו לראות מהסוף את ים הטוב!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנה – 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה