הריקושט של ניסים דמיאן בלאק

דמיאן בלק, ראפר וזמר היפ הופ ענק שהחליט יום אחד לכבות את המיקרופון ולרדת מהבמה. היום הוא עולה שוב לבמה, אחרי שהתגייר בשם ניסים בלק. קבלו ממנו "ריקושט", שיר חדש מהאלבום שבדרך.

4 דק' קריאה

טל רותם

פורסם בתאריך 05.04.21

דמיאן בלק, ראפר וזמר היפ הופ ענק שהחליט יום אחד לכבות את המיקרופון ולרדת מהבמה. היום הוא עולה שוב לבמה, אחרי שהתגייר ועם שם חדש – ניסים בלק. קבלו ממנו "ריקושט", שיר חדש מהאלבום שבדרך.
 
 
והפעם… סיאטל.
 
למה? מה קורה שם?
 
דברים גדולים, 'ביג טיים' מה שנקרא (אם כבר ארצות ברית אז גם קצת אנגלית…)
 
רבי נחמן מברסלב מלמד, כי כאשר אדם רחוק מאלוקים מחפש את קרבתו, ובסוף חוזר בתשובה או מתגייר, זה קידוש השם גדול מאוד.
 
וכנראה שרבי נחמן התכוון, בין כל האנשים המיוחדים שעושים את זה, גם לראפר וזמר ההיפ הופ ניסים דמיאן בלק.
 
מתוך זירת רחובות דרום סיאטל, מהמקום בו סמים ואלימות הם זוג נצחי, וכל שאר הדברים האיומים שהולכים עם זה, משם הוא נשלף, ניסים, שהתגייר והיום לומד בישיבה, ועולה שוב על הדרך עם קריירה מחודשת בה הוא משתמש בכישרון המוסיקלי  שלו להפיץ את האמונה. והוא עושה את זה טוב.
 

 

בתמונה, כוכב ההיפ הופ ניסים דמיאן בלק בהופעה. הוא בהחלט יודע לעשות את זה…

 
בדרום סיאטל שם הוא גדל, המקום שסיפק את הרקע 'המושלם' למוסיקה המיוחדת של דמיאן, להיפ הופ מלא במילות אמת על החיים הקשים בשכונה בה גדל. כן, סמים, עניות ואלימות היוו האקלים של המוסיקה שלו. את פריצת הדרך הגדולה עשה בשנות העשרים המוקדמות של חייו ונכנס לרשימת חמשת הגדולים במפת המוסיקה (CMJ). האלבום שלו הגיע למקום ה-12 באתרAmazon.com  ב-2009. ההצלחה, כמו שאתם מבינים, הייתה שלו, והחלום שכל אומן חולם, לניסים פשוט התגשם, עד שהאלימות הכתה קרוב לבית. וזה מה שקרה: דמיאן פתאום כיבה את המיקרופון וירד מהבמה.
 
לילה אחד, דמיאן וחברים מחברת תקליטים היו במועדון, שם פגשו ראפר ששייך לקבוצה יריבה שהחל לקלל ולגדף (בלשון המעטה) את דמיאן ואת אחד משיריו. עימות פרץ בין שתי הקבוצות, ומאוחר יותר באותו לילה דמיאן גילה שאחד מחבריו יצא ל'חינגת רחוב' שכללה יריות, כמחאה על אותו עלבון במועדון. זה, פחות או יותר, המקום בו חייו של דמיאן הגיעו לפרשת דרכים משמעותית ואפילו קריטית. היה עליו לבחור בין המוסיקה שהנציחה את האלימות האיומה שנשקפה משיריו, ובין לעשות כמה צעדים לאחור ולצאת מהזירה, לוותר על החלום, שפרט לפרסום והתהילה היה גם מקור ההכנסה שלו ושל אשתו. וזה לא היה קל כמו שזה נכתב, כי הזוג בלק ציפו לילדם הראשון.
 

בתמונה, דמיאן, ראפר לפני 'הלידה הרוחנית'

ולא רק. דמיאן הרגיש שחלל רוחני מכרסם בתוכו, שטח לא מוגדר שלא נתן לראפר הצעיר מנוחה ושלוות הנפש. התחושה של 'על קוצים' והגעגועים לשקט הנפשי הוציאו אותו למסע רוחני קשה, שהוביל אותו, בסופו של דבר, אל "ניסים" – שם מצא את האמת ואת הקשר עם בוראו. אך לפני כן, הדרישה הרוחנית שפעפעה בתוכו לקחה אותו למקומות כמו כנסיות, מסגדים, כתות משיחיות – בהם ניסה למצוא נחמה אלוקית, אולם ההרגשה-שורה התחתונה הייתה כמו להיות ברחוב ללא מוצא. זה לא היה מה שהוא רצה.
 
לבסוף, עמית למקצוע וחבר משכבר הימים – בראדלי יוסף בראון, לקח אותו לשיעור תורה. מלאי השראה מהעומק והתוכן הרוחני העשיר של היהדות, ניסים ואשתו התגיירו והפכו ליהודים שומרי תורה ומצוות. ויחד עם משפחת בראון הם עזבו את השכונה הישנה ועברו לקהילה יהודית אורתודוקסית בסיאטל. היום, ניסים הוא חבר פעיל בקהילה, דמות משפיעה ותומכת בחבר'ה הצעירים מהקהילה החדשה שלו. מה הפלא, האישיות המדהימה שלו והחיוך שלא יורד מפניו הם דברים שאי אפשר לעמוד בפניהם.
 
ברגע ש"דמיאן" הפך ל"ניסים", הוא הניח את המיקרופון בעליית הגג, וזהו. המהפך היה גם בתחום העיסוק: ניסים הפך ליועץ בחברת ליסינג. החיים הרגועים והשלווים… עד שהגיע מבחן האמונה הגדול: בנו בכורו בן הארבעה חודשים חלה ואושפז בבית החולים. הרופאים אמרו להורים המודאגים שמדובר במקרה לא קל של דלקת קרום המוח.
 
ניסים פנה לבורא עולם, כמו שלמד בספריו של הרב שלום ארוש ומהכנסים של צוות ברסלב ישראל בארצות הברית בהם מרצה הרב אליעזר רפאל ברוידא, שאחד מהם היה בסיאטל שם הוא פגש את הרב. התפילה האישית (התבודדות) הייתה המקום בו מצא נחמה ומפלט לכאבים של אבא על ילדו. הוא החל לעשות סדרות של שש שעות התבודדות בכל יום! ובשאר היום היה לצד מיטת בנו בבית החולים, וגם שם שפתיו וליבו לא הפסיקו לרחוש את מילות התפילה שבקעה מהלב.
 

בתמונה, ניסים (דמיאן) בלק, חיוך שלא יורד מהפנים.

 
במקביל, ניסים החל לקבל טלפונים ומיילים ממעריצים, מורים ואפילו רבנים, שדחקו בו לעלות שוב על הבמה, לעשות מוסיקה טובה כמו שרק הוא יודע, לעורר השראה בקרב שומעיה. קרוע בין הפחד מפני הכישלון ובין תחושת התחייבות שעליו למצות את המתנה שקיבל מבורא עולם – קול וכישרון מוסיקאלי, ניסים, בתמימות ופשיטות, עשה 'דיל' עם בורא עולם: "אם אני הולך לעשות את זה שוב, לעלות לבמה ולשיר, ליצור מוסיקה, ואפיץ אמונה ואת אורך הקדוש בעולם הזה, השם, אתה תעשה שהמיקרופון יעבוד".
 
ומה קרה למיקרופון?
 
קרוב לשנה שהמיקרופון של ניסים הפסיק, באופן מסתורי ומפתיע, לעבוד. באותו לילה בו דיבר עם הבורא, ושפך את ליבו בפניו, הוא הקים אולפן בביתו בפעם הראשונה, כשהוא בטוח בבוראו ובשליחות שלו, שהמיקרופון יפעל! לא עובר זמן רב ועשרה שירים חדשים מתקבצים לאלבום, שאמור לצאת בקרוב, וטעימה ראשונה ובלעדית ממנו תקבלו כאן – בברסלב ישראל.
 
וכן, המיקרופון פעל!
 
ניסים לקח את כל ה'ריתחה' המוסיקאלית של העבר והעביר אותה אל צד הקדושה, ובמשך ימים ולילות עבד באולפן עד להפקתו של המוצר המוגמר, האלבום המיוחד שעומד לצאת בקרוב.
 
"בורא עולם גאל אותי מכל הדברים השליליים אליהם הייתי מחובר, מכל הדברים שהיו חלק מחיי והמקום בו גדלתי", הוא אמר לי בשיחה איתו. "ואני זוקף את זה רק לזכותו, את המתנה הנפלאה שהוא, ורק הוא, נתן לי, מתנה שנועדה לחבר אותי ואת העולם אליו". ההשראה שקיבל ממורי הדרך, הרבנים התלמידים והמעריצים, וכמובן – ממשפחתו התומכת והאוהבת, עושה את שלה וניסים עולה שוב פעם לבמה, אף הפעם כאומן עם משימה ברורה – לאחד את העולם דרך המוסיקה, אמונה, תורה, והרבה ידע שצבר בדרך, אותם הפך למילות שיריו. וגם, עם שילוב של היבטים ומושגים מהחסידות, מהתהלים ונרטיביים מהתנ"ך, והמון, אבל המון, געגועים ורצון לאחד את כל השומעים ולקרבם לאביהם שבשמים – בורא עולם, מקור כל הכישרונות. הדרך החדשה של ניסים פונה לכולם – למעריצים 'הישנים' ולאלה החדשים, לכל האנשים מכל הרקעים, וגם לאלה שעדיין לא גילו את הקסם של ניסים.
 
אז הנה זה בא, הריקושט (גם שם השיר) של ניסים דמיאן בלק מאלבומו שבדרך:
 
ריקושט

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה