התמכרת לאינטרנט?

מכורים לאינטרנט, כמו מכורים אחרים, או שלא מודים בהתמכרות שלהם או שמתכחשים לה לגמרי. מבחן קצר יעזור לכם לבדוק אם התמכרתם ונפלתם ברשת...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

מכורים לאינטרנט, כמו מכורים
אחרים, או שלא מודים בהתמכרות
שלהם או שמתכחשים לה לגמרי.
מבחן קצר יעזור לכם לבדוק אם
התמכרתם ונפלתם ברשת…

אנו בעיצומה של תקופת ה"שובבי"ם", ראשי תיבותיהן של ששת פרשות השבוע: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים. המקובלים מלמדים שתקופה זו מאוד מסוגלת לתשובה, לתיקון היסוד וזיכוך הגוף. ולמה דווקא בששת השבועות שקוראים בתורה על שיעבוד מצרים והגאולה? מכיוון שהחרות האמיתית היא רק כאשר עם ישראל מקדש את עצמו, ומתעלה ומתנקה מהתאוות והזימה של מצרים ואומות העולם.

היצר הרע לא יצא לפנסיה. פעם הוא מופיע בדמות פרעה, וכיום הוא מופיע בלבוש האינטרנט. הוא לא צריך לעבוד קשה, להילחם מלחמות ולהיאבק עם כל גופו של קרבנו. מספיק שהוא תופס את אותו בעיניים, ואז הוא כובש את המוח, הלב וכל יתר חלקי הגוף והנשמה, השם ישמור.

כל בר דעת מוכרח מדי יום לבחון את עצמו. בתקופת השובבי"ם, חשבון נפש הוא פעולה מאוד חשובה. אם כן, הבא נשאל את עצמנו, עם יד הלב, מספר שאלות: האם אנו חיים כפי שהשם יתברך רוצה שנחיה? האם אנו מנצלים את הזמן שלנו כראוי? האם נוכל לומר שאנחנו לומדים תורה, מתפללים ועוסקים בפעולות חסד כמיטב יכולתנו? הרי ישאלו אותנו את כל השאלות האלה בבית דין של מעלה. רבים מאיתנו מתלוננים שאין לנו מספיק שעות ביום,. סובלים במחסור כרוני של זמן. אם כך, האם נוכל באמת לומר שכל דקה שבילינו באינטרנט הייתה חיונית, חיובית, יצרנית ובהתאם להלכה?

מכורים לאינטרנט – כמו מכורים אחרים – או שלא מודים בהתמכרות שלהם או שמתכחשים לה לגמרי. בעזרת השם, ולאור ניסיוני במאבק נגד ההתמכרות באינטרנט, חיברתי מבחן-עצמי לאלה שרוצים לעשות חשבון נפש אמיתי ונוקב. אם אינכם מעוניינים לראות איך אתם נראים במראה (ואף גרוע מזה – איך נראים בבית דין של מעלה) אז תעברו לכתבה אחרת ואל תעשו את המבחן הזה. אך אם אתם חפצים באמת, המבחן ייתן לכם תובנות חדשות כיצד להעריך את עצמכם באופן אמיתי:

מבחן עצמי: האם התמכרתי לאינטרנט?

1. האם אתה שוכח להסתכל על השעון בזמן הגלישה באינטרנט?
2. האם יוצא לך לגלוש מעבר לשעה שאתה רגיל ללכת לישון, פעמיים או יותר בשבוע?
3. אם מישהו רוצה לדבר איתך באמצע גלישתך באינטרנט, זה מעצבן אותך?
4. יוצא לך לבדוק אי-מייל יותר משלוש פעמים ביום?
5. בשעות שאינך גולש, האם ניכרים בך סימני עצבנות, כעס, או חוסר סבלנות?
6. האם אתה גולש בשעה שעליך לעסוק במשימות אחרות כגון, שיעורי בית, עבודת בית או השתדלות לפרנסה?
7. מה עדיף לך – זמן אינטרנט או זמן משפחה?
8. האם פעולתך הראשונה לאחר ההבדלה במוצאי שבת היא הדלקת המחשב?
9. אם הוריך או בן/בת זוגך קבעו לך גבולות לזמן גלישתך באינטרנט, האם אתה פורץ אותם?
10. האם אתה מנצל הזדמנויות שלא רואים אותך וחוטף עוד זמן גלישה באינטרנט?
11. האם אתה עייף או מתוח היום יותר ממה שהיית לפני שהאינטרנט הפך חלק מחייך?
12. האם אתה חושב על האינטרנט בשבת, בחגים או בזמנים אחרים כשאין לך גישה למחשב?
13. האם אתה מדליק את המחשב בחדווה ובהתרגשות?
14. האם האינטרנט הוא החלק הכי שמח בחייך?

עליכם לענות "כן" או "לא" בכנות מרבית על כל השאלות הנ"ל. כעת, סיפרו את מספר תשובות ה"כן" ובדקו בלוח התוצאות היכן אתם אוחזים.

לוח תוצאות:

10 – 14 תשובות "כן": אתה מכור לאינטרנט באופן חמור. התפקוד שלך בכל תחומי החיים רחוק מאופטימאלי. יכול להיות ששלום-הבית שלך, מקום עבודתך, או הלימודים נמצאים בסכנה עצומה. הבריאות שלך – הן הגופנית והן הרוחנית והרגשית – בסכנה עצומה. אתה חייב לעשות תשובה נוקבת על ביטול תורה ותפילה. כדאי לבקש עזרה באופן מידי.

6 – 9 תשובות "כן": יש לך נטייה חזקה להתמכרות לאינטרנט. זהירות – יכולות להיות לך בעיות רבות בחיי הנישואין ובמקום העבודה. אתה חייב לעשות תשובה על ביטול תורה ותפילה.

3 – 5 תשובות "כן": אתה שחקן אינטרנט רציני. בדוק את סדרי העדיפויות שלך בחיים. כדאי להשקיע הרבה יותר זמן בלימוד תורה ובפעילות גופנית.

1 – 2 תשובות "כן": נורמאלי – תמשיכו לגלוש בזהירות.

אדגיש שוב, תקופת ה"שובבים" מאוד מסוגלת לתשובה ולתיקון המעשה בעיקר להשגת קדושה ותיקון היסוד, שהוא התיקון הכללי.

אם נלכדת ברשת האינטרנט, אל תתייאש. רבי נחמן מברסלב הקדוש אומר ש"אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן"! הקדוש-ברוך-הוא הינו אבא רחמן וסבלן ובודאי ישמח לעזור לכל אחד מאיתנו לתקן את המעוות – רק צריך לבקש. אבא מחכה לנו…

דרך אגב, התבודדות בחוף ים צלול עולה על גלישה באינטרנט מיליון מונים. סגרו את המחשב וצאו החוצה לחוף, ליער, לשדה או ליד הנחל. כל מקום מתאים למצוא את השם יתברך ולדבר איתו. למה? משום שהוא יתברך נמצא בכל מקום.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה