זה הזמן שלהם

איך אומר אותו פתגם עתיק? מטבע אחד של חום ואהבה מההורה חוסך מטבעות רבים עבור פסיכולוגים... הילדים שלכם הם ההשקעה הטובה שישנה. זה הזמן שלהם, תנו להם אותו.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

איך אומר אותו פתגם עתיק? מטבע
אחד של חום ואהבה מההורה חוסך
מטבעות רבים עבור פסיכולוגים…
הילדים שלכם הם ההשקעה הטובה
שישנה. זה הזמן שלהם, תנו להם אותו.
 
 
ילדים, כמו שכולם יודעים, הם קנה המידה להצלחה של הוריהם. גם התורה, בדוגמאות המדהימות שהיא נותנת לנו, מחזקת את העובדה הנ"ל, בעיקר בזמן ובתשומת הלב שמקדיש ההורה לילדיו.
 
התורה מצווה עלינו שוב ושוב לחנך את ילדינו, ולמעשה, מצוות חינוך הילדים מופיעה בכל ארבע הפרשיות שיש בתפילין, בשתי הפרשיות שכתובות בקלף המזוזה, ובקריאת שמע שאומרים בבוקר ובערב. אם כך, חינוך ילדינו הוא מחויבות קדושה לבורא עולם שהפקיד בידינו, ברחמיו המרובים, את הנשמות היקרות הללו. כשאנחנו מסתכלים על כל המחויבויות של אדם בוגר ביהדות – מתפילה, לימוד תורה, תיקון המידות ועד למציאת פרנסה – אנו מגלים שחינוך הילדים נמצא בראש רשימת המשימות החשובות שלנו בחיים.
 
אלא שהרבה אנשים מוחים ואומרים לי, "כבוד הרב, אם אין קמח אין תורה!". נכון, אבל אם יש להורה אובססיה לכסף, וכמה שיותר מהשטרות האלה, על חשבון מילוי חובותיו, כשהעיקרית בהן היא ילדיו, התזכורת שהוא יקבל תהיה די חזקה. כי מה טוב בכל הכסף הזה אם הילדים שלך פראים, לא מחונכים או מכורים? תזכורת חזקה יקבל גם הורה שמשקיע את כל כולו ברוחניות שלו כאילו אין אף אחד בעולם – לא אישה, לא ילדים, לא שום דבר. אז מה הטעם בדרגה רוחנית גבוהה אם הילדים והאישה נשארים מאחור? אם כך, כל הורה צריך להקדיש זמן מיוחד לילדים שלו מבלי לאפשר לשום דבר להפריע לו כשהוא איתם. מבחינתו, זהו זמן קדוש.
 
הילדים שלנו הם ההשקעה הכי טובה שלנו. ומה שנשקיע, זה מה שנקבל. כל שנייה, כל מאמץ וכל מחשבה מקדימה שאנו משקיעים בהם מזכים אותנו ברווחים עצומים.
 
ישנם סיפורים רבים על מנהיגים רוחניים גדולים שעל כתפיהם הייתה מונחת אחריות ציבורית גדולה, ודרישות גדולות ומורכבות מהזמן שלהם. ועדיין, הם הקדישו זמן מיוחד לילדיהם, זמן למלא את תפקידם כהורים תוך שהם מקדישים תשומת לב רבה להתפתחות בני ביתם.
 
למעשה, אין לנו 24 שעות ביממה לעצמנו, כי ברגע שהילדים נכנסים לתמונה אנחנו חייבים להשתמש בזמן כמו שצריך – וחלק ממנו להשקיע בהם ובבן/בת הזוג, וזה צריך להיות בראש סדר העדיפויות שלנו. את השאר נעשה בזמן שנותר לנו. למשל, אם אדם צריך שעתיים לילדים שלו כל יום, הוא למעשה מתחיל את היום שלו עם 22 שעות ומהן בונה את סדר יומו. השעתיים הללו צריכות להיות קדושות בעיניו, כמו שהזכרתי, אחרת הוא יזלזל בזמן האיכות שלו עם ילדיו.
 
לא פעם אנשים מתלוננים בפני שאין להם זמן, אבל האמת היא שלעצמם הם מוצאים את כל הזמן שבעולם, ואם הם רוצים אז הם ימצאו זמן גם לבני ביתם. ואם אין לך זמן לילדים שלך – אתה צריך לבדוק את סדר העדיפויות שלך, איפה הילדים שלך נמצאים בסולם הזה! אם הורה רוצה, ולא משנה כמה קשות יכולות להיות הדרישות בלו"ז היומי שלו, הוא ימצא את הזמן לילדים שלו. אפשר להעניק יום שלם – שבת, חגים או חופשות (כמובן, בלי לוותר על שעות האיכות במהלך השבוע). כי כמו שיש זמן לכל מה שנראה חשוב בעינינו, יש, ועוד איך שיש, זמן להיות הורה.
 
לאיך שהילד מתחיל את היום שלו יש השפעה עצומה על מה שהוא יחווה במהלך היום. למשל, אם הורה מעיר את הילד עם חיוך וחיבוק אוהב, לא מזרז ומלחיץ אותו לקום, להתלבש, לצחצח שיניים, לאכול ולעוף להסעה תוך כדי צעקות ואיומים – הילד ילמד באותו יום ויעצים את הישגיו, יתפקד ויתרכז בחומר הנלמד בצורה מדהימה. אבל אם הבוקר מתחיל כסיוט, כך נראה כל היום. זו דוגמה קלאסית לכך שההורים צריכים להניח בצד את מה שהם מעדיפים, ולעשות את הדבר הנכון עבור ילדיהם מכיוון שהם ההשקעה הכי טובה שישנה.
 
ואני לא מדבר רק על אותו אבא שצריך להניח את העיתון של הבוקר, כדי לעזור לילד שלו להתארגן ולצאת עם חיוך על הפנים. אלא גם על אותו אבא שצריך לבחור בין תפילה במניין המועדף עליו לבין לעזור לארגן את ילדיו ולומר איתם ברכות השחר לפני שהם יוצאים לבית הספר. לצורך העניין הוא יצטרך לחפש מניין אחר כי טובת ילדיו קודמת. והרווחים, כמו שאמרתי, עצומים. האהבה ותשומת הלב שההורים נותנים לילדים כשהם קטנים חוסכת מהם בעיות ותסביכים שונים כשהם גדלים.
 
אולם המציאות של החברה בת ימינו עגומה וכואבת. הורים רבים מעדיפים לכווץ את האחריות שלהם כהורים. מבחינתם, הקריירה, התחביבים וההגשמה העצמית, כל שכן המפגשים עם החברים, הם הראשונים בסדר העדיפויות שלהם, לא ההורות.
 
יכול להיות שהורים יאמרו שהם הורים טובים והילדים הם ראיה לכך. ובכן, זה יכול להתקיים רק אם הילדים מסתדרים יפה מבחינה רגשית, פיזית וחינוכית. אולם ברגע שמשבר נכנס לתמונה, וזה קורה, ההורים צועקים 'הצילו!' כמו אדם טובע שלא למד לשחות. הם מרגישים אבודים ולא יודעים איך להתמודד עם הבעיות של הילדים. כי איך אומר אותו פתגם עתיק? מטבע אחד של חום ואהבה מההורה חוסך מטבעות רבים עבור פסיכולוגים… כל מאמץ קטן שנשקיע כדי להיות הורים טובים יותר, חוסך בעיות פוטנציאליות שיכולות לצוץ בעתיד. המאמצים שנשקיע לפני המשבר נחשבים קטנים מאוד, יחסית לאלה שנצטרך להשקיע אחרי שהבעיות צפות על פני השטח.
 
הורים שעוקבים אחרי ההתפתחות של ילדיהם – מכל הבחינות – יכולים לזהות תחומים בעייתיים ולטפל בהם לפני שהם הופכים למשברים גדולים. הם יכולים לזהות ילד מוטרד לפני שהדבר המטריד יגרום לו סבל וצער רב, וזה עוד בלי להזכיר את הנזק וההשלכות על נפש הילד ועל עתידו.
 
ילד שמקבל תשומת לב, חום ואהבה מהוריו, יגדל עם ההבנה שהוא נמצא בראש סולם העדיפויות של הוריו. זה ילד שיגדל עם ביטחון עצמי והערכה עצמית גבוהה, שני כלים חשובים וחיוניים לעתיד שלו.
 
אל תפספסו את ההשקעה הכי טובה שקיבלתם, הרווחים שבאים לצידה שווים כל מאמץ!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יערה

ט"ו אב התשע"ג

7/22/2013

מקסים ואמיתי !!! מאוד מעודד

2. יערה

ט"ו אב התשע"ג

7/22/2013

מאוד מעודד

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה