זוג טוב עושה שיעורי בית!

הצלחה באה עם השקעה, והשקעה היא גם... שיעורי בית! הרב שלום ארוש מסביר למה שיעורי בית הם חלק בלתי נפרד מהזוגיות ושלום הבית. ויש גם נוסחה בדוקה ומנוסה. אז תרשמו לכם.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 11.08.22

בדור שחי בעידן הטאבלטים והאייפונים, כשבהקלקה אחת אתה מקבל את כל האינפורמציה שאתה רוצה בגוגל או בכל מאגר מידע ממוחשב ברשת, צמד המילים “שיעורי בית” נשמע כמו משהו ששייך לדור הישן, וזה עוד בלי להזכיר את הויכוח על אם הם הכרחיים או מיותרים.
 
בכל אופן, ישנו תחום ששיעורי הבית הכרחיים ונחוצים ועל זה אין ויכוח או עוררין, אם רוצים להצליח ולקטוף את פירות ההצלחה. כן, אני מדבר על זוגיות, חיי משפחה ושלום בית.
 
זוג טוב, כמו כל תלמיד טוב שרוצה להצליח, יודע שהוא חייב להשקיע. ואין הכוונה רק לתוצאות על גבי המבחנים, אלא הצלחה גם בלימוד החומר הכתוב, החלק התיאורטי מה שנקרא. זה מתחיל עם הדרכה נכונה ולימוד הנקודות החשובות שהופכות כל בית לגן עדן עלי אדמות. בהמשך, החלק המעשי (שנתמך תמיד עם החומר התיאורטי) שמלווה את הזוג לאורך כל שנותיהם ביחד.
 
 
אז תרשמו לכם עוד נוסחה בדוקה ומנוסה להצלחת שלום הבית: זוג טוב עושה שיעורי בית!
 
שלום בית הוא תורה בפני עצמה ויש הרבה מאוד מה ללמוד. להלן מספר נקודות שיכולות להוות לכם אבני דרך ראשונות מהן תוכלו להמשיך ולצמוח ביחד, להפריח את הזוגיות ולהקרין הרבה מאוד טוב על הילדים שלכם ועל הסובבים אתכם.
 
הכרת הטוב – אחד הדברים החשובים בהא הידיעה הוא כשבני הזוג אומרים תודה אחת לשני, כשהם מבינים ששום דבר לא מובן מאליו ולא ‘מגיע לי’ או ‘חייבים לי’. ועד היכן מגיעה מידה חשובה זו שכל הבית עומד עליה, וגם הקשר בין האדם לבוראו? הנה ההסבר.
 
בספר שמות, בורא עולם אומר למשה רבינו לצוות על אהרון להכות את עפר הארץ, ולאחר שאהרון הכה בעפר יצאו נחילים של כינים – זו מכת כינים המפורסמת. ונשאלת השאלה: למה אהרון היה צריך להכות בעפר ולא משה רבינו? רש”י אומר, “לא היה העפר כדאי ללקות על ידי משה לפי שהגן עליו כשהרג את המצרי ויטמנהו בחול ולקה על ידי אהרון”.
 
מכאן למדים עד היכן מגיעה מידת הכרת הטוב, שהרי העפר הוא דומם ובודאי לא עזר למשה רבינו מתוך בחירה, אלא זה טבעו – שאפשר לטמון בו דברים. והטובה שעשה למשה נעשתה ממילא. ולא רק, אלא טובה שנעשתה למשה שישים שנה קודם לעשר מכות מצרים המפורסמות, ובכל זאת, בורא עולם לא רצה שמשה רבינו יכה את העפר בגלל אותה טובה, ואף שבסך הכל נעשתה על ידי מעט חול שהיה באותו מקום, אך הנה עובדה מפתיעה: הכרת הטוב היא לכל העפר שבעולם.
 
 
אם כך צריך להכיר טובה לדומם, כל שכן לאדם שיש לו רגשות, וכל שכן לבן/בת הזוג שכל יום וכל רגע עושים טובות אחת עם השני, שאין לצערם או להיות כפויי טובה כלפיהם.
 
“כל הכופר בטובת חברו, סופו לכפור בטובת המקום”, כדי שאדם יגיע להכרת הטוב כלפי הבורא, הוא מוכרח תחילה להכיר טובה לצינור שדרכו הבורא מטיב עימו. בלי שיכיר טובה לצינור, אפילו יהיה זה חפץ דומם, כל שכן אדם אהוב ואוהב, בודאי ייפול לכפירה בטובת המקום.
 
שיעורי בית – זה לא רק המוטו של המאמר, זה גם סעיף נפרד בפני עצמו. יש לתרגל כל מידה ופעולה שקשורים לשלום הבית. הכרת הטוב, חסדים, עזרה ועוד. ככל שמרבים לתרגל את המידות הנאצלות הללו, את אמירת התודה אחת לשני, ככל שמרבים לעזור ולתמוך, להבין ולהקשיב, ככל שמרבים להכין שיעורי בית – רואים תוצאות!
 
קחו מחברת ורשמו בה את כל הדברים הטובים שבני הזוג עושים אתכם. אני בטוח שאחרי דקה-שתיים, אחרי שתראו מול העיניים טיפה קטנה מתוך ים שלם של טובות וחסדים, לא תרצו להפסיק לומר תודה, ולא פחות חשוב – תעריכו את האדם איתו אתם חיים. זו הנהגה יפה שמתאימה גם לקשר עם בורא עולם, לאנשים הסובבים אתכם – הקרובים, חברים או עמיתים לעבודה. כי אף אחד, אבל אף אחד, לא חייב לכם כלום, וכל מה שאתם זוכים הוא חסד גדול מבורא עולם, גם אם זה מגיע אליכם דרך אחד הצינורות שלו.
 
חינוך לחיוך – אתם חייבים לחנך את עצמכם לחייך! חיוך, זה משהו מחיה. זה עושה טוב בלב. אדם שמחייך אליך מאיר לך פנים. אתה מרגיש יותר בטוח ורגוע כשאתה רואה פנים מחייכות ולא זועפות או כועסות. לחיוך יש את הכוח לעשות מה שאלף מילים לא מסוגלות לעשות. אל תפסיקו לחייך אחת לשני!
 
גדול השלום – אחד הדברים שבני הזוג נמדדים בו הוא היכן הם אוחזים במידת השלום. ואין הכוונה אם הם יודעים לחייך ולחיות בשלום עם אנשים בחוץ, אלא בעיקר בבית, שם הוא עיקר הניסיון והעבודה האמיתית על כל המצוות שבין אדם לחברו, הגרעין של מצוות “ואהבת לרעך כמוך”, אהבת ישראל, לדון לכף זכות, להרגיש את השני, להבין, להקשיב, לשמח, לא להעיר, לא לבזות, לדעת לשתוק, להעביר על המידות ולמחול. לכן, רק אדם שעובד ומתאמץ לקנות את מידת השלום בביתו יכול לזכות לכלי שנקרא “שלום” – כלי שמחזיק את כל הברכות!!!
 
אהבה – אחת מתרי”ג מצוות היא מצוות “ואהבת לרעך כמוך”. פרשו רבותינו: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך! בא רבי עקיבא ואמר: “ואהבת לרעך כמוך” – זה כלל גדול בתורה! וכוונתו לומר, שמצווה זו כוללת את כל המצוות שבין אדם לחברו. וכמו שאדם רוצה שיאהבו ויכבדו אותו, ייטיבו עימו ושלא ישנאו אותו, כך הוא צריך לנהוג עם הזולת. המילה אהבה, על פי חז”ל, היא הענקת המקסימום לזולתך, ומניעת הרעה כלפיו אפילו המינימאלית. קל וחומר כשמדובר באהבה בין בני הזוג, שצריכים לאהוב אחת את השני כמו את עצמם ממש.
 
אין קיצורי דרך! – כדי להצליח בכל נקודה, בין אלה שהוזכרו לעיל ובין אלה שתלמדו תוך כדי הכנת שיעורי הבית והלימוד על שלום הבית, חשוב לדעת שאין שום קיצורי דרך. יש להשקיע וללמוד, להפנים וליישם. אל תחפשו חיים קלים, אל תחשבו שמישהו אחר יעשה בשבילכם את העבודה. זאת העבודה שלכם – הן בלימוד, הן בתפילה והן בעבודה על מידות הנפש. וגם אם מקבלים הדרכה מגורם מוסמך, עיקר העבודה היא של בני הזוג. זו סיבה מספיק טובה להפשיל שרוולים ולשנס מותניים ולגשת לטפל בנקודה עליה מושתת כל העולם הכי טוב שאפשר – שלום בית.
 
כמובן שיש עוד הרבה מה לכתוב, אך בנקודה זו אני ממליץ בחום לכל זוג לקרוא את הספרים שישנו לכם את החיים, כמו לאלפי זוגות בכל רחבי העולם – לגברים: בגן השלום, לנשים: חכמות נשים. בהצלחה רבה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה