חכם ותם בגרסה של 2012

במייל בהול ששלח החכם לאחיו התם, הוא יעץ לו לראות דחוף פסיכולוג שיעזור לו לפתור את כל הבעיות, כולל את הבעיה העיקרית שגורמת לו לכל הבלגאן: האמונה באלוקים. חכם ותם בגרסה של עכשיו.

5 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

במייל בהול ששלח החכם לאחיו התם,
הוא יעץ לו לראות דחוף פסיכולוג שיעזור
לו לפתור את כל הבעיות, כולל את הבעיה
העיקרית שגורמת לו לכל הבלגאן: האמונה
באלוקים. חכם ותם בגרסה של עכשיו.
 
 
לאיש אחד היו שני בנים: אחד היה חכם מאוד, שעבר את מבחני ה-SATs (בארה"ב מבחנים מקבילים לפסיכומטרי שעושים בארץ) עם ציון גבוה במיוחד. הוא החליט ללכת ללמוד בקולג' ולהיות רופא. הבן השני בקושי הצליח לשרוד את התיכון, אבל הוא אהב ללמוד ואת מה שלמד הוא חלק עם אחרים.
 
נשף מפואר נערך באוניברסיטה בה למד הרופא החכם, היו לו הרבה חברות (אחת בכל שבוע) ובבחירות שנערכו באוניברסיטה הוא קיבל תפקיד שלקח אותו כמעט לכל מקום בעולם, וכמובן גם לאמריקה ולאוסטרליה הרחוקה. באוסטרליה הוא למד צניחה חופשית וקפיצת בנג'י, באמריקה הוא בזבז את רוב זמנו בביקורים במקומות 'מעניינים' כמו לאס וגאס, סאן פרנסיסקו וניו יורק.
 
לאורך כל שנות הלימוד לתואר, ותוך כדי העבודה, הרופא החכם הגיע למסקנה, כשהוא משוכנע במיליון אחוז, שהוא יודע איך העולם באמת פועל. הוא אומנם גדל בבית מסורתי אבל האוניברסיטה, איך אומרים, פתחה לו את העיניים וגילתה לו אילו חיים פרימיטיביים חיים אנשים דתיים (ואפילו מסורתיים כמו בני משפחתו).
 
כי כיהודי דתי אתה לא יכול לאכול בכל מסעדה. כיהודי דתי אתה לא יכול לעשות דברים 'מעניינים' בשבת, כמו לבקר במוזיאון מקומי או ליהנות בחוף הים. יהודים דתיים חיים חיים משעממים, הם אנשים שטופי מוח וצרי אופקים.
 
הרופא החכם היה יותר מדי חכם בכדי לחיות חיים של יהודי דתי. לכן בעשרים השנים שחלפו מאז, הרופא החכם היה עסוק בלהגיע למסיבות, להתנסות בסמים, אלכוהול והרבה חופשות, ולהמשיך את הלימודים בתחום הרפואה, כאלה שאף פעם לא נגמרים ועם הזמן יהפכו אותו ליועץ בכיר בתחום. אך אף פעם, ולו לשנייה אחת, לא העלה בדעתו אותו חכם לשאול את שאלה השאלות: בשביל מה כל זה?
 
הוא עומד להיות יועץ בכיר בתחום! הוא חכם עצום! מה צריך יותר מזה?!
 
בגיל 40 החליט אותו חכם להתיישב, סוף סוף, ולהעביר את הגנים העילאיים שלו לדור הבא. את הצעת הנישואין הציע לאחת האחיות בבית החולים בו עבד. יש לציין שאותה אחות היא אישה יפה לא יהודיה איתה היה בקשר כבר כמה שנים. את החתונה הם ערכו בטירה ישנה באמצע יער עתיק ומרוחק, כיאה למעמדו של רופא חכם ויועץ מהולל.
 
ובל נשכח את האח התם. התם עבד במקדונלד, ותוך כדי הפיכת ההמבורגרים מצד לצד, הבין שיש בחיים הרבה יותר מעבר לעבודה. הוא התחיל לשאול שאלות והגיע לשיעורי תורה בבית הכנסת ליד ביתו. מהר מאוד הפך התם לבעל תשובה משגשג ופורח. אהבת חייו הייתה ללמוד תורה, וכמה שיותר תורה.
 
וכיאה לתם בעל תשובה, הוא התחתן לבחורה דתייה נחמדה שהעריצה אותו רק בגלל מי שהוא, וכן ההיפך. היה להם מעט מאוד כסף, לכן הוא מכר את המכונית שלו כדי שיהיו לו קצת מזומנים לחתונה שנערכה באולם של בית הכנסת המקומי. הדיל היה טוב מכיוון שהם קיבלו מחיר טוב – 'הכל כלול' מהרב של השכונה.
 
למרות שחייהם לא היו פשוטים כשתשלומי המשכנתא מעיקים לא מעט, וכך גם המאבק היומי להניח מעט אוכל על השולחן, המורה התם שמח מאוד בחלקו, ובעיקר, מאשתו וארבעת ילדיו.
 
יום אחד המורה התם נתקל בספרו של הרב שלום ארוש – בגן האמונה, ומעולם לא הסתובב חזרה. הוא ואשתו ארזו את חפציהם ועלו לישראל, והמורה התם מצא משרה נחמדה כמוסר שיעורי תורה בישיבה השוכנת בלב ירושלים.
 
הזמן חלף והורי החכם והתם נפטרו מן העולם. הבן התם טס ללוות את הוריו בדרכם האחרונה ולימי ה'שבעה'.
 
כשראה את אחיו הרופא החכם, היועץ המהולל, הוא רץ לקראתו וחיבק אותו חיבוק גדול ורחב. החכם הביט בכיפה, בזקן ובפיאות של אחיו התם ובקושי יכול היה להסתיר את הבעת פניו הזועפות והנבעתות מן המראה שנגלה לעיניו.
 
'הוא נראה כמו אידיוט! איזה רפה שכל! אם מישהו יראה אותי יחד איתו ברחובות ניו יורק או סאן פרנסיסקו הם יחשבו שגם אני, הרופא החכם, מסכים עם החיים הפרימיטיביים של האנשים האלה, אנשים מגוחכים שחיים בחושך…'
 
אבל הייתה זו הלווייתם של ההורים, אחרי הכל, לכן 'מרח' חיוך מזויף על פניו, וליטף קלות את אחיו על פניו.
 
"אחי! בוא לבקר אותי בישראל בכל זמן שתרצה" אמר המורה התם כשהגיע הזמן לחזור הביתה. "אקבל אותך כמו מלך! אעביר את ארבעת ילדיי לחדר שלי, ואתן לך את חדרם וכל מקום שתרצה בבית, ולכמה זמן שתרצה!"
 
היועץ החכם אהב את הצליל שנשמע מדבריו של אחיו. טוב, זה ברור שאחיו התם צריך לצאת מכליו ומגדרו כדי לדאוג לו, לאדם חכם שכמותו, ולרווחתו, כשיבוא לבקר אותו. אבל אשתו הלא יהודיה לא הסכימה לשים את כף רגלה במדינה 'מסוכנת' כמו ישראל, לכן החכם סירב להצעה.
 
מספר שבועות לאחר מכן, היועץ החכם התלונן בפני אחיו על הרגשות של ריקנות והריחוק שהוא חש מאז ההלוויה. המורה התם הגיב במייל בו ביטא את נשמתו ורגשותיו, כדי להסביר ולנסות לעזור לאחיו החכם ליצור קשר עם אלוקיו ודתו, ובתקווה שגם עם נשמתו, וכדי שיפסיק לחיות חיי שקר.
 
והאח החכם יצא מדעתו מרוב זעם.
 
"מי אתה, בן אדם דתי שטוף מוח ומגעיל שתגיד לי מה ואיך עושים על משהו בעולם הזה?" הוא שאל במייל החוזר. "עכשיו כשנהיית דתי, אתה חושב שאתה יותר טוב מכולם ולך יש את התשובה לכל השאלות?! אבל תראה את החיים שלך! בקושי יש לך כסף בכיס, אתה לא מסוגל לנהל שיחה פשוטה ונורמאלית בלי להזכיר את אלוקים כל הזמן, וגם אשתך והילדים חושבים שאתה מוזר! (כך חושב החכם) לא אכפת לי מה אתה אומר וחושב, אתה פשוט אדם שטוף מוח, דתי-מטיף. ובטח, תעשה הכל כדי להעמיד פנים שאתה שמח בחיים שלך ועם כל העסק הזה של אלוקים. אבל בעולם האמיתי אתה לוזר אמיתי!"
 
והתם השיב בחזרה: "אם אתה כל כך מלא וגדוש כמו שאתה טוען, אחי, אז למה אתה מלא בכעס ומרירות? למה את רוב הזמן שלך אתה מבזבז בלמצוא 'חורים' ופגמים בי, בדת שלנו, ולדבר עלי רעה בפני כל מי שנקרא בדרכך?"
 
כן, המורה התם כנראה הלך רחוק מדי. מה, הוא לא יודע שאחיו החכם הוא יועץ רפואי מהולל?!?!?!
 
החכם הראה לאשתו הלא יהודיה את המיילים בהם התכתב עם אחיו, ושניהם החליטו פה אחד שהתם פשוט מטורלל.
 
וכיאה לרופא ויועץ חכם הוא שלח מייל בהול בחזרה לאחיו התם, בו יעץ לו להגיע בהקדם האפשרי לפסיכולוג – לא לרב או מטפל באמונה – אלא פסיכולוג שבאמת יוכל לעזור לו לפתור את כל הבעיות הנפשיות/רגשיות/שכליות מהן הוא סובל, כולל טיפול בבעיה העיקרית, זו שגורמת לכל הבעיות – האמונה באלוקים. כמו כן עליו לטפל קצת באישיות שלו ולהיות קצת יותר שמח בחייו. כי אז, אולי, אבל רק אולי, הוא יסכים להיות איתו בקשר שוב פעם.
 
השנים חלפו. המורה הפשוט המשיך ללמוד תורה והתחזק באמונה, הוא חיתן את כל ילדיו ורווה נחת מהם ומנכדיו. גם מצבו הכלכלי בארץ ישראל השתפר והוא הצליח לעזור לילדיו בכל מה שאפשר.
 
בינתיים, חייו של היועץ החכם הלכו מדחי אל דחי. אשתו היפה והלא יהודיה בגדה בו עם אחד הרופאים-יועצים הבכירים בבית החולים בו הם עבדו, לכן הוא החליט להתגרש ממנה והאשים את אותו רופא במה שנעשה. והשני לא ויתר, וירה על החכם ללא רחם בבלוג הפרטי שלו, דבר שהקשה על החכם במציאת עבודה. כתוצאה מכך, הוכרח אותו חכם, כדי להתפרנס מעט, לעסוק כממלא מקום ולהרחיק נדוד ממקום מגוריו.
 
אשתו קיבלה משמורת מלאה על הילדים והוא בקושי ראה אותם. וכשסוף סוף זכה לראות אותם, הם לא היו מעוניינים לדבר איתו. העובדה שהוא יהודי גרמה להם מבוכה גדולה בקרב חבריהם, לכן העדיפו לנתק כל קשר איתו.
 
שוק המניות קרס ויחד איתו כל המניות והחסכונות של החכם. והקש ששבר את גב הגמל היה – תביעה על רשלנות רפואית פושעת ורישיונו כרופא נשלל.
 
התענוג היחיד שנותר לו בחיים הוא רק למצוא אנשים איתם יוכל לחלוק את הזעם והאשמה על מצבו: הכל, אבל הכל, קשור ליהודים הדתיים, ורק אדם מטורף על כל הראש שאין לו מושג איך העולם הזה 'באמת פועל' יכול להאמין באלוקים, רבנים, נשמות ואמונה.
 
יום אחד המורה התם נזכר באחיו היועץ החכם, לכן הלך לדבר עם מורו הרוחני – הרב שלו, בעניין.
 
"כבוד הרב היקר, אתה חושב שאתה יכול לעזור לאחי? הוא לכוד בשקרים שלו, עד
כדי כך שכל חייו נהרסו. אתה יכול להציל אותו?"
 
הרב הסכים בתנאי אחד – שרק התם יצטרף אליו ויעזור לו.
 
האח התם איתר את אחיו בפונדק דרכים עלוב סמוך לעיירה נידחת. הוא קנה כרטיסי טיסה לו ולרבו היקר והם הגיעו אליו.
 
וראו איזה פלא. היועץ החכם היה שמח מאוד לפגוש את אחיו. ומכיוון שמזלו השתנה וגורלו התהפך עליו, לא היו לו חברים, לא מעמד, ובטח לא מבקרים. "אחי היקר!" הוא קיבל את פניו. "תראה מה הדתיים האיומים האלה עשו לי!"
 
והאח התם השיב: "גם אחרי כל מה שעברת אתה עדיין מאשים אחרים, ואת הדת שלך, במה שקרה לך, במקום להודות שאתה בעצמך המקור לכל בעיותיך והאומללות בה אתה חי?"
 
אך למרות זאת, האח התם הציג את אחיו החכם בפני הרב, ואחרי 10 דקות של שיחה עם הרב אפילו החכם נאלץ להודות שאיש אלוקים, יש נשמה, יש שכר ועונש, ושהרב הוא איש הרבה יותר חכם, בעצם פי מיליון יותר חכם מהיועץ החכם.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רוחמה

ו' אב התשע"ב

7/25/2012

אחרת איך אצדיק את קיום התנהגותי?? מאמר יפיפה מלא בטוב טעם , נהנתי לקרא כל מילה. תודה! בעיקר אהבתי את הפסקה של כתיבת המייל – של מי אתה שתגיד לי מה לעשות, דתי שטוף מוח פרמטיבי שלא ידוע כלום.. זוהי אכן ההתייחסות לדתיים כתירוץ ועילה לכל הלמה לא.. הרי ברור שהכי נוח לרכוב על סיבות/תירוצים ועילות כיבכול מעמד יותר נמוך ונחות משלי, כדי להצדיק את קיומי והתנהגותי. הפתרון הכי עלוב ונילוז של למה כן בא על חשבון ההלצה והגאאוה שאני יותר טוב מהאחר, אחרת איך אצדיק את קיום התנהגותי?? הצגת את הנושא בצורה מותקה וקלילה! תודה רוחמה

2. רוחמה

ו' אב התשע"ב

7/25/2012

מאמר יפיפה מלא בטוב טעם , נהנתי לקרא כל מילה. תודה! בעיקר אהבתי את הפסקה של כתיבת המייל – של מי אתה שתגיד לי מה לעשות, דתי שטוף מוח פרמטיבי שלא ידוע כלום.. זוהי אכן ההתייחסות לדתיים כתירוץ ועילה לכל הלמה לא.. הרי ברור שהכי נוח לרכוב על סיבות/תירוצים ועילות כיבכול מעמד יותר נמוך ונחות משלי, כדי להצדיק את קיומי והתנהגותי. הפתרון הכי עלוב ונילוז של למה כן בא על חשבון ההלצה והגאאוה שאני יותר טוב מהאחר, אחרת איך אצדיק את קיום התנהגותי?? הצגת את הנושא בצורה מותקה וקלילה! תודה רוחמה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה