חכמה וקסם

אל תתבלבלו, כי אין ממה. צריך להסתכל סביב, להתחיל עם משהו פשוט. זה עובד? סימן שזה טוב. כן, זה היבט חדש לחכמה הפנימית שיש בכל דבר. אל תחפשו טריקים וקסמים כי אין.

5 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 05.04.21

אל תתבלבלו, כי אין ממה. צריך
להסתכל סביב, להתחיל עם משהו פשוט.
זה עובד? סימן שזה טוב. כן, זה היבט
חדש לחכמה הפנימית שיש בכל דבר. אל
תחפשו טריקים וקסמים כי אין.
 
 
רבי נחמן מברסלב אומר לנו שאנחנו צריכים לקשר עצמנו להיבט העמוק, לחכמה הפנימית של כל דבר.
 
איך עושים את זה?
 
טוב, אז קודם כל נתפלל שהשם יעזור לנו לראות את החכמה הפנימית בספריו של רבי נחמן ובלימוד שלו, ולהבין איך ליישם אותם בחיינו. כי הרבי, לא כתב את הספר שלו (ליקוטי  מוהר"ן) כדי שנשב ונאמר: "אני לא מבין אותו, זה לא קשור אלי…" הספר הזה מדבר אל כ-ו-ל-ם!!!
 
הקשר העיקרי אליו מתכוון רבי נחמן הוא הקשר לצדיקים. הם עוזרים לנו למצוא את החכמה הפנימית שיש בכל דבר. את החכמה הפנימית האמיתית, את המימד העמוק והאמיתי של כל דבר, שהוא אור השם שמתבטא בשמותיו הקדושים. אלה דברים שרק הצדיקים האמיתיים מבינים. הם חיים את זה. אנחנו לא. אבל הם כאן כדי להראות לנו שהקשר הזה שייך לכל אדם, לכל אחד כפי דרגתו. לנו קשה להשיג (אם בכלל) את העניינים הרוחניים בנוסחה שהם יודעים. אנחנו צריכים משהו שנרגיש בנוח להתקשר אליו.
 
אברהם אבינו אהב את השם. כשקוראים את המשפט הזה, בהתחלה קצת קשה לנו להתחבר, ואנחנו גם לא בדיוק יודעים איך. אבל הצדיקים באים ואומרים לנו איך: "יש דברים שאתם אוהבים, נכון? למשל, מאכלים מסוימים, מקומות וכדומה. האהבה הזו צריכה להיות מופנית לבורא עולם". עכשיו יש לנו משהו לאחוז בו בשביל ההתחלה. זו חכמה אמיתית.
 
כולנו צריכים למצוא את החכמה הפנימית שנוכל להתחבר אליה. עובר עליכם זמן קשה? אל תסתכלו עליו עם מחשבות מתסכלות ומתעתעות. הצדיקים, שבאמת מבינים מה קורה בעולם הזה, נותנים לנו דרכים איך להסתכל על מה שקורה. "אה. טוב, אני מבין" יאמר אחד, אבל מישהו אחר יבין שהמצב הזה הוא בעצם תיקון של הנשמה. והשלישי יסתכל על המצב הזה כעל חסד נפלא, ויגיע עד לנקודה שבה הוא יאמר תודה רבה לבורא עולם מתוך שמחה. זאת חכמה פנימית. כן, יש אפילו חכמות פנימיות עמוקות יותר – להרים את הניצוצות שנפלו לנו במקומות/מצבים מסוימים, להבין שכל זה יוצר אחדות ותענוג גדולים למעלה. כל אחד מאיתנו צריך למצוא את החכמה הפנימית שיוכל להתחבר אליה באמת. "הכל בהשגחה הפרטית של השם" ותהיה שמח. אתה לא צריך יותר מזה.
 
טוב, אז מי יכול לומר לי באיזה שלב אני נמצא ומה זה גבוה מדי בשבילי? הרבי מספק לנו מד-מדידה: חכמה הפנימית היא זו שמאירה ומחיה אותנו ומקרבת אותנו לבורא עולם – זו החכמה הפנימית שאנחנו צריכים להגיע אליה. החכמה הפנימית מאירה לך בכל מקום שאתה נמצא, היא התענוג של בורא עולם מהנקודות הטובות שלך. זאת חכמה פנימית. וכן, אתה גם יודע שיש מימד עמוק יותר לכל מה שקורה בעולם הזה.
 
עוד מאמרים בנושא:
העולם שייך לגאונים?
החכמה לא להיות חכם
חכמת העולם
שימו את ההיגיון בצד
יש תקווה
 
כשרבי נחמן מברסלב אומר שהחכמה הפנימית "של כל דבר" צריכה להאיר לנו, הוא מתכוון שהחכמה הפנימית של כל מה שאנו עוסקים בו בזה הרגע צריכה להאיר לנו, ובכל מה שעובר עלינו, אפילו ברגע זה ממש. אבל בשביל ההתחלה, אנחנו צריכים טיפה של חכמה פנימית, נכון? כי טיפה אחת מספיקה לקבל דברים בדרך הנכונה. אם משהו מבלבל אותך ומרחיק אותך מבורא עולם – בדוק את הזה לעומק, משהו לא נכון בדבר הזה. זה מד-המדידה של כל מה שאתה עושה בכיוון הנכון, או הפוך – האם אתה מתקרב לבורא עולם או לא? זה ביטוי חדש שרבי נחמן משתמש בו. בספרים אחרים מדברים על אהבה ויראה. אבל רבי נחמן מדבר על "להתקרב אל השם".
 
אברהם אבינו עבר את כל המבחנים בהם התנסה. איך? באהבתו הגדולה להשם. הוא וידא ששום דבר בעולם הזה לא יעכב אותו מלעשות ולהרגיש את זה. ששום דבר מהעולם הזה לא ימשוך אותו אליו. הוא הבין שהכל שטחי ושקרי. יצחק אבינו לא הלך בעקבות אביו. הוא היה מלא יראה ופחד לפני השם. אפשר היה להרגיש את זה מקילומטרים. כי זה באמת מפחיד לעמוד לפני השם, שהוא כל כך נפלא, מדהים ומעורר יראה. זה הפחד מהמלך. כך השם ברא את העולם. אם אתה מפחד ממשהו או ממישהו, זו מתנה שהשם נותן לך – לעזור לך להבין מהו פחד. אם אתה מפחד על הבריאות שלך, על הפרנסה, על שלום הבית וכן הלאה – זאת הדרך בעזרתה תוכל להבין איך לירא את השם. זה אותו פחד. אבל אל תשכח לעולם, השם הוא טוב. אתה יכול לפחד ממנו ודרך הפחד הזה להתקרב אליו. ואז, אתה חווה שמחה עילאית. למה? כי אתה קרוב למלך! אדם צריך את הפחד הזה כדי לשמור על עצמו בגבולות הנכונים.
 
מדברים אלה נוכל להבין את המשמעות של "להתקרב להשם דרך כל דבר". בכל מה שאנו עושים – יש אהבה. תחשבו על זה לרגע, "אני לא רוצה לאהוב דברים גשמיים. אני רוצה לאהוב דברים רוחניים". אתם יודעים, אם אמרתם את זה באמת, זה מספיק. זה כל מה שאתם צריכים לעשות. זאת המהות. אל תשלו את עצמכם, רק היו אמיתיים וכנים לגבי המקום בו אתם נמצאים. ועשו התבודדות על העניין ובקשו מהשם שיעזור לכם. אין מצב שאדם צריך להישבר או להיות בצער, כי מה שאתם עושים הוא בסדר גמור, רק שאתם רוצים שהדבר הזה יעורר בכם את בן הזוג הרוחני של הגשמיות, ואז תוכלו להסתדר יופי.
 
לדברים האלה אין סוף ואנשים לא יודעים איך לעשות אותם, לכן הם מתבלבלים כשהם יוצאים מהגבולות. הגבול, אם תרצו לדעת, הוא להיות קרוב אל השם, לזכות בעוד יראת שמים ושמחה. שמחה שזכינו לעשות משהו טוב. "אבל אולי יש יותר מזה?" "אה, אני לא צריך שום דבר יותר מזה". יש הרבה דברים בעייתיים בעולם הזה ואנחנו צריכים לבקש עזרה, אפילו לצעוק לאבא שבשמים שיסב את תשומת ליבנו אל היצר הטוב, וירחיק אותנו מיצר הרע.
 
זו המשמעות של "החכמה הפנימית (השכל) של כל דבר" – שנסב את תשומת ליבנו מההיבט השלילי ונהיה מודעים להיבט החיובי. זה עוזר לנו להתקרב יותר אל השם, לאהוב ולירא אותו. למה? כי זה כבר יהיה באור אחר, כזה שיאיר לנו.
 
אז אל תתבלבלו, כי אין ממה. רק הביטו סביבכם. "מה מקרב אותי יותר אל השם?" – התחילו עם משהו פשוט. אם זה עובד – תדעו שזה טוב. אם אתם יכולים להתקדם עוד שלב, עשו זאת. אם אנחנו יכולים ללמוד משהו – זה משהו שיכול לתת לנו חשק ורצון להמשיך להתקדם, אפילו שזה מצריך זמן. כי אחרי שאדם לומד במשך תקופה, שעה-שעתיים ביום, בסוף הדברים 'נפתחים' אליו והוא משתנה. הספרים של רבינו מכילים את כל הסגולות שיש בעולם, והוא רוצה שנבין את מה שהוא אומר. אנחנו צריכים לחפש ולבקש את מה שרבינו אמר, את העצה הנכונה והרלוונטית לנו לרגע בו אנו נמצאים, לרגע בו אנו מחפשים, ולאותו מצב.
 
רק לא לשכוח, הדבר העיקרי הוא "להתקרב אל השם דרך אותו הדבר". אפילו אם זה משהו פשוט, אל תתבלבלו, אין שום סיבה, רק התחילו עם משהו שיכול לקרב אתכם אליו. זה היבט חדש. רבי נחמן לא דיבר על אהבה או על יראה או על דבקות בבורא, אלא רק על "להתקרב אל השם". כן, כולנו קרובים אליו, אבל אנחנו צריכים באמת לדעת את זה. להיות קרוב למלך הנפלא והאדיר, לעבוד את המלך הכי קרוב שאפשר, להישען עליו ולבטוח בו! לא לדאוג. רק לדעת שכל מה שאנו צריכים נזכה, בעזרת השם, להשיג. יש לנו את המלך.
 
זאת המהות של דברי רבי נחמן מתורה א' בליקוטי מוהר"ן. ונדמה שכל הספר נכתב כדי להגיע למה שכתוב בתורה זו מכיוון שיש הרבה מניעות על ההשגה הזו. ואל לנו לשכוח, יש הרבה כוחות שפועלים נגדנו. לפעמים אנחנו לא בטוחים מה עלינו לעשות, וגם כשאנו יודעים – קל מאוד לטעות. רבי נחמן מלמד אותנו איך להחזיק מעמד בעזרת הפשיטות והתמימות.
 
כשאנו לומדים מוסר מהספרים ומספרי הצדיקים, נראה שאין בכוחנו להגיע למה שהם מתארים שם. רק הצדיק עצמו יודע להשיג דברים נעלים כאלה. ועדיין, אנחנו יודעים שרבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע"א רצה שכולם יצליחו. לפעמים, זה גורם לאנשים לוותר או להשתגע ממש בגלל הניסיונות שלהם להשיג משהו שלא בהישג ידם. אבל רבי נחמן מגלה לנו, בדרכו המיוחדת, שהכל פשוט. יהודי! תהיה קרוב לבורא עולם! תסתכל מתחת לפני השטח, מצא את המשמעות הפנימית של כל מה שאתה עושה, וקשר את עצמך אל זה הכי טוב שאתה יכול, במקום בו אתה נמצא! והעצה הנפלאה הזו מכילה בתוכה את כל העצות של רבינו.
 
רבי נחמן כבר הניח את יסודות האמת עבורנו, כך שאין צורך לפחד מהחיפוש אחרי העומק והפנימיות ולהשתמש בחכמה הפנימית שלנו. יש צדיק אמיתי שאפשר להתחבר אליו וללמוד ממנו. אנחנו יכולים לקבל ממנו אמונה ודבקות, ודרך להסתכל על המימד הפנימי של כל מה שאנו עושים, כפי שזה מתאים לכל אחד מאיתנו. זה המנוף שיחלץ אותנו מדיכאון, חרדות ודאגות, וייתן לנו משמעות לכל דבר ואת הכוח להמשיך הלאה. ההתקדמות איטית, אל תדאגו, זה בסדר, וטוב שזה כך. אתם צועדים בדרך, גם אם זה לאט אבל זה מאוד בטוח. זה עבד לכל הדורות לפנינו וזה עובד גם היום. ואם קשה, נבקש את עזרתו של השם. ובינתיים, השתדלו לא להסתכל על הדברים בצורה שטחית. השם איתנו ואנחנו יכולים לדבוק בו, להתקרב אליו כל הזמן, עם כל הדברים שאנו עושים, ולחיות חיים טובים, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה