חמישה צעדים להצלחה

בדרך להצלחה יש חמישה צעדים חשובים, שאם קיימתם אותם פסגת ההר מונחת כמו שטיח אדום לרגליכם. ובסוף, יש גם סוד. הרב אליעזר רפאל ברוידא מסביר.

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 17.03.21

בדרך להצלחה יש חמישה צעדים
חשובים, שאם קיימתם אותם פסגת
ההר מונחת כמו שטיח אדום
לרגליכם. ובסוף, יש גם סוד. הרב
אליעזר רפאל ברוידא מסביר.
 
 
אין אדם בעולם שלא רוצה להצליח. לא תמצאו אחד כזה על כל נקודה שתצביעו על הגלובוס. נכון, יש את אלה שאוהבים להצליח בגדול, ויש את אלה שנהנים גם מההצלחות הכי קטנות בחיים. אבל הצלחה זאת הצלחה וכולם רוצים אותה. השאלה היא, איך משיגים אותה? הרי כולנו יודעים שהדרך אל הפסגה רצופה מכשולים רבים, אתגרים לא פשוטים, ולא פעם אנשים מוותרים ומתייאשים, אפילו כשהם נמצאים מטרים ספורים מפסגת ההר.
 
הנה לנו חמישה צעדים, שהם לכשעצמם הצלחה אדירה אם מקיימים אותם, כל שכן כשהם מהווים את אבני הדרך להצלחות הגדולות בחיים.
 
צעד ראשון – להיות מוכנים להקריב את הנוחות שאנחנו כל כך רגילים אליה.
 
צעד שני – להיות מוכנים לצעוד באומץ במסלול יחיד משלנו.
 
צעד שלישי – להיות מוכנים לסבול את הקשיים שבדרך, אפילו אם מדובר בביזיונות ועלבונות.
 
צעד רביעי – להימנע (ואם אפשר, אפילו לברוח כמו מאש) מהקיבעון, מחשיבה מקובעת ומהרגלי שגרה שלא מאפשרים לנו להתקדם או לעשות שינוי חיובי ומשמעותי בחיינו, מה שלרוב אנו מכנים 'הסתגלות', אבל זו מילה נרדפת להרגל שהורס לנו הרבה בדרך. וכמובן, אל לנו להתפשר על בינוניות כל זמן שאנחנו יכולים להגיע ליותר.
 
צעד חמישי – יש להתעקש ולהתמיד ולרצות את דרך האמת.
 
כשאדם נמצא במבחן שיש לו מספר בחירות, לכן עליו לבדוק תחילה איפה הוא אוחז בחמשת הצעדים הנ"ל, ורק אז להמשיך קדימה, לעבר ההצלחה.
 
אונקלוס הגר
 
בימי הפורענות, הרדיפות האכזריות והגזירות האיומות שסבלו היהודים תחת שלטונו של הקיסר אדריאנוס, שדיכא את מרד בר-כוכבא, החריב את ביתר והרג צדיקים רבים (ביניהם עשרה הרוגי מלכות ורבי עקיבא בראשם), בימים קשים ומרים אלה דרך בשמי היהדות כוכב שמאיר עד היום באור יקרות. המדובר באונקלוס הגר שתרגם את התורה הארמית ואשר תרגומו (שהוא גם פירוש) מודפס בכל חומש וידוע בשם "תרגום אונקלוס".
 
מי היה אונקלוס הגר? מהיכן בא וכיצד הפך להיות גר צדק? על כל השאלות הללו נותן לנו התלמוד את התשובות, ובהמשך גם נבין כיצד סיפורו של אונקלוס קשור לחמשת הצעדים להצלחה.
 
אונקלוס היה נצר למשפחת המלוכה הרומית. אמו הייתה אחותו של אדריאנוס קיסר ואילו אביו היה אציל רומאי בשם קלונימוס. אונקלוס היה איש מלומד שידע את כל המדעים של רומי ויוון על בוריים. הוא היה מחונן לא רק במוח חריף, כי אם גם בלב של זהב ובנשמה גבוהה. לאחר שבחקירותיו הגיע להכרת הבורא, החל לעבוד את אלוקי ישראל ב"מחתרת" וחיכה להזדמנות בה יוכל להתגייר באופן רשמי.
 
פעם אחת בא אונקלוס אל דודו אדריאנוס ואמר לו: אני יושב משך שנים בביתי ורכשתי ידיעות בכל השטחים ולמדתי שפות. אולם מה יש לי מכל זה, אם אני יושב בבית ואיני יוצא אל העולם הגדול לנסות את מזלי ולשלוח ידי במסחר. אתה דודי, אתה יודע שאין לי עניין או נגיעה בכל ענייני העולם, לכן אני מבקש ממך עצה: איזו סחורה כדאי לקנות על מנת להרוויח בה?
 
אדריאנוס חייך בשביעות רצון. העובדה שבן-אחותו הפיקח בא אליו לבקש עצה שעשתה לו את היום. והוא הציע לו לקנות סחורה זולה מאוד שאנשים לא מכירים בערכה ואין עליה הרבה קופצים. 'אתה תקנה סחורה זו בזיל הזול ואחר כך תעשה לה תעמולה מתאימה, עד שכולם יכירו בערכה ותוכל למכור אותה בכפלי כפליים', יעץ הדוד. אונקלוס עזב את ארמון דודו ויצא מרומי. בתור נסיך מלכותי הדרך הייתה פתוחה לפניו ולא ארכו הימים עד שהגיע לירושלים, שם קיבל את האמונה היהודית והתגייר. אולם נפשו שתאבה ללמוד ולדעת יותר ויותר לא הסתפקה בזה. הוא נהיה תלמידם של רבי יהושע בן חנניה ורבי אליעזר בן הורקנוס, התנאים הגדולים באותה תקופה.
 
לא עבר זמן רב ולדודו הקיסר, אדריאנוס, נודע על "מעללי" אחיינו שהתגייר, וכמובן שעובדה זו הרתיחה אותו. מה עשה? שלח גדוד חיילים לאסור את אונקלוס ולהביא אותו לרומי כשהוא כבול באזיקים. כשהגיעו החיילים אליו, קיבלם אונקלוס בסבר פנים יפות. הוא ניהל אתם שיחה על ענייני דת ואמונה ודבריו עשו רושם אדיר על הקלגסים הפשוטים. הם נפלו לרגליו וביקשו ממנו שיעזור להם להתגייר ולהיות יהודים כמוהו.
 
משבוששו השליחים לחזור, שלח אדריאנוס גדוד אחר. הפעם בחר לוחמים וותיקים ואמיצים העשויים ללא חת, הוא אף ציווה עליהם לא להיכנס לוויכוחים עם אונקלוס, אלא לעצור אותו תיכף ומיד ולהביאו לרומי, מכיוון שכבר שמע מה קרה לשליחיו הקודמים… אונקלוס קיבל גם שליחים אלה במאור פנים. הוא אמר להם כי הוא יודע את פקודת הקיסר לא להיכנס אתו לוויכוח. אתם חייבים למלא אחר מצוות הקיסר – אמר להם – כשם שאני מלאתי אחריה. לכן אשאל אתכם משהו שאתם בתור בקיאים בגינוני הטקס של חצר המלכות. בסולם הדרגות נושאי האבוקות נוהגים שבעל הדרגה נמוכה ביותר נושא את האבוקה לגדול ממנו, והלה למישהו עוד יותר גדול ממנו, וכך עד לנושא האבוקה למלך. השאלה שלי היא, למי נושא המלך אבוקה?
 
אמרו לו: מלך אינו נושא אבוקה לפני איש.
 
אמר להם: והקדוש ברוך הוא, שהוא מלך מלכי המלכים נשא אבוקה כדי להאיר לבני ישראל, שנאמר: "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן… ולילה בעמוד אש להאיר להם"… הדברים עשו רושם אדיר על החיילים. הם החליטו לנטוש את שליחותם, לערוק ולהיות תלמידיו אונקלוס הגר.
 
אדריאנוס, שכעסו לא ידע גבול, חזר ושלח גדוד חיילים עם פקידים גבוהים בראשם, הוא ציווה עליהם לא להחליף עמו דברים כלל אלא להביאו אליו אסור בנחושתיים. כאשר הגיעה משלחת המלך, תפסו את אונקלוס והחלו להוציאו מביתו ללא אומר ודברים. הוא הלך איתם בלי להשמיע הגה, אולם כשהגיע לדלת שם את ידו על המזוזה נשק לה וחייך. החיילים המשתוממים לא יכלו להתאפק ושאלו את אונקלוס: מה זה הדבר הזה שדבוק על הדלת, מדוע נישקת אותו, ובכלל, מדוע שמחתך גדולה כל כך, שעה שאתה מובל אל דודך הזועם המתכונן לערוף את ראשך?!
 
אונקלוס רק חיכה להזדמנות זו כדי לענות להם, ואמר: אני צוחק לאנשים טיפשים. בנוהג שבעולם מלך יושב בפנים בחדרי חדרים ועבדיו שומרים אותו מבחוץ. אולם מלכנו, שהוא מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא – אינו כן. הוא נותן לעבדיו לשבת בפנים במנוחה והוא שומר עליהם מבחוץ. הנה זוהי המזוזה שלנו.
 
שלוחי המלך נפלו ברוחם מדברי אונקלוס. הם הוסיפו לדבר איתו ולשאול אותו דברים שונים, ולא ארכו הימים עד שהפכו אף הם לתלמידיו הנאמנים.
 
וזהו, הקיסר הרפה והבין שהוא לא יצליח. אולם הוא רצה לראות אותו ולתהות על קנקנו, על כן נשבע לו שלא יאונה לו כל רע אם יבוא ויבקר אצלו. אונקלוס נסע לרומי והתייצב בפני הקיסר. הדוד התפלא לראות כמה כחש בשרו של בן-אחותו שאיבד הרבה ממשקלו הקודם. אולם אונקלוס הבטיחו כשבבת צחוק על שפתיו, כי תמורת המשקל שהפסיד הוא קיבל תוספת גדולה של תורה וחכמה. לאחר מכן שאל אדריאנאוס, כיצד יתכן הדבר שהוא, הנסיך אונקלוס, עזב את ביתו ואמונתו ודבק בישראל, אומה קטנה המושפלת עד דכא, סובלת ייסורים ועלבונות מכל העמים הסובבים אותה.
 
'בעצתך הטובה שמעתי אדוני הקיסר', הייתה תשובת אונקלוס. 'אתה יעצת לי לקחת סחורה זולה ופחותת ערך שעדיין אין מכירים בערכה וחשיבותה, סחורה שאין עליה הרבה קופצים. וזה בדיוק מה שעשיתי. מצאתי את עם ישראל שהם דוויים וסחופים בעולם הזה. דבקתי בהם ועשיתי עסק טוב למדי. כי נביאי ישראל, נביאי האמת, הבטיחו לנו כי באחרית הימים יהיה עם ישראל מאושר ומושפע בכל הטובות ומלכים ורוזנים ישרתו אותו. כל העמים יכירו אז בתורה הקדושה וירושלים תהיה אור לגויים, מגדל אור מאיר לכל באי עולם'.
 
אונקלוס ידע היטב מהם חמשת הצעדים להצלחה האמיתית בחיים, הוא היה מוכן להקריב את כל הנוחות המוכרת לו בתור בן לשושלת מלוכה, לצעוד באומץ למרות גדודי החיילים המאיימים, לספוג ביזיונות ועלבונות, לא להתפשר על בינוניות ולהתעקש על דרך האמת, דרכו של מלך מלכי המלכים הקב"ה ותורתו הקדושה.
 
זה הסוד, כך מצליחים בגדול. ולא, לא שוכחים שלהצלחה הגדולה הזו יש תנאי מקדים חשוב: אל תפסיקו להאמין בעצמכם וביכולות שלכם!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה