יצאתי לחפש את עצמי

אם אתם מרגישים 'חנוקים', שצריך לעשות סדר ולא רק לפסח, צאו לחפש את עצמכם. הרב שלום ארוש על המסע המרתק של חודש ניסן והמתנה של רבי נחמן.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

השבוע, בו נקבל את חודש ניסן – שמביא בכנפיו את הגאולה והחירות, חל גם יום הולדת של רבי נחמן מברסלב – ביום א' בניסן, ראש חודש ניסן.

 

אחד הדברים שרבי נחמן מברסלב שם עליהם דגש הוא, הלימוד בו הוא מסביר שלבורא עולם יש כוונה מאוד ברורה כאשר הוא שואל כל אדם – "אייכה?" – השאלה הנוקבת שמובילה את האדם לעשות חשבון נפש, להעריך, לבדוק ולבחון את עצמו בפנימיות, כדי שיזכה להיות מודע לדרגה הרוחנית האמיתית שלו, ל"דע את מקומך" שחז"ל הורו לנו לתת את הדעת עליו.

 

או במילים אחרות, הקב"ה אומר לנו – ילדים יקרים, צאו לחפש את עצמכם!

 

ומה זה אומר?

 

בחיים יש לא מעט מהמורות וסכנות. האם אנו מודעים אליהן? האם אנו מודעים לחולשות שלנו ובאיזו נקודה אנו נוטים ליפול לזרועות הפיתויים? מי שלא רואה את הסכנה, חשוף מאוד לפגיעות ולא יכול להמשיך הלאה ולנקוט באמצעי הזהירות הנדרשים. הוא מועד להיכשל בלא מעט מעשים. והא גם לא יכול לעשות תשובה על מעשיו עד שיבין את הסכנה ואת הרגישות והמצב הפגיע בהם הוא נמצא. כי כידוע, תשובה אמיתית נובעת ממודעות וכנות אמיתית מלאה.

 

נניח שאדם חוטא שוב ושוב בעניין מסוים, לא מבין למה בהמשך למעשיו, למשל, הפרנסה שלו נפגעת, או ששלום הבית שלו עולה על שרטון, שההצלחה שלו ושל ילדיו נפגעת והקשר שלו עם בורא עולם דועך ועוד. הוא לא מבין כמה הוא קרוב לסכנות שנוצרות בגלל החטא הזה, כאלה שאורבות לו כל הזמן. ועיקר הנפילה בהן הוא –  הגאווה ושאר מידות רעות שבאות באותה עסקת 'הכל כלול'.

 

רבי משה חיים לוצאטו זיע"א – הרמח"ל, בספרו "מסילת ישרים", מזהיר אותנו מפני היצר הרע שממית את חושיו הרוחניים של האדם, כי לאדם עם מודעות רוחנית יש רגשות חרטה וייסורי מצפון גדולים ברגע שהוא חוטא, והוא יעזוב את דרכו זו ויתקן את מעשיו. אבל אדם שמתעלם מהסכנה, לא יכול להיזהר, משהו קורה לחושים שלו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

קח איתך משהו לדרך

צאו למסע

המסע המיוחד שלי

מסעות רוחניים

שחור ולבן והמסע חזרה

מסע הברווזים

החדרים של החיים

הגישה המנצחת

קבוע, אבל בטוח

קפה עם מלאכים
היא ואני
הכלים שאלוקים נתן לי

 

ברגע שאדם מבין איזה נזק נגרם לו כתוצאה מהחטא, עליו הוא חוזר שוב ושוב, הוא יכול להתחיל להתוודות בפני בורא עולם ממקום של אמת. 'בורא עולם, מה אני יכול עשות עם הדחף הפנימי לחזור שוב ושוב על אותו חטא? ליפול בו? אבא שבשמים, רחם עלי, עזור לי להבין את הנזק שאני גורם לעצמי. אל תיתן לי לחיות בהכחשה כי היצר הרע אומר לי כל הזמן 'למה אתה עושה מזה כזה עניין?' קשה לי לומר שזה יהיה בגלל העובדה שארגיש בזוי בעולם הבא, קשה לי ואני לא מצליח, גם לא בגלל הטיעון החזק הזה. זה המקום בו אני אוחז עכשיו, אבא, ואני מבקש סליחה. אבל זאת האמת. אני יודע שאני גורם נזקים לעצמי וזה באמת טיפשי. אני גם יודע שכמה שאנסה, אני עדיין אפול. תעזור לי בבקשה, אבא. אני לא יכול לעשות את זה לבד. תן לי לב ומוח חדשים ונקיים להתגבר על הקשיים והתאוות הללו, עזור לי להיות כפי שאתה רוצה שאהיה!'…

 

והאמת, שהקב"ה מאוד אוהב את הכנות הזאת. לא משנה מהן החולשות שלכם, הדוגמה לעיל היא תבנית מועילה וטובה לדיבור עם בורא עולם. תמיד זכרו – כנות ויושר הן מילות המפתח לריפוי הקשרים בחיינו, קל וחומר כשזה מגיע לקשר הגבוה והחשוב – שמשפיע על כל תחום בחיינו – הקשר עם בורא עולם.

 

ואל תשלו את עצמכם, תמיד היו עם היד על הדופק וזהו את הסכנות הרוחניות שאורבות בדרך ובקשו את עזרתו של השם.

 

גאווה, כעס, רכילות ולשון הרע, שנאה וקנאה ועוד רגשות שליליים אחרים מקיפים אותנו, כך גם מידות שליליות ותאוות. ברגע שאנו מודעים לדרגה הרוחנית האמיתית בה אנו נמצאים, אנו נעשים מודעים לסכנות הסובבות אותנו.

 

הצדיקים הגדולים, למשל כמו רבי נתן מברסלב, הצטיינו במודעות רוחנית ובזהירות שהובילו אותם להתרחק מחטאים ופיתויים. הם ידעו שההישגים שלהם הם מתנות רוחניות עצומות מבורא עולם, והם – כמו כל אדם אחר – היו גם כן בסכנת נפילה חלילה בכל רגע. זו הסיבה שהם התחננו כל הזמן לעזרתו של הבורא.

 

אם אתם מרגישים שאתם 'נחנקים' כשאתם רוצים לדבר עם הבורא, התירו את טבעת החנק הזו שהיצר הרע שם לכם על הגרון, מתוך כוונה למנוע מכם את הזכות במעלה העליונה מן הכל – ההתבודדות, התפילה האישית, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב, פתחו את הספר ליקוטי תפילות של רבי נתן והתפללו, כי התפילות הכתובות שם כל כך מועילות לפתיחת הלב והנשמה. בחרו תפילה מהאינדקס – או לפי הנושא שאתם רוצים להתפלל עליו, וצאו לדרך.

 

ברגע שהלב מתחמם ומוכן תראו איך המילים פשוט זורמות ממנו החוצה. ואין הרגשה יותר עילאית ונפלאה מזו בכל העולם כולו, כזו שמטהרת את הלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה