לומדים לאהוב

הרבה אנשים סובלים מחוסר הבנה משווע בכל הקשור למושג אהבה, לא יודעים מהי אהבה אמיתית הודות ל... הוליווד כמובן. ועל זה רחלי רקלס רוצה לדבר.

3 דק' קריאה

רחלי רקלס

פורסם בתאריך 05.04.21

אהבה, היא אחד הכוחות העיקריים והמובילים של האנושות. אהבה, גם אם זה נושא טעון לויכוח, היא הכוח המניע של החיים שלנו. כי כולם, אבל כולם בלי יוצא מן הכלל, מחפשים אהבה. אלא שמעט מאוד אנשים מוצאים אותה באמת. לצערנו, מה שרוב האנשים מוצאים היא אהבה חולפת, חמקמקה, שסופה המר והכואב מגיע, כזו שהופכת לשנאה ברגע שהקשר בין בני הזוג נגמר.
 
ולמרות זאת, הרבה אנשים סובלים מחוסר הבנה משווע בכל הקשור למושג אהבה, ועוד יותר, לא יודעים מהי אהבה אמיתית, הודות ל… הוליווד כמובן.
 
ועל הנושא הרגיש הזה, כמו שהבנתם, אני עומדת לדבר קצת היום (קצת, לא הרבה…)
 
תופעה מוכרת שמתרחשת בעיקר כשבני הזוג מגיעים לגירושין היא, שהם באופן מוחלט, ללא עוררין או ספקות, מתמלאים בשנאה ורעל אחת כלפי השני. זו כמובן תוצאה עצובה של שנים שעוברות על השניים עם ניסיונות ומאבקים לבנות חיים משותפים. תופעה זו כואבת עוד יותר כשיש ילדים בתמונה.
 
וכאן עולה ומתחננת לה השאלה: האם אהבה באמת יכולה להפוך את עורה ולהיות שנאה? או שמא לא הייתה זו אהבה מההתחלה?
 
מאמרים נוספים בנושא:
כאן בונים גן עדן
כאילו  אהבה
אהבה סטייל הוליווד
חברים  אוהבים
 
התשובה תלויה באיזה אידיאלים אדם אוחז ומאמין. אם הוא מעריץ מושבע של האידיאולוגיה ההוליוודית, אז כן, אהבה בהחלט יכולה להפוך לשנאה. למה? תראו את הסרטים – איך זוגות בדרך כלל מתאהבים? המבטים שלהם נפגשים, ה"נשמות" שלהם פתאום מתקשרות אחת עם השנייה ו… בום! ברגע אינסטנט קסום שרק הוליווד יכולה לייצר השניים האלה מאוהבים עד הגג. ואיזה סוף הוליוודי זה יהיה בלי הכתובית של "והם חיו באושר ובעושר לנצח נצחים"? אם בסרטים זה לא יקרה, חובבי הקולנוע יעמדו בתור וידרשו את כספם בחזרה…
 
לצערנו, כשאין אידיאולוגיה אחרת ללכת בעקבותיה, אנשים מקבלים את הרמזים העבים של במאים כאלה ואחרים ומנסים לחיות את סיפור האהבה שלהם על פיהם, רק בלי הרווח הגדול של 100 מיליון דולר בחשבון הבנק. הבסיס העיקרי לאהבה כזו הוא, לרוב, המשיכה הגופנית ו"הניצוץ". אם הזוג מרגיש את הניצוץ, אז זו חייבת להיות אהבה אמיתית. אבל אם הם פתאום נפגשים עם מישהו מושך יותר, ושוב, נוצר הניצוץ הזה, אז גם זו בודאי אהבה אמיתית. בקיצור, אנשים יכולים, לפני הנוסחה המוזרה והלא הגיונית הזו, לחוות 'אהבה אמיתית' מלא פעמים בחייהם.
 
ומה לא אמיתי באהבה הזו?
 
בהתחשב בשני הגורמים 'החשובים' שהוזכרו לעיל – המשיכה והניצוץ – אני חייבת לשאול, על מה האהבה האמיתית של אנשים אלה באמת מתבססת? התשובה פשוטה – על האנוכיות שלהם. הכל קשור לאני ומה בן/בת הזוג יכול להציע לי ולעשות בשבילי.
 
כשבן/בת הזוג חדלים מלהיות מושכים, או כשה'ניצוץ' בעיניים ובלב של בן הזוג השני כבר לא נוצץ ונעלם לאנשהו, הרומן ההוליוודי נגמר. ולפעמים, ממש כמו בסרטים, בטונים צורמים.
 
אבל אל דאגה וחשש, רובם ירוצו מיד לחפש את הקורבן הבא, כלומר את האהבה 'האמיתית' התורנית. אבל בואו נהיה כנים (אפילו לרגע), הרי ברור לכולנו שזאת ממש לא אהבה.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
מפוקסים על עצמם
איך נשמור על זה?
הצד  המקבל
סיפור אהבה פשוט
 
עכשיו הייתי רוצה לדעת מה יש ליהדות לומר על אהבה אמיתית.
 
טוב, אחרי חיפושים ומחקרים, אהבה אמיתית על פי היהדות לא מתרחשת בהבזק של רגע או בגלל 'ניצוץ' כזה או אחר, לא בן לילה ולא בשום תחבולה או מופע קסמים, ואף אחד גם לא 'נופל' פתאום באהבה.
 
וכאן עלתה עוד שאלה: מי היום יכול לחכות כל כך הרבה זמן? כאילו, אם אין ניצוץ והבזק של רגע איך אמורה להיות אהבה?
 
אהבה אמיתית, כמו שהיהדות מלמדת אותנו, זה משהו שבני הזוג עובדים עליו. אהבה, זאת עבודה בשניים לאורך זמן, אפילו כל החיים. אהבה היא מטרה ששניהם חייבים להסכים להשיג אותה עם שנים נטולות אנוכיות ועם הרבה רצון להגיע לעמק השווה. היא גם משהו שגודל תמיד עם הזמן, אם כל אחד מבני הזוג מפוקס על לתת במקום על לקבל.
 
אני גם חושבת שאהבה היא משהו שבני הזוג לא יכולים להשיג אם הם לא נשואים. אין שום מחויבות אמיתית שנעשית בין השניים, כי מה מונע מהם לארוז וללכת כשנתקלים בקשיים ואתגרים בדרך? ניסיונות לא מעטים ודי קשים הם חלק מההתמודדות של בני הזוג לאורך חיי הנישואין שלהם – ללמוד להמשיך הלאה, קשיים כלכליים, בריאותיים, וכמובן, השמחה האינסופית של לגדל ילדים.
 
חיי הנישואין הם הדבק ששומר על הביחד. וככל שהזוג עובד קשה יותר כדי להעצים את הקשר ביניהם הדבק מתחזק עוד יותר, וכמובן שגם האהבה.
 
עבודה רבותיי, עבודה. והרבה. זה מה שנדרש מאנשים שבאמת רוצים לחוות אהבה אמיתית.
 
אבל אל ייאוש, הרי רבי נחמן צעק את זה בקול גדול – "אין שום ייאוש בעולם כלל!". זה אפשרי,אם רק נרצה להשקיע ולתת, ולא לחשוב מה נקבל.
 
אם אתם רוצים הדרכה נפלאה, אני ממליצה לכם להיעזר בספרים משני-החיים של הרב שלום ארוש – לגברים: בגן  השלום, לנשים: חכמות  נשים. הספרים מומלצים גם לנשואים וגם לרווקים. ואם תרצו לקחת צעד אחד קדימה – חינוך הילדים, אתם מוזמנים לקרוא את הספר חינוך  באהבה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מאור בוחבוט

י"ג שבט התשע"ד

1/14/2014

אמת ויציב כל מילה נכונה ומדוייקת ואי אפשר לקיים מאמר זה אלא רק ע"י תפילה וברצוני להמליץ על ספר נוסף "בשדי יער" של מורנו ורבנו הרב שלום ארוש קודש קודשים.

2. מאור בוחבוט

י"ג שבט התשע"ד

1/14/2014

כל מילה נכונה ומדוייקת ואי אפשר לקיים מאמר זה אלא רק ע"י תפילה וברצוני להמליץ על ספר נוסף "בשדי יער" של מורנו ורבנו הרב שלום ארוש קודש קודשים.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה