למה כיסוי ראש?

"ופרע את ראשה" - זה הכל? זאת ההוכחה היחידה שיש לנו? אין הסבר לאיך? למה? ומדוע?... תשובה ללא מעט נשים ששואלות מדוע צריך לכסות את ראש ולמה זה קשה להן?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

"ופרע את ראשה" – זה הכל? זאת
ההוכחה היחידה שיש לנו? אין הסבר
לאיך? למה? ומדוע?… תשובה ללא
מעט נשים ששואלות מדוע צריך
לכסות את ראש ולמה זה קשה להן?

לרב אליעזר רפאל ברוידא שלום רב,

אני נשואה כמעט שנתיים ומכסה את ראשי כשאני יוצאת החוצה. וזה רק בגלל שבעלי רוצה, וגם בגלל שגדלתי כך. זאת הסיבה שאני מכסה את ראשי. אבל, ואבל גדול מאוד, אני שונאת את זה! זה מאוד לא נוח ומעצבן. הייתי רוצה לדעת בבקשה מהי הסיבה העומדת מאחורי הציווי הזה. העובדה שלא מצאתי את הסיבה לכיסוי הראש רק מקשה עלי, וזה לא קל בכלל.

כבוד הרב, מהי הסיבה, ומהו המקור למצווה זו? כל מה שידוע לי עליה, מהתורה, הוא רק העניין של "ופרע את ראשה" (במדבר ה, יח) משם לומדים שהאישה צריכה לכסות את שערה. אבל האם זה הכל? זאת ההוכחה היחידה שיש לנו? אין הסבר ללמה, איך ומדוע? אני יודעת, כבוד הרב, שצריך להיות יותר מזה אבל אינני יודעת היכן לחפש. אודה על תשובתך בהקדם. פארה, לוס אנג'לס.

פארה שלום רב,

איננו מחפשים הוכחות או הסברים למצוות התורה. אבל אנו כן מנסים להבין אותן, בהתאם ליכולת ההבנה והתפיסה השכלית שלנו, וכאשר אנו מגיעים לגבול ההבנה שלנו, גם אם לא הגענו לתשובה "מספיק" טובה, אנו עדיין ממשיכים לקיימן באמונה משום שהבורא יודע מה הכי טוב בשבילנו. במילים אחרות, אנו מקיימים את המצוות עם אמונה פשוטה.

וכמענה לשאלתך, אשתדל להסביר לך את העניין. ספר החינוך מסביר שכיסוי הראש נועד לעמעמם במידת-מה את יופייה של אישה נשואה, כך שהיא לא תמשוך את תשומת ליבם של גברים. משיכת תשומת לב שכזו גורמת לשתי בעיות:

הראשונה: מכיוון שאינה מכסה את ראשה – לכן קשה לדעת אם היא נשואה או לא – היא חשופה להצעות מצד גברים, דבר שיכול לגרום מכשול חלילה באיסור 'אשת איש' ו'לא תנאף' ו'לא תשים מכשול'.

השנייה: אישה שמתהדרת ומתפארת ביופייה, דבר שמושך את תשומת ליבם של הגברים, עלולה להיות כ"מכשילת הרבים". וזה עלול, חלילה, למנוע ממנה את התשובה ותפילותיה לא יתקבלו.

גדולי חכמינו ז"ל, כגון: רש"י, ריטב"א, "נימוקי יוסף", רבינו אהרן הלוי ועוד – אומרים ששיער גלוי של אישה נשואה מסמל חוסר צניעות. למרות שההלכה היהודית מחמירה מאוד בכל הנוגע לזכויות הכלכליות של האישה (מה שמגיע לה על פי הכתובה), בעל רשאי לגרש את אשתו המסרבת לכסות את שיערה מבלי לשלם לה את כתובתה.

הפוסקים הגדולים, מה"מגן אברהם" ועד לרבי משה פיינשטיין זצ"ל, כולם מסכימים שכיסוי שיערה של אישה נשואה הוא ציווי מהתורה (דאורייתא). כלומר, כיסוי השיער חשוב מאוד ובעל משמעות כמו איסור אכילת טריפה. למרות שאינך מבינה מדוע אכילת טריפות אסורה או את הטעם לדבר, עדיין, לא תכניסי אותו לפיך.

על פי הקבלה, שיער גלוי יוצר מחסומים לאור האלוקי של השם, אור שמזין את הנשמה. לכן, אישה נשואה שהולכת ללא כיסוי ראש גורמת נזק לנשמתה, על ידי ניתוק עצמה מהשם. כשהשיער מכוסה, האישה הופכת לכלי ראוי לאורו של השם יתברך – שהוא מקור כל הברכות וההגנה נגד כל סוגי הפורענויות. הרווח מאורו האינסופי של השם עלייך עולה בחשיבותו פי מיליון ויותר על כל הפעמים בהן את מרגישה אי נוחות כאשר את מכסה את שיערך, בין עם מטפחת ובין עם פאה.

יש דרכים רבות – סוגים שונים של כיסויים, קשירות וכו' – בהן תוכלי לכסות את שיערך. עלייך לשמוח רק מעצם עשיית רצונו של הבורא ומהיותך אישה צנועה ונאמנה. אל תתני ליצר הרע להוציא אותך מדעתך. לבוש נוצץ ומושך כדי שתראי מושכת ויפה בעיני גברים אחרים, רק יהרוס את חיי הנישואין שלך. חוץ מזה, תחסכי הרבה כסף מכל הפעמים בהן תצטרכי ללכת למספרה ולעצב מחדש את שיערך…

כגבר, אינני יכול לערער על רצונותייך הטבועים בך כאישה להרגיש יפה ומטופחת. אחרי הכל, שיערה של האישה הוא עיקר יופייה, הדבר בו היא הכי מתפארת. לכן, הרשי לי לספר לך סיפור קצר ומעניין שחיברה הרבנית ורדה ברנפמן – "כיסוי הראש" שמו:

"…. לפני שנים, שאלתי אישה שמבינה עניין: 'מה שקול ושווה ערך למצוות הנחת תפילין?' והיא אמרה לי: 'צניעות בגדייך וכיסוי הראש שלך. את זה אנחנו עושות באופן תמידי, 24 שעות ביממה'.

קשישה בלי כיסוי ראש היא רק אפורה, אישה קשישה. אבל עם כיסוי ראש, היא נצחית.

כיסוי הראש יכול לשמש גם כאיפור, מבלי להתאפר. צבעיו של כיסוי הראש מעצימים את יופייה של האישה – תווי פניה וגוון עורה. כך גם צורת קשירתו וסידורו.

בזמן הלידה, כשהאישה מרגישה קצת מפוחדת, רגישה ופגיעה, כיסוי הראש מהווה לה מבצר ביטחון ותפילות. היא יכולה לגור בו בזמן הסערה הסובבת אותה. הוא מגדיר את הפרטיות שלה ושום דבר לא יכול לפגוע בה.

כיום, ישנן נשים יהודיות נשואות שאינן מכסות את שיער ראשן. הן נראות בדיוק כמו לפני שהתחתנו. אבל אישה עם כיסוי ראש משתנה. היא השתנתה לנצח.

אני מסתכלת על הכלות הצעירות, ימים או שבועות לאחר שהתחתנו. הכרתי אותן כנערות שבאו לשמור על ילדיי. כילדות קטנות שגרו בשכונה ועברתי לידן כשחזרתי מהתיכון. עכשיו הן נשואות ומעמדן, על פי ההלכה היהודית, זהה לשלי.

אני מתבוננת בהן ורואה איך הן השתנו תוך זמן קצר. כן, השינוי הוא דרמטי. הכיסוי תוחם את פניהן. הכל נמצא בפנים ובעיניים. הן נראות יותר ממוקדות, יותר מעוררות יראת כבוד, מלאות בכוח שלא ניתן לשער.

אישה יכולה לחשוב שזו משימה בלתי אפשרית או שהיא תושג רק אחרי שנים, אבל זה לא נכון. הכיסוי עושה את זה במכה אחת, והיא משתנה לחלוטין".

פארה, כשתכסי את ראשך, וזו מעלה גדולה לאישה, תראי שפע של ברכות בכל מעשי ידייך ובביתך, שפע אינסופי ברוחניות ובגשמיות. ראי מה מספרת הגמרא על הקמחית, אותה אישה שהקפידה מאוד במצווה זו, וזכתה לשמונה בנים ששימשו בכהונה גדולה. מצווה זו מביאה לאישה בנים תלמידי חכמים ולפרנסה בריווח ועוד ברכות רבות. יהי רצון שתזכי.

בברכת הצלחה, הרב ברוידא.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. וואי ממליצה בחום

ג' סיון התשפ"ב

6/02/2022

צניעות זו מלכות שמיים שימי את הכתר לראשך לברכה והצלחה נגד עין הרע גם

2. אנה

ה' טבת התשע"ח

12/23/2017

3. אנה

ה' טבת התשע"ח

12/23/2017

מסכימה כל כך !

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה