מלחמת הכוכבים קופצת לביקור

איך מישהו שיודע מה זה טוב ומה זה רע משנה עמדה בקלות ותוך 24 שעות הוא הופך לרוצח אכזרי עם עיניים אדומות? זה לא רק מלחמת הכוכבים, זה אנחנו. זה היום.

3 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

איך מישהו שיודע מה זה טוב ומה
זה רע משנה עמדה בקלות ותוך
24 שעות הוא הופך לרוצח אכזרי
עם עיניים אדומות? זה לא רק מלחמת
הכוכבים, זה אנחנו. זה היום.
 
 
אני יודעת שהיא כבר היסטוריה לרבים מחובבי הסרטים אי שם בחוץ, אבל אחד הסרטים האחרונים בו צפיתי לפני 'הגמילה' מהמסך הגדול והקטן, ומכל השטויות ההוליוודיות, היה הפרק האחרון בסדרת הסרטים "מלחמת הכוכבים". אתם יודעים על מה אני מדברת, נכון? הפרק שסוגר את סאגת המלחמות הבין כוכביות, זה שדארת' ויידר, שבפרקים קודמים הפך מאביר ג'דיי טוב שנלחם למען הטוהר והאמת לארכי-רוצח עם עיניים אדומות, ובחלק הזה הוא כביכול, איכשהו, 'חוזר בתשובה' והכל מסתדר.
 
אין מה לומר, הסרט הזה באמת הטריד אותי (אני זוכרת!): איך מישהו שבאמת ידע מה זה טוב ומה זה רע משנה עמדה בקלי קלות, עד כדי כך שתוך 24 שעות של שינוי הוא הופך לרוצח אכזרי של אבירי ג'דיי קטנים? ואם במקרה חשבתם שהעלילה הזו הוא עוד פנטזיה הוליוודית, אז תדעו שמשהו מאוד דומה קרה לאחד מחכמי ישראל – אלישע בן אבויה, שידוע בכינוי 'אחר', זה שהצטרף לצד האפל והחשוך של החיים במהלך חייו.
 
יום אחד, 'אחר' הלך עם רבי עקיבא ולימד תורה כמה תלמידים חשובים באותה תקופה, ביניהם רבי מאיר בעל הנס שקבור בעיר טבריה.
 
למחרת, 'אחר' השתנה כאילו לא היה האדם של אתמול, ונהיה 'רע'. הסיפורים עד כמה הוא נהיה רע לא הכי מחמיאים, ויש האומרים שהוא אפילו נכנס לחיידרים והרג תינוקות של בית רבן שלמדו תורה (לא יודעת אם ג'ורג' לוקאס, הבמאי של מלחמת הכוכבים, למד אי פעם גמרא… כי לא יודעת איך, אבל זה די דומה).
 
'אחר' נהג לרכב על סוסו, שבמושגים של היום שווה ערך לאופנוע הארלי דווידסון 1300 כוח סוס, עד לדלת הכניסה של בית הכנסת בו דרש תלמידו רבי מאיר בעל הנס בפני קהל גדול. כן, זה היה ביום שבת. באותה תקופה לא היה אי מי שהעיז לחלל את השבת , לכן כולם היו המומים כשראו את 'אחר' על סוס בפתח בית הכנסת.
 
רבי מאיר יצא אליו והם הלכו לטיול קצר, 'אחר' על הסוס ורבי מאיר הולך ברגל לידו. 'אחר' שאל את רבי מאיר על מה דרש, ורבי מאיר השיב לו תוך שהוא מנסה למצוא את המילים שיחזירו את רבו למוטב ולאוהלה של תורה, אך לשווא. 'אחר' שמע בת קול מן השמים שאמרה 'שובו בנים שובבים חוץ מאחר'. זהו, מבחינתו הוא כבר הלך רחוק, ולאדם כמו 'אחר' כבר אין מקום בגן עדן.
 
כמובן שזה היה מבחן. הבעיה הגדולה של 'אחר' היא שהוא אף פעם לא למד תורה או חי חיי תורה לשם שמים. כבר מההתחלה הוא עשה זאת למען הכבוד והפריווילגיות שמצטרפות לתואר 'חכם' וכל מה שבא עם זה – חיים ארוכים, בריאות, שפע, ילדים חכמים ועוד. כשהוא הבין שלהיות אדם 'דתי' זו לא ערבות לחיים הקלים (שהרבה אנשים מחפשים) זה יצר לו סדקים באמונה, שבמהירות לא מובנת הפכו אותו ל'אחר'. כי בחיים כמו בחיים, צריך להשקיע ולא לחפש הנחות.
 
הדרך לתקן זאת הייתה פשוטה: לאחר ניתן מבחן, לחזור ולעבוד את הבורא עם הידיעה שהוא לא עושה את זה רק לכבוד עצמו. אלא ש'אחר', על פי הבנתו, מחליט שאין שום רחמים בשבילו מן השמים.
 
ו'אחר' נכשל במבחן.
 
'אחר' האמין ליצר הרע שלו שאמר לו שהוא הלך כל כך רחוק ואין לו דרך חזרה הביתה, לבורא עולם, מהמקום אליו הגיע. אבל זה היה אומנם חתיכת שקר שמן מאוד אבל גם מאוד עלוב. בורא עולם רצה שהוא יחזור, הוא חיכה לו עם ידיים פתוחות, הוא רצה לתת לו את השכר הכי מדהים שיש, אם 'אחר' רק היה מוצא את האומץ להתמודד עם כל 'הרע' שלו, לקבל אותו ולהחזיר אותו לאלוקים, למרות התוצאות בשטח.
 
בחזרה למלחמת הכוכבים.
 
רוב הפרקים עוסקים באבא שהפך לאדם רע (דארת' ויידר) ועל בן (לוק סקייווקר), שניסה בכל כוחו להחזיר את אביו, ואת העולם, חזרה אל הטוב, למורת רוחו של קיסר הרוע והרשע.
 
חלק מהמרירות של דארת' ויידר נבעה מכל הדברים הקשים שקרו לו בצעירותו: הוא איבד את משפחתו, איבד יד תוך כדי קרב וכן הלאה. ההמשך בעולם אכזרי שכזה הוא בלתי נמנע: גם בנו – לוק סקייווקר, גדל בדרך זהה לזו של אביו, גם הוא היה יתום, איבד יד בקרב מול אביו, וגילה שאבא שלו היה הסמל המובהק לרוע שיש בעולם. תגליות לא פשוטות.
 
דארת' ויידר היה בטוח שבנו לוק יהיה רע בדיוק כמוהו כתוצאה מהסבל הנורא והקשיים שחווה בחייו. אבל הוא לא. הבן הקשיב לקול של המדריך הרוחני (שכבר מת) – אובי וואן קנובי (האיש עם הזקן) והתחבר 'לכוח' (כנראה אחרי שקרא את ספר בגן האמונה של הרב שלום ארוש…).
 
בסוף, כמו בכל הסרטים מבית היוצר הוליווד, לוק סקייווקר לא רק שמצליח להתגבר על הקיסר הרשע, הוא גם עוזר לאביו לחזור לדרך המוטב ולהתחרט על מעשיו הרעים שעשה במשך שנים.
 
כל אחד מאיתנו יכול להסיק את המסקנות שלו. בשבילי, זה ברור שגם אם אבא שלך הוא דארת' ויידר תמיד יש תקווה שהוא יחזור ויצטרף שוב לכוחות הטובים.
 
אלוקים רוצה את כולנו חזרה, אפילו את אלישע בן אבויה, אפילו את אנקין סקייווקר, אפילו הורים רעים שכל הזמן מחפשים מומים בילדים שלהם (לפחות את אלה הרוחניים).
 
כולנו צריכים למצוא את האיש הזקן עם הזקן שיעזור לנו להתחבר אל 'הכוח'. כולנו צריכים לתרגל את הקשר להתחברות ל'כוח' לפני שניזרק לשדה הקרב של החיים, או לחיות עם כוחות הרוע והאופל. וכולנו צריכים לזכור שאפילו הרעים שבחבורה, אבל באמת הרעים, יכולים לשוב לבורא עולם, במיוחד אם הילדים שלהם לא מוותרים עליהם וממשיכים לקוות שהקיסר הרע יקרוס, והם ינציחו את הטוב בעולם.
 
יהי רצון שהכוח הזה יהיה אתכם… וגם איתי.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה