סוד ההצלחה

יש מי שיספר לכם על סודות קסומים, אבל ממש לא אמיתיים, שיפתרו לכם את כל הבעיות בחיים, ובמיוחד יגלו לכם איך הופכים להיות אנשים מוצלחים. הנה הסוד האמיתי.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

יש מי שיספר לכם על סודות קסומים,
אבל ממש לא אמיתיים, שיפתרו
לכם את כל הבעיות בחיים, ובמיוחד
יגלו לכם איך הופכים להיות אנשים
מוצלחים. הנה הסוד האמיתי.
 
 
איך אדם עם אמונה יכול לראות את עצמו ככישלון?
 
התשובה פשוטה. האמונה שלו חסרה.
 
אדם שמאמין שבורא עולם לא אוהב אותו חלילה, מיד, ואפילו בלי להרגיש, הופך לאחד המשתתפים המובילים בתחרות 'הלוזר של השנה' (יחד עם כל האנשים שחושבים כמותו), משום שחשיבה כזו היא כמובן טעות איומה מיסודה, מה שפוגע אצל הרבה אנשים בהבנת המושג אמונה.
 
רק כאשר אנו יודעים את עקרונות האמונה, כלומר: שהכל מהשם, שהשם עושה הכל לטובתנו הנצחית, שהשם עושה כל דבר עם מטרה מדויקת והכל בהשגחה הפרטית שלו עלינו – נוכל להבין כמה בורא עולם באמת אוהב אותנו.
 
יתירה מזו, בכל יום אנו מברכים "אוהב עמו ישראל" שתיקנו חז"ל. האם חז"ל הקדושים היו מורים למיליוני אנשים להזכיר את שמו הקדוש של בורא עולם בשבועה, עם הזכרת ברכה זו בה נאמר שבורא עולם אוהב את עמו, לשווא?!? כמובן שלא! אז למה אנשים חושבים שבגלל שלא הולך להם או בגלל שהם עוברים סיטואציה לא כל כך מפרגנת, לכן הבורא לא אוהב אותם? התשובה פשוטה. את הקושי או המצב שהם חווים קשה להם להבין בלי אמונה, לכן גם לא מסוגלים לתפוס איך בורא עולם יכול לאהוב אותם ומצד שני לתת להם את מנת הסבל או הצער שהם סובלים בו זמנית (כמובן כדי ליישרם ולכפר על העוונות שלהם). זה לא מסתדר להם בהיגיון הפשוט והאנושי (והמאוד מוגבל).
 
כולנו חווים קשיים וסבל בחיים. אבל איננו יודעים מה קורה, למשל, מאחורי דלת ביתם של השכנים. בין אם אנו רואים או לא, גם השכנים שלנו סובלים, לא רק אנחנו. זו הסיבה שאין לנו שום סיבה לקנא או לחשוב שלמישהו אחר טוב יותר. כל אחד והחבילה שלו, ולכל אדם יש תיקון לנשמתו שעליו לעבור, אחרת לא היינו בעולם הזה.
 
לפעמים, כך נראה לנו, הקשיים מצרים את צעדינו, כאילו מקצצים לנו את הכנפיים ועוצרים את הרצון שלנו לעוף גבוה יותר ברוחניות שלנו. אדם לא יכול לעשות משהו אם הוא באופן זמני מוגבל, למשל – לעשות חסד בגופו או להתפלל במניין אם הרגל שלו שבורה וקשה לו להגיע לבית הכנסת או למקום בו זקוקים לחסד, או שהוא לא יכול להתרכז בלימוד (התורה או הקשבה בשיעור תורה) אם הוא סובל מכאבי ראש איומים. אבל מה היצר הרע שלו יאמר לו? 'בורא עולם שונא אותך, בגלל זה אתה סובל כך. איזו סיבה יש לבורא עולם למנוע ממך לעשות משהו טוב אם לא מתוך שנאה אליך?!…'
 
הטיעונים של היצר הרע נשמעים כל כך משכנעים, כל כך אמיתיים… אבל הם שקר אחד גדול! היצר הרע הוא ארכי-שקרן. אנשים נופלים למלכודת 'אני כישלון מהלך על שתיים' רק כשהם מקשיבים למה שיש לשקרן הזה לומר, כשהם נותנים לו את רשות הדיבור לשכנע, ובעצם להפיל אותם ברוחם. ברגע שהיצר תופס את האוזן של האדם, הוא יספר לו שהוא הלוזר הכי גדול שיש בעולם, כישלון מוחץ, יצור חסר אונים, או כל טיעון אחר ששמעתם ממנו.
 
אז למה השם נותן לנו ניסיונות ומבחנים בחיים?
 
בורא עולם, ושלא תטעו בזה, עושה הכל, אבל ה-כ-ל, לטובה!
 
טוב, זה כבר מתחיל להתיישב טוב בלב ובמוח, מתחיל לשכנע אותנו שיש כאן משהו הרבה מעבר למה שאנו מבינים או יודעים. ובכל זאת, השאלה עולה מאליה, מה קורה כשאר התוצאה לא משמחת אותנו? לא לרוחנו? למה בורא עולם גורם לנו לפעמים להפסיד דברים חשובים, אפילו כאלה שעוסקים בעבודת השם שלנו – תפילה, שיעור תורה, חסד?
 
אז תחילה, חשוב שנדע שניסיונות החיים לא מגבילים אותנו בשום דבר, גם לא בעבודת השם. אדרבה, הם עצמם הדרך להשיג את מה שאנו רוצים, הם עצמם הדרך לעבודת השם. כל ניסיון שאנו מקבלים מהבורא, תחילה – עלינו לקבלו בשמחה ואמונה. כן, וגם לומר תודה רבה לאבא שבשמים. זה לא רחמים עצמיים, זה לא בכאילו, זה הדבר האמיתי (ראו אורח חיים רכ"ב, ג). השם רוצה אותנו ואת העבודה שלנו בכל מצב. לפעמים, מה שנעשה בחיים או בעבודת השם שלנו – זו הקבלה הפשוטה של הניסיונות והמבחנים שאנו חווים בחיינו, כי אם זה קורה בורא עולם יודע שלא נוכל להתפלל במניין, וגם לא להגיע לשיעור תורה כמו שאנו עושים תמיד. לכן, על ידי חיזוק האמונה וחיוך על הפנים, למרות מה שאנו חווים, לא רק שאנו מתקנים את עצמנו אלא עושים בדיוק מה שבורא עולם רוצה מאיתנו.
 
לאור הדברים האלה, אנחנו בהחלט יכולים להבין מהו הסוד האמיתי של ההצלחה. כישלון, כמו שהזכרתי, הוא ההרגשה המוטעית מיסודה שבורא עולם לא אוהב אותנו. מצד שני, ברגע שאדם חש בכל ליבו שהבורא אוהב אותו עם כל ניסיונות החיים הוא חווה, עם כל מה שהוא מתמודד איתו – משום שכל אלה הם הדבר הכי טוב בשבילו, אז הוא בהחלט יצליח בחיים. זה מובטח לו!
 
וכן, בורא עולם באמת אוהב כל אחד מאיתנו אהבה שאיננו יכולים לתאר ולשער כלל גרגיר מעוצמתה. אז הנה עוד סיבה למה אנחנו צריכים להיות שמחים ולהרגיש הכי מוצלחים שיש!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אברהם

כ"ו תמוז התשע"ב

7/16/2012

תודה על החיזוק

2. אברהם

כ"ו תמוז התשע"ב

7/16/2012

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה