סיפור הדרכה מהסרטים

שנים רבות של ליווי זוגות רבים הובילו אותי לגלות עובדה חשובה שיכולה לעשות מהפך בחיי הנישואין: הדרכה! סיפורי אהבה יותר טובים מהסרטים חייבים, לפחות, הדרכה מהסרטים.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

בימינו אין דבר שלא עושים בלי אימון אישי או מדריך צמוד, קואוצ'ר כמו שנוהגים לכנות את זה היום. ויש בזה חכמה גדולה, שהרי אם רוצים באמת להשיג את המטרה ואיננו יודעים איך להגיע אליה, או איך בכלל עושים את זה – פונים לקבל עזרה.
 
אבל מה שמפליא אותי הוא, שכמעט בכל תחום בחיים אנשים נעזרים באנשי מקצוע, מדריכים או מאמנים אישיים, ובתחום העיקרי והחשוב מכל – חיי נישואין וזוגיות, אנשים חושבים שהם באים מצוידים בכל המידע והכלים לחלק הזה של החיים, אלא שהמציאות בשטח מלמדת אותם שטעות גדולה בידם.
 
שנים רבות, ניסיון ועבודה רבה עם זוגות רבים שמגיעים אלי לייעוץ והכוונה בכל הקשור לשלום בית, חיי נישואין וזוגיות, הובילו אותי למסקנה ברורה: למרות שכל זוג הוא מקרה לגופו עם בעיות משלו, רקע אחר ונתאים שונים, בכל זאת, ישנו מכנה משותף בין כל המקרים: כל הזוגות שהגיעו אלי לא קיבלו הדרכה נכונה להשגת המטרה החשובה ביותר בסולם העדיפויות שלהם: שלום בית.
 
מאמרים נוספים בנושא:
כאן בונים גן עדן
לומדים  לאהוב
איך נשמור על זה
הצד  המקבל
 
ולא שמדובר חלילה באנשים רעים שמעוניינים לצער אחת את השני. ממש לא. מתוך היכרותי איתם, גיליתי אנשים שמעוניינים לשמח ולתמוך אחד בשני, לחיות ביחד ולאהוב… רק שהחלק החשוב של הפאזל חסר: הם לא למדנו איך לחיות ביחד.
 
ויש מספר סיבות שמונעות את האדם מלחפש ולקבל הדרכה נכונה בתחום רגיש זה:
 
הראשונה, היא אותם אנשים שחושבים שאין בזה צורך ואומרים לי לא פעם, "מה כבר יש ללמוד? ההורים שלי למדו שלום בית? קיבלו הדרכה? אני אדם שצריך שיסבירו לו איך לחיות עם אישה/בעל? כמו שכולם מסתדרים גם אנחנו נסתדר…"
 
התשובה שלי לאנשים האלה היא: נכון, כל אדם שפוי בדעתו לא צריך שום הדרכה כדי לחיות בשלום עם חבריו. אבל בגלל שכאן לא מדובר בחבר לחיים, שותף לדירה או חבר ללימודים/עבודה וכדומה, כאן מדובר בלחיות עם אישה/גבר שהם ההיפך המוחלט מכם, שונים בכל מהותם ממה שאתם יודעים על עצמכם. ועוד איך שצריך הדרכה.
 
השוני בין גבר ואישה הוא כל כך מהותי, שרק מעטים מבינים עד כמה הוא קיצוני. יצרו הרע של האיש אינו דומה ליצרה הרע של האישה. הלך החשיבה והרגישות לדברים שונים בתכלית בין איש לאישה. והשוני הזה מצריך לימוד מעמיק, ואין על זה עוררין. אילו היו הבעלים והנשים מעמיקים להתבונן בהבדלים שביניהם, בשוני המובהק במבנה הנפשי והרוחני שבינו לבינה, אם היו חשים עד כמה נפש כל אחד מהם שונה מזו של השני, ללא ספק, הם היו מחפשים בכל כוחם את ההדרכה הנכונה שתעזור להם לחיות ביחד כמו שצריך.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
שכחנו את  הביחד
מה שאישה רוצה
חברים  אוהבים
 
זו הסיבה שזה לא תלוי כלל בשכל של אחד מהם, לא ב'אני יודע' ושאר תירוצים שכליים, אלא בלימוד ובהדרכה נטו. וזה די ברור, שהרי אף רופא, למשל, לא היה מעיז לטפל באנשים בלי ללמוד רפואה שנים ארוכות באוניברסיטה. כך הוא הדבר כשזה מגיע לחיים בשניים. חוסר ידיעה אינו נובע מטיפשות אלא רק מחוסר לימוד מתאים.
 
ובנוסף, פרט לנקודת השוני בין האיש לאישה, מסגרת חיי הנישואין מכילה מכלול שלם של מצוות שאף הן מצריכות לימוד מעמיק, תפילות ועזרה גדולה משמים.
 
אמרו חז"ל: איזהו חכם? הלומד מכל אדם! (אבות ד) שנאמר, "מכל מלמדי השכלתי" (תהילים קי"ט). כמו שרופא, שהוא מומחה עולמי לבעיות בתחום מסוים, למשל עיניים, ונניח שפנה אליו אדם שחולה בליבו, אפילו שלרופא זה יש הבנה מסוימת בעניין, כי אחרי הכל הוא למד רפואה, הוא יפנה למומחים שמבינים את דרכי הטיפול בלב. הוא לא יתבייש, הוא גם לא ירצה לקחת שום סיכון, והוא גם לא רואה בזה פחיתות כבוד. הוא יעשה את זה בשמחה מכיוון שישנה מטרה חשובה העומדת לנגד עיניו: הצלת חיי אדם והעזרה שהוא יכול להגיש לו על הצד הטוב ביותר.
 
כך צריך לראות את נושא ההדרכה. שלום הבית צריך לעמוד לנגד עיניו של כל אחד מבני הזוג. לא להתבייש, לא לחשוב שזה מוריד מערכו או מכבודו, לראות את המטרה הגדולה: זוגיות, חיי משפחה תקינים וחינוך  הילדים – הדוגמא שאתם נותנים להם בעצם היותכם אנשים שמכבדים ומבינים, מכירים ומעודדים אחת את השני. האכפתיות, העזרה, הרצון לחיות ביחד לאורך כל הדרך מהווים אבני יסוד ובסיס חזק לנפש הילדים.
 
דבר נוסף שגיליתי, ושבגללו זוגות לא פונים לקבל הדרכה, הוא הגאווה של שני בני הזוג או אחד מהם. הגאווה, היא זו שמונעת מהם מלהתאמץ למען שלום הבית שלהם, היא זו שמונעת מהם להתפלל בשביל עצמם וילדיהם. אנשים עם גאווה, כפי שראיתי במו עיניי, חושבים שאצלם הכל בסדר. למעשה, אם הם מגיעים ביחד אז כל אחד מאשים את השני שהוא זה שצריך את ההדרכה, הבעיה לא נמצאת אצלו, כי מצידו זה משהו שבא באופן טבעי, הרי הוא אדם נפלא – אז למה הוא צריך לשמח את אשתו? למה היא צריכה להבין אותו? ועצם העובדה שבני זוגם נשואים להם זה כבר אמור לשמח את הצד השני באופן אוטומטי…
 
סיבה נוספת. שלום בית הוא התכלית של הבריאה! מכאן מובן עד כמה חשוב להגיע לדבר הגדול, המיוחד והנפלא הזה עם הדרכה נכונה, משום שרק עם שלום בית בורא עולם בעצמו משיג את התכלית של כל הבריאה שלו. "בורא עולם איווה לעשות לו דירה בתחתונים", אומרים חז"ל, הוא רצה לשכון כאן בעולם הנמוך והתחתון הזה אך בלי החיבור של בני הזוג, בלי שלום הבית והאחדות האמיתית ביניהם הוא לא משרה את שכינתו הקדושה. ראו עד לאן דברים מגיעים ועד כמה חשובה הדרכה נכונה של בני הזוג.
 
אם אתם רוצים שהאהבה שלכם תהיה משהו (פי מיליון) יותר טוב מכל סיפור אהבה מהסרטים, אתם חייבים לקבל הדרכה (לפחות) מהסרטים. אל תתפשרו, אל תוותרו.
 
אני ממליץ לכם לקרוא את הספרים ששינו לזוגות רבים את החיים, ספרי הדרכה מעשיים מלאי תובנות ועצות לחיי היומיום. לגברים: בגן  השלום, לנשים: חכמות  נשים. בהצלחה!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שושנה ריינשטיין

ו' אדר התשע"ה

2/25/2015

תגובה למאמר בנושא יעוץ זוגי לשלום בית

שלום רב, אני קוראת את המאמר הזה היום…. חודש אחרי שהתגרשתי מאבקך שהייתי נשואה לו חצי שנה, אלה היו נישאי השניים וגם שלו,,, כשרציתי וביקשתי יעוץ זוגי לבעיות שנוצרו ביננו , נאמר לי מהרב שלו שאצל דתיים אין כזה דבר,אז זהו אנחנו היום גרושים.

2. שושנה ריינשטיין

ו' אדר התשע"ה

2/25/2015

שלום רב, אני קוראת את המאמר הזה היום…. חודש אחרי שהתגרשתי מאבקך שהייתי נשואה לו חצי שנה, אלה היו נישאי השניים וגם שלו,,, כשרציתי וביקשתי יעוץ זוגי לבעיות שנוצרו ביננו , נאמר לי מהרב שלו שאצל דתיים אין כזה דבר,אז זהו אנחנו היום גרושים.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה