פתחו שערי הלב – ביקורת ספר

הוא לא רק הרבי המרקד. רבי שלמה קרליבך זצ"ל היה הרבה מעבר לזה. שיחותיו המרתקות קובצו עכשיו לשני ספרים עבי כרס, "פתחו שערי הלב", ומגלים לנו רובד מיוחד על אמן המילים...

2 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

הרב שלמה קרליבך לא היה רק הרבי המרקד. הוא היה גם עילוי בתורה שרבותיו צפו לו גדולות בעולם הישיבות. שני ספרים עבי כרס, "פתחו שערי הלב", שקיבצו את שיחותיו המרתקות של הרב קרליבך במגוון נושאים, עוזרים לנו לגלות רובד מיוחד על הרב קרליבך, חינני לא פחות מקודמיו, ולפתוח את שערי הלב שלנו.

"פתחו שערי הלב" היה נוהג לומר הרב שלמה קרליבך זצ"ל, לאלפי הצעירים שחיכו למוצא פיו. מילותיו הפשוטות, יחד עם הניגונים המרטיטים ושירתו האמיתית, שנבעה מעומק הנשמה, הפיחה בהם חיים כמו שלא חוו מעולם.

לא רבים יודעים אבל מעבר להיותו של הרב קרליבך מלחין וזמר נשמה, שקירב אלפים ליהדות ולעצמם באמצעות המוסיקה, הוא היה גם, ואולי אף יותר, אמן המילים. הרב קרליבך ידע להעביר תורות נשגבות, במילים פשוטות, בחיוך ובסלנג מלא חן. שהרי, בטרם זנח את ספסלי הישיבה כיוון שלא יכל לשבת ללמוד בשקט כשיהודים רבים לא יודעים אפילו שהם יהודים ומה זה אומר בכלל, הוא היה עילוי של ממש. הוא למד בישיבת "ליקווד" הנודעת לתפארה והתפרסם כחביבו ומושא הערכתו של הרב אהרון קוטלר. כבר בגיל 14 צפו לו רבותיו עתיד מזהיר כתלמיד חכם.

והרב קרליבך אכן הגשים את החלום אך בדרך אחרת ממה שציפו. במקום שהוא יתעלה לבד במעלות התורה – הוא משך אחריו באהבה ובמסירות אין קץ – עוד רבים רבים.

במשך השנים אספו תלמידיו את שיחותיו וקיבצום לחוברות קטנות. כעת, יוצאים לאור שני כרכים עבים – המחברים בתוכם את כל שיחותיו של הרב שלמה, ומחולקים לפי נושאים. כרכים אלה נקראים בשם המתאר כל כך, "פתחו שערי הלב", בהוצאת "דברי שיר", ואכן – מצליחים בקלות לפתוח שערי הלב אצל הקוראים.

הספרים נכתבו ונערכו על ידי יחד יוסף לב ויט הכהן, כפי ששמע בעצמו מרבו, הרב שלמה קרליבך, והרב רן שריד, מי שהקים את הדוכן בתחנה המרכזית בירושלים שהפך לרשת חנויות של מוסיקה ותרבות יהודית, על מנת להפיץ אותה גם במעוזיה הפחות צפויים, הוא שעומד מאחורי עריכתו המחודשת של הספרים.

חלק א' נקרא "שערי הזמן – שיחות סביב מעגל השנה" וטומן בחובו מאוצרותיו של רבי שלמה, בשפתו הייחודית ובתוספת הערות, והסברים, ומקיף את השנה כולה.

חלק ב' של הספר נקרא "שערי אהבה, שערי חיים" וכשמו כן הוא. מקבץ בתוכו את שיחותיו של הרב קרליבך בנושאים אלו, שכל כך בערו בנשמתו האוהבת: חסידות, קדושת האהבה, קדושת ילדים, חסד, תשובה, שמחה, תורה, קדושה, צדיקים, תפילה, שבת, ירושלים וגאולה.

בסוף הספר ישנם שני פרקים נוספים – האחד מביא מאמרות ופתגמים קצרים מפי הרב קרליבך והשני, אבני דרך ממורשתו.

הסיפורים ברובם קצרים, כתובים בשפה בהירה והם, כצפוי, מלאי חן. למעלה משמונה מאות עמודים מכילים שני הספרים גם יחד, אך בסוף הקריאה הלב מבקש עוד מהמתוק המתוק הזה. כנראה שאי אפשר באמת לשבוע ממעיין מלא אהבה ותורה כמו שהיה הרב קרליבך.

לא מעט ספרים מרתקים יצאו לאחרונה על אודות הרבי המרקד, ומוכיחים שהוא היה הרבה יותר מכך. עם זאת, ל"פתחו שערי הלב" יש מקום של כבוד בארון הספרים החסידי הגדוש. כי מה אנחנו צריכים היום, בעידן של אדישות הלב, חוץ מלפתוח את שערי הלב שלנו?

ואם יש משהו שיכול לעזור לנו להצליח לעשות זאת – ולעשות זאת טוב, אנחנו נקבל אותו אל מדפינו בזרועות פתוחות.

לרכישת ספריו של הרב שלמה קרליבך בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה