צא מבור המסכנות

נקודת שפל בחיים יכולה להיות קרש קפיצה אדיר. וכמו תמיד, הבחירה בידינו – לעלות או לשקוע בבור המסכנות והבכיינות.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 17.03.21

נקודת שפל בחיים יכולה להיות
קרש קפיצה אדיר. וכמו תמיד,
הבחירה בידינו – לעלות או לשקוע
בבור המסכנות והבכיינות.
 
 
תתפלאו לשמוע, אבל דווקא נקודת השפל היא זו שתהווה עבורכם מהפך לטובת התחלה חדשה. דווקא מתוך החולשה, הקושי והמצוקה, מתוך האשפתות ממש, אפשר לקום ולעלות מעלה.
 
בכל מצב קשה ובעייתי שאנו עוברים וחווים, מבצבצת לה קרן אור בקצה המנהרה. הקדוש ברוך לעולם אינו סוגר דלת או לא משאיר לנו חלון כפתח למילוט. לא ייתכן שהכל שחור, כפי שלא הכל לבן. בהחלט, לא הכל וורוד… "אף אחד לא הבטיח לך גן של שושנים.." קלישאה רובצת בימינו, אולם אני הייתי משנה את זה לגרסה יותר מאומתת ופרקטית – "אף אחד גם לא הבטיח לך גן של קוצים ודרדרים…"
 
בסופו של דבר, הכל עניין של בחירה. בחירה כיצד להתמודד, כיצד לראות את הדברים, ואיך להתייחס אליהם. והחכמה והגדולה היא במציאת נקודת החולשה, ובמקביל, להתחזק באמונה – לדעת שהכל טוב, שבורא עולם יכול לעזור לך. כי אותה נקודת חולשה יכולה, למעשה, להעיף אותך קדימה, להצעיד אותך בבטחה לעבר המטרה.
 
בתוך נקודת החולשה אנו חווים קשיים, משברים, כישלונות ואכזבות. לרוב, גם אין לנו כוחות וכלים מתאימים להתמודד עם זה, ואז נהיית לנו על הגב מעין גיבנת במשקל של טונות שקשה להיפטר ממנה.
 
אולם פה בדיוק, באותה נקודה קשה וחלשה שלכאורה פסיבית, אני מציעה רעיון מעשי לחיים! רגע לפני שדברים מתמוטטים ונופלים בין הכיסאות (גם אם זה כבר אחרי, עדיין אין שום ייאוש), קחו אוויר לנשימה וזכרו תמיד כי בידכם נמצא חופש הבחירה. כאן אתם יכולים לבחור בין שתי אפשרויות: האחת, להיכנס לתוך הבועה העצמית, להסתגר, לחשוב שאתה המסכן, בהא הידיעה, קורבן, כזה ש'אכלו לו, שתו לו'. 'כל העולם נגדי', 'עשיתי רע למישהו?', 'למה זה מגיע לי?'… וכן הלאה. או, האפשרות השנייה, הנכונה והבריאה – לבחור לשקם ולהבריא את עצמך.
 
האפשרות השנייה מתחילה בבחירה לשקם ולהבריא את עצמך, לקחת אחריות על מעשיך, לקום איתן על שתי רגליים יציבות למרות הקושי.
 
זה כמובן עדיף על הרביצה במקום מתוך כניעה לייאוש והדיכאון. דבר שלא מוביל אותך לשום מקום, וזה במקרה הטוב. במקרה היותר גרוע, אנחנו עדים לאינסוף מקרים של דיכאונות ופחדים, לכל מיני רגשות ממשפחת הייאוש שמכרסים באדם עד כלות.
 
אז ראשית, יש להבין שזה המצב בו אתה נמצא על כל המשתמע מכך. למה? מכיוון שישנם אנשים שמנסים לחמוק – כמו טיל חמקן, או להתכחש – כמו בת יענה עם הראש באדמה, למצב בו הם נמצאים, וחושבים כאילו הבעיה תעלם מעצמה.
 
דבר שני, אתה לא לבד! בורא עולם תמיד איתך בכל מצב ובכל רגע בחייך.
 
דבר שלישי, חשוב שתדע – אין ייסורים ללא עוון. בודאי ישנן סיבות צודקות מדוע אתה סובל או מתייסר.
 
דבר רביעי, כדי להפסיק לסבול ולהתייסר, הפתרון הוא לפשפש במעשיך ולעשות תשובה שיכולה להביא את הקץ לייסורים ולסבל.
 
והכי חשוב, להודות לבורא עולם על המצב בו אתה נמצא. נסה לאחוז בנקודות הטובות שיש בך. מן הסתם, יש לך כמה, אם לא עשרות ומאות. חזק את הנקודות הטובות והשמחות שבך.
 
ובנוסף, הידיעה שהמצב הזה הוא זמני מסייעת מאוד להרים את הראש ולהמשיך הלאה, משום שמצב זמני זה נועד לתיקון ושינוי. והכל ניתן לתיקון, כמו שאומר רבי רבי נחמן: "אם אתה מאמין שיכולין לקלקל, תאמין שיכולין לתקן"! כאשר אנו יודעים שיש אור בקצה המנהרה, שיש תקווה ואפשרות לתקן – זה עוזר רבות לרצון הטוב ולעשייה חיובית מצידנו.
 
תפילה. אין כמו התפילה. תמיד היא שם. נגישה ופועלת ישועות. התפילה לבורא עולם שיעזור ויושיע אותנו תוציא אותנו מבור המסכנות, הבכיינות והרחמים העצמיים (מומלץ לשמוע את הדיסק תפסיק להתבכיין זה יסייע לכם הרבה בתפילות על הנקודה הזו). וכמו שכולם יודעים, קשה מאוד לבנות אך קל מאוד להרוס. בכיית חינם אחת הורסת הכל. רחמים עצמיים הורסים. אמצו את הדרך ההפוכה – את השמחה, את התודה וההודאה (הספר שעריו בתודה יעזור לכם להבין איך עושים את זה). בנו לכם כלים נכונים ואמיתיים להתמודדויות של החיים, כי פתרונות תמיד יש. אל תתייאשו. אל תרימו ידיים. "אין שום ייאוש כלל בעולם", זה עוד כלל זהב מתוק של רבינו נחמן מברסלב. נקודת השפל, נקודת חולשה יכולה להיות קרש קפיצה אדיר. הבחירה בידינו. בואו נגלה ערנות לכוח העצום הזה שניתן לנו.
 
 
* * *
B.Aרוחמה אפרתי, יועצת ומטפלת רוחנית, בעלת תואר בפסיכולוגיה ותקשורת, מרצה ומעבירה סדנאות וחוגי בית. שדכנית במגזר הדתי, חרדי וחוזרים בתשובה. לפרטים: ruhi_d@walla.co.il  

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה