קשיים כלכליים והברכה הגדולה

כסף זה רק כסף. הוא בא בקלות ובאותה קלות גם נעלם. בחיים יש דברים הרבה יותר כואבים, כאלה שקורעים את הלב ממש, הרבה יותר מהאוברדרפט בבנק!

4 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

כסף זה רק כסף. הוא בא בקלות
ובאותה קלות גם נעלם. בחיים יש
דברים הרבה יותר כואבים, כאלה
שקורעים את הלב ממש, הרבה יותר
מהאוברדרפט בבנק!
 
 
לאחרונה, אני מעבירה שיעורים מתוך ספרו של הרב שלום ארוש – שעריו בתודה – בגן התודה, ספר שמדבר על החשיבות העצומה של לומר תודה על הכל, אפילו על הדברים הקשים שבחיים.
 
אחרי השיעור הראשון, מהר מאוד התברר לכל המשתתפות שכולנו, בלי יוצא מן הכלל, מתמודדות עם בעיה משותפת – קשיים בפרנסה. במשך שנים הקושי הכלכלי מלווה אותנו (ברוך השם!), לכן בשבוע שאחרי, החלטתי שהשיעור יתמקד בשאלת השאלות: למה הקשיים בפרנסה הם אחד הדברים הכי טובים שקרו לנו?
 
וכהכנה, לקחתי דף ועט והתחלתי לרשום את כל הברכות שבקושי הכלכלי, ונדהמתי לגלות כמה דברים טובים ואמיתיים נרשמו על הדף הזה, ולו רק בגלל העובדה שאפילו שני שקלים לא תמצאו בכיס שלנו. הרגשתי כל כך טוב כשהתבוננתי ברשימת 'החובות שלי', עד כדי כך שהחלטתי לשתף אתכם במה שגיליתי. אם תרצו, תוכלו להוסיף עוד כמה טיפים משלכם כתגובה למאמר. מן הסתם, כולנו נשמח להתחזק בטיפים שנקבל בתחום הכי כואב ומשותף לרבים, אבל הכי מלא ברכה.
 
טוב, אז אתם מוכנים להודות באמת על הקשיים הכלכליים?
 
ואם אתם שואלים למה? אז…
 
הם הדרך לשלם חשבונות רוחניים. כולם חוטאים. אפילו הצדיקים. זה חלק מלהיות בן אדם. חובות כספיים הם הדרך הכי טובה לשלם את ה'משכנתא הרוחנית' שכל אחד לקח על עצמו. וברגע שהחוב הרוחני הזה שולם, שעה אחת ביום של תפילה אישית (התבודדות) תבטיח אתכם ממעידות והחלקות לתוך 'מינוס רוחני' גדול שוב.
 
הם הדרך הקלה ביותר לתקן את הנשמה שלנו. למה? מכיוון שזה רק כסף, וכסף בא בקלות וגם הולך בקלות. יום אחד אתה עושה מיליון, וביום השני מפסיד אותו. אבל יומיים אחרי, אתה עושה שני מיליון. לבורא עולם יש את כל הכסף שבעולם, והוא יכול לתת אותו בקלות אך גם לקחת אותו בקלות. כסף, אם תתנו דעתכם מספיק על עניין זה, הוא לא בעיות בריאותיות, או בעיות איומות בשלום בית. כסף הוא גם לא ילד ש'ירד מהדרך' – אלה דברים מאוד כואבים, קשים וקורעים את הלב, הרבה יותר מהאוברדרפט בבנק.
 
זה מטריד אותנו להיות עניים? בודאי. האם זה מספיק מטריד ומעצבן אותנו לפשפש קצת בתוכנו? בדרך כלל, כן, לכן זו אחת 'התחבולות' האהובות על בורא עולם – לעודד אנשים להתקרב אליו ולהעריך את חייהם.
 
הם מדרבנים אותנו לעשות תשובה. לפני הקשיים הכלכליים האיומים אליהם נקלעתי, אף פעם לא לבשתי בגדים צנועים וגם לא כיסיתי את ראשי. בעלי מעולם לא למד תורה, ואף פעם לא דיברנו עם השם. גם לא ניסינו לראות את השם בתוך חיינו, להכיר אותו או להתקרב אליו.
 
אבל ברגע שנפלנו לתוך בור החובות, התחלתי לנסות לדבר עם השם כל יום, ובעלי הצטרף לכולל. ברגע שהבנתי מי עומד מאחורי הקשיים האלה, הייתי מוכנה להשתנות, והרבה, לנסות ולהקל קצת על המצב. המצב בבנק היה בעליות וירידות, אבל כל התשובה המדהימה בה זכיתי פשוט נתקעה. אני מקיימת מצוות היום יותר מכל זמן אחר בחיי, וברוך השם, כולן, בלי יוצא מן הכלל, יעמדו שם בשמים כשיגיע היום.
 
הם עזרו לי להפסיק לפנק את הילדות שלי. כאשר הגעתי לרגע בו הייתי צריכה לומר לבנות שלי 'לא', ולהתכוון לזה, הן התחילו להעריך באמת את כל מה שהן שקיבלו. ולא רק, אלא שקבלת הדברים הפכה לאירוע משמח ולא איזה משהו שגרתי ומובן מאליו. ואנחנו, ההורים, התחלנו גם לחשוב לעומק על כל הדברים שהן רצו אם הם באמת טובים עבורן, או אם הם עוד משהו נחמד שיהיה באוסף. האם הן באמת צריכות תיק לבית הספר שעולה כל כך יקר? ממש לא. האם הן צריכות נעליים לכל שעה ביום? גם לא. האם זה באמת הכרחי להוסיף לבת הארבע שעות נוספות כתגבור לחוג בלט או דרמה כל שבוע? גם לא.
 
ובנוסף, זה גם לימד את הבנות שלי שלא צריך לעשות קניות ולצבור דברים כדי להיות שמחים, וזו המתנה הכי גדולה שלנו, ההורים, שאנו מעניקים לילדים שלנו.
 
הם עזרו לי להפסיק לקנות דברים שאני לא צריכה. טוב, להרים אצבעות בבקשה: למי יש מכונה להכנת גלידה בבית שהשתמשו בה פעם בשנה? למי יש מכונת פסטה שעדיין ארוזה בקופסה? או מסחטת פירות שאף פעם לא חשבתם להשתמש בה, ולו רק בגלל הלכלוך שזה עושה?
 
אל תורידו אצבעות, כי זה ממשיך. מי מתמודד לעשות סדר בכל הדברים הלא הכרחיים שקנינו וקנינו וקנינו והמאיימים להציף את הבית, הא?
 
הרבה דברים חוסמים את אור השם. הרבה דברים בעלי משקל כבד רובצים על הנשמה שלנו. עכשיו אין לי הרבה כסף, לכן אני קונה רק את הדברים שאני באמת באמת צריכה, ואיזו הקלה זו, אין לכם מושג.
 
הם עזרו לי להעריך את מה שאני עושה בחיים. בפעם הראשונה בחיי הייתי צריכה לשאול את עצמי: "רבקה, את עובדת כדי לחיות או חיה כדי לעבוד?" בפעם הראשונה בחיי הבנתי שיש מחיר לעוד ועוד כסף, מה שאומר מתחים איומים בזוגיות, ואפילו מתחים עצומים עוד יותר בכל פעם שאכלתי אוכל לא בריא, משום שלא היה לי את הזמן לבשל, ושתי בנות אומללות שבקושי ראו אותי. ואל תשכחו כמה מותשת ועייפה הייתי. המחיר אחרי המרוץ לכסף היה פשוט גבוה מאוד, אז עזבתי את העבודה שהרסה לי את הנשמה שלי.
 
הם עזרו לנו לגור במקום המתאים לנו. אם הייתה לנו את האפשרות לשלם בזמנו את המשכנתא, אף פעם לא הייתי עוברת למקום בו אני גרה. גרנו בבית גדול ויקר מאוד במקום הלא נכון. תודה לא-ל, לא יכולנו לעמוד בתשלומי המשכנתא הכבדים. המסקנה המתבקשת הייתה להצטמצם וכמה שיותר, דבר שהוביל למעבר לבית שהוא יותר 'אנחנו', מכל ההיבטים.
 
העם עזרו לנו להיות אנשים ענווים יותר. כן, בדיוק כמו אותה אמרה מוכרת של חז"ל האומרת, בורא עולם אינו יכול לגור עם אדם בעל גאווה. ברגע שאתה מאבד את כל הכסף שלך, הרבה מהגאווה שמתלווה אליו נעלמת גם היא מהשטח. וזה הרגע שבו אתה סוף סוף מקבל קצת מקום בנשמה שלך לבורא עולם.
 
הם עזרו לנו להבין מהם הגבולות של 'עבודה קשה'. רבים וטובים מאיתנו למדו (כי זה מה שמלמדים אותנו) שעם עבודה קשה ומרובת שעות תשיג הכל, אבל זה שטויות. אתה יכול לעבוד קשה כמה שתרצה, אבל אם השם לא ירצה שתצליח – אתה לא תצליח. נקודה. ההיפך הוא הנכון, אתה יכול לעשות מאמצים מינימאליים והכרחיים, ואם השם רוצה שזה יצליח – תשיג דברים מדהימים.
 
ברגע שהבנו שעבודה מרובה וקשה היא לא התשובה והפתרון לבעיות הכלכליות שלנו, זה הפחית מהלחץ שלנו 'לעשות עוד'. וואו, זה אומר שעדיין תהיה לי פרנסה גם אם לא אעבוד סביב השעון 24/7? כבר לא אצטרך לומר 'כן' לבוס או ללקוח כשהם מבקשים ממני להישאר שעות נוספות? דברים באמת יסתדרו אם לא אעשה אותם? כן! אתה צריך רק אמונה.
 
הם עזרו לנו לחוות ניסים. ראינו כל כך הרבה ניסים מאז שנקלענו לקשיים הכלכליים. חלק מהם יותר 'נסתרים', כמו העובדה שלבעלי יש עבודה נפלאה המאפשרת לו לשלב גם זמן ללמוד תורה, או הדרך בה מכרנו וקנינו בית בתקופה לא קלה בכלל, ובשני המקרים נשארנו עם רווח.
 
אבל היו גם ניסים אחרים. כמו אותם 90 אלף שקלים של הקלה במיסים שנכנסו לתמונה משום מקום, או 7,000 שקלים בונוס שבעלי קיבל בדיוק כשהיינו צריכים את הכסף.
 
בכל פעם שאנו חווים נס זה מחזק את האמונה שלנו שהשם באמת, אבל באמת, הוא זה שמנהל את העולם הזה, והוא זה שמטפל בנו, משגיח עלינו, שומר עלינו ואוהב אותנו. וזה הופך את השחרור מהשעבוד לכסף לקל יותר, ומצידנו, לעשות כל שביכולתנו ללמוד תורה, להגדיל את האמונה שלנו ולחיות חיים שמחים ומאושרים יותר, כי כל זמן שהשם רוצה אותנו כאן בסביבה זה יהיה 'על חשבונו'.
 
יש לכם במה לשתף אותנו? נשמח לשמוע. 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ציפי עבו

י"ט אלול התשע"א

9/18/2011

כל כך נכון שבא לבכות… מי יתן וירבו כמו הרב הרוש וכמוך גב' רבקה לוי! האמונה היא מפתח כל החיים היהודיים שלנו! כשיש אמונה יש הכל: פרנסה, שלום בית, הצלחה בחינוך הילדים, אושר ו…עושר! מנסיון זה אכן עובד, ברגע שאתה מאמין באמת ובתמים בבורא עולם הכל מסתדר על הצד הטוב ביותר. גם לנ יש קשיים כלכליים במשך שנים רבות, אבל מאז שהתחזקנו במצוות ונעשינו מאמינים ודתיים יותר, הכל יותר פשוט, יותר מובן, גם המינוס בבנק שהוא רע כשלעצמו הוא לטובה… מאמר מחזק. תודה

2. ציפי עבו

י"ט אלול התשע"א

9/18/2011

מי יתן וירבו כמו הרב הרוש וכמוך גב' רבקה לוי! האמונה היא מפתח כל החיים היהודיים שלנו! כשיש אמונה יש הכל: פרנסה, שלום בית, הצלחה בחינוך הילדים, אושר ו…עושר! מנסיון זה אכן עובד, ברגע שאתה מאמין באמת ובתמים בבורא עולם הכל מסתדר על הצד הטוב ביותר. גם לנ יש קשיים כלכליים במשך שנים רבות, אבל מאז שהתחזקנו במצוות ונעשינו מאמינים ודתיים יותר, הכל יותר פשוט, יותר מובן, גם המינוס בבנק שהוא רע כשלעצמו הוא לטובה… מאמר מחזק. תודה

3. ח.אילנה

י"ט אלול התשע"א

9/18/2011

קשיים כלכליים בס"ד קראתי את המאמר הנ"ל וממש היזדהתי עם הכותבת אני גם מכרתי בית לפני 7 שנים בגלל חובות ועד היום אני גרה בשכירות מה שכן המצב קרב אותי לבורא עולם,ומהמצב צמחתי וגדלתי באמונה שלי וכל מה שעובר עליי גם אם טובאו רע אני מקבלת הכל באהבה ובשימחה ואני אומרת לעצמי הכל לטובה ועובדת טוב על חשיבה חיובית כמו כן אני מתחזקת מהמאמרים של הרב הרוש ובכלל של אתר ברסלב יישר גוח ושנה טובה ומבורכת ובע"ה שהמשיח יבוא במהרה אילנה.ח

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה