רוצים סיבה לשיר?

ועכשיו בלי תירוצים, כי הרב שלום ארוש עומד לתת לכם סיבה נפלאה לשיר בלי הפסקה. אז תכינו את מיתרי הקול, כי הנה זה בא!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

הידעתם? שבת וחנוכה הם בחינה של עולם הבא? אם לא, עכשיו אתם יודעים. וחוץ מזה, זה גם מה שרבי נחמן מברסלב מלמד אותנו. ולא רק, מכיוון שהמצב העיקרי של הנשמות שלנו בעולמות הרוחניים הוא לשיר שירים – שירי תודה ושבח לבורא עולם, אז כשאנחנו עושים את זה כבר כאן, בעולם הזה, אנחנו מעלים את עצמנו למקום שהוא ממש מעין עולם הבא. זו הסיבה שהנשמות שלנו מרגישות חיבור עצום לחג המאיר והנפלא שנחגוג בעוד ימים ספורים ברוב עם – חג החנוכה.
 
ושלא תטעו. מדובר כאן בפריווילגיה עצומה – לשיר ולהודות לבורא עולם, שזה עיקר התענוגים והשעשועים שלו. אתמול הדלקנו נר ראשון וזאת רק ההתחלה, אז: ריבונו של עולם! זכה אותנו לשיר לך תודה!
 
ואם תשאלו את רבי נתן  מברסלב מה יש לו לומר על הנושא הכל כך מיוחד הזה, תקבלו תשובה מדהימה: כל המשימה והתפקיד שלנו בעולם היא להודות לבורא עולם. ואם כבר, אז בשירה.
 
"שיר מזמור ליום השבת. טוב להודות לה' ולזמר לשמך עליון. להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות", אלה מילותיו של דוד המלך ע"ה על חשיבות אמירת התודה, והקשר הנפלא שלה ליום השבת (תהלים צ"ב, א-ג).
 
חז"ל מלמדים אותנו ש"בוקר" זה מצב שבו הכל הולך לנו חלק וטוב, כשהציפורים מצייצות והשמש זורחת. ו"לילות" אלה המצבים והזמנים שחשוך לנו בגלל שקשה, ובגלל הניסיונות והאתגרים איתם אנו מתמודדים. בכל מקרה, בשני המצבים – בבוקר ולילה – אנחנו צריכים להודות לבורא עולם.
 
מאמרים נוספים בנושא:
חנוכה כל השנה
בלי האור הזה אין לך כלום
קסם של מילה
רוצים להיות או מכבים?
 
דוד המלך ע"ה, מי שחווה אינספור מבחנים, אתגרים וצרות שלא ניתן להעלות על הדעת או על הכתב – מעיד שהשירה לבורא עולם, ממקום של שבח והודיה, ממקום של תודה, יכולה להציל את האדם מכל צרה וקושי שישנם. למעשה, חז"ל (בגמרא) מלמדים אותנו שני שיעורים מאלפים על התודה:
 
הראשון, שאדם צריך להקריב קורבן מיוחד, קורבן תודה, בכל פעם שבורא עולם מציל אותו מסכנה.
 
השני, שקורבן התודה הוא כל כך חשוב, כל כך גבוה ונחשב אצל בורא עולם, עד שלעתיד לבוא, אחרי בניין בית המקדש במהרה בימינו אמן, כל הקורבנות בטלים חוץ מקורבן התודה!
 
עושים מסיבה  מהתודה
כל הברכות, אפילו הקטנות
מחברת התודה שלי
תגיד  תודה
 
חנוכה הוא חג התודה וההודיה, אבל תודה זה לא עניין רק לשמונה ימים וזהו. זה משהו שעושים כל הזמן, ובחנוכה שמים דגש עצום על זה, מאדירים את הפעולה הכל כך מיוחדת הזו שמקבלת תוספת אור מיוחד בשמונת ימי החג. נכון, בימינו אין לנו בית המקדש ואיננו מקריבים קורבנות, אבל יש לנו קורבן מיוחד ונפלא שאפשר להקריב אותו כל הזמן על המזבח – לשיר תודה. להודות לבורא עולם על כל מה שאנו זוכים – והכוונה היא להכל! גם על ה"בקרים" וגם על ה"לילות", כי לתודה הזו יש כוח עצום בדיוק כמו הקורבן שהוקרב על גבי המזבח. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שהתודה וההודאה לבורא עולם היא התענוג והשעשוע העיקרי והחשוב של עולם הבא. לכן כשאתם מודים לבורא עולם, אתם יכולים להעלות את עצמכם ממצב של לחץ, מתח וכל מה שאנו חווים בעולם הזה, ולטעום טעם של גן עדן כבר עכשיו.
 
"אבל איך אני יכול להודות לבורא עולם כשהחיים שלי מלאים בקשיים?" אני נשאל לא מעט פעמים. בואו נתבונן היטב בשאלה זו ונראה איך אפשר למצוא את הדרך החוצה מהחשיכה.
 
לכולנו, בלי יוצא מן הכלל, יש בעיות! ואתה/את לא יוצאים מן הכלל. האתגרים הקשים איתם אתם מתמודדים בחיים, ואפילו ברגע זה ממש, הם הדבר הכי טוב שקרה לכם. אתם יודעים למה? כי הכל לטובה! וגם, לגרום לכם לבקש מבורא עולם לתת לכם את כוח  התפילה, לתת לכם את האמונה והמודעות שרק הוא יכול לעזור לכם, כי מה לעשות, מה שרואים משם לא רואים מכאן… וככל שהאמונה שלנו תתחזק, ככל שנבין שזה לא מה שאנחנו רואים, ככל שנמלא את המחסנים בתפילות, זכה להיענות משמים, למצוא את הפיתרון הטוב ביותר, נקבל את הכוח להתמודד עם מה שאנו חווים על הצד הטוב ביותר.
 
רבי חנינא אומר על הפסוק מהתהלים (צ"ד, יב): "אשרי הגבר אשר תייסרנו י-ה, ומתורתך תלמדנו" – כשאדם מקבל את דרכיו של בורא עולם – את איך שהוא מנהיג אותו ומה שהוא מעביר לו – באהבה, זה השיעור העיקרי של כל התורה כולה.
 
תנו מבט על אבותינו הקדושים – על מה שהם חוו בחייהם, הקשיים, הניסיונות – דברים שאי אפשר לתאר, ולא נראה לי שמישהו מאיתנו היה מסוגל לעמוד בהם. קחו למשל את אברהם אבינו. לא מעט פעמים בורא עולם מבטיח לו דבר אחד ואז מבקש או עושה את ההיפך. הוא הביא אותו לכנען, אבל במקום ברכה אברהם אבינו נפגש חזיתית עם רעב איום ונורא. ולמרות זאת, כאבי האמונה ועם ישראל הוא עובר מבחנים רבים בהצלחה, מתוכם העשרה המפורסמים בתורה כשפסגת המבחנים היא עקידת בנו יצחק.
 
בורא עולם נותן לנו את המבחנים והאתגרים בול במידה, כל אחד כפי התיקון שלו בעולם הזה, וכל זה על מנת שנזכה אנו וצאצאינו הבאים אחרינו במה שהוא רוצה לתת לנו עכשיו, ולנצח. הנה לנו סיבה מספיק טובה לא להפסיק את השירה הזו, את שירת התודה.
 
חנוכה, בימים ההם, היה זמן של כמעט אובדן מוחלט, חוסר תקווה, כשרק מעט יהודים נשארו נאמנים לעמם ולדתם ונלחמו ביוונים. לעומתם, 95% מהעם התייוונו, במילה בת ימינו – התבוללו. ועדיין, מבחן האמונה הקשה הזה הוציא מהעם שלנו את הטוב, כולל מעשה הגבורה והאומץ של המכבים וטיהור בית המקדש. אם כן, כל מה שחווינו אז, היום מובן לנו שהיה רק לטובה – טובה נצחית שאין כדוגמתה ולתועלת עם ישראל, כך שבהחלט תרגישו בנוח לשיר, להודות ולהלל את בורא עולם בזמן הזה כמו בימים ההם. ועד כמה שזה נשמע קשה, זה מה שאנחנו צריכים לעשות בכל מצב שאנו מרגישים קושי כזה או אחר, כי אין שום דבר שמעורר רחמי שמים על האדם, ועל כל עם ישראל כולו, כמו התודה שעולה לבורא עולם מפה של יהודי פשוט.
 
ככל שנחזק את עצמנו באמונה, כך נבין יותר את הדברים הנפלאים שבורא עולם עושה איתנו ובשבילנו בכל רגע בחיינו.
 
אני בעצמי אומר כל הזמן כמה טוב להודות לבורא עולם. אני שר לו את התודה כי אני יודע שהיא הדבר הכי חשוב שיש לנו, הכוח העצום הזה שבעזרתו נוכל להפוך עולמות, להמתיק דינים, לבטל גזרות. כי בשמים, מאוד אוהבים אנשים שמחים שמודים לבורא על הכל. המלאכים לא סובלים עצבות ודיכאון, ממש כמו בורא עולם.
 
אתם חושבים שבורא עולם לא יודע מה עובר עליכם בכל רגע נתון? כמה קשה לכם עכשיו או בזמן שאתם מתמודדים עם ניסיון או אתגר? אבל אם תשירו לו תודה, אם תאמרו לו תודה על זה, תהיו בטוחים, הוא ייתן לכם סיבה נפלאה לשיר כל הזמן.
 
חנוכה שמח!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ורד ששון

י"ד שבט התשע"ד

1/15/2014

תודה מאמר נפלא ומחזק , כמו כל המאמרים שאתם מפרסמים, פשוט תענוג לקרוא וליישם

2. ורד ששון

י"ד שבט התשע"ד

1/15/2014

מאמר נפלא ומחזק , כמו כל המאמרים שאתם מפרסמים, פשוט תענוג לקרוא וליישם

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה