שריר האמונה

לכל עושי דיאטות ה'יו-יו' למיניהם יש חלום. הם רוצים להיות רזים. רק שהם לא מצליחים להחזיק מעמד יותר מכמה חודשים. לא מפעילים מספיק את השריר הכי חשוב – שריר האמונה!

4 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

בחודשים האחרונים אני נחשפת לגילויים מדהימים על חשיבות האוכל ועל דיאטה מזינה ובריאה. לא שפעם אכלתי שלוש דונטס על הבוקר, ואני גם לא אוהבת את הטעם של הקפה, לא מעשנת ולא שותה. מטוגנים? בקושי תמצאו אצלי. לכן חשבתי לעצמי, עד לא מזמן, שאני באמת אדם בריא.
 
כל הדברים 'הגדולים' שהם אומרים לך לא לעשות, אם 'אתה רוצה להיות בריא' – ניסיתי. בשנים האחרונות אפיתי ובישלתי עם שמן זית מיוחד סופר בריאותי. שנה שעברה התחלתי להשתמש רק בקמח מלא, לא הכנסתי לבית אפילו בקבוק קולה אחד. את המונוסודיום גלוטמט קיצצתי מהתפריט כבר לפני חמש שנים, ואני לעולם, אבל לעולם לא, אופה עם מרגינה.
 
מכאן, מן הסתם, תסיקו שכותבת שורות אלו היא אדם באמת באמת בריא, נכון? לא. למה? כי בזמן שבאמת היה טוב להפסיק לאכול ג'אנק, כמו המבורגרים כל יום, ולהשתמש במלח בכמויות מצומצמות מאוד, אחרי הכל, מדובר רק בחצי מהמשוואה: החצי שאני קוראת לו: 'מצוות האוכל השלילי'.
 
וזה אומר שנמנעתי מהרבה בעיות שמעסיקות אנשים שאוכלים אוכל לא בריא, כמו עודף משקל, סיבוכים משונים, מגרנות קשות בגלל קפאין, סוכר וכימיקלים. אבל לא הייתי באמת בריאה.
 
השם שלח לי קריאת התעוררות לבחון את מה שאני עושה ולהפסיק להיות כל כך שבעת רצון מהדיאטה שלי, ואחרי מספר של שבועות של תהיות אם אוכל הוא כזה ביג דיל, הבנתי שהוא אכן כזה.
 
זה נהדר לשמור את המצוות של האוכל 'השלילי', אבל כדי שבאמת ארגיש טוב, שיהיו לי אנרגיות, להגיע לדרגה האופטימאלית, אני צריכה להתחיל לשמור גם את המצוות של החצי השני של המשוואה: 'מצוות האוכל חיובי'.
 
וכולנו יודעים מהן: לשתות הרבה מים, לאכול הרבה פירות וירקות, כולל נבטים על כל סוגיהם, לאכול בזמנים קבועים וכן הלאה.
 
ברגע שהתחלתי לקיים את המצוות משני צידי משוואת 'אכילה בריאה ונכונה', הרגשתי הרבה יותר טוב. וכמו בכל דבר, גם כאן היה לאנשים מה לומר. קיבלתי הרבה תגובות ו'התנגדויות' מכל הסקפטים שם בחוץ, שלא יכלו להאמין באמת שלאכול נבטים, תרד וכרוב כבוש, להימנע מסוכר עד כמה שאפשר, מקפאין, ולברוח כמו מאש משוקולד – הם דברים משמעותיים מאוד.
 
והבנתי מהיכן התגובות שלהן מגיעות – בעבר הרחוק, גם אני נזהרתי מאוד מכל 'אוכלי האוכל הבריא', וכל העניין של אכילת דגנים, נבטים, ירקות ופירות היה בעיניי משעמם או משהו פנאטי.
 
עד שלמדתי עוד בנושא, והשם הראה לי וניסיתי כמה דברים בעצמי, רק אז הבנתי עד כמה הדברים האלה אכן עושים את ההבדל.
 
ואז זה הכה בי: הניסיון שלי באכילה בריאה ונכונה (בואו נקרא לזה 'בריאות פיזית') היא כמו נייר קופי להתנסויות של הרבה אנשים בדת זו או אחרת (בואו נקרא לזה 'בריאות רוחנית').
 
יש בחוץ הרבה דיאטות חולפות, הרבה דיאטות שלא עושות לך שום דבר, או שהן מזיקות לך יותר מהאוכל עצמו. או, שהן כן עובדות אבל רק לטווח הקצר. אז מה קורה? אנשים מתפכחים בשלב כלשהו מכל העניין של הדיבורים של בריאות 'מתחזה' – ומחליטים שהכי טוב להמשיך ללכת בכבדות, 'לעבוד בפרך', ולעשות את מה שהם עשו לפני הדיאטות המוזרות האלה, ובסוף להיתפס ב'דיאטה של ד"ר אטקינס', או בדיאטת 'החוף הדרומי', או באיזו דיאטת אשכוליות.
 
מבחינה רוחנית, ישנן הרבה דתות 'חולפות' שם בחוץ. כולן, פרט לאחת, הוכיחו את עצמן ככאלה שאינן 'עובדות', או ככאלה שגורמות יותר נזק מאשר טוב, או שהן 'עובדות' אבל בצורה שטחית ומוגבלת מאוד.
 
אז אנשים חושבים מוותרים. הם מחליטים: "אני לא הולך לשדוד סבתות, אני לא בוגד באשתי, אני לא גונב – זה מספיק". אלה הן ה'לא תעשה' של המצוות הרוחניות, אך כמו שראינו בעניין האוכל והבריאות הפיזית, זה חצי מהמשוואה – וזה בהחלט לא מספיק להעניק לבן אדם בריאות רוחנית לטווח הרחוק.
 
היהדות היא מתנה מהשם. 613 מצוות ליהודים, ושבע מצוות בני נח ללא-יהודים, שעוצבו בדיוק מופלא על ידי השם כדי לתת לנו בריאות רוחנית אופטימאלית, שנהיה שמחים, משוחררים מדאגות, מחייכים, מכירי טובה, חיוביים ורגועים.
 
כל מצווה פועלת על חלק אחר של הנשמה, אבל אם אתה רוצה לשמור על הנשמה שלך במצב מצוין, ה'אוכל' הרוחני החשוב ביותר הוא התבודדות, התפילה האישית של כל אדם עם בורא עולם.
 
התבודדות היא משהו שווה-ערך רוחני לכרוב כבוש, מיץ גזר, נבטי אלפלפא, לחם כוסמין וסלק – הכל כלול באחד.
 
אדם שמדבר על בסיס יומי עם השם מפתח אמונה נפלאה, והאמונה היא הסימן העצום והחזק המבטיח לך בריאות רוחנית (ופיזית) טובה.
 
הרבה סקפטים נמצאים בכל מקום. הם אומרים לך שהתבודדות ודבריו של רבי נחמן מברסלב לא עושים את כל מה שאנשים טוענים שהם אכן עושים. הם אומרים לך שהרבה אנשים מסתדרים יפה מאוד בלעדיהם (כמו שהרבה אנשים עם הרגלי אכילה לא נכונים מסתדרים יפה עם התקף הלב הראשון שהם מקבלים, השם ישמור).
 
אבל אתם יודעים מה? הסקפטים באמת לא יודעים על מה הם מדברים בכלל. הם בכלל לא ניסו את הדברים האלה בעצמם, ואם כן, הם החזיקו מעמד שבוע או שבועיים וויתרו.
 
הבנתי, עם האוכל הבריא, מה באמת עומד מאחורי הסקפטיות שלהם: קשה מאוד להשתנות, אפילו שההרגלים שלנו הורגים אותנו. למעשה, זה כמעט בלתי אפשרי לרבים מאיתנו להשתנות, כי אנחנו לא ממש בשליטה על עצמנו – אלא היצר הרע שלנו.
 
וזו מחשבה מפחידה מאוד.
 
רוב האנשים יודעים, אפילו אם אתה מציג לפניהם הוכחות של מאה אחוז ללמה צריך להתבודד, או את הצורך לאכול כרוב כבוש ולהפסיק לשתות קפה – הם לא מסוגלים להגיע לזה. הם רוצים, אבל זה מאוד קשה, מאוד מסובך, וזה כרוך בהרבה מאוד מאמצים.
 
תחשבו על כל עושי דיאטות ה'יו-יו' שכל כך רוצים להרזות. זה החלום שלהם. אבל הם לא מצליחים להחזיק מעמד יותר מכמה חודשים. מבחינה רוחנית זה לא שונה, אלא אם כן אתה מבקש מהשם שיעזור לך.
 
הבקשה מבורא עולם שיעזור לנו היא הדרך היחידה להתמיד בתוכנית. כל יום, כשאני מסיימת את שעת ההתבודדות שלי, אני מבקשת מהשם שיעזור לי לעשות אותה שוב מחר. והוא עוזר. באמת שהוא עוזר.
 
הפיזי-גשמי תמיד משקף את הרוחני. אותו הדבר שמפריע לנו בדרך כשאנו רוצים לאכול אוכל בריא, או להפחית במשקל, הוא אותו הדבר שמפריע לנו בדרך כשאנו רוצים להתקרב אל השם.
 
החברה של היום לא בריאה בהרבה מובנים. היא יוצר כל כך הרבה אנשים 'חולים'. אבל רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שאין שום ייאוש כלל בעולם. יש רפואה לכל מה שגורם לנו לחלות, ברוחניות ובגשמיות – וקוראים לתרופה הזו התבודדות!
 
גוף בריא לא נעשה בן לילה, וגם לא נשמה בריאה. זה מצריך זמן, מאמצים, התמדה, ומעל הכל, בהירות מוחלטת להיכן הבחירות שאתה עושה מובילות אותך.
 
אם אתה מעדיף לאכול המבורגרים או לעשן קופסת סיגריות ביום, במוקדם או במאוחר, תצטרך לשלם את המחיר.
 
וזה בדיוק מה שקורה עם הנשמות שלנו. אנחנו יכולים להתעלם מהצרכים שלהן במשך שנים על גבי שנים. אבל במוקדם או במאוחר, אנחנו משלמים את המחיר: עצבות, דיכאון, כעס בלתי נשלט, דאגות וחרדות, תגובות פזיזות שמפחידות את האנשים שאנחנו אוהבים.
 
קשה מאוד להשתנות – תשאלו כל מכור לטלוויזיה שיצא לג'וגינג הראשון שלו כדי לברוח מהמסך. תשאלו כל מכור לאכול ג'אנק שפתאום התחיל לאכול סלט בריא. זה קשה, אבל השינוי אכן אפשרי!
 
תארו לעצמכם שאתם שמחים ומאושרים. תארו לעצמכם שאתם רגועים. מוקפים באנשים שאוהבים אתכם, ואתם אותם. שימרו את התיאור הזה בראש ולבשו את בגדי הריצה שלכם – כי הגיע הזמן להפעיל את שריר האמונה. 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מירב דנינו

כ"ה אב התשע"ח

8/06/2018

כל כך

נכון ואמיתי!!!!

2. מירב דנינו

כ"ה אב התשע"ח

8/06/2018

נכון ואמיתי!!!!

3. איתי

כ"ט שבט התשע"ג

2/09/2013

זו מתנה נפלאה. נעשה לי לפתע חשק לפצוח באכילה בריאה. תודה על ההשקעה. תודה על שהקדשת מזמנך לשתף אותנו בתובנותייך. תודה על הרצון לעזור לאחרים. תודה על האפשרות לקרוא וללמוד ממך. תודה רבה, אני שמח שזכיתי, אני שולח תודה..

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה