תתחיל ליהנות מהחיים

דאגות ולחצים הופכים את האדם לאויב הכי גרוע של עצמו. עצרו הכל, ותנו לעצמכם לחיות. ליהנות מכל רגע בלי לחשוב על מה ואיך יהיה מחר. תתחילו ליהנות מהחיים באמת!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

דאגות ולחצים הופכים את האדם
לאויב הכי גרוע של עצמו. עצרו הכל,
ותנו לעצמכם לחיות. ליהנות מכל רגע
בלי לחשוב על מה ואיך יהיה מחר.
תתחילו ליהנות מהחיים באמת!
 
 
כל זמן שאתה נושם, וזה חשוב שתדע, בורא עולם רוצה שתמשיך את השליחות שלך בעולם הזה. וכל זמן שאתה נושם וחי בעולם הזה, אז בורא עולם ימשיך לספק לך את מה שאתה צריך, וזה אומר אוכל, בגדים, מקום לגור בו וכן הלאה. בורא עולם, במילים אחרות, ימשיך "לשמן את הגלגלים" כמו שסיפר פעם רבי נחמן מברסלב.
 
אדם אחד הגיע לרבי נחמן וביקש ממנו שיברך אותו בפרנסה בשפע. ורבי נחמן השיב: אמשול לך משל למה הדבר דומה:
 
פעם, היה סוחר בדים גדול שבא אל הסיטונאי והזמין אצלו, כהרגלו, כמות גדולה של בדים. באחת הפעמים, אחרי שהזמין את הבד, כשהחל לנסוע עם העגלה, פתאום העגלה לא נסעה כראוי בגלל הסחורה הרבה. נכנס אותו סוחר בדים אל הסיטונאי וביקש: "אולי יש לך מעט שמן מכונה למרוח בו את גלגלי העגלה כדי שהיא תיסע כראוי?" ענה לו הסיטונאי: "יש ויש", ונתן לו את השמן. באמצע הנסיעה פגש הסוחר את חברו הנוסע בעגלה לקראתו. כשראה חברו שהעגלה (של סוחר הבדים) נוסעת יפה, שאל לסיבת נסיעתו המהירה, והשיב הסוחר: "אה, זה שמן שהסיטונאי ממנו אני קונה את הסחורה נתן לי". החבר, שחשב שאותו סיטונאי הוא מוכר של שמן מכונות, לא חשב פעמיים ודהר אליו במלוא הכוח. כשהגיע ביקש מהסיטונאי: "תן לי בבקשה שמן מכונות, כמו זה שנתת לחברי סוחר הבדים". אמר לו הסיטונאי: "אסביר לך. פרנסתי היא ממסחר בדים וחברך קונה קבוע אצלי סחורה. כשראיתי שהעגלה שלו לא מצליחה לנסוע, בגלל הסחורה הרבה שהעמסתי על העגלה, השגתי עבורו שמן מכונות לגלגלי העגלה. אבל אתה בא ורוצה רק שמן מכונות, אז דע שאני לא סוחר שמן מכונות".
 
רבי נחמן פנה אל אותו אדם ואמר לו: "אלו מאנשיי הדבוקים וכרוכים אחריי, כשרואה אני באחד מהם שאינו יכול לעבוד את השם בגלל חסרון פרנסה וכדומה, אני מברכם בברכת פרנסה (כדי שהעגלה שלו הקדושה והטעונה בסחורה תיסע היטב). אבל אתה מבקש רק פרנסה, אז אני לא סוחר שמן מכונות" (שיח שרפי קודש חלק ה, מ"ח).
 
תתחיל לחיות!
 
חוסר האמונה של אנשים מונע מהם את ההנאה מהחיים. הם היו יכולים ליהנות כל יום, כל רגע ממש – לשמוח מהצמיחה הרוחנית שלהם ושל ילדיהם, מהטוב שהיו זוכים להשיג בכל יום. אתמול היה להם מה לאכול, אבל היום הם מלאים בדאגות של 'מה יהיה? מה נאכל?'… על העולם הם מסתכלים במשקפיים השחורות, הקודרות, בלי אמונה, מלאים בדאגות וחששות בגלל כל מיני 'מה יהיה?'. אולי לא תהיה להם עבודה? אולי הכלכלה תקרוס? אולי לא יהיה להם אוכל… מחשבות שליליות אלו מושכות את סוג הדינים הקשים שגורמים לאדם סבל. במילים אחרות, בגלל הדאגות שלהם הם הופכים להיות האויבים הכי גרועים של עצמם…
 
אבל עצרו רגע! עצרו את הדאגות המגוחכות הללו! אנשים! יש לכם הכל! תשמחו מהחיים! תשמחו בכל מה שיש לכם ותמשיכו הלאה. אתם משגעים את עצמכם עם כל המחשבות והחששות על העבר, ההווה והעתיד, ובעצם, על מה לא? כי בינתיים, מה אתם עושים? מה אתם משיגים? חוץ מלבזבז את היום, שום דבר.
 
למה לדאוג מבעיות העתיד? עם אמונה אנחנו יודעים שאם השם נותן לנו בעיה בעתיד, הוא גם ייתן לנו את הכלים להתמודד איתה. אבל היום, אין לנו את הבעיה הזו. אנחנו לא מתמודדים איתה. אם כן, אנחנו גם לא צריכים את הכלים בשבילה. איזה אדם יסחב ארגז כלים וגלגל כשהוא נוסע לעבודה באוטובוס? המודאג אולי ישיב: "אולי אצטרך להחליף את הגלגל?"… אבל אם אתה נוסע באוטובוס, איזה גלגל אתה צריך להחליף? למה אתה דואג? תשאיר את זה כשתעמוד ליד הגלגל של המכונית שלך…
 
זה מצחיק, נכון? אבל רבים וטובים מאיתנו דאגנים אובססיביים שסוחבים איתם ערכה כזו לכל מקום בתיק הרגשות שלנו, גם אם אין לנו מכונית. אל תדאג מהגלגל המפונצ'ר של מחר כשאתה נוסע באוטובוס, או הולך להנאתך ליעד שלך. בואו נתמקד במשימה שלנו ונשאיר את כל הדאגות, הפחדים והחששות לבורא עולם. נחיה את החיים הכי פשוט שאפשר בלי להעסיק את המוח עם דאגות המחר.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ענת

י"ד טבת התשע"ד

12/17/2013

אני חושבת שזה כל כך נכון ומחזק את האמונה יותר שנזכה כולנו ליחיות כל רגע ורגע בחיים כאילו זה היום האחרון ונעריך יותר ויותר את החיים שניתנו לנו במתנה השם יתברך נתן לנו

2. ענת

י"ד טבת התשע"ד

12/17/2013

דאגנות לגבי המחר אני חושבת שזה כל כך נכון ומחזק את האמונה יותר שנזכה כולנו ליחיות כל רגע ורגע בחיים כאילו זה היום האחרון ונעריך יותר ויותר את החיים שניתנו לנו במתנה השם יתברך נתן לנו

3. איתי

א' ניסן התשע"ג

3/12/2013

תודה & דברי אמת ניכרים תודה לרבי.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה