איך נהיה שמחים?

אם אתם מלאים בעצבות, אם אתם מסתכלים על עצמכם ומרגישים שכל מה שאתם רוצים לעשות הוא לוותר על עצמכם, אתם ממש לא יכולים לחדור למוח שלכם. איך נהיה בשמחה? כמה טיפים ועצות.

3 דק' קריאה

הרב שלמה קרליבך זצ"ל

פורסם בתאריך 05.04.21

אם אתם מלאים בעצבות, אם אתם
מסתכלים על עצמכם ומרגישים
שכל
מה שאתם רוצים לעשות הוא
לוותר על
עצמכם, אתם ממש לא
יכולים לחדור
למוח שלכם. איך נהיה
בשמחה? כמה
טיפים ועצות.

 
 
לא, זה לא מספיק רק להיות שמח. צריך לקשור ולחבר חזק את השמחה למוח. מצד שני, זה בהחלט אפשרי שכל איבר בגוף יהיה שמח אבל המוח עדיין יישאר בגלות, עדיין עצוב. לכן זו הסיבה שצריך לקחת את המוח ולקשור אותו לשמחה. ממש כך.
 
במילים אחרות, אדם חופשי הוא זה ששולט במוח שלו, שיכול לתפוס ולאלץ את המוח לעשות את מה שהוא רוצה. לחשוב על 'מה קורה איתי, מהי מטרת חיי?'… כי עבד הוא מישהו שלא שולט במוח שלו, מי שלא יכול לתפוס אותו. לכן הדרך היחידה להשתחרר מהעבדות – היא השמחה.
 
אבל איך נהיה שמחים? מה אנחנו עושים כשאנו מלאים בעצבות?
 
הדרך היחידה להיות אנשים שמחים היא לעצור ולהסתכל על עצמנו, להבין ש'אני לא כזה רע כמו שאני חושב'. כי מה גורם לנו להרגיש עצובים? כשאנחנו מסתכלים על עצמנו ופשוט מוותרים. אבל אם לפחות נתחיל לחשוב 'ריבונו של עולם, אני לא כזה רע, בעצם, אני עושה הרבה דברים טובים!' הדברים ייראו אחרת…
 
רבי נחמן מברסלב אומר לנו שזה לא יכול להיות שבמשך כל ימי חיינו לא עשינו למישהו טובה. אתם רואים, פעם בחיים עשיתם למישהו טובה, חסד. אתם לא חושבים שזו סיבה מספיק טובה לרקוד בכל רחובות העולם כל החיים? רק תצעקו: 'עשיתי למישהו חסד! זה דבר אדיר!' כי מי אתם? אנשים קטנים, בשר ודם, ועשיתם למישהו חסד, אתם מבינים?! פעם אחת בחיים שלכם עשיתם משהו טוב למישהו. זה לא צחוק.
 
ורבי נחמן אומר, זה לא יכול להיות שכל ימי חייכם לא התפללתם אפילו פעם אחת. אתם מבינים, פעם בחיים כן התפללתם. פעם בחיים שלכם דיברתם עם אלוקים! מה צריך יותר מזה?!
 
ורבי נחמן אומר, מה, זה לא מספיק לכם שאתם צאצאים של האבות הקדושים – אברהם, יצחק ויעקב? אתם לא חושבים שזה הכבוד הכי גדול שיש בעולם? גם אם אתם נמצאים בשפל המדרגה, תתחזקו, תראו מי האבות הקדושים שלכם!
 
ורבי נחמן ממשיך ואומר, לא נורא, כמה גרוע ורעים אתם חושבים את עצמכם, אבל עמדתם למרגלות הר סיני. הייתם במעמד הר סיני! לא סיבה מספיק טובה להיות בשמחה? כאלה גרועים, אבל הייתם בהר סיני. שמעתם את הקול של בורא עולם! זה הדבר הכי עצום שיש בעולם!
 
ורבי נחמן אומר, שיש בגמרא מה שנקרא בדיחות הדעת. זה כשהמוח שלי צוחק. אז לא רק שאתם צריכים להיות בשמחה, אתם חייבים לשמוע את המוח שלכם צוחק. כשאתם אומרים לעצמכם 'אני כל כך רע', המוח מסתכל עליכם מלמעלה וצוחק, 'מה, אתם מטורפים? עשיתם חסד למישהו פעם אחת בחייכם, זה אדיר! נו, על מה אתם מתלוננים?'… אתם צריכים להיות במצב כזה של שמחה עד שממש תוכלו לשמוע את המוח צוחק.
 
ואם אתם שומעים אותו צוחק, אז אתם נמצאים במצב שאתם באמת יכולים לעשות בו כרצונכם, להנהיג אותו כמו שאתם רוצים ולומר: 'רגע, אם עשיתי משהו טוב פעם אחת בחיים, בסדר, אז בואו נחשוב לרגע, מה אני הולך לעשות עם עצמי? אם אני כל כך שמח שאני צאצא של אבותינו הקדושים, בסדר, אז מה אני באמת הולך לעשות עם עצמי?'
 
למה אני לא יכול לשלוט במוח כשאני עצוב?
 
אם אתם מלאים בעצבות, חלילה, אם אתם מסתכלים על עצמכם ומרגישים שכל מה שאתם רוצים לעשות הוא לוותר על עצמכם, אז אתם ממש לא יכולים לחדור לראש שלכם.
 
רבי נחמן אומר שאני רחוק מאלוקים רק בגלל שלא עצרתי ולקחתי לי פסק זמן לחשוב, להתבונן, לשאול 'מה אני עושה עם החיים שלי?' וכל זמן שאני עצוב אני לא יכול לשלוט במוח שלי, ליישב את המוח ולומר לו, 'בסדר מוח, תגיד לי בדיוק מה אתה עושה?'
 
בקיצור…
 
רבי נחמן מברסלב אומר שאנשים רחוקים מאלוקים רק בגלל שהם לא מיישבים את מוחם, אין להם באמת ישוב הדעת. הם לא יושבים עם המוח שלהם, המוח רק עומד כל זמן ותמיד הוא ממהר.
 
וכל זמן שאתם עצובים, אתם לא יכולים לשלוט במוח. לכן, כדי לשלוט בו, לעשות בו כרצונכם – אתם חייבים להיות בשמחה!
 
ואיך נהיים שמחים? אתם חייבים להבין ולזכור היטב שבטוח עשיתם חסד או טובה למישהו לפחות פעם אחת בחיים. וגם אם לא עשיתם משהו טוב, אתם צאצאים של אברהם, יצחק ויעקב. ואם גם זה לא עוזר, אז תשמחו כי עמדתם למרגלות הר סיני. בכל דרך שתבחרו, פעם אחת בחייכם הרוחניים או הפיזיים, בטח עשיתם משהו טוב. וזו סיבה מספיק טובה להיות בשמחה. מהנקודה הזאת מתחילים. ואז אתם שולטים במוח שלכם.
 
ואז, לא רק שהמוח חייב להיות משוחרר, המוח חייב לצחוק. ומה הצחוק הזה אומר? שזה משהו מאוד קל, משוחרר, בלי שום משקל וכובד.
 
זאת הדרך להסתכל על הדברים. המוח, כדי שיוכל לחשוב כראוי, צריך להגיע לכל מיני מקומות. אם יש בו עודף משקל הוא לא יכול לזוז לשום מקום, הוא כבד ותקוע. עצבות היא הדבר הכי כבד שיש. כשאתם צוחקים אתם חופשיים. במשקל נוצה. לכן רבי נחמן אומר שכל זמן שהמשקל של המוח כבד, הוא לא יכול לזוז ולהגיע לשום מקום. אבל ברגע שאתם מורידים מעליו את המשקל הוא יגיע למצב של צחוק, ואז אתם יכולים להיות בכל מקום, אתם יכולים להגיע לשמים. אתם יכולים לחזור לבורא עולם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה