אין דבר שלם מלב שבור

זה יכול להיות מאוד מבלבל, כי מה בעצם אנחנו צריכים לעשות, להסתכל על הרע שבתוכנו או להתעלם ממנו? לתת לו מקום בחיים או לא?

3 דק' קריאה

רן ובר

פורסם בתאריך 05.04.21

זה יכול להיות מאוד מבלבל, כי
מה בעצם אנחנו צריכים לעשות,
להסתכל על הרע שבתוכנו או
להתעלם ממנו? לתת לו מקום
בחיים או לא?
 
 
אז מה בעצם אנחנו צריכים לעשות? להסתכל על הרע שיש בקרבנו או להתעלם ממנו? לתת לו מקום בחיינו או לא?
 
זה יכול להיות מבלבל מאוד.
 
מעבר לכך, גם אם אני צריך לראות את הרע כדי לעבור דרכו האם אני צריך להתעסק בו כלה זמן? להרגיש את הכאבים, את הבלבול ואת התסכול שלי כל היום?
 
התשובה הקצרה של   רבי נחמן   מברסלב היא לא. במשך עשרים ושלוש שעות ביממה הֱיֵה בשמחה וברצונות טובים, ובמשך שעה אחת תן לעצמך להיות בלב נשבר.
 
"אף שגם לב נשבר הוא טוב מאוד, עם כל זה הוא רק באיזו שעה, וראוי לקבוע לו איזה שעה ביום לְשַׁבֵּר ליבו ולפרש שיחתו לפניו יתברך, כמובא אצלנו, אבל כל היום כולו צריך להיות בשמחה" (ליקוטי מוהר , סימן כד).
 
מאמרים נוספים בנושא:
והלב  נשבר
הכל טוב, השאר דמיונות
בשמחה  תמיד?!
 
מהו לב נשבר? מה ההבדל בין לב נשבר ובין עצבות?
 
בלב נשבר אדם מסתכל פנימה ורואה דברים שהוא רוצה לשנות. דברים שהוא ממש לאמ רוצה מהם. כשמישהו מנסה למשל לא לכעוס, ולעבוד על מידת הכעס שלו, ואז ברגע של משבר נופל בזה שוב וצועק על הילדים שלו מתוךכעס זה לב נשבר. זה כואב. ואם נותנים לזה מקום זה כואב מאוד.
 
לב נשבר איננו ייאוש. הוא הפוך מייאוש. למעשה, זה מצב של תקווה ורצון לראות את הקושי, לקחת אוויר, להודות שאני צריך עזרה, שאני רוצה להשתנות. לב נשב רהוא להבין ולהאמין שאפילו שאני רחוק מהמקום שבו אני רוצה להיות אני יכול עוד להגיע לשם. אבל אני לא מדמיין שהכל בסדר. אני לא מתנהג כאילו כלום לא קרה. אם החלטתי להפסיק לכעוס ושוב התפרצתי זה לא בסדר ואני צריך לתקן את זה. אך ראשית, עלי להסכים לכאוב את העניין, כדי שרצון לשינוי יתעורר בעצמי.
 
ועצבות? בעצבות אני רואה את הקשיים שנדמים לי כהר ומתייאש, או גרוע מכך מאשים אחרים. בעצבות אני משחרר את האחריות שלי על מצבי הנפשי ותולה את הכל באחרים. מאשים אותם.
 
אני זוכר כמה מופלא וכואב היה הרגע שהבנתי שפעמים רבות, במקום להקשיב למישהו שמנסה לעזור לי אני רק מתגונן, מתחפר בעמדה שלי ואפילו מאשים אותו במה שעובר עלי. זה קרה, למשל, עם חבר שניסה להראות לי משהו בכתיבהשלי, מקום שלדעתו היהשטחי וחיצוני מדי. במקום להקשיב לו ולנסות להבין מה באמת הבעיה, האשמתי אותו שהוא מקנא בי ושהוא רוצה להרוס לי הכל.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
חייב להיות  בשמחה
חושך, זה ילד בלי חיבוק
שגרירות בארץ חושך
 
בשבילי, זו הייתה התפוצצות של כאב פנימי שלא הסכמתי לקבל עליו אחריות רגשית. כמו תפוח אדמה לוהט שלא יכולתי להחזיק וניסיתי לזרוק על חברי. אחרי שהבנתי שאני עושה את זה, התחלתי לראות כיצד זה קורה אצלי בהרבה מקומות אחרים, והרגשתי בושה במנות כפולות ומכופלות. כיווץ פנימי לנוכח ההתנהגות שלי, התנהגות שעוצבה לפני שנים ועדיין פעילה בתוכי. ודווקא הבושה הזאת הֵמֵסָה את הקשיות של הלב והביאה רכות והתבוננות. התחדד והתגבר בי רצון להשתנות לטובה, להפסיק לפגוע באחרים. לא להזיק דווקא לאלו שרוצים בטובתי ואני לעתים קרובות מסרב להכיר בכך.
 
האם זה פתר אתה עניין? האם הכל הסתדר ופשוט חדלתי לגמרי להגיב ככה באותו הרגע? לא. אבל זה נתן לי כיוון לתפילה ולעבודה עצמית, וגם לתמיכה. זה נתן לי תקווה. דווקא כשראיתי כמה המצב קשה, כמה איני רואה מה שקורה סביבי אלא מגיב באופן שלא בהכרח קשור לזולת, דווקא אז, כשהסכמתי לקבל את זה, לראות את זה, קיבלת ימתנה. לב נשבר.
 
לב נשבר הוא דבר נפלא. אומרים בשם הרבי מקוצק: "אין דבר שלם מלב שבור". הלב השבור הוא מקומה של אֱמֶת הלב שלך באותו הרגע, של החיסרון האינסופי אל מול הפוטנציאל האדיר שטמון בכל אחד מאיתנו.
 
ההסכמה לייאוש היא שהופכת את הלב הנשבר והרגיש ללב מלא בעצבות, ייאוש ומרה שחורה שהם שליליים ואינם מובילים לתקווה, שמחה או רצון.
 
הלב הנשבר מביא לרצון. הוא יכול ליצור באדם כוחו תאדירים, אבל גם הוא, כפי שמסביר רבי נחמן, חייב להיות תָחוּם בגבולות. שעה ביום ולא יותר!
 
מתי להניח ללב להיות לב נשבר? בזמן ההתבודדות.
 
אתם מוזמנים לנסות את התרגיל הבא:
 
האם אני נותן לעצמי לפגוש את הלב הנשבר שלי?
 
נסו להתבונן במהל ךחייכם. האם אתם מקדישים זמן לפגישה עם הלב השבור, עם המקום בתוככם שמרגיש את החיסרון? האם אתם מקדישים לכך מספיק זמן? או אולי יותר מדי זמן?
 
האם הלב השבור חוצה גבולות, ממלא חלקים ניכרים מהיום שלכם והופך לעצבות ולייאוש?
 
 
* * *
רן ובר, מחלוצי תעשיית האינטרנט בישראל (משנת 1994), יזם, מרצה, מנחה קבוצות וסופר. לרן ניסיון רב בהייטק ובהדרכה, כתב במעריב (NRG)  ובעיתונים נוספים, בעל תואר בפסיכולוגיה מערבית ומעביר שיעורים בחסידות ותורת הנפש לאור תורתו של רבי נחמן מברסלב. ניתן להזמין את רן לסדנאות בנושא סוד הנקודה הטובה וכמו כן ניתן לתאם טיפולים/מפגשים אישיים. לפרטים נוספים לחצו כאן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יהונתן

י"ז אדר ב' התשפ"ב

3/20/2022

חיזקת מאד תודה
רק אם אפשר יותר להרחיב בהבדל בין לב נשבר לעצבות

2. אייל

י"ב אדר א' התשע"ט

2/17/2019

אשריך. תודה

3. אייל

י"ב אדר א' התשע"ט

2/17/2019

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה