אף פעם לא מאוחר

יום אחד זה קורה, מגיע הרגע שאי אפשר לברוח ממנו, המפגש עם הדרך ללא המוצא. וזהו, החגיגה נגמרת. האם זה הסוף או שאפשר גם אחרת?

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 17.03.21

מי היה מושא הערצתכם כשהייתם ילדים או חבר'ה צעירים? אילו יכולות הערצתם בו ורציתם לחקות? האם הוא היה אדם חרוץ, חברתי, עם חוש הומור, ספורטיבי, אומנותי או כל דבר אחר?
 
לא משנה מי היה בעיניכם מודל החיקוי, הוא בטוח היה אדם מוצלח בעיניכם. הוא בטח היה מישהו שהציע לכם רעיונות בריאים וטובים, עצות נפלאות לחיים. ומה שראיתם באדם הזה רציתם לעצמכם.
 
עכשיו יש לי שאלה אליכם. אתם יכולים לדמיין את עצמכם רוצים להיות גנב או סוחר סמים? אתם יודעים שהרבה מאוד ילדים ברחבי העולם חולמים ממש עכשיו להיות רוצחים או מישהו עם עוצמה וכוח, או סוחר הסמים העשיר השכונתי? בעצם, למה שהם לא יחלמו חלום כזה? הרי החיים של אנשים כאלה מלאים בריגושים ואף פעם לא חסר להם כסף וסמים, אז זה להרבה מאוד ילדים ואנשים לרצות להיות החברים שלהם.
 
מאמרים נוספים בנושא:
בלי  לדעת
במקום הכי נמוך
העוצמה שבנקודת השפל
 
אה, איך הם בכלל חולמים חלומות כאלה, אתם בטח שואלים? טוב, אם ההורים שלכם היו מכים אתכם באכזריות כזו, עד כדי כך שלא הייתם יכולים להוציא את עצמכם מהבית או מהמיטה בגלל המכות והסימנים, אם הייתם מדוכאים עד שהחלון או הקומה העשירית של איזה בניין היו נראים לכם האופציה היחידה לעוף מכל הבלגאן שאתם נמצאים בו, או אם הייתם ילדים דחויים שלא מקבלים חיבוק, נשיקה, חיוך ותשומת לב מההורים – הייתם יכולים להתנגד ל"הורה" או "חבר" כריזמטי כזה, שיכול לספק לכם אוכל ובגדים, להכיר לכם את האקשן של חיי הפשע הפרועים והאסורים כמו אלה שרואים בקולנוע, שמציע לכם מקום להניח את הראש במקום להיות זרוקים ברחוב?
 
השוד הראשון שהיה הולך לכם טוב, כולל מכירת הסחורה הגנובה תמורת סמים, היה מעלם בכם את המחשבה: 'רגע, אני באמת טוב בזה! יש לי פוטנציאל להיות הפושע המצוי!….' אם טפחתם לעצמכם על השכם בגלל שהצלחתם לגנוב מכונית קשה לדמיין אתכם לא עושים את זה שוב.
 
אבל אז גם מגיע הרגע הזה שאי אפשר לברוח ממנו – הדרך ללא המוצא, המפגש עם החיים בכלא. וזהו, החגיגה נגמרת. עכשיו זה כל אדם לעצמו, אלא אם כן מדובר בגנגסטרים או פושעים 'כבדים'. ואם אדם הוא לא מישהו 'כבד', מהר מאוד הוא ילמד איך מתנהלים החיים "בפנים". אם הוא לא ילחם בחזרה, יתייגו אותו כפחדן והאסירים ייקחו ממנו מה שהם ירצו. ואם הוא לא ילחם בחזרה, הוא יצטרך להתמודד לא רק עם אדם אחד אלא 70 לפחות. הוא יכול להידקר כשהוא יעלה לתומו במדרגות, או להיפצע בפנים בכל הדרכים 'המקובלות' על אסירים, אם אי מי מהם רק חושב שמישהו ניסה לעקוף אותו בתור.
 
איך אפשר לעזור לאדם שאין לו מוטיבציה לשום דבר, חוץ מלהיות מכור לסמים ולחיות חיים של פשע ואלימות? איזה שיקום יכול להועיל למישהו ששמירה על החוק "משעממת" אותו, למי שחי עם תחושת 'אני כל יכול' שהוא מקבל מהסמים הממריצים שהוא משתמש בהם? איך אפשר לעזור למישהו שחושב שאתה הטיפש הכי גדול שיש ומגיע לך שגנבו לך את הרכב? איזה סוג של תמיכה ועזרה תעבוד עם הנשמות האבודות הללו, שהמטרה היחידה שלהם בחיים היא לסכן כל מה שרק אפשר ולא להיתפס? איך אפשר להציל מישהו שה"אמביציה" שלו היא להתעמת עם כל מי שמפריע לו בדרך?
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
תודה שאני כאן
אלוקים, נראה אותך מוציא אותי מפה
מרדכי  שוורץ
תקפוץ !
 
מאחורי הסורגים נפגשים עם חיים אחרים, עם אנשים שונים. באופן עקרוני, הם מתחלקים לשני סוגים:
 
יש את אלה שמשתייכים לסוג של הרוע 'הטהור'. אלה אנשים שמחביאים סכינים ומחטים בגוף שלהם, בהם ישתמשו על מנת לאיים, לפצוע ואפילו להרוג, בזמן שהשומרים שמפחדים להיכנס לתא מחכים לתגבורת. ועד שהתגבורת מגיעה עם הציוד המתאים, כבר מאוחר. האנשים האלה 'יושבים' 30 שנה ויותר כך שאין להם מה להפסיד אם יוסיפו להם עוד 5 או 10 שנים. המשימה שלהם בחיים היא לגרור כמה שיותר אנשים לביבים. להם אי אפשר לעזור.
 
הסוג השני הם אותם אנשים שפונים לאלוקים. למה? כי עכשיו הם חייבים לשרוד במקום שיושביו הם רוצחים, שודדים, סדיסטים וגנבים. הם רוצים לשמוע סיפורים של תקווה והשראה, כמו הסיפור על יוסף הצדיק ואיך הוא הצליח לשרוד ולעלות לגדולה כשהיה בכלא המצרי. או כמו הסיפורים על רבי שמעון בר יוחאי שהצליח לחיות 13 שנים במערה עם חרובים ומים, או על דוד המלך ורבי עקיבא, שהמשפחה שלהם דחתה אותם והם היו עניים ועזובים עד שהפכו למי שהם! הם רוצים לשמוע איך יעקב אבינו שרד כל השנים בהן עשיו אחיו רדף ורצה להרוג אותו. הם מרותקים מהרחמים האינסופיים כשבורא עולם אמר לקין, הרוצח הראשון בהיסטוריה האנושית, שאם ישנה את דרכיו הרעות הוא ימחל לו ויגן עליו.
 
בכלא לוקחים מהאדם את הכל. שום דבר לא יכול להיות בבעלותו כי אולי יום אחד זה יהפוך לנשק… הרבה אסירים מאמצים בחום בזמן שהותם בכלא ספרי מוסר או את ספריו של הרב שלום ארוש. אני מכיר אסירים שהספרים האלה הם הנכס הכי יקר שלהם. אסיר אחד שדיברתי איתו כל שבוע אמר לי שהוא לא יכול לישון בלי הספרים האלה.
 
רק אתמול שמעתי על בחור מקסים אחד שנפל לחיי הפשע. אני מכיר אותו ואת המשפחה שלו עוד כשהיה ילד קטן. הוא היה ילד נפלא ומבורך בכל כך הרבה כישרונות, אבל הוא כעס על משהו עד שאיבד שליטה והפנה את כל הזעם למקום שלילי. לפני כמה שבועות אשתי שמעה שהוא מכר סמים ו'ניבא' שיום אחד הוא יגמור בכלא… לצערו, 'הנבואה' הזו התגשמה.
 
יהי רצון שימי החנוכה הבאים עלינו לטובה יאירו את החשיכה לא רק לאנשים 'בחוץ', אלא גם לאלה שחיים 'בפנים', ושהבורא יעשה ניסים לעם ישראל בזמן הזה ממש כמו בימים ההם ויחזיר את כולנו בתשובה, אמן.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה