ארבעה שלבים

תופעת טבע מופלאה הקיימת בעולם כולו קיימת גם בבני האדם. עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על ארבעת השלבים של אחת התופעות היפות שאנו חווים.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

ישנה תופעת טבע מופלאה הקיימת בעולם כולו. תופעה זו נמצאת בדברים הקטנים ובדברים הגדולים. היא מתרחשת בדברים הפיזיים וגם ברוחניים. את העולם הקטן שאנו מכירים, נראה גם בעולם הגדול. כל תהליך הקיים ברמת התא הקטן קיים גם ברמת האדם, ברמת הנפש, העם ובעולם האוניברסלי. לתופעה זו יש משמעות מאוד גדולה.

 

מדובר בתהליך חיים פשוט שיש לו מחזוריות. התהליך מורכב מארבעה שלבים: גירוי, הטענה, פריקה, מנוחה והרפיה.

 

תמצית התהליך הזה אפשר לראות בפעולה של שריר הלב. בשלב הראשון תאי שריר הלב מקבלים גירוי חשמלי, בשלב השני הלב בטעינה והוא מתמלא דם, בשלב השלישי הלב בפריקה, כלומר מתכווץ ומוציא את הדם לכלי הדם, ובשלב הרביעי שריר הלב רפוי ובמנוחה.

 

תהליך זה מתרחש גם במערכת העיכול. יש שלב גירוי בו העין רואה את המזון ותחושת רעב מתעוררת. בשלב ההטענה  אנו אוכלים. אחר כך, שלב הפריקה בו המזון עובר ספיגה של החומרים שהגוף זקוק להם והפרשת הפסולת. לסיום, שלב המנוחה וההרפיה – המערכת כולה, שהפרישה אנזמי עיכול והתכווצה לצורך העיכול, נכנסת למצב מנוחה.

 

תהליך זה מתרחש במערכת הנשימה. יש גירוי בשלב הראשון בו הגוף מרגיש "רעב" לחמצן. יש הטענה ושאיפה פנימה של האוויר. יש פריקה וזה שלב הנשיפה והמנוחה של הריאות לזמן קצר.

 

תהליך זה מתבטא גם בפוריות. יש שלב גירוי ורצון לזוגיות והקמת משפחה. אחר כך, כשיש היריון, זה שלב ההטענה גם של העובר וגם של הזוג. הלידה היא הפריקה, תהליך שמתחיל בהתכווצות, צירי לידה והבאת הילד לעולם בע"ה, אחר כך יש מנוחה והרפיה פיזית וגם רגשית.

 

תהליך זה מתחיל ומסתיים שוב ושוב ללא הפסקה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

להתרחק ולחזור

פרופורציה, זה שם המשחק

אף אחד לא אשם, זה אני השם

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

סוף עמוד…

מרירות מדבקת

ההצגה חייבת להימשך

והעיקר לא לפחד כלל!

מתנות קטנות

תניחו את הכוס

 

כל שלב בתהליך חשוב ולא ניתן לוותר עליו, או לקצר את הדרך של התהליך כולו. ללא אחד מהשלבים הוא לא יתקיים. כמו כן, משך הזמן של כל שלב בתהליך נחוץ לקיום התהליך כולו. תהיה זו טעות אם נחשוב שהתהליך אומנם חיוני אבל בקיצורו "נרוויח הרבה תהליכי חיים נוספים.

 

נדמה לנו, שאם תהליך המנוחה לא היה או היה קצר מאוד – היינו מרוויחים זמן. למה? כי המנוחה נתפסת בעינינו כאי עשייה או עצירה. נדמה לנו שאפשר לוותר על אחד השלבים, אך לא כך הדבר. כל שלב ופרק הזמן שנמשך הכרחי ואין לשנותו.

 

כמו בגוף, כך גם בכל מרכיבי החיים.

 

למשל, לימודים. יש גירוי שהוא התלהבות ללמוד וגם יצר הסקרנות. אחר כך יש הטענה, שהיא שלב הלימודים. השלב השלישי הוא פריקה, שזה השימוש בידע שלמדנו. ובסוף, שלב המנוחה שזה הצורך להרפות לקראת התחלת תהליך למידה חדש או מעמיק.

 

גם חיי האדם עוברים את התהליך. בגיל התינוקות והילדות יש גירוי. בהמשך, יש הטענה והתפתחות. בגיל העשייה והמימוש יש פריקה, וכשמזדקנים יש מנוחה והרפיה.

 

לא מתחדשים, לא משתנים!

 

נקודה זו חשובה, כי לפעמים יש מצב של שיבוש בתהליך. אם שלב הגירוי או ההטענה, הפריקה או המנוחה, קצר מדי או ארוך מדי, זה שיבוש. אם השלבים אינם מתקיימים במשך הזמן הנדרש, או מופיעים שלא כסדר או שהם חסרים – זה פוגע בתהליך החיים.

 

למשל, אם שלב ההרפיה והמנוחה מתקיים בגיל צעיר, הרי שחסרה חיות לאדם בזמן הלא נכון. אם שלב הגירוי וההטענה קיימים עד גיל מבוגר, הרי שהאדם מחמיץ את הגיל בו הוא יכול לפרוק ולהביא את עצמו לידי ביטוי.

 

לכן, טוב שהאדם יתבונן בחייו וייתן דעתו על מצבו. יזהה את השלב שאינו מתנהג כפי שנדרש ויעשה ריפוי. למשל, אם אדם כל הזמן "רץ", אם יש לו גירוי ויש לו התלהבות וסקרנות ללמוד או לטייל או לעבור דירה או עבודה… ויש לו הטענה, כלומר הוא לומד או מתארגן לטייל חודשים רבים, אחר כך נמצא בשלב הפריקה והוא עובד במה שלמד או מטייל במקומות מופלאים או עובר דירה או עבודה – בשלב זה היה אמור להגיע למנוחה והרפיה אך הוא לא נח ולא נרגע ואינו שוהה בשלב המנוחה, אלא מתחיל את התהליך משלב הגירוי שוב. אלו חיים במאמץ ללא מנוחה שהכרחית להכנת האדם לקראת המחזור הבא של התהליך.

 

דוגמה נוספת, רווק או רווקה שעוברים את שלב הגירוי, שזה התעוררות הרצון למצוא בן/בת זוג, והם ממשיכים בשלב ההטענה ויוצאים לדייטים, אחר כך מדלגים על שלב הפריקה – ההחלטה להתחתן, ועוברים לשלב המנוחה ורוצים פסק זמן מלפגוש ולהכיר בחורות/בחורים חדשים. השלב שחסר מפריע לקיום התהליך כולו.

 

תהליך החיים הזה קיים בכל תא ביקום וגם בכל תהליכי החיים – מערכות יחסים, יעודנו בחיים, זוגיות, חינוך, תפילה וכדומה.

 

נסו את התרגיל הבא: התבוננו בחייכם בכמה תחומים – זוגיות, משפחה, קריירה, בריאות. בחנו את התחומים הללו על פי שלבי התהליך. ראו אם חסר שלב, אם ישנו שלב ארוך מדי או קצר מדי, ואם סדר השלבים אינו כנדרש. בהמשך, תנו תשומת לב לריפוי השלב בתהליך שאינו מתאים.

 

התבוננו בעצמכם וראו איך אתם משתלבים בתהליך הזה בדרך כלל. האם אתם הולכים בכל שלב באופן מאוזן, או שמא אתם מדלגים או מוותרים או עוצרים בשלב מסוים?

 

עצם ההתבוננות מתחילה את תהליך הריפוי. העלאה של המצב האמיתי שלנו להכרה – היא רפואה גדולה מאוד לגוף ולנפש!

 

יהי רצון שנזכה ללכת בכל שלב ובכל מדרגה בטוב.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה