באתי להציל את העולם

אם המחשבה שבאתם להציל את העולם מקוננת לכם בראש, זה בגלל הדמיונות המטורפים שמתרוצצים לכם בראש. לרב שלום ארוש יש עצה נפלאה לזה, תהיו כמו הזקן החכם!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

הכל התחיל כשיום אחד הנסיך, בנו של המלך, השתגע והחליט שהוא… תרנגול הודו.

 

המלך היה שבור. מה עושים עם הילד הזה? ממש השתגע. הוא החליט להוריד את הבגדים, לשבת מתחת לשולחן המלכותי וללקט פירורים שנפלו על הרצפה ולאכול אותם. השתגע כבר אמרנו? בכל אופן, המלך כינס את כל רופאי הממלכה, ואפילו אלה שמעבר לגבולותיה, ביקש רפואה לבנו אבל שום כלום. הנסיך החליט שהוא הינדיק (השם בו השתמש רבי נחמן מברסלב לתרנגול הודו) וזהו.

 

עד שיום אחד הגיע לארמון זקן חכם שאמר למלך בלי להתבלבל, "אני ארפא את הנסיך".

 

ולא שלמלך הייתה בעיה עם זה, אחרי הכל, מה כבר יש לו להפסיד?! אבל סיקרן אותו לדעת מה כבר יכול הזקן הזה עשות, שרבים וטובים מתחום הרפואה לא הצליחו… ובכן, תתפלאו לשמוע, אבל זה מה שהזקן עשה – הוא פשט את בגדיו מעליו, ישב מתחת לשולחן המלכותי והחל ללקט פירורים כמו הנסיך.

 

"מה אתה עושה כאן?" שאל החכם.

"אני הינדיק" השיב הנסיך.

"גם אני הינדיק" אמר החכם.

 

הם ישבו שם זמן מסוים, עד שהחכם סימן לאחד המשרתים שיביאו לו מכנסיים וגם לנסיך. "אתה יודע" אמר החכם לנסיך, "אתה יכול להיות הינדיק וללבוש מכנסיים", ושניהם לבשו את המכנסיים. עברו עוד שעתיים והחכם סימן שוב למשרת שיביא חולצות. "אתה חושב שאי אפשר להיות הינדיק אם לובשים חולצות?" הוא שאל את הנסיך, והם לבשו את החולצות. וכך המשיך החכם עד ששניהם היו לבושים מכף רגל ועד ראש.

 

מאמרים נוספים בנושא:

דור ההינדיק

מעשה מבן מלך ותרנגול הודו

מי ערב להצלחה?

 

ואז החכם סימן שוב למשרת וביקש ממנו שיביא להם אוכל אמיתי. "אתה חושב שאי אפשר להיות הינדיק אם אוכלים אוכל רגיל? אתה עדיין יכול להיות הינדיק ולאכול אוכל", ושניהם אכלו. ואז אמר החכם "רגע, מי אמר שתרנגולי הודו צריכים לשבת מתחת לשולחן? אתה יכול להיות הינדיק ולשבת ליד השולחן". וכך המשיך החכם עד שריפא את הנסיך מהשיגעון המוזר שתפס אותו.

 

ולא היה מאושר בממלכה כמו המלך.

 

באתי להציל את העולם!

 

גם מי שאין בהישג ידו זקן חכם כזה, או רופא נפשות מומחה צמוד, יכול לרפאות את עצמו על ידי השכל הנפלא שיש בסיפור המעשייה שסיפר רבי נחמן. וגם, מדבריו בשיחה אחרת על עניין השיגעון שתופס לא מעט אנשים (כן, גם כאלה שנחשבים סופר נורמטיביים):

 

"מי שאינו שומע ומציית לדברי חכמים אמיתיים הוא יכול להשתגע. כי עיקר השיגעון של כל המשוגעים הוא רק מחמת שאינו מציית ושומע לדברי ה'בעלי שכל'. כי המשוגע, אם היה שומע ומציית לדברי אחרים, שהם ה'בעלי שכל', בוודאי לא היה משוגע כלל. כי אף על פי שלפי רוח שטות ושיגעון שלו נדמה לו בבירור גמור שהוא צריך לילך קרוע ולהתגלגל באשפה, וכיוצא בזה מדרכי השטות והשיגעון, אף על פי כן, מאחר שהגדול ממנו אומר לו שאינו צריך לעשות כן, אם היה מבטל דעתו נגד דעת הגדול ממנו בחכמה, בוודאי היה מתבטל כל השיגעון שלו. נמצא, שעיקר השיגעון הוא רק מחמת שאינו רוצה לשמוע ולציית לדברי חכמים, והבן הדבר היטב" (שיחות הר"ן, ס"ז).

 

אם יום אחד תציק לכם איזו מחשבה טורדנית, למשל, שבאתם להציל את העולם, תדעו שזה בגלל הדמיונות שמתרוצצים לכם בראש והמטריפים את דעתכם. אבל אל תתבלבלו, תהיו כמו הזקן החכם. כי אתם יודעים, זה יכול לקרות לכל אחד. ואם זה תפס אתכם, אז השיטה היא פשוט 'לזרום' עם זה. כלומר, לא להתנגד, אלא ללכת עם עצמנו. אמרו לעצמכם, 'בסדר, באתי להציל את העולם. מה עכשיו? הרי גם מי שבא לבצע משימה כזו חשובה צריך ללמוד משהו, לנהוג בדרך ארץ, לעשות קצת משא ומתן באמונה, להתחתן, להוליד ילדים, לעבוד וכן הלאה, ממש כמו במעשה עם ההינדיק. פשוט, להניח למחשבה הזו ולא להילחם בה, רק לקיים הנהגות נורמאליות שיכולות להיטיב עם האדם.

 

לרוב, אדם שנתקף במחשבות כאלה מבין בעומק ליבו שהוא לא יודע בכלל מה לעשות, ובכל פעם שיש לו דמיון כזה שהוא לא מצליח להימנע ממנו, זה מלווה בתענוג של גאווה וריגוש רק מעצם המחשבה שהוא זה שיושיע את העולם, יציל אותו מכל תחלואיו, ארגוניו, מפגעיו ומה לא. לכן, אם ירגיש מבוזה ואם יודה באמת – שדעתו, איך אומרים, השתבשה עליו, יבין שזה עדיף מאשר להמשיך ולדרדר את עצמו עם כל מיני מחשבות כאלה ואחרות. ההודאה באמת תעזור לו להתעשת ולחזור לעצמו.

 

"אין אדם עובר עבירה, אלא אם כן נכנס בו רוח שטות"

 

היצר הרע רוצה לעשות את האדם משוגע ממש. "אך איך יבוא להאדם, ויעשנו פתאום משוגע, חלילה"? שואל רבי נחמן ומשיב, "דרך היצר הרע להתלבש תחילה במצוות, ומטעה את האדם כאילו מסיתו לעשות מצווה. אחר כך מטעה ומסית אותו עוד יותר, עד שבא לעבירות גמורות בזדון, חס ושלום, וזה ממש כמו בחינת השיגעון של המשוגע, שנתבלבל ונטרף דעתו, עד שאומר לרע טוב וכו'. אך אף על פי כן, עדיין יש בו איזה ניצוצי השכל והדעת, שאפילו לפי שטות וחסרון דעתו הוא מבין ויודע גם כן שאין לעשות דברים כאלו ואף על פי כן הוא עושה אותם, עד שמחמת זה צריכים שתי תחבולות לרפואת המשוגעים… כך הוא לעניין רפואת האדם משיגעוני היצר הרע, צריך גם לעשות תחבולות. תחילה, להכניע תחילה רשעתו וזדונו, שלא יעשה על כל פנים מה שהוא בעצמו מבין, ויודע שהוא רע ועבירה גמורה, חלילה. ודבר נוסף, צריך לגרש ממנו הרוח רעה, הרוח שטות, שמתלבש עצמו במצוות ומטעה אותו כאילו מסיתו לעשות מצווה כנ"ל. וכל זה זוכים בשלמות רק על ידי עסק התורה שכלולה משני מיני התחבולות הנ"ל".

 

דבר נוסף שאומר רבי נחמן, והוא יסוד חשוב שבעזרתו ניתן להבין לעומק את כל עניין בריאות הנפש (ליקוטי מוהר"ן, קע"ג):

 

"על ידי הכתב יכול הצדיק האמת להכיר הנפש ופנימיות הנפש של הכותב, והאמונה ושורש האמונה שלו, כי יש בחינת שורש האמונה, כי האמונה בעצמה יש לה חיות ושורש, דהיינו שיש עולם אמונה שמשם נלקחה האמונה, והעולם האמונה יש לו גם כן אמונה בהשם יתברך, וזה בחינת שורש האמונה שהיא בחינת פנימיות האמונה, והיא בחינת פנימיות הנפש, כי הנפש והאמונה הם בחינה אחת".

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

הבת של הפסיכיאטר

אל תשפטו את החיים

לא רק גוף בריא

שיגעון של עולם

 

לצדיק, אומר רבי נחמן, יש יכולת לראות ולהכיר בכתב ידו של האדם, את נפשו ופנימיותו. ולא רק, אלא גם את אמונתו ושורשה. כאן, למעשה, רבי נחמן מגלה לנו דבר אדיר ונפלא – הנפש והאמונה הן בחינה אחת! ועם ידיעה זו הוא פותח לנו את כל שבילי החכמה בנושא רפואת הנפש, שבעזרתה אפשר לנתח את כל סוגי תחלואי הנפש ולדעת מהי האמונה שחסרה לאדם.

 

על פי דברי רבי נחמן מברסלב, כל מחלה בנפש, כל חסרון בנפש – נובעים מחסרון ופגם באמונה. ומכיוון שהאמונה והנפש הן בחינה אחת, ממילא מובן שכאשר יש חסרון באחת מהן, הדבר ניכר גם בחברתה. וכאשר אדם מתקן ומשלים את אמונתו, על ידי זה זוכה ממילא לתקן ולהשלים את כל הבעיות שיש לו בנפש – גדולות או קטנות, חרדות, פרנויות ועוד, כל אחד לפי בחינתו.

 

שלמות בריאות הנפש, אם כן, היא פועל יוצא של שלמות אמונת האדם. הבלבולים, המחשבות הטורדניות, הדמיונות ועוד, כל אלה הם בלבולים באמונה, קלקול האמונה. והתרופה הכי מועילה היא – תיקון האמונה.

 

לא פעם הגיעו אלי אנשים שהיו במצב נפשי קשה, עד שאפילו חשבו לשים קץ לחייהם, השם ישמור. אבל אחרי שקראו את הספרים בגן האמונה, בגן החכמה, שעריו בתודה – חלק מספרי הגנים המלאים באמונה – הם חזרו לחיים! כל הייסורים הפכו לחיים של תענוג ושמחה על ידי אור האמונה שמרפא את הנפש!

 

הנה אתגר – אתם מוזמנים לנסות ליישם את מה שכתוב בספרי הגנים ולהיווכח בשינויים האדירים שתרגישו, אם תפעלו לפי ההוראות שתקבלו מספרים אלה. בהצלחה עצומה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה