בדרך להצלחה

לימדו אותנו להתמודד רק עם ההצלחות, אבל מה עם הכישלונות, הקשיים והאתגרים שיש לנו בחיים? ואיך זה משפיע על הילדים שלנו?

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אלמנט חשוב מאוד במשימת החינוך הוא – לדעת לתפקד במצבים לחוצים, אלה שהיצר הרע נראה בהם כמי שנותן את מכת המחץ. גם ההורים וגם הילדים צריכים ללמוד עובדה פשוטה ובסיסית ביותר: בחיים יש מצבים שדברים לא הולכים כמו שאנחנו רוצים. לכן, היכולת לתפקד בזמנים קשים ולוחצים היא המרכיב החשוב בדרך לגדולה.
 
הורים רבים שחווים קשיים בחייהם הופכים את חיי ילדיהם למלאים בקשיים. הם מצפים מהם להיות סופר ילדים טובים, תמיד מוצלחים, מחוברים, מסודרים, עוזרים והרשימה עוד ארוכה. להורים כאלה חסרה הסבלנות וההבנה הנצרכת להתחבר למניעות שיש לילדים, כמו לכל אדם בעולם, או לימים בהם לילדים אין מצב רוח לשום דבר, מה שמקשה עליהם לעשות דברים לפי יכולותיהם וכפי שההורים והמורים מצפים מהם.
 
מאמרים נוספים בנושא:
זה לא משהו אישי
ילדים טובים, אבל ילדים!
גם אתם הייתם ילדים
 
כי כמו שלנו, הגדולים, יש עליות וירידות בחיים, כך גם לילדינו. אפילו לצדיקים הגדולים מכל הדורות היו זמנים בהם התמודדו עם לא מעט קשיים בדרך, זמנים בהם גייסו את הפנימיות שלהם לחזק את עצמכם. אף אחד לא מצליח כל הזמן. זאת המציאות ואנחנו צריכים לקבל אותה. לאדם המבין שהחיים לא תמיד הולכים לפי הציפיות, יש סבלנות לעצמו ולסובבים אותו, ובעיקר אם הסובבים הם הילדים האישה או הבעל.
 
אנחנו גם צריכים לזכור שאין לרדוף את עצמנו כשאנחנו לא במיטבנו, ובטח לא את הילדים. הרגישות מתבקשת – הן לרגשות שלנו כאנשים בוגרים והן לאלה של הילדים, ובעיקר לדעת שיש זמנים בהם אנו נדרשים להרפות או לדרוש, תלוי בהתאם לנסיבות והמצב.
 
דרך נפלאה לגדל את הילדים בלי לחץ היא – ללמד אותם להבין שבחיים יש את הפעמים בהן דברים לא קורים כמו שאנחנו רוצים, מצבים בהם אנו נדרשים להמשיך לתפקד, ומצבים בהם אנו מגלים כוחות אדירים בתוכנו. למשל, סבלנות שלא הכרנו בעצמנו – כלפינו וכלפי הסובבים אותנו, כך גם הבנה, הכלה והפנמה.
 
ילדים בימינו למדו, מכורח הנסיבות, להתמודד עם הצלחה, אך בקושי עם כישלונות, קשיים או מניעות – שתמיד מתגלים כקרש קפיצה אדיר, ולא פעם אפילו יותר מההצלחה עצמה. הכישלון גורם להם להיות מתוחים ולחוצים, שבורים ומלאי חרדות. התיקון לדבר הזה מתחיל קודם כל בהורים, שחווים את ההרגשות השליליות הללו כשהם נכשלים ומעבירים הלאה, לדור הבא. 
 
מניעות וכישלונות הם בדרך כלל רמז עבה לאדם לכך שהוא צריך לתקן משהו בעצמו. לפעמים חוסר ההצלחה בא כתזכורת לכך שאת ההצלחה לא מקבלים כדבר מובן מאליו. ולפעמים, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן ח"א, רס"א) שהמניעות פשוט נועדו לעורר את האדם להגביר ולהעצים את הקרבה שלו לבורא עולם. העצה של רבי נחמן להתמודד עם מניעות וקשיים היא – להכריז על התחלה חדשה!
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
תנו להם להיות ילדים
לבנות עם אהבה
לך בתי, מאבא
לרפא את ההורה
 
לא, אל תענישו את עצמכם ואת ילדיכם בזה שתתייגו את עצמכם כמפסידנים, נכשלים, חוטאים ומה שלא יהיה, אלא פשוט התחילו מחדש ולמדו את ילדיכם לעשות את זה גם כן. זאת הדרך והעצה הנפלאה ביותר להצליח בחיים באמת, ממקום נכון ובריא.
 
נכון, אי אפשר להצביע על כל הסיבות של למה אנחנו לא מצליחים, אבל בהחלט לקבל בפשטות את המציאות שבחיים גם נכשלים. נקודה. ואין שום מקום להענשה, רדיפה או הלקאה עצמית. אלא, ללמד את עצמנו ואת ילדינו עובדה בסיסית זו, שהיא כה הכרחית וחשובה, כך שגם הם יגדלו ולא ייסרו את עצמכם בגלל אתגרי החיים.
 
כשילד לא מצליח בדבר מסוים, להורים יש הזדמנות נפלאה ואדירה ללמד אותו איך להתמודד באמת ונכון עם מבחני החיים. זהו אחד הרעיונות הבסיסיים שהנחו אותי בכתיבת הספר חינוך באהבה וכן בספרי הילדים נחמן הקטן ודוד המלך (וכן שאר ספרי הילדים שחיברתי ברוך השם). אבותינו – אברהם אבינו, יוסף הצדיק, משה רבינו ודוד המלך – כולם התמודדו עם קשיים וניסיונות לא מעטים כבר מגיל צעיר, אבל זה מה שעשה אותם מי שהם, האנשים הגדולים שהובילו את עם ישראל ואשר מורשתם מלווה אותנו עד היום.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה