בכוח האהבה

אם היינו יודעים איזה כוח יש לאהבה ומה היא מסוגלת לעשות לא היינו מזלזלים באדם העומד מולנו. שרון רוטר על אחד הכוחות הכי חזקים שניתנו לאדם.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 17.03.21

אם היינו יודעים איזה כוח יש
לאהבה ומה היא מסוגלת לעשות
לא היינו מזלזלים באדם העומד
מולנו. שרון רוטר על אחד הכוחות
הכי חזקים שניתנו לאדם.
 
 
בימים אלה של ספירת  העומר, בעודנו מתכוננים לקבלת  התורה, שוב  אנו מתבקשים להתכנס ולעשות חשבון  נפש ובדק בית פנימי.
 
הימים, ימים גבוהים מאוד של עבודה על מידות הנפש, ובעיקר, אנו מתבקשים לתת את הדעת על המצוות שבין אדם לחברו.
 
המגפה שהשתוללה בימים אלה לפני אלפיים שנה פגעה בעשרים וארבעה אלף תלמידים של רבי עקיבא. כל אחד מתלמידיו היה חכם וגדול בתורה במדרגה שאי אפשר בכלל לדמיין או להבין ולמרות זאת, מלבד חמישה תלמידים, כולם מתו במגיפה בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה.
 
המוטיב המרכזי בתורתו של רבי עקיבא היה "ואהבת לרעך כמוך", והוא אף קבע שזה "כלל גדול בתורה", ולמרות זאת, התקשו תלמידיו לנהוג כבוד זה בזה…
 
אנו יכולים ללמוד מזה כמה קשה לקיים את המצוות של בין אדם לחברו, אפילו אם אנחנו לומדים תורה והולכים לשיעורים. זו הסיבה שלא פעם, כשאנחנו רוצים לקיים את המצוות שבין אדם למקום ולכבד את ההלכה כפי שדרשו רבותינו, אנו מתבלבלים וחוטאים בכך במצוות של בן אדם לחברו. או במילים אחרות, לא פעם השאיפה לקיים את ההלכה עלולה ליצור מצב שבו נפגע באדם אחר.
 
מאמרים נוספים בנושא:
ביחד, כי כולנו בני אדם
הפיקניק
ברסלב  האמיתי
 
כמובן שהדבר תלוי בדרך בה אנו מציגים את הדברים, אבל לפעמים קורה שאנו משתמשים בהלכה כתירוץ להיות ישירים, ואפילו ישירים מדי.
 
בשבוע שעבר שמעתי על אישה שסירבה בכל תוקף לטעום מהעוגה של חברתה לעבודה. "אני לא אוכלת מבתים של אחרים, גם לא של חברות קרובות. אינני יכולה לסמוך על הכשרות שם במאה אחוז", אמרה בקול רם ליד כל המשרד והשאירה את חברתה מבוישת, כשהיא עדיין אחזה את פרוסת העוגה שהגישה לה.
 
בדוגמא דומה ששמעתי מהרבנית קנייבסקי ע"ה, בחרה הרבנית לנהוג דווקא אחרת. אישה שהיא לא מכירה הציעה לה צלחת עם פלפל ממולא. הרבנית הודתה לה בחום ולקחה ממנה את הצלחת. הרבנית שיחקה עם האוכל, פתחה את הפלפל ופיזרה את תוכנו על הצלחת ושמה עצמה כאוכלת, אפילו שלא טעמה דבר.
 
כמובן שהנושא מורכב ומסובך, ופעמים רבות אנו עומדים מול סוגיות קשות הקרובות לליבנו ואיננו יודעים איך לנהוג בהן.
 
דוגמא שכיחה היא בחירת הסנדק בברית הבן. שמעתי על יותר ממקרה אחד שבו בחרו ההורים רב גדול וצדיק כסנדק, ובזה גרמו צער רב להוריהם. לצערי, מקרים רבים כאלו נגמרים לעיתים ממש במריבה מרה וארוכת שנים.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
החסד תמיד שם
אידיאלים  שנשכחו
אזמרה  והנחש
 
הרצון לבחירה של סנדק בעל מעלה רוחנית גבוהה שיכול להשפיע ברוחניות על התינוק הוא ברור ומובן, במיוחד כשמולו עומדת בחירה באב שאינו שומר תורה ומצוות. אך עלינו לזכור שמצוות כיבוד הורים היא מהתורה ואף כתובה בעשרת  הדיברות. לעומת זאת, הסנדקות מקורה הוא במנהג. למרות שאנו רוצים את לתת לילדינו בבואם לעולם את המקפצה הרוחנית הטובה ביותר שתשפיע ותקל על חייהם, עלינו לתת את הדעת שאנחנו לא פוגעים בהורים וחוטאים להם, מכיוון שגם לעבירה כזאת עלולות להיות תוצאות חמורות, כגון קשר רופף עם ההורים שנותן דוגמא רעה לילדיהם שעלול לפגוע ברוחניות שלהם.
 
לכן, רגע לפני שאנו מקבלים החלטה שעלולה לפגוע באדם אחר, חשוב להיות רגישים ולבחור את הדרך הטובה ביותר בה אפשר יהיה גם לקיים את ההלכה ,ובמקביל לא לפגוע בדרך באדם אחר.  במקרים סבוכים יש את האפשרות לעשות בירור בין מצוות מהתורה ומצוות דרבנן, וכך לעשות את ההבחנה בחשיבותם של הדברים. בכל מקרה, ראוי להתייעץ עם רב פוסק כדי להימנע מפגיעה באדם אחר.
 
ובימים אלה, יותר מכל זמן אחר, נתפלל שנזכה לקיים בדבקות את המצוות בין אדם לחברו כמו שאנו דבקים במצוות שבין אדם למקום, אמן.
 
 
* * *
שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו.אתם מוזמנים לכתוב  לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה