ברסלב האמיתי

אם זה לא לב, שמחה, חיבור ואחדות, זה לא ברסלב האמיתי. אם זה לא אזמרה, אמונה ואהבה, אם זה לא אלוקים, זה ממש לא ברסלב האמיתי.

3 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 17.03.21

אחת ממחלות הנפש עליהן מדבר הרב שלום ארוש פעמים רבות, וגם כתב מאמרים רבים, של הדור הזה היא – הרדיפה וההלקאה העצמית. לצערנו, רובנו מכירים את המחלה הזו מקרוב: משהו לא הולך בסדר, משהו לא מסתדר כמו שתכננו, אנחנו עושים טעות כי אנחנו לא מושלמים (ומי באמת כזה?!?) – ואז, אנחנו מתחילים עם הרחמים העצמיים, מכים את עצמנו, רודפים את עצמנו, מאשימים את עצמנו, כי 'איך עשינו דבר כזה בכלל?'…
 
המחלה הזו נפוצה היום מאוד, עד שבקושי אפשר למצוא אנשים שלא סובלים ממנה. מהי התרופה? כמו תמיד – אמונה, ובעיקר האמונה באלוקים שהוא, ורק הוא, מנהל את העולם הזה ואין עוד מלבדו.
 
רבי  נחמן מברסלב דיבר הרבה נגד הרדיפה וההלקאה העצמית הזו, עד שרוב העצות והלימוד שלו עוסקים בנושא החשוב הזה, ואפילו הקדיש לך תורה שלמה בספרו ליקוטי מוהר"ןתורת  אזמרה, כפי שהיא מכונה בפי חסידי ברסלב. אזמרה, למי שלא מכיר או שמע, זו תורה בה רבי נחמן מלמד אותנו למצוא את הנקודות  הטובות בנו ובזולתנו, ללמד על עצמנו והזולת כף זכות, ולא לראות שום דבר רע! וכפי שהרב אליעזר רפאל ברוידא מלמד לא פעם, ברגע שאנחנו מתמלאים בטוב כל הרע נעלם מעצמו.
 
מאמרים נוספים בנושא:
היופי  שבפשטות
תפסיקו  לדאוג
מלא נקודות טובות
 
על אותו משקל, רבי נחמן מברסלב הזהיר את תלמידיו, והבאים אחריהם – אנחנו, מעניין התוכחה והביקורת את עצמנו והסובבים אותנו, כי אם אדם רוצה להוכיח את זולתו הוא צריך להיות מומחה אמיתי בדרגה רוחנית גבוהה, מישהו שבאמת יודע להוכיח את העומד מולו מבלי להבאיש את נשמתו ומבלי לפגוע בו!
 
רבי נחמן מסביר שכאשר מוכיחים מישהו בצורה לא נכונה, אז המוכיח כביכול מבאיש את נשמתו, כמו חפץ שנמצא על משהו שמריח לא טוב וברגע שמזיזים אותו הריח מתפשט, כך קורה לנשמה עם התוכחה. 'הריח הרע' של הדברים הלא טובים שאותו אדם עשה מתפשט, כשמוכיחים אותו לא כראוי. ואז, במקום לעזור לו לתקן ולשפר את עצמו הוא יכול ליפול לדיכאון וייאוש נוראי! את עבודת התוכחה יש להשאיר אך ורק לצדיקים. אנחנו, האנשים הקטנים והפשוטים, ממש לא יודעים לעשות את זה.
 
ולמה אני אומרת לכם את זה? פשוט, כי בעולם של היום הטוב והרע מעורבבים עד שקשה מאוד להבחין בין השניים, עד שאפילו כל מיני ארגונים 'על בסיס חסידות ברסלב' עושים דברים בדיוק ההיפך ממה שרבי נחמן מלמד.
 
מהי התורה האמיתית? מהי חסידות ברסלב האמיתית? אם מצאתם את הפרמטרים הבאים באדם או הארגון שאתם רוצים להצטרף אליו – שלום, אחדות, אהבה וענווה! אז מצאתם את הדבר האמיתי! נכון, בהתחלה אולי קשה 'לבלוע' את זה, אבל כל מי שמתחייב לכך שהכתובת היחידה לכל העניינים שלו היא בורא עולם – התוצאות מובטחות!
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
סדנת להתמקד בעצמי
עדיף  משוגע
אתה פשוט נפלא!
 
השינויים יכולים להיות מדהימים: אדם גאוותן לומד ענווה אמיתית מהי, אדם כעסן וביקורתי עם אשתו, ילדיו וחבריו, הופך למבין ונעים לסובבים אותו, אדם שמצפה מכולם שיהיו מושלמים, לומד לקבל את כולם כפי שהם ומתחיל לאהוב אותם ואת עצמו בצורה בריאה ובונה.
 
זה ברסלב האמיתי, ומי שמקיים ומיישם את העצות של רבי נחמן מברסלב ושל הרב שלום ארוש, כפי שהוא כותב בספריו, יזכה לחוות ולחיות את האמת הזו. זכרו! ברסלב האמיתי זה אמת, שמחה, פשטות, ענווה, ויותר מכל – בורא עולם.
 
ואם הדברים האלה לא ברשימת הדברים שאתם אמורים להרגיש, אתם לא מתעסקים עם ברסלב האמיתי בכלל, אפילו לא בכיוון, ולא משנה כמה פעמים תשמעו תוך כדי השיחה איתם את המילה 'רבינו'. זה לא ברסלב אם: זה מעצים את 'האמת של האדם' עצמו, עד כדי כך שהוא לא רק יותר חשוב ממך אלא אפילו מאלוקים והאמת לאמיתה. אם זה גורם לאנשים להיות עצובים ומדוכאים, וזה הופך להיות יותר מעניין ומורכב כשהמילה 'צדיק' או 'צדיקים' בכלל לא בלקסיקון שלהם. אם יש שם זלזול ועיוות, במקום לעודד אנשים לפתח קשר עם בורא עולם. אם זה מעצים את ה"כוחי ועוצם ידי" והגאווה והאמונה ש"אין עוד מלבדי ועצמי בעולם…"
 
הארגונים האלה מקדמים "מנטורים" ופותחים "סנדנאות" למיניהן כתשובה ומענה לכל בעיה, אז זה לא ברסלב אמיתי, כי ברסלב אמיתי זה לדעת שאפילו האדם הכי טוב, הכי קדוש, הכי יודע בכל העולם כולו הוא שום דבר בלי הקשר עם בורא עולם. בברסלב האמיתי אלוקים הוא המקור היחיד לכל השאלות ולכל הבעיות, נקודה.
 
לפעמים אנחנו מרגישים תקועים עם עצמנו, בעבודה ובצמיחה הרוחנית שלנו, עד שאנחנו מחפשים כל מיני 'תיקוני אינסטנט' וקיצורי דרך רוחניים מזויפים מתוך ייאוש, ולו רק כדי לזוז, להרגיש שעשינו משהו, שהשתנינו במקצת. אז זהו, שאין קיצורי דרך ואת העבודה צריך לעשות, ובדרך הנכונה והאמיתית, עם בורא עולם ובעזרת התפילה.
 
ואם זה קורה, אז השינוי המיוחל, הכי מדהים, חיובי ומלא שמחה, יופיע פתאום משום מקום והכל יבוא על מקומו. אבל המפתח לגישה הזו הוא להבין שלא אנחנו אלה שגורמים לדברים לזוז, אלא אלוקים. התפקיד שלנו הוא לרצות להיות טובים יותר ולהתפלל על זה, ואז לקבל בשמחה את מה שקורה איתנו בכל רגע, אפילו ממש עכשיו, כי כך בורא עולם רוצה שנהיה, זה מה שהוא רוצה מאיתנו.
 
בזמנים אלה של עקבא דמשיחא, לרע ניתנה הרשות לבלבל אותנו ולנסות למשוך אותנו מבורא עולם. הדרך היחידה לדעת מהי האמת לאמיתה היא בשעת  התבודדות (התפילה  האישית) בה נבקש מבורא עולם שיאיר לנו את הנשמה באור האמת שלו, כי היא היחידה שנחשבת באמת.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה