בתוך הערפל, שם האמת

בתוך ערפל ההתלבטויות והבחירות בחיינו, שם נמצאת האמת. שם נמצא מי שמוביל ואותנו עוזר לנו לעשות את הבחירות הנכונות בחיים!

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 06.04.21

בתוך ערפל ההתלבטויות
והבחירות בחיינו, שם נמצאת
האמת. שם נמצא מי שמוביל
ואותנו עוזר לנו לעשות את
הבחירות הנכונות בחיים!

רבי נחמן מברסלב הגדיר את הבחירה בצורה מאוד פשוטה, אבל עמוקה ביותר: חופש הבחירה איננו מושג מסתורי ומעורפל. אתה עושה את מה שברצונך לעשות, ואינך עושה את מה שאין ברצונך לעשות. (על פי דבריו מתוך ליקוטי מוהר"ן ח"ב, ק"י).

הדבר עליו עומד משפט זה הוא הרצון. ולא סתם רצון, אלא הרצון שלך – מה שאתה רוצה לעשות.

לכאורה מאוד פשוט, אבל בפועל זה לא כך. בחיי היומיום שלנו בכל שנייה ודקה אנחנו צריכים לבחור מהדברים הקטנים ביותר ועד הדברים הגדולים ביותר. אבל לא תמיד זה בדיוק מה שאנחנו רוצים. הרבה פעמים אנחנו, כביכול, מוותרים, 'מעגלים פינות' בגלל אילוצים כאלו ואחרים…

בנתיבי החיים לימדו אותנו שיש הבדל בין הרצוי למצוי, וזו טעות איומה!

כידוע, אדם לא נוקף אצבע למטה אם לא מכריזים עליו למעלה. הכל קבוע מראש…

אז מדוע אנחנו מסתבכים בשאלות כמו איך, כמה ומתי?

ברוך השם, למדתי מספריו הנפלאים של הרב ארוש שליט"א, שכל מה שקשור בבחירה תלוי בדבר אחד – באמונה.

אמונה פשוטה שהכל לטובה והכל זה לפי רצון השם.

כמה פעמים נסענו בכביש ונתקענו בפקק והתחלנו בהאשמות עצמיות-פנימיות כמו, למה נסעתי מכאן, או מדוע התעכבתי ולא יצאתי מהבית יותר מוקדם… אלו הרהורים שלא מרפים מכיוון שאנחנו חושבים בשיטת ה"כוחי ועוצם ידי". זאת לכאורה דוגמה פשוטה עם משמעות פחות כבדה, מאשר לקחת משכנתא בה נדרשת הבנה בעומק של הריביות – משתנות, קבועות וכדומה, וההשלכות הן לרוב לשנים רבות. ובכלל, יש אינספור דוגמאות משום שבכל החיים שלנו אנחנו בבחירה אחת גדולה – באיזו דרך לנסוע? מתי לצאת מהבית? לאיזה גן לרשום את הילדים? מה להכין לארוחת צהריים?

וזה מצחיק. אנחנו, כביכול, בוחרים הכל למעט את עצם היותנו בעולם הזה…

"שעל כורחך אתה נוצר, ועל כורחך אתה נולד, ועל כורחך אתה חי, ועל כורחך אתה מת, ועל כורחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא" (פרק ד, משנה כב).

איך יוצאים מזה?

הרבה פעמים אנחנו מעדיפים החלטה כזו או אחרת כי כך זה נראה לנו יותר כדאי, שאחרים יעשו את הבחירות בשבילנו. בדרך זו אנחנו יודעים שזה יותר בטוח וסומכים על מישהו שכבר מכיר ובקיא בתחום.

אז למה כשזה מגיע לחיים ממש – לסמוך על הצדיק שעוזר לנו להגיע לבחירות הנכונות, מסייע לנו ומראה לנו את הדרך הנכונה, להאמין באמונה שלמה בהשם – כאן אנחנו מחליטים 'לבחור', פתאום לסמוך על עצמי ועל כוחי ועוצם ידי?!?

שמעתי פעם מרב (שאינני זוכרת כרגע את שמו) שאמר באחד משיעוריו: "מסלול נשמה של יהודי הוא כמו GPS, גם אם טועים בדרך ולוקחים פנייה לא נכונה, הוא תמיד מחשב מסלול מחדש".

כל הבחירות בחיינו נועדו להביא אותנו אל התכלית שלנו בחיים, אל קרבת השם, לאמונה ולהכרה הבלעדית בו. יש מקרים בחיים בהם אנחנו בוחרים לא טוב, אבל אין ייאוש בעולם כלל! אומר לנו רבי נחמן מברסלב. אנחנו לא יודעים חשבונות שמים ויש מוצא לכל דבר – לעשות תשובה.

זה כל כך נוגע ומתקשר לחג השבועות, היום בו קוראים את מגילת רות. מה בעצם קרה שם? אז ככה: הכל התחיל בבחירתו של אלימלך לרדת מן הארץ אל מואב, והסתיים בבחירה של נעמי לחזור חזרה עם כלותיה, ובסופו של דבר, מסופר על בחירתה של רות המואבייה שבחרה להתגייר, ואמרה לנעמי: "עמך עמי ואלוקיך אלוקיי".

אנחנו לא יודעים באמת מהם חשבונות שמים – איך ומתי תצמח הישועה, כמו בסיפור של רות המואבייה ממנה יצא דוד המלך! אבל רואים את השתלשלות האירועים המדהימה. לא משנה באיזה מסלול משפחתו של אלימלך בחרה, השם סיבב את הדברים וכך, כביכול, נוצר מסלול מחדש. ולא רק, אלא כל שושלת בית דוד יצאה בעקבות אותה בחירה!

הבחירה הכי טובה היא להתבטל לרצון השם. לאחוז באמונה בכל דבר ודבר ותמיד לזכור, שיש דרך חזרה והיא התשובה: וידוי חרטה וקבלה לעתיד.

בימים האחרונים של ספירת העומר, רגע לפני ההיטהרות לפני מעמד הר סיני בו עמדו כל עם ישראל – גברים נשים וטף, וגם גויים שרצו לקבל את התורה אבל עמם לא רצה לקבל את התורה, והשם לא מחלק תורה ליחידים אך הבטיח "לבל יידח ממנו נידח", וגם לגרי הצדק השם מחשב מסלול מחדש ומביא אותם לעמנו הקדוש על מנת שיזכו בנשמה יהודיה טהורה.

זה הזמן לבחור ולהעריך את המעמד, הזמן והמקום בו אנו נמצאים, ולבחור בחירה אמיתית עם משמעות – לבחור בהשם הטוב והמטיב, ולעשות דברים גם בשבילו. שהרי, איזו נחת גדולה יותר יכולה להיות לאבא שרואה את ילדיו מסתדרים ואוהבים אחד את השני?

בחירה לא צריכה להיות כבדה והרת גורל. היא יכולה להיות פשוטה אבל משפיעה. לחייך אחד לשני, להאיר פנים, להיות יותר סבלניים, ללמד זכות, לבחור ולאהוב כל אחד מעם ישראל באמת!

ומצווה גוררת מצווה. זה הזמן לבחור דבר קטן עם משמעות עמוקה בשמים, ולהתקדם צעד צעד במסלול אל התכלית האמיתית שלנו בחיים.

השם נמצא עם כל אחד ואחד ומחכה שניעזר בו בכל ההתלבטויות והבחירות שלנו. רק צריך לשתף אותו, להתפלל, להתבודד ולהאמין.

יהי רצון שנזכה לבחור נכון, להיטהר ולחזור בתשובה שלמה ולאהוב אהבת חינם אמיתית כל אחד מעם ישראל! אמן ואמן!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רחל ח.

י' סיון התש"ע

5/23/2010

hariri100@walla.com כמו תמיד את מסבירה בכול כך פשטות עם כול כך הרבה עומק-מקסים!!!

2. רחל ח.

י' סיון התש"ע

5/23/2010

כמו תמיד את מסבירה בכול כך פשטות עם כול כך הרבה עומק-מקסים!!!

3. אסתי

ז' סיון התש"ע

5/20/2010

את מדהימה! הגרוש……….. מי שיודע איזו בחירה עשית באמת! רוצה רק לקרוא שוב ושוב את המאמר שלך ולהדבק ממך. אני מאחלת לך שתצליחי להשפיע מהאור שלך לכולם! ה’ אוהב אותך ונהנה מאד מאד מהבחירות שלך!! חזקי ואמצי. אני אוהבת אותך ומתרגשת מאד מאד בשבילך ואתך. את אישה ג ד ו ל ה.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה