גשמים מצמיחים

הרגעים בהם נדמה לנו שהעולם מתרסק מתחת לרגלינו, הם הרגעים שישגרו אותנו לסטרטוספרה הרוחנית הבאה. "גשמים מצמיחים", עוד מושג זוכה פרס נובל של רחלי רקלס.

3 דק' קריאה

רחלי רקלס

פורסם בתאריך 17.03.21

אני כל כך עצובה שהחורף נגמר. מזג האוויר השנה היה מוזר, שונה ומאוד לא רגיל. פעם המעלות היו למעלה, פעם למטה, פעם אובך, פעם מחנק… משהו מטורף והרשימה עוד ארוכה.

 

מזג האוויר הקר עשה לי טוב, מאוד טוב. ומצד שני, אני מאוד מאוד שמחה שהילדים יכולים לשחק בחוץ במקום לריב כל אחר הצהריים בבית, במיוחד בימים אלה כשהניקיונות של פסח בעיצומם ופסח עצמו כבר נושף בעורף. והחלק הזה כמובן לא הכי כייפי. ובכל זאת, אני עדיין מתגעגעת לערפל והשמים האפורים שלי…

 

במאמר עשבים שוטים כתבתי שלגשמים בארצנו המקסימה יש כוחות גדילה קסומים. בעונת החורף אנחנו זוכים לכמות הגשמים שאנו זקוקים לה, עד לשנה הבאה. השנה באמת חווינו כמויות נפלאות של גשמים, אם כי לא בכל הארץ אבל ברובה. לכן אנחנו מתפללים ומקווים לגשמים טובים ומרובים.

 

כמי שגדלה במיאמי, ההערכה שלי לימים אפורים ולגשם היא גדולה מאוד. בעלי, שגדל בשיקאגו, לא מבין מה החידוש בשמים אפורים, קור והרבה גשם. הוא לא מחכה בציפייה לברד או לשלג כמוני. אולי משהו לא בסדר איתו?…

 

אז באותו יום נחתה עלי ההבנה המתוקה והנפלאה. מצאתי את עצמי תוהה ביני לבין עצמי למה הקב"ה בחר בחורף כעונת הגשמים, עונת השפע הפורה. בימות החורף אנחנו לא רואים הרבה את השמש בשמים והטמפרטורות נמוכות. אתם ממש לא חושבים שזה לא הזמן שיכול לתרום לצמיחת העצים והפרחים, נכון? מה, זה לא יישמע יותר הגיוני שהקיץ הוא עונת השפע, עם הימים הארוכים שלו, שמש עליזה ושמים בהירים?

 

אבל הנה מכת הברק – התקופות הקודרות והאפורות (יש מי שיאמר השחורות) בחיינו הן הזמנים של הצמיחה הטובה ביותר! הזמנים בהם אנו לחוצים, כשהחיים לא ממש זורמים כמו שאנחנו רוצים, כשאנחנו לא מרגישים טוב, כשאנחנו נכשלים במבחני החיים – אחד אחרי השני, כל אלה הם רגעי צמיחה והתעלות!

 

אנחנו, פשוט, לא רואים את ההשלכות והאפקטים של ימים אלה עדיין על חיינו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

קצת לשמוח

להישאר מעל הכל

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

שר בגשם

להתהלך יחידי בשוק

לא ביום אחד

להזיז את הגבינה
השם אמר לי

חברתי התפילה
לא נשאר כלום, רק התפילה
הדבר הכי טוב שקרה לך

 

צמיחה היא תהליך לא קל, זו הסיבה שהכרנו את המושג "כאבים מצמיחים". ואני, כמו שכבר הספקתם להכיר אותי, אוהבת להמציא מושגים ורעיונות שיכניסו אותי לרשימת המועמדים לקבלת פרס נובל וכך, מתוך החורף היפה שלנו, הגעתי למושג המדהים "גשמים מצמיחים".

 

בארצנו המקסימה והקטנה הגשמים לרוב מגיעים בזמנם, בתקופת החורף, ומזג האוויר בעקבות זאת די ידידותי, כשהשפעות למיניהן משתוללות והשמש שוקעת בשעה ארבע. הקב"ה רוצה להזכיר לנו שזמני צמיחה וגדילה לא מתרחשים כשהשמש זורחת ופרפרים מתעופפים לנו מסביב לראש. הם קורים עם כאבי לב והרבה טעויות.

 

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שבזמנים בהם אנחנו מרגישים התרחקות, אלה למעשה זמני הצמיחה שלנו. מה שאנחנו מקבלים כעמידה מאחור או הליכה אחורנית ברוחניות שלנו, זה בעצם נכס רוחני אדיר שמוביל אותנו לשלב הבא. הסיבה שדברים נראים חשוכים, היא בגלל שבתחתית השלב הגבוה הזה האור והתובנות נסתרים מאיתנו.

 

לכן, אל תתייאשו לעולם! ברגעים בהם אנחנו חושבים שהעולם מתרסק לנו מתחת לרגליים, הם למעשה הרגעים שישגרו אותנו לסטרטוספרה הרוחנית הבאה. תהיו שמחים בזמנים האלה הכי שאתם יכולים. אני יודעת שזה קשה, ופעמים רבות זה כמעט בלתי אפשרי אפילו להעלות חיוך על הפנים ברגעי הצמיחה והגדילה המוסתרים הללו.

 

לכן זו סיבה מספיק טובה להפעיל את שריר האמונה שלנו, להכריח את עצמנו להיות שמחים ולהודות! כי בינינו, איזו אלטרנטיבה כבר יש לנו – להיות אומללים??? בכל מקרה, עם הניסיון והקושי נצטרך להתמודד וזה גם יכאב, אז שווה לנסות, לטובתנו, כי לפחות ננסה לעבוד על מידת האמונה והביטחון שלנו בבורא עולם. וזה הישג אדיר לכשעצמו.

 

רבי נחמן אומר שהשמחה היא בחירה. ואנחנו חייבים לבחור להיות בשמחה. והוא כל כך צודק. זהו טבע האדם למשוך את עצמו לעצבות ולהתלונן. אז אם אנחנו רוצים להיות שמחים, אנחנו חייבים להתגבר על הטבע!

 

ואיך עושים את זה? כמובן, כשנפנה לאבא שבשמים ונבקש ממנו, ורק ממנו, שיעזור לנו. ובעזרתו המתוקה, הגשמים המצמיחים שלנו יהיו הרבה יותר נסבלים ועם ברכתו הרבה נראה תוצאות בקרוב ולא בזמן הרחוק.

 

טיפ נוסף – שמעו את הדיסק משנה-החיים של הרב שלום ארוש – כשטוב לך תשמח, שמעניק לכם ארגז כלים לימים של אתגרים וקשיים, לימים מלאי גשמים מצמיחים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה