האלף-בית של רבי נחמן

האלף-בית של רבי נחמן יכול, וזה בלי הגזמה, להציל לנו את החיים ולשמש כלי אדיר להתפתחות שלנו בכל תחום. תראו מה ילד בגיל שש יכול לעשות!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

את ספר המידות רבי נחמן כתב כשהיה רק בן… שש!
 
אם יצא לכם לקרוא את הספר, אתם בטח יודעים על איזה ספר מדהים אני מדבר. אם לא, זה הזמן לרכוש את אחד הספרים שיעשו לכם את החיים ואת הספרייה הביתית. כל מילה בספר הזה, שנקרא גם 'ספר האלף בית' בפי חסידי ברסלב, מקורה בספרי הקודש של עם ישראל – התורה, הגמרא, דברי חז"ל ועוד. חסידי ברסלב רבים נוהגים לסיים את הספר כל חודש, ואם תשאלו כל ילד בחסידות על ספר המידות תופתעו לשמוע איך הם האלה מצטטים חלקים ממנו בעל פה.
 
אז מה כל כך חיוני בספר הזה? בלי הגזמה, הוא יכול להציל לכם את החיים. או לפחות, זה ספר שיכול לשמש לכם כלי אדיר להתפתחות שלכם בכל תחומי החיים. איך?
 
נניח שאתם מאותם אנשים שסובלים מקשיים חברתיים, אתם מרגישים שלא אוהבים אתכם. אל תנסו לכפות את עצמכם על אף אחד, כי זה ממש לא יעזור. אלא, ישמו את העצה של רבי נחמן מברסלב מספר המידות: "מי שמתפלל על ישראל במסירות נפש, הכל אוהבים אותו". רבי נחמן, למעשה, מראה לנו שאין לנו מספיק אהבה ללא תנאים לעם ישראל, כי אנחנו לא מתפללים על עם ישראל עם כוונות אמיתיות.
 
מתי הייתה הפעם האחרונה שרצתם לשדה או נכנסתם לחדר לבד והתפללתם מכל הלב ובכנות על מישהו אחר, ולא רק על עצמכם? תופתעו לגלות, וזה בדוק, כי כאשר אתם מתפללים בכנות ובכוונה על אנשים אחרים, אתם תהיו אנשים שכיף לאהוב אותם.
 
בתפילה האישית שלנו (ההתבודדות, כלשון רבי נחמן) אנחנו צריכים להקדיש חלק בו נתפלל על עם ישראל. רק תחשבו על כל האנשים שחולים, הילדים שסובלים או חולים בכל מיני מחלות סופניות, השם ישמור את כל עמו ישראל, על כל האיומים שיש לנו מכל הגבולות, על האנטישמיות שמתעצמת בכל רחבי העולם ועל השונאים מבית. יש לנו מספיק סיבות להתפלל על עם ישראל, לבקש מבורא עולם אמונה ואהבת ישראל לא רק לעצמנו, אלא בשביל כולם. כמה רווקים ורווקות ישנם? האם זו לא סיבה מספיק טובה להתפלל בשביל הזולת? התפילה על אחרים פותחת שערי שמים, שערי רחמים וחסדים שאנחנו כל כך צריכים, במיוחד בתקופה זו של שלושת השבועות.
 
ולמה זה כל כך חשוב? מכיוון שהיום כולם רוצים להיות חכמים גדולים, מרגישים שהם מעל כולם, וזה כמובן פתח עצום לאחד העוונות הנוראים ממנו שאנו סובלים כבר אלפי שנים – לשון הרע שמובילה לשנאת חינם, לפירוד, מחלוקות ומה לא?!? ואז מתחילות הבעיות. אלה שנוהגים לדבר לשון הרע, לרכל ולהפריד בדיבורים שלהם בין אנשים סובלים מבעיות וקשיים איומים. רבי נחמן מזהיר מדבר נורא זה, שאף הוא כתוב בספר המידות, ואזהרה זו מספיק חזקה כדי לגרום לכל בר דעת ששערותיו יסמרו: "המספר לשון הרע, הקדוש-ברוך-הוא אומר לשר של גיהינום: 'אני עליו מלמעלה ואתה עליו מלמטה'". מבהיל!
 
אנשים לא פעם מגלגלים את עיניהם בצדקות עצמית ונאנחים, 'אלוקים, למה זה מגיע לי?' אולי זה בגלל שנתנו דרור ללשון החמקמקה והחלקלקה שלהם? ברגע שאדם מדבר לשון הרע, הדברים הראשונים שייפגעו אצלו הם הבריאות והפרנסה. במימד הרוחני, אנשים עם לשון חמקמקה וחלקלקה מאבדים את הרצון והחשק להתפתח ברוחניות, עד שכמעט הופכים, חלילה, לכופרים. קיצוני מדי? אלה הם דברי רבי נחמן בספר המידות: "לשון הרע, אין אומרו, עד שכופר בעיקר וחוטא בשמים ובארץ".
 
והעצה היעוצה? ללמוד כל יום בספרו של ה"חפץ חיים" – שמירת הלשון. אהבת ישראל, אהבת עצמנו, כל שכן אהבת הבורא – אלו אהבות שזוכים בהן רק מתוך דיבורים טובים, דיבורים שמגלים את הנקודות הטובות בנו ובאחרים.
 
"כשאין אהבה בין בני אדם, על ידי זה הם הולכי רכיל, ועל ידי רכילות באים לליצנות, ועל ידי ליצנות הם דוברים שקר" – רבי נחמן, ספר המידות.
 
אהבת ישראל היא תנאי הכרחי להתעלות בכל דבר שאנו רוצים. כן, אהבה ללא תנאים לכל יהודי באשר הוא.
 
"על ידי שתבקש מה' יתברך שייתן לך אהבה, על ידי זה יכסה הקדוש-ברוך-הוא פשעיך"!
 
בואו נעצור את זה כאן ועכשיו, את הלשונות החלקלקות שדוברות רע על אנשים, קבוצות ואפילו יחידים, ונתחיל להשתמש באיבר שבורא עולם נתן לנו – הלשון – למטרות קדושות ונעלות – לתפילות, לדבר על הנקודות הטובות שיש בנו ובסובבים אותנו, לעורר רחמים בדיבורים שלנו שבורא עולם יגאל אותנו בלי שום ירייה או טיל אחד! דיסקים של אמונה מנטרלים את הטילים של האויב, ספרי מוסר והתחזקות מונעים פעולות טרור.
 
ו"כשישראל באחדות – האומות מתפחדין מהם"! רבי נחמן (שם).

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה