החלטות מתישות

ניסיתם פעם לקבל החלטות? אם כן, אתם בוודאי יודעים שזה בין הדברים הכי קשים שאדם עושה בחייו. דב בער הלוי על החלטות מתישות והאדריכל הגדול.

3 דק' קריאה

דב בער הלוי

פורסם בתאריך 04.04.21

כל מה שיש לנו – הכל הוא מתנה מבורא עולם שבורא שנותן, שלוקח בחזרה, ומעריך מחדש את כל השפע בעולם הזה. אנחנו לא עושים שוב דבר מעצמנו. אלה דברים שבאים ישירות מתוך "שער הביטחון" של רבינו בחיי אבן פקודי בספרו חובות הלבבות. לא אנחנו המפרנסים, הקב"ה מפרנס אותנו.

 

איך יכול להיות?

 

אני עובד קשה למחייתי. עשיתי הרבה כדי להשיג את ההצלחה שאני רוצה בעולם הזה. איך פתאום אומרים לי ששום דבר מזה לא שלי? ואיך הקב"ה מחליט מהי הצלחה בעולם שמבוסס על פעולות ומעשים של בני האדם?

 

יצירת השפע שמאפשרת לנו להרוויח את הפרנסה שלנו, באה מיוזמה והעזה, פרויקטים ותהליכים שנוצרים עם החלטה גדולה אחת שנעשתה על ידי אדם בעל כוח ועוצמה. רובנו משתמשים בשרטוטים, נתונים ובגרף צבעוני מתוכנת הפאוור פוינט, כדי להוביל את ההחלטות שאנחנו מקבלים. זו הסיבה שאנחנו מניחים שלאנשים בעלי כוח והשפעה גדולה יותר יש גישה למידע גדול וטוב יותר, מה שמסייע להם להגיע ולקבל החלטה בצורה הרבה יותר קלה.

 

אבל הנה המכשול.

 

בעוד שכל החלטה יכולה להתקבל על ידי עובדות גרידא, ההחלטה החשובה מכולן מתקבלת מתוך מכלול של חוקים וכללים שונים. כשההחלטות מגיעות לטופ, יותר מנתחים חכמים ומתוחכמים עם מאגר נתונים גדול, באופן בלתי נמנע, מסננים את רוב האפשרויות ומסמנים את ההחלטה הסופית עם מקסימום 2 או 3 אפשרויות נוספות בצד, לכן זה שיושב בראש הסולם מכריע את הדין. ועל פי הנתונים, כל האופציות הללו הן באמת טובות, כל אחת מהן יכולה להשיג את המטרה. אבל ישנה אחת עיקרית. בכל אופן, במידה וההחלטה הייתה שגויה היושב בראש הסולם יינזף כהוגן בגלל שלא הלך על אופציה אחרת, כי כולם יטענו פתאום ש"היא הייתה טובה יותר".

 

בסוף הדרך, כל החוקרים בעולם יכולים לומר לכם איזו דרך היא הטובה ביותר לצעוד בה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

מה תשתה, קפה אות תה?

יוצאת לדרך חלקה

כאן מכבדים החלטות

רק החלטה אחת

ההחלטה שלך

מי ינצח?

הזכות לבחור

ברוכים הבאים לזירה הלוהטת

קוצים או פרחים?

שאלה של בחירה

 

אדם אחד יכול לקבל החלטה אחת שתשפיע על מיליוני עובדים ומאות מיליוני אנשים. היכולת האנושית לעבד, לארגן, ולנתח את העובדות מוצתה עד תום. עכשיו הגיע הזמן לקבל החלטה.

 

הוא חייב ללכת על זה עם הרבה אומץ.

 

הוא מנהיג, הרי לשם ביצוע עבודה זו קיבלו אותו לעבודה, נכון?

 

הקול הפנימי, תחושת בטן, אלה דברים שינחו אותו, בנוסף לנתונים הרבים שהוא אסף כדי להצדיק את החכמה העומדת מאחורי ההחלטה שלו.

 

מי נתן לו את ההרגשה הזו? את האומץ? מי שם מחשבות בראשו של האדם הזה? מי יכול ליצור אינסטינקט כל כך עוצמתי כך שהצעד הבא מרגיש בהיר בצורה מושלמת?

 

"פלגי מים, לב מלך ביד ה', על כל אשר יחפוץ יטנו" (משלי כא, א).

 

אנשי המכירות הטובים ביותר בעולם יודעים את האמת בכל הקשור לקבלת החלטות. אנחנו מקבלים החלטה לפי הרגש ומשתמשי בהיגיון כדי להצדיק אותה. ואם כך, כל מה שיש לנו מגיע מ"אינסטינקט מלכים", אינסטינקט שבא מבורא עולם.

 

מה יגרום לבנו של עורך דין לעזוב את האוניברסיטה היוקרתית בה הוא לומד ולנסוע למקסיקו הרחוקה ולהקים שם עסק, בפרט אחרי שהעסק הקודם שלו קרס? זה מצריך מהבן האדם הרגשת שכנוע עצומה. ומהיכן מגיעה ההרגשה הזו?

 

ארבעים שנה אחרי, הקול הפנימי הזה מעסיק למעלה מ-120,000 אנשים! הוא גם יצר לא מעט אנשים עשירים שדרכו שמגדילים את ערך השוק, שעכשיו עומד על למעלה מחצי טריליון דולר, והמוצרים שלו מפרנסים מיליארדי אנשים בשני העשורים האחרונים.

 

האינסטינקט שהוביל את ביל גייטס להקים את מייקרוסופט תורם לפרנסתו של כמעט כל אחד מאיתנו. מי שנתן אינסטינקט כזה עוצמתי לעשות דבר שאף אחד לא היה חולם עליו – הוא האדריכל של ההחלטה הזו.

 

כמה עוד אנשים כמו ביל גייטס קיבלו החלטות מתישות כאלה שהיו מבוססות על ה"אינסטינקטים" שלהם? כמה עוד אנחנו חייבים לאדריכל של הכל?

 

זו דרכו של בורא עולם – עובד בנגלה ובנסתר ביחד. נותן לנו הכל, כולל הכל, מאוצר מתנת חינם.

 

תגידו תודה לאדריכל של ההחלטות, של מי שעוזר לנו לעשות את אחד הדברים הכי גדולים וקשים שבני אדם יכולים לעשות – לקבל החלטות.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה