היופי שבפשטות

באותו יום התלמידים העתיקו במבחן, המוכר צעק עלי ואמר לי שהוא לא אשתי או החברים שלי, והחור שבקיר בלע לי את הכרטיס. באותו יום הכרתי את היופי שבפשטות.

3 דק' קריאה

דוד פרלו

פורסם בתאריך 05.04.21

התלמידים הציצו, התלחשו ביניהם. העיניים שלהם היו מתוזזות – בוחנות את הסביבה, ימינה ושמאלה ולכיוון שלי. התשובות שורבטו. התלמידים שלי פשוט רימו במבחן שהיה להם היום. אחרי עבודה קשה והרבה שעות השקעה להפוך אותם לכיתה מתקדמת וטובה, הכל התפרק לי מול העיניים.
 
כשיום העבודה הסתיים הייתי בדאון, כבר לא האמנתי בעצמי. בדרך הביתה נזכרתי שאשתי ביקשה משהו. היא שלחה את הנעליים שלה לתיקון וביקשה ממני שאביא אותן כשאחזור. משהו באוויר נהיה קצת יותר טוב. נזכרתי בספר המחכים והמעניין של הרב שלום ארוש – בגן  החכמה.
 
בסיפור המעשייה הקלאסי, מעשה מחכם ותם של רבי  נחמן מברסלב, מסופר על סנדלר תם פשוט, אך גם מאוד אינטליגנט. התם, למרות שלא היה כזה מוכשר, עבד קשה מאוד כדי להכין את הנעליים. וגם כשסיים סוף סוף זוג נעליים, הוא גילה שהן לא היו טובות ויפות כמו של המתחרים. הנעליים שלו היו, משום מה, תמיד משולשות. אבל הוא לא התאכזב, גם לא כעס ולא הצטער. הוא הבין שזה התוצר שהוא יכול להגיע אליו, זה מה שבורא עולם רוצה וזו סיבה טובה לכך שהנעל המשולשת טובה. החכם, לעומתו, הוא אדם מאוד מאוד חכם שקולט מהר מאוד את החכמה שבכל דבר שהוא לומד או עוסק בו. הוא גם מאוד מוצלח ונחשב. אבל נקודת החולשה שלו היא, שלמרות שהוא מצליח בכל מה שהוא עושה הוא אף פעם לא מרוצה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
פשיטות. חד וחלק.
אתה פשוט  נפלא
אל תחפשו את ההיגיון
 
כמה פעמים זה קורה לנו בחיים? אנחנו מוציאים ציון טוב במבחן, נניח 99, ועל מה אנחנו מתמקדים? על נקודה אחת! שלא קיבלנו. מהר מאוד אנחנו שוכחים כמה קשה עבדנו ולמדנו למבחן הזה. זה לא משנה שקיבלנו ציון טוב, שום נקודה שהצטברה בסכום הכולל. כלום. והראייה הזו פוגעת לנו בכל תחומי החיים – בזוגיות, בחינוך  הילדים, בבריאות ובעבודה. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו בסיפור המעשה הזה שאנחנו צריכים להתמקד בפשטות ובמתיקות רק בטוב.
 
באותו יום שהלכתי לסנדלר המשכתי גם לחנות לתיקון מכשירי חשמל. זה היה ביום שישי, ארבע שעות לפני כניסת שבת. כשנכנסתי לחנות שאלתי את בעל החנות אם הם תיקנו לנו את הטלפון. האיש אמר לי שעדיין לא. זה היה אחרי שהם התקשרו אלינו ואמרו לנו שהטלפון מוכן ואני הייתי שם כבר שלוש פעמים באותו שבוע. בעל החנות ראה את האכזבה שהייתה לי על הפנים ומיד פתח בנאום תוכחה, "אני לא אשתך! ואני לא החברים שלך! זאת לא הבעיה שלי!"…
 
זה היה מבחן כעס גדול מאוד בשבילי, אבל מהר מאוד התאפסתי על עצמי, העדפתי לשמוע את הקול הפנימי שהזכיר לי את הסיפור על החכם והתם של רבי נחמן ושזה מה שהשם רוצה. הוא רוצה לבחון את מידת הסבלנות שלי. עשר דקות לאחר מכן הלכתי לכספומט למשוך קצת מזומנים ו… המכונה עם החור בקיר פשוט בלעה לי את הכרטיס!
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
הוא  שם!
שימו את ההיגיון בצד
 
באימונים בסיסיים החיילים מתמודדים עם אתגרים שאמורים להוביל אותם עוד שלב אחד קדימה. חלקם מהירים בצורה מדהימה, וחלקם מיומנים בלירות ולקלוע למטרה. אבל הרבה פעמים לאנשים יכולה להיות נטייה לרצות יותר ממה שיש להם וממה שהם יכולים, למרות שזה יהיה על חשבון שאר הקבוצה. אני נזכר בחייל אחד מהיחידה שלנו שלא היה שמח ותמיד התלונן. 'אני חזק, אני חכם יותר מהקצין, אני ואני…' המוטיבציה של כולנו בגללו הייתה ברצפה. היינו צריכים לעבוד קשה יותר. היה לו תפקיד חשוב מאוד ביחידה בתור מקלען. לא לכל אחד יש את הכוח והיכולת לירות תוך כדי ריצה. אבל הוא החליט לעזוב את היחיד לטובת יחידה מובחרת יותר, עם הערכה והרבה כבוד מכל העולם, כפי שאהב. שום דבר לא היה טוב בשבילו.
 
לפעמים בחיים אנחנו מתמודדים עם קשיים ומצבים שאנחנו לא רוצים, אבל אנחנו צריכים להיות כמו התם. כשנבין שהמצב או הניסיון שאנו מקבלים הוא בהשגחה הפרטית והמדויקת של בורא עולם עלינו, וניישם את העקרונות היפים שהרב שלום ארוש מציג בספרו משנה-החיים – בגן  האמונה: שהכל טובה, הכל מהשם ויש כאן מסר בשבילנו, רק אז נוכל לקבל את המצב/ניסיון ולהצליח בן. אבל, אסור לנו לשכוח שגם כשהולך לנו והכל טוב – הכל נזקף לזכותו של בורא עולם ולא נפסיק להודות לו.
 
הרב אליעזר רפאל ברוידא כותב בספרו 'הנתיב אל השלווה' (בשפה האנגלית) את דברי רבי נחמן: אדם חייב לחפש שלום בחברו ובעצמו. שלום פנימי משמעו, שאדם לא עושה הבדל בין אירועי חייו – בין אם הם טובים ובין אם לא, אלא מבין ורואה את ידו של הבורא בכל מה שקורה לו ואיתו.
 
ברגע שנשליך  את השכל הצידה, נצליח ללמוד ולהבין את המסר האמיתי בכל מה שקורה לנו. בעזרת התפילה  האישית נצליח לראות את החכמה שבכל דבר, וזה יעזור לנו להתחיל מחדש, רעננים ושמחים שוב ושוב. כי אנחנו חייבים לראות את הטוב בכל מה שאנחנו עושים. זה היופי שבפשטות.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה