הסוד נמצא אצלנו

יוצרי הסרט הרגישו שהם "גילו את אמריקה" לעולם, אך בעצם, לנו, היהודים, "אמריקה", הייתה ידועה כבר ממזמן. ב"הסוד" גיליתי את התורות של רבי נחמן מברסלב ואת רבי שמעון בר יוחאי.

4 דק' קריאה

א. אפרת

פורסם בתאריך 06.04.21

יוצרי הסרט הרגישו שהם "גילו את
אמריקה" לעולם, אך בעצם, לנו,
היהודים, "אמריקה", הייתה ידועה כבר
ממזמן.  ב"הסוד" גיליתי את התורות של
רבי נחמן מברסלב ואת רבי שמעון בר
יוחאי.  
 
 
התלמידים בכיתה שלי מאוד התלהבו מהסרט "הסוד". הם אמרו לי שאני חייבת לראות אותו. והם לא היחידים שחושבים כך. בסרט "הסוד" הגיעו לצפות לפחות כמה מאות, מדי שבוע, ורק בישראל. גם הספר "הסוד", שנעשה על פי הסרט, נמכר בהמוני עותקים ברחבי העולם, ואף בישראל נרשמה מהומה רבתי בעקבותיו. אתרי אינטרנט, פורומים, וכתבות אינספור נעשו אודותיו.
 
הרעיון המרכזי של הסוד הוא כוח המחשבה והדמיון. לטענת יוצרי הסרט, על ידי מחשבה חיובית ניתן לגרור מציאות חיובית, תמיד. עוד הם טוענים, שזהו סוד שהתגלה רק לאחרונה. אנשים רבים, ביניהם גם יהודים, החלו לפתע לגלות תקווה, ודרך להאמין בעצמם ולהצליח בחיים, וזה היה  סוד הצלחתו של "הסוד".
 
אך האם באמת מדובר בכזה סוד גדול שלא ידענו עליו קודם לכן?!
 
שלא כמנהגי, החלטתי לצפות בסרט גם אני, באיחור מה, לראות על מה ולמה המהומה.
 
התיישבתי מול הסרט, שחזר על עצמו בוריאציות שונות החל מהדקה הראשונה ועד לאחר סוף 92 הדקות הארוכות. והאמת, שלא הצלחתי להחזיק יותר משתי דקות, מבלי שהבנתי משהו חשוב.
 
הבנתי שזה ממש לא סוד. שכל האמור בסרט היה ידוע לנו, היהודים, עוד מלפני מאות בשנים.
 
נזכרתי בסיפור על היהודי החביב שחלם שמחכה לו אוצר מעבר לים ונסע לחפשו שם, ורק לאחר שחזר לביתו, מאוכזב, בידיים ריקות, גילה את האוצר שהיה מוחבא בעצם – בתוך ביתו.
 
יוצרי הסרט הרגישו שהם "גילו את אמריקה" לעולם, אך בעצם, לנו, היהודים, "אמריקה", הייתה ידועה כבר ממזמן. כמעט כל הרעיונות שבסרט מושתתים על ערכי היהדות והקבלה – כוח הדמיון, כוח המחשבה, והיכולת לשנות מציאות. בתוך הסרט גיליתי את התורות של רבי נחמן מברסלב, את רבי שמעון בר יוחאי ועוד.  אפילו יוצרי הסרט הודו שהסוד של הסרט לקוח מתורת הנסתר של היהודים ו"הקבלה". אבל אנחנו, עוד לא השכלנו להבין שכל הסודות של העולם נמצאים אצלנו, ואנחנו מחפשים את האוצר מעבר לים, כשהוא בעצם נמצא אצלנו, בתורה שלנו, בכתבי חז"ל, ואצל כל אחד ואחד מאיתנו.
 
נתמקד ברבי נחמן מברסלב כדי להבין ש"הסוד" המדובר שהרעיש עולם שלם היה אצלנו כל הזמן:
 
דמיון מודרך – רבי נחמן מדבר על כוחו של הדמיון לברוא מציאות ואומר לנו שאם אנחנו רוצים משהו, נדמיין אותו לפרטי פרטיו והוא יתגשם לנו. הוא בעצם הראשון שדיבר איתנו על "דמיון מודרך". הוא ידע את "הסוד", עוד בטרם ידעו שהוא סוד.
 
חשיבה חיובית – מחשבה חיובית על אדם מסוים או על עצמך, הופכת את האדם ליותר טוב בפועל, ממש, ומוציאה אותו מכף חובה לכף זכות, וכל זאת רק בכוח המחשבה בלבד. העולם קורא לזה "חשיבה חיובית", אנחנו קוראים לזה "תורת אזמרה".
 
או ההמלצה של רבינו שבראש השנה ובכלל כל השנה, אדם צריך לחשוב במחשבתו רק טוב – כי מחשבה בוראת מציאות – "בראש השנה צריכין להיות חכם, שישמור מחשבתו, שיחשוב רק מחשבות טובות, שייטיב השם יתברך עמנו וייתן לנו שנה טובה".
 
אפשר לתת עוד המון דוגמאות רק מתורותיו של רבי נחמן כדי להראות שהסוד נמצא אצלנו, אבל נראה לי שמי שיש לו עיניים פקוחות רואה את זה כל הזמן.
 
וכמו שאמרה לי השבוע מישהי, בעלת תשובה: "בכל התרבויות אנשים מכבדים ומייקרים את המורשת שלהם, למרות שהיא לא שווה הרבה, ורק אצלנו – ביהדות, ששם נמצא הסוד והיופי של כל העולם, אנשים מרגישים שזה פרימיטיבי ומזלזלים במתנה היקרה שקיבלנו, באוצר שלנו".
 
ואכן, הלוואי שהיא לא הייתה צודקת. אבל זוהי הגלות, זוהי ההסתרה של ה’ בדור שלנו, שיש לנו כל כך הרבה יופי גלום אצלנו, ואנחנו לא מצליחים לראות אותו, בגלל חשכת הגלות. ועל זה צריך להתפלל, בפרט בימים אלו, שה’ יאיר עינינו ונזכה לראות את יופי התורה באמת, הניצוץ האלוקי שבתוכנו, לדעת את ה’.
 
רבי שמעון בר יוחאי גילה מאות שנים לפני שנולדו – האנשים שחשבו להמציא את פצצת האטום – שהמלחמה האחרונה תהיה בת 12 דקות ותהיה מסוגלת להשמיד את העולם. אף אחד לא התייחס לתגלית שלו ברצינות, עד לשנים האחרונות, עת גילו את פצצת האטום. חז"ל ידעו את מולד הירח בדיוק של אלפית השנייה, דבר שהוכח מדעית רק ממש לאחרונה, ידענו לפני כולם את מספר היבשות, ידענו שהעולם הוא עגול, ואפילו גילינו את אמריקה עוד הרבה לפני שאמריקה גילתה את עצמה (לא מאמינים? תסתכלו בגמרא).
 
אבל לנו זה לא מספיק, אנחנו עדיין מחפשים את עצמנו בשדות זרים, לא מאמינים שהכל נמצא אצלנו. אנחנו עדיין רוצים להיות אמריקה כי באנגלית זה תמיד נשמע לנו יותר טוב.
 
לשיעור האחרון עם התלמידים שלי, שלא זכו עדיין לטעום טעם תורה ומצוות, הכנתי להם הפתעה. הקרנתי להם את הסרט "הסוד" שהם כל כך דיברו עליו. אבל זו הייתה רק "הרמה להנחתה". בסיומו של הסרט (שהם התייאשו ממנו עוד הרבה לפני שנגמר) נתתי להם טעימה והראיתי להם איך כל הסודות של הסרט, והסודות של העולם כולו – נמצאים ביהדות. סיכמתי ואמרתי להם שיזכרו תמיד שיש להם אוצר של ממש – וכל מה שהעולם גילה וכל מה שהוא עוד יגלה – הכל נמצא עוד מימים ימימה – אצלנו בידיים.
 
בכנס של נוירולוגים מכל העולם, שהתקיים בארצות הברית, נידונה התופעה של התעלפויות שמתרחשות בשעות הבוקר, מיד לאחר הקימה מן השינה. פרופסורית אחת מצטיינת בתחום הנוירולוגיה, נשאה נאום ארוך, שבו פירטה את תוצאות המחקר רב השנים שערכה בסוגיה זו. היא אמרה שלאחר כל המחקרים, היא הגיעה למסקנה, שההתעלפויות נגרמות כתוצאה מן המעבר החד שבין שכיבה לעמידה. היא אמרה, שלוקח לדם 12 שניות, להגיע מן הרגליים אל המוח. כאשר מתבצעת קימה מהירה, הדם "נזרק" למוח במהירות רבה מידי, והוא מגיב בתגובת שרשרת שגורמת להתעלפות. היא הציעה לכל אדם, גם אם אינו נוטה להתעלף, שלאחר קומו משנתו ישב על המיטה, יספור לאט עד 12 ורק אז יקום.

הנאום זכה למחיאות כפיים ולתגובות נלהבות.

ואז קם פרופסור יהודי, שומר מצוות, וביקש את רשות הדיבור.

 
וכך אמר: אצלנו היהודים, לא קמים מן המיטה בפעם אחת. יש לנו מנהג עתיק, בן אלפי שנים, לומר תפילת הודיה מיוחדת לבורא עולם, על שזכינו להתעורר בבוקר בריאים ושלמים. התפילה הזאת נאמרת במיטה, בישיבה, מיד כשמתעוררים. יש בה 12 מילים, ואורך לומר אותה, לאט ובכוונה, שתיים עשרה שניות… בדיוק שתיים עשרה שניות.

וכאן הוא קרא לאט ובהטעמה את "מודה אני": "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך", ואף תרגם, כדי שכולם יבינו. שוב רעש האולם ממחיאות כפיים סוערות. הפעם נועדו מחיאות הכפיים לריבונו של עולם.

 
הרצאה מרתקת מאת הרב זמיר כהן על הסרט "הסוד"
 
 
* * *
גולשים המעוניינים לשתף אותנו ביומן אישי – סיפורים עם התבוננות, אנא שלחו אלינו מאמרים לכתובת ilanit@breslev.co.il.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה