העוצמה הפנימית שלך

ניגון, שאלות מכוונת, בכי וזעקה, בקשות, הודיה, תפילות ועוד - הן חלק מן השיטות בהן משתמשים בהתבודדות. אתה מחליט באיזו שיטה להשתמש!

5 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

ניגון, שאלות מכוונת, בכי וזעקה, 
בקשות, הודיה, תפילות ועוד – הן חלק
מן השיטות בהן משתמשים בהתבודדות.
אתה מחליט באיזו שיטה להשתמש!
 
   
פרק 10 – חלק ג
 
שיטות להתבודדות
 
מילות הכוונה – אלו הן מילים או ביטויים שאתה בוחר, וחוזר ואומר אותם בקול בזמן ההתבודדות, כדי למקד את המחשבות שלך, או ליצור בעצמך מצב רוח מסוים או להחדיר למודעות שלך מושג חשוב שאתו תיצור קשר.
 
למילים יש כוח! אמירת מילה בקול, ואפילו בלחש, יש לה עוצמה גדולה יותר, ממה שכשהיא נשארת בגדר מחשבה. למשל, חזרה על המילה "שמחה!" יכולה לעזור להחליש תחושה של עצב וליצור קשר עם תחושה של שמחה. כשאתה רוצה לעשות שינויים בחייך ולהשיג מטרות חשובות אחרות, בחר לך מילים שמשמעותן עבורך היא המטרה שאתה מבקש להשיג וחזור ואמור אותן בכל הזדמנות אפשרית. לדוגמא, "הכל לטובה!", "לא להתייאש!", "חיוך שווה זהב!" ועוד ועוד.
 
התחל במילים פשוטות המביעות רעיונות פשוטים וזה ישמש לך מעבר למילים המביעות רעיונות עמוקים יותר שיעזרו לך לשנות את חייך מהקצה אל הקצה – לטובה. כדי ליצור קשר ישיר עם הבורא יתברך, אפשר להשתמש בכינויים שלו (אלו שמות שמותר לבטא אותם): "אבא שבשמים!", "ריבונו של עולם!". השתמש בשם שאתה מרגיש שהוא קרוב אליך וחזור ואמור אותו.
 
ניגון – לשיר או לזמזום של ניגון יש כוח ועוצמה להשפיע על מצב הרוח וצורת החשיבה שלך ולכוון אותך למצב רוח שונה. כשאתה במצב רוח ירוד – עצוב, מדוכא, חסר מרץ, נרגז – בחר בניגון שמטבעו יכול להמריץ אותך ולהפיח בך שמחה. כשאתה מתחיל לזמזם אפילו ניגון אהוב, ייתכן שייקח לך זמן עד שהוא יתחיל להשפיע עליך. לשם כך, נדרש ממך להתאמץ קצת כדי להכניס את עצמך לרוח הניגון. אם תתעקש ותמשיך לשיר אותו שוב ושוב, תמצא שהשיר עצמו מכניס אותך לתוך מצב רוח שונה, נעים יותר. השיר יזרים קצב מרפא ומחייה לתוך הלב והרוח שלך וגם לתוך הגוף.
 
המנגינות שנמסרו לנו על ידי גדולי הצדיקים מדור לדור, מטבען לרומם את הנפש למצבים של רגישות ומודעות גבוהים יותר ולעורר וגם להחדיר בה אמונה וביטחון עמוקים יותר.
 
ביטויי הצהרה – מאורעות ונסיבות מסוימים, אנשים שונים ואפילו כוחות פנימיים הנובעים מתוכנו חוברים, לעיתים קרובות יחד, לטשטש ולגרום לנו לאבד את הקשר שלנו עם המציאות ועם אמיתות החיים. ביטוי הצהרה הוא הכרזה וקביעה מילולית של אמיתה או אמונה החשובים לך לגבי עצמך, לגבי המטרות שלך, לגבי הערכים שלך ולגבי החיים בכלל. לדוגמא: "אני רוצה להבריא ולחיות כל רגע ורגע!", "אני מאמין בה’ ויודע שהוא טוב!", "אני מאמין שיש בי נקודות טובות!".
 
כשאתה חוזר על ביטויים כאלה בקול רם באופן קבוע, הם חודרים לתודעה שלך כמטרות בחייך ומדרבנים אותך להפוך אותם למציאות. הכן לעצמך מערכת ביטויים או פתגמים שיש להם משמעות אישית עבורך לגבי האמונה, הרעיונות והמטרות שלך בחיים. חזור עליהם לעצמך בקול, שוב ושוב בזמן ההתבודדות.
 
שאלות מכוונות – אם אתה רוצה להשתמש בהתבודדות כאמצעי לבחון את עצמך ולפתור בעיות מסוימות בחייך, שאלות מכוונות תוכלנה לעזור לך להתמקד בנושאים הדורשים טיפול. לדוגמא: "מה מטריד אותי?", "מה הן הרגשות שלי?", "מה מקומי בעולם?", "מה אני רוצה ומה הן המטרות שלי בחיים?", "איך אני יכול לממש אותן?", "מה גורם לי להמשיך בהרגלי חיים גרועים ההורסים אותי ואת מה שסביבי?", "יש בי נקודות טובות – מהן?"
 
שאלות כאלה, הנאמרות שוב ושוב בקול רם, עוזרות לך לרכז את המחשבות שלך בנושאים השונים בחייך הדורשים טיפול. אם אתה באמת רוצה לעזור לעצמך, תהיה חייב לענות על שאלות אלו, וכשיהיו לך תשובות, יהיה לך קל יותר למצוא להן פתרון.
 
הבעה עצמית – כשאתה שואל את עצמך שאלות מכוונות, עשויים לחלוף במוח שלך מחשבות והרגשות רבים. כדי להבין את עצמך טוב יותר, בטא את מה שאתה חושב או מרגיש בקול. נסה להביא את המחשבות והרגשות בצורה בהירה ככל שתוכל. הקשב בתשומת לב למה שאתה אומר. לא פעם, מתחוללים בתוכנו מאבקים. כשאנחנו נותנים ביטוי מילולי בקול לצדדים השונים שבתוכנו, אנחנו עוזרים לעצמנו לברר וליישב סתירות פנימיות. תן ביטוי כן ואמיתי לצדדים השונים שבך, במיוחד לצד של השאיפות והרצונות הנעלים יותר שלך.
 
כדי לתת המשך לצמיחה ולהתפתחות הנפשית והרוחנית שלך, כדאי לך לכתוב בקצרה רעיונות והשגות בעלות משמעות מיוחדות עבורך, אליהם הגעת בהתבודדות. עיון ברשימות אלה עוזר לך לסדר את המחשבות שלך ולהבין אותן טוב יותר. תוכל להרגיש סיפוק ושמחה על כל מטרה שתצליח להשיג במשך הזמן!
 
בכי וזעקה – ילדים מטבעם בוכים על כל כאב וצער. גם לך מותר לזעוק מתוך כאב ולהתלונן על מה שמציק לך. צעק לבורא העולם על כאבי הגוף והנפש שאתה מתייסר בהם. זעק אליו על הדאגות והפחדים שלך. בָּכֵּה את הכאב והצער הפרטיים שלך. בְּכֵה על עצמך, בכה על צרות של היקרים לך. בכה על הצער של כלל עם ישראל. בכה על הצער של העולם כולו!
 
עבור אנשים רבים זעקת כאב או בכי ללא מילים היוצאים מעמקי הלב, הם הצעד הראשון לכיוון קשר עם בורא העולם. זוהי זעקה ברורה של הנשמה המבקשת את קרבתו יתברך. "היכן אתה? עזור לי! אנא עזור לי!".
 
הודיה – אל תתעכב רק על הקשיים ועל מה שאין לך. חשוב גם להודות על כל הטוב שהיה לך ועל מה שעדיין יש לך! אם אתה יכול לדבר, לראות, לשמוע, להריח, לטעום, להרגיש… הודה לבורא העולם על כך. בטא את התודה שבפה והשמע אותה לעצמך: "תודה ה’! אני אמנם לא מרגיש טוב או קשה לי, אבל אני חי, אני נושם, אני חושב… תודה שיש לי על מה להודות לך! היו לי זמנים טובים, עשיתי דברים טובים…"
 
ערוך רשימה של הדברים הטובים בחייך ושל הנקודות הטובות שבך, והודה לו עליהם. אצל הרבה אנשים משמעותה של תפילה היא בקשת צרכים מה’ יתברך, ואמנם עלינו לפנות אליו ולבקש על כל צרכינו. אך לפני שנתחיל לבקש על מה שאנחנו צריכים, חשוב להודות לו על כל מה שנתברכנו במשך כל חיינו. בכלל, כדאי להתרגל לדבר עם ה’ ישירות על כל דבר בחיים!
 
בקשות – הכן רשימה מפורטת של כל הצרכים והבקשות שיש לך. גם אם נראה לך שבקשה מסוימת אינה מציאותית כלל, זכור שיש ביכולתו של הבורא יתברך, הכל יכול, להיענות לה. כשאתה מבקש, לא די לבקש בקשות כלליות כמו "שיהיה לי טוב". יש צורך לדייק ולפרט לגבי הצרכים שלך: "רפא את היד שלי, הרגל שלי, הלב שלי… ושתהיה לי רפואה שלמה!", "עזור לי לא לכעוס!", "עזור לי למצוא בעצמי נקודות טובות ולשפר את הדימוי העצמי שלי!", "עזור לי להסתדר עם פלוני!", "עזור לי עם הצרה שיש לי כרגע בבית או בעבודה…"
 
אתה לא חייב להגביל את עצמך לבקשות לעזרה במצבים קשים בלבד. אפשר ורצוי להתפלל ולבקש על יותר מזה: בקש על שמחה, מרץ וחיות. בקש על תוספת של כוחות נפש ותוספת דעת ותבונה. הבע במילים את השאיפות והרצונות הנעלים יותר שלך ובקש מה’ יתברך שיעזור לך לממש אותם. אל תשכח לבקש שהתפילה שלך תתקבל לטובה!
 
"יאמין מיד כשיצא מפיו נוסח התפילה מה ששואל מיד הוא נענה. הא, לפעמים שלא נמצא (קיבל את) מבוקשו? העניין הוא שהוא בהעלם ממנו, למשל שנעשה בקשתו בכללות העולם, הגם שבפרטיות הוא מבקש להסיר הצער, (אבל) באמת הוא (הצער) לטובתו או למרק עוון… והעיקר האמונה שיאמין כי דרך דיבור ותפילה הוא נעשה כך מיד בלי שום ספק" (רבי ישראל הבעל-שם-טוב הקדוש זצ"ל, כתר שם טוב, פ’-פ"א).
 
תהלים ותפילות אחרות – אם קשה לך להביע את עצמך בהתבודדות בתפילה אישית במילים משלך, פתח את ספר התהלים – שעל פי חכמינו ז"ל מבטא את כל הבקשות ואת כל התפילות הקיימות בעולם.
 
ספר התהלים היה מאז ומתמיד אבן שואבת לכל עם ישראל. יהודים בכל הדורות פנו לספר זה כדי להודות לבורא העולם, ובודאי כדי לשפוך שיח לפניו יתברך בעת צרה ולבקש עזרה וישועה.
 
יש גם אוספים של תפילות אישיות שנכתבו בזמנים שונים על ידי גדולים בישראל ושיכולים להוות ביטוי לתפילה שלך. אתה יכול לדפדף בספרים אלה עד שתמצא קטע המדבר אל הלב שלך ומביע עבורך את מה שאתה צריך. קרא קטע זה בקול, ואפילו מספר פעמים. תוכל לסמן את הפרקים שאתה רוצה כדי שתוכל לחזור ולקרוא אותם שוב ושוב.
 
בהצלחה!
  
 
(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה