העניין שלי הוא רק אמונה!

הרבה אנשים חסרי אמונה, יום אחד הם במחנה ולמחרת הם מצטרפים לאופוזיציה. אבל גם קצת אמונה זה טוב, אמר הרבי המיוחד, שזה כל העניין שלו.

4 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 18.03.21

הרבה אנשים חסרי אמונה, יום
אחד הם במחנה ולמחרת הם
מצטרפים לאופוזיציה. אבל גם
קצת אמונה זה טוב, אמר הרבי
המיוחד, שזה כל העניין שלו.
 
 
אמונה…
 
אמונה היא האמת, רק שאנחנו לא מצליחים להבין את זה. אנחנו צריכים להאמין. רבי  נחמן מרחם עלינו כל הזמן ומלמד אותנו את אחד הדברים שיכול להציל לנו את החיים – אמונה.
 
איך באמת אפשר להיכנס לתורה? לקבל אותה? אנחנו בימים של ספירת  העומר, סופרים אותם לקראת קבלת  התורה. ובאותו מעמד נשגב, באותו יום מקודם, בורא עולם אמר "אנוכי". מה המשמעות של המילה "אנוכי"? שאני כאן איתך. אבל אנחנו לא מבינים את זה. זה העניין של הספירה – כל יום שאנחנו סופרים, אנחנו מבינים עוד יותר, מאמינים עוד יותר, מרגישים את הנוכחות והאהבה של בורא עולם אלינו. כמו הכלה, שסופרת את הימים  לקראת החתונה, היום המרגש והמיוחד בחייה.
 
ומיד אחרי קבלת התורה אנחנו צריכים לחזור הביתה, למשפחה ולחיים ולהמשיך הלאה – עם הבעל, האישה, הילדים, הבוס, בעל הדירה, העסקים, השותפים ועוד. כשאנחנו מתמודדים עם כל זה, קל מאוד לשכוח מכל העניין של קבלת התורה. אנחנו לא מצליחים להבין איך לשמור ולקיים את המצוות, מכיוון שחסרה לנו ההבנה הגדולה – לא מבינים את האמונה. אנשים מספרים סיפורים נפלאים על צדיקים, אבל הם לא יודעים איך לקשר את הסיפורים לחיים שלהם עצמם. בורא עולם ציווה על משה רבינו לפתוח את עינינו לתורה כדי שנוכל להבין. זה גם מה שרבי נחמן עושה. כי אחרת, איך יכולנו להבין מה אנחנו צריכים, ואיך נדע לחיות את חיינו?
 
מאמרים נוספים בנושא:
אמונת  החתולים
במקום שהשכל נגמר
אמונה – שיר של בועז שרעבי
 
הכל מוכן ומושלם לגאולה, חוץ מדבר אחד שחסר – האמונה שלנו בבורא עולם. אם הייתה לנו אמונה, היינו מבקשים מהשם הכל, היינו בוטחים בו והיינו מתחילים מההתחלה בכל פעם מחדש, כל יום! כן, אנחנו שומעים הרבה על האמונה וחושבים לעצמנו, 'ברוך השם, אני מאמין בבורא עולם, יש לי אמונה. הכל בסדר'. אבל אז רבי נחמן בא ואומר לנו – חבר'ה, הגלות היא בגלל חסרון האמונה. כשהיה לנו את בית המקדש הקרבנו קורבנות. אז באמת הייתה לנו אמונה. האמת הייתה גלויה. אנחנו צריכים להיות מוכנים – לקום לפני שהבוקר מאיר ולדעת שהיום יהיו לי מבחני אמונה, ואני מוכן להם. 'ריבונו של עולם! אני יודע שכל מה שיקרה היום, הכל ממך. עזור לי לחיות עם האמונה. עזור לזכור שזה מה שאני צריך לעבוד עליו היום, שזו הדרך בה אתקן את הנשמה שלי ואמלא את המשימה שלי כאן בעולם הזה".
 
כי אמונה, היא ההתחלה של הכל!
 
כשאדם מתחיל לשאול את השאלות האלה, כמו 'מי אמר שבורא עולם באמת רוצה את זה?…' אז מתחיל להיערם כדור השלג. 'אני רואה שדברים לא הולכים לי טוב, אז בטוח שבורא עולם לא אוהב אותי…' וכו' אבל בורא עולם רוצה את הכי טוב בשבילנו. הוא הוציא אותנו ממצרים. הוא הראה לנו שהוא מלא רחמים ושהוא אוהב אותנו. מה הוא מבקש מאיתנו? רק להאמין בזה, להאמין בו. באמונה! אפילו  בזמנים הכי חשוכים. להאמין ולהתפלל. תעצרו את כדור השלג הזה, את מפולת השלגים הרוחנית הזו! היצר הרע נלחם בנו על כל מצווה שאנו מקיימים – שלא נשמח ממנה, והוא נלחם נגד כל יום שלנו – שלא נחשוב שהיום הוא לא יום, שהוא לא נחשב.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
שריר  האמונה
אבא, יש  דברים שלא ידעתי?
אלוקים, אפשר שאלה?
 
הרבה אנשים חסרי אמונה. יום אחד הם במחנה, ולמחרת הם מצטרפים לאופוזיציה. אבל אנחנו צריכים להאמין בבורא עולם שהוא אבא רחמן ואוהב! מה הייתם מצפים מהחבר הכי טוב שלכם בזמנים הכי קשים שלכם? שיעמוד חזק לצידכם, נכון? זה מה שבורא עולם רוצה מאיתנו. שנאמין בו, שהכל מאיתו, הכי טוב ולטובתנו. אז למה לדאוג? הקב"ה ברא אותנו כנבראים תלותיים. לא תמצאו בעולם בריה שצריכה טיפול מסור כמו האדם. בורא עולם ברא את העולם הזה כדי לטפל בנו. מה הוא רוצה מאיתנו? אמונה! לקיים מצוות, גם אם אנחנו לא מצליחים. אתם יודעים מתי דוד המלך ע"ה הפך לרגל רביעית למרכבה הקדושה? כשאמר תהלים? לא. כשהבן היקר שלו רדף אחריו ומרד בו? גם לא. כשראש הישיבה הגדול של אותם הימים קילל אותו בציבור? לא. זה קרה כמה דקות אחרי אותן קללות, כשראש צבאו הגיע ורצה לנקום את כבודו של המלך, אז דוד המלך אמר "לא, הנח לו. השם אמר לו לקלל". זה היה הרגע. הוא חי עם האמונה שלו בזמנים מלאי הניסיונות והקשיים שהיו לו, והיו לו הרבה כאלה.
 
אמונה היא דבר של כל הזמנים. רבי לוי יצחק מברדיטשוב הלך אל המגיד ממזריטש, ובגלל נסיעה זו לא היה בבית במשך כמה חודשים. כשחזר, חמיו – שהיה מוטרד מכך שרבי לוי יצחק נעדר זמן רב מהבית והשאיר את בתו לבד – שאל אותו מה הוא למד אצל רבו. הוא חשב שרבי לוי יצחק ידבר איתו על פלפולי תורה ייחודיים שלא נשמעו עדיין בעולם, אבל מה הייתה ההפתעה שהברדיטשובר אמר לו שהוא למד ש… אלוקים קיים.
 
"מה? זה הכל?!?" התפלא חמיו ומיד קרא למשרתת ושאל אותה, "יש אלוקים?"
 
"בודאי" השיבה.
 
ויכוח פרץ בין השניים, ואז רבי לוי יצחק אמר "היא אומרת את זה, אבל אני יודע את זה".
 
זה רבי נחמן שלנו – אנשים מדברים על אמונה, אבל רבי נחמן שלנו מלמד אותנו איך לחיות עם האמונה.
 
הגלות היא בגלל אנשים שחסרה להם אמונה, אנשים שויתרו והרימו ידיים. הם רוצים להרגיש משהו אבל זה לא מסתדר להם, אז הם הולכים הביתה. אמונה היא משהו שאנחנו צריכים ללמוד, וזה לוקח זמן. יש מבחנים. כשיש לנו אמונה אנחנו לא נופלים לדיכאון, ואנחנו צריכים להתרגש כשאנו מתפללים ולומדים. קשה להשיג אמונה, אבל אפילו קצת אמונה היא גם דבר טוב. כי רבי נחמן אמר שקצת זה גם טוב. מה אנחנו צריכים לעשות עכשיו? לקפוץ לים האמונה. בכל בוקר, בכל פעם מחדש. בורא עולם רוצה אותי והוא צריך אותי. לא משנה מה יעבור עלי – הכל ממנו, בדיוק כמו שזה צריך להיות. אעשה כמיטב יכולתי בקיום המצוות ואתרחק מרע.
 
כי רבי נחמן כבר אמר מזמן, הצלחה היא לא העניין שלי. רק האמונה היא העניין שלי!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה