פרשת השבוע פקודי – הצד השני של המטבע

'אזמרה' היא גישוש בהררי גרוטאות, חיפוש ואיסוף של נקודות טוב ושמחה יהודיות במרחבי המציאות שנדמית פעמים רבות כנעדרת כל טוב... הסתכלו על הצד השני של המטבע!

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 05.04.21

התבוסה הייתה מחפירה, התנהלות הצבא במערכה המכריעה הדיפה ריח חריף של כישלון. הביזיון שניתך על ראשי הצבא ובעיקר על המלך היה בלתי נמנע. אל מולדתם המלקקת את פצעי האבידות שבו חיילי המלך בראש שפוף ובבושה צורבת. בימים הבאים התהלכו לובשי המדים בכתפיים שכוחות. עלבון כללי הקיף וחנק את האווירה. תחושות הכבוד וההתנשאות החיוניות כל כך לניצחון והצלחה, התחלפו ברגשי אשמה וחולשה חולנית.
 
המערכה שכשלה דרשה כוח תקיף יותר. את המלחמה הגורלית הזו, כך ידע המלך, בלתי אפשרי להוביל עם רגשות שפופים כמו אלה. במחנות הצבא מוכרחת לשוב ולנשב רוח של גבורה ועזוז, כבוד העם והערצה למלך. במגמה להשיב את הגבורה לשורות החייל, ירד המלך אל העם באופן יוצא דופן. בימים הבאים נראתה דמותו המלכותית של המלך מהלכת בין שורות החיילים, כשחיוך מאיר את פניה הזורחים. חיילים זוטרים זכו לטפיחת שכם ידידותית מהאישיות הנערצת ביותר.
 
המחווה המיוחדת השיבה את רוח החיים לפעם בלבבות הנחשלים. אל המערכה המחודשת יצאו צבאות המלך בקול תרועה וגבורה. כשרוח של שייכות וגורל משותף מלוות את צהלות הניצחון.
 
* * *
 
ניחוחות של ראשית ממלאות חללו של עולם. באופק הסמוך נראה כבר חג הפסח. רגע ההתחלה, ראש השנה. פסח הוא ללא ספק התחלה, וכמו לכל פתח גם למפתן השנה יש שער, ארבעת השבתות המקדימות את חג החירות.
 
בשבוע הקרוב נקרא את הפרשה הראשונה מארבעת הפרשות של קודם פסח. פרשת שקלים. בהמשך נשמע גם את פרשת 'זכור', 'פרה' ו'החודש'. ארבעת הפרשיות אינן רק תוספת לקריאת התורה, הקריאות הללו הן השער דרכו יכול כל איש ישראל להיכנס אל קדושת חג הפסח, מכאן פתוחה הדרך לחירות והצלחה.
 
"אלה פקודי המשכן, משכן העדות", ומובא ברש"י: 'עדות לישראל שמחל הקב"ה על מעשה העגל'. המשכן הוא הסברת פנים, בשורה והכרזה גלויה של חיבה. השם יתברך, מיד לאחר ששגינו וחטאנו נגדו באופן המחפיר ביותר, מתרצה. מכריז קבל עם ועולם שאהבתו וחיבתו לא אבדה מישראל. המשכן שצווינו להקים במדבר, מבטא באופן המופלא ביותר את האמת הנפלאה שלא נטש אותנו השם, ועדיין מבקש הוא לשכון בתוכנו.
 
מצוות מחצית השקל מזמינה כל יהודי באשר הוא ליטול חלק ממשי בהשראת השכינה. להיות חתיכה מהתגלות כבוד השם, ולהיעשות שותף בעבודת הקודש והקרבת הקרבנות לרצון על מזבח השם.
 
שני צדדים למטבע
 
כשעומדים על פתחה של התחלה חדשה, כשמאחור מלווה את המחשבה מזכרת עוון חטא העגל, בלב מתחוללת סערה וחלוקת העצה. מחד, מזמין המשכן להיכנס פנימה, להביא ולו משהו לנדבת המשכן. לראות את עצמנו חלק של ממש בהשראת השכינה וכבוד השם. לקבל את פניו המסבירות של המלך, את המחילה שמבשר המשכן, ואת השייכות שמכריז מחצית השקל. מאידך, מתגוששת בלב פנימה גם המחשבה, שמא זו השעה המתאימה יותר לחשבון נפש. בכל זאת נעשה מה שלא ראוי היה שייעשה. בכל אופן מוכרחים לחשב את הדרך, להביט קדימה ולשפוט את המעשים שמאחור. ללמוד ולהצביע על הדרוש תיקון.
 
ובנקודה הזו בדיוק, תופסת חלוקת העצה את הנפשות העומדות על סף התחלה חדשה. 'אזמרה' או משפט. לנגן כעת את נגינת הנקודות הטובות, לשוש ולשמוח במה שיש, או להישפט מול מה שעוד חסר.
 
ובכן, שני צדדים למטבע של מחצית השקל. צידו האחד מנגן את פיוט 'אור פניך אלינו אדון נשא'. הבקשה הזו, ההתרפקות על רחמי השם שמתגלים כעת במלוא עוזם, הם צידו האחד של מחצית השקל. הנדבה שמזמינה כל אחד מאיתנו לשכוח מהרע ולראות עצמנו חלק מהשראת השכינה, הסברת הפנים העליונה, אור הפנים שמאיר במלא תפארתו, קורא ומזמין כל יהודי בכל מצב ומקום למצוא שייכות ומקום במשכן גם עם מעשה פעוט, אפילו עם מחצית שקל.
 
אולם שקל הוא גם לשון של משקל. שיקול דעת וישוב-הדעת. השקל דורש גם להעלות את המעשים וההנהגות על משקל מדויק. להעריך ולשפוט את הראוי ואת הדרוש תיקון. יהודי מוכרח לבדוק את עצמו, לשפוט את דרכיו מול משפטי התורה. להעמיד את מעשיו על לשון המשקל ולדקדק בהליכותיו היכן דרוש תיקון, מהו הצעד הנכון יותר לעת עתה, ומהיכן פותחים את השער להתחלה חדשה.
 
אזמרה – שער של הצלחה
 
ההתחזקות כמו גם המשפט, שניהם כאחד מוכרחים. אולם את הצעד הראשון לקראת התחלה שתוביל להצלחה והתעלות אמיתית, נוכל לעשות רק דרך השער של פרשת 'שקלים'. פרשת שקלים מכריזה 'אזמרה'. ברגעים אלו כשעוון העגל רודף מאחור, יש למצוא תיכף ומיד שייכות אל משכן השם. מצוות מחצית השקל קוראת ומזמינה כל יהודי לבוא ולהיות חלק ממשכן השם. לא זו השעה לחשבונות ומשפטים. כעת אור הפנים מאיר את הבריאה, מנחם את הנפשות ומכונן ממלכה חדשה ומבוססת.
 
'אזמרה' היא גישוש בהררי גרוטאות, חיפוש ואיסוף של נקודות טוב יהודיות במרחבי המציאות שנדמית פעמים רבות כנעדרת כל טוב. כשיש צורך לתקן עוון וכישלון כמו חטא העגל, השער הוא מחצית השקל. נקודות טובות ושמחה במה שיש.
 
אם עושים את הצעדים הראשונים בשער של 'אזמרה', מוצאים מעבר למפתן את הדרך העולה אל פרשת 'זכור'. מלחמת עמלק יכולה להתנהל ולהוביל ניצחון למלכות דקדושה רק כשאזמרה מכשירה קודם את השטח ומבססת את צבא השם. הנפשות שאמורות ללחום בקרירותו של עמלק, לגרש את רוח הכפירה ולעורר את הלב מקיפאון ועצלות, מוכרחות להתחיל את דרכן מתוך זמר ושירה של נקודות טובות.
 
וכשנכנסים דרך שערים של 'אזמרה' ו'זכור', מוצאים גם רוח של טהרה בפרשת 'פרה', וצועדים לקראת שבת הגדול. אל עולם החירות וההצלחה הנצחית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה